یادداشت جمله، به بهانه گرامی‌داشت یاد راهدارانی که در چند روز گذشته جان خود را حین خدمت از دست دادند  / من مرد تنهای شبم!
یادداشت جمله، به بهانه گرامی‌داشت یاد راهدارانی که در چند روز گذشته جان خود را حین خدمت از دست دادند  / من مرد تنهای شبم!

    زهرا ایران‌شاهی/ روز گذشته چند حادثه جاده‌ای، کام‌مان را تلخ کرد. هنوز حادثه واژگونی اتوبوس مسافری در كيلومتر ۲۵ آزاد راه زنجان-تبريز كه صبح دیروز از اصفهان عازم تبریز بود و منجر به از دست رفتن جان تعدادی از هم‌وطنان عزيزمان شد را نشنیده بودیم که مطلع شدیم امیر حسین سعدیِ ۲۴ ساله، […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی/

روز گذشته چند حادثه جاده‌ای، کام‌مان را تلخ کرد. هنوز حادثه واژگونی اتوبوس مسافری در كيلومتر ۲۵ آزاد راه زنجان-تبريز كه صبح دیروز از اصفهان عازم تبریز بود و منجر به از دست رفتن جان تعدادی از هم‌وطنان عزيزمان شد را نشنیده بودیم که مطلع شدیم امیر حسین سعدیِ ۲۴ ساله، راهدار تلاشگر اداره راهداری در شهرستان گچسر در استان البرز، جمعه شب گذشته حين عمليات نمک‌پاشی درمحور كرج-چالوس دچار سانحه شد و جانش را از دست داد. علی رمضانپور راهدار ۶۰ ساله‌ی اردستانی هم راهدار دیگری بود که حین خدمت در حادثه تصادف با تریلی جان خود را از دست داد.
لازم است بدانیم که بیش از ۹۰ درصد بار شبکه حمل ونقل کشور بر دوش جاده ها است و راهداران در حفظ نظم و سلامت فیزیکی جاده ها نقشی اساسی دارند. راهدارانی که در سرما و گرما و در هنگامه‌ی سفرهای ما در گوشه و کنار جاده ها حقیقتا جان بر کف گرفته اند و نوعا با تابلوهایی در دست و مشغول ترمیم معابر بین شهری به مردم خدمت می‌کنند. روزنامه «جمله» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این راهداران خدوم، مراتب همدردی خود با جامعه راهداران زحمت‌کش کشور را ابراز می‌دارد.

راهداران، سرمایه ملی کشور هستند
ارزش راه‌های ایران را حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده‌اند که معادل بودجه ۱۵۰ سال وزارت راه و شهرسازی است؛ بنابراین با توجه به گذشت چند سال از بهره‌برداری از راه ها، به‌تدریج عوامل جوی و طبیعی منطقه، حجم ترافیک، بار وارده بر محور و… باعث فرسایش سریع ساختمان راه می‌شود و در این زمان، راهداری و نگهداری راه‌ها به عنوان سرمایه ملی هر کشور مورد توجه ویژه کارشناسان و دست‌اندرکاران قرار می گیرد تا با همت ایشان، وسایط نقلیه بتوانند با سرعت مناسب، راحت و مطمئن عبور کنند و عمر و دوام جاده را افزایش و هزینه استهلاک و مخارج عبور کاهش دهند. بنابراین راهداران، به عنوان قشری از جامعه که نقش اساسی در اجرای این پروسه دارند را می توان یکی از مهمترین سرمایه‌های ملی کشور دانست.
این در حالی است که طبق استانداردهای جهانی ۴ تا ۶ درصد ارزش راه‌های هر کشور سالانه برای نگهداری آنها اختصاص می‌یابد که در کشور ما کمتر از این میزان اعتبار در نظر گرفته می‌شود. رییس سازمان راهداری در اینباره می‌گوید: سالانه ۳ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها لازم است که تنها ۸۰۰ میلیارد تومان یعنی ۲۵ درصد بودجه مورد نیاز، برای راهداری در نظر گرفته می‌شود. بنابراین به ناچار بهسازی راه‌ها با اولویت‌بندی صورت می‌گیرد و این امر عمر مفید راه‌ها را کاهش و هزینه‌ها را دو چندان می‌کند.
این درحالی است که فعالان این بخش تاکید دارند راهداری کارشناسی‌تر از راهسازی است و راهسازی بدون نگهداری آن کاری بیهوده و هدر رفت اعتبارات و سرمایه‌های کلان و میلیاردی کشور خواهد بود و هرچه برای راهسازی و ساخت هزینه شود با از نگهداری نادرست راه‌های قبلی از بین می‌رود اما راهداری طی سال‌های اخیر مغفول مانده است.
حال با توجه به اینکه راه‌ها به عنوان شریان حیاتی کشور محسوب می‌شوند و در ترمیم جاده‌ها راهداران نقش کلیدی دارند، بنابراین امید می‌رود که به این سرمایه های ملی توجه بیشتری نشان داده شود.