رئیس کل بیمه مرکزی از سهم ناچیز شرکتهای آنلاین بیمه از فروش بیمهنامه، باز شدن قفل بیمه تکافل، ورود شرکتهای بیمه ای جدید به بازار و توقف صدور مجوز تاسیس بیمه های جنرال خبر داد. مجید بهزادپور، درباره انتقاد برخی از کارگزاریهای آنلاین بیمه نسبت به موضع گیری های بیمه مرکزی درباره فعالیت این شرکتها، […]
رئیس کل بیمه مرکزی از سهم ناچیز شرکتهای آنلاین بیمه از فروش بیمهنامه، باز شدن قفل بیمه تکافل، ورود شرکتهای بیمه ای جدید به بازار و توقف صدور مجوز تاسیس بیمه های جنرال خبر داد.
مجید بهزادپور، درباره انتقاد برخی از کارگزاریهای آنلاین بیمه نسبت به موضع گیری های بیمه مرکزی درباره فعالیت این شرکتها، اظهار داشت: این موضوع زمانی که وارد بیمه مرکزی شدم به نقطه بحرانی رسیده بود ولی در ادامه با برگزاری جلسات مشترک با این شرکتها و نهادهای مسئول تا حدودی رفع ابهام شده است.
وی با تأکید براینکه کارگزاریهای آنلاین با مجوز بیمه مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده اند، افزود: در حال حاضر ۶۲ شرکت کارگزاری آنلاین از بیمه مرکزی مجوز گرفته اند اما مردم بیشتر با ۳-۴ شرکت آشنا هستند که تبلیغات بیشتری در سطح شهر و تلویزیون دارند.
بهزادپور ضمن اشاره به اینکه بیمه مرکزی از ابتدا از فعالیت کارگزاری های آنلاین استقبال کرده و برای فعالیت آنها نیز آئین نامه تدوین کرده است، گفت: ورود این شرکتها قطعاً فرصتی برای صنعت بیمه است و در همین راستا با معاونت علمی و فناوری تفاهمنامهای برای ایجاد یک مرکز نوآوری در بیمه مرکزی امضا شده تا محوریت تمام فعالیتهای یادشده زیر نظر بیمه مرکزی بیاید و بتوانیم به این شرکتها هم کمک
کنیم و هم نظارت .
بنده با صرف وقت زیاد این بحث را دنبال می کنم تا مبادا به اصل نوآوری که خیلی به وجود و اهمیت آن در صنعت بیمه اعتقاد دارم، لطمه ای وارد شود و اطمینان دارم خیلی از تقابلهایی که با بیمه مرکزی در این خصوص صورت گرفت، منصفانه نبود.
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که صحیح نیست کارگزاریهای آنلاین بیمه فقط در یک رشته خاص فعالیت کنند بلکه بحث نوآوری هم این موضوع را تأیید می کند که باید تنوع در فعالیت ها وجود داشته باشد؛ الان یکی از مشکلات اصلی ما در پرداخت و برآورد خسارت است و مردم در این موارد تا حدی مشکل دارند.
البته همین که الان مردم از داخل خانه بیمهنامهها را مقایسه کرده و خریداری می کنند یکی از تسهیلاتی بود که توسط شرکتهای کارگزاری فراهم شد و برای ما بسیار ارزشمند است ولی در خیلی از رشتهها نیز چنین تسهیلاتی مورد نیاز است که باید ایجاد شود.
سهم ناچیز شرکتهای آنلاین بیمه از فروش بیمهنامه/ ۷۰ درصد فروش از طریق نمایندگیهای بیمه است
وی با بیان اینکه نمایندگان شرکتهای بیمه ای بالغ بر ۹۵ هزار شخص هستند، که بیش از ۷۰ درصد از فروش ما به خاطر فعالیت این نمایندگان است، ادامه داد: اصلیترین فاکتور فروش ما در صنعت بیمه نمایندگان موجود هستند. بنابراین این افراد گروه مهم و تعیین کننده ای برای ما هستند. فروش شرکتهای آنلاین بیمه شاید یک درصد باشد. هرچند کیفیت کار این شرکتها برای ما مهم است ولی از نظر کمیت اصلا قابل مقایسه با نمایندگان شرکتهای
بیمه نیست.
بهزادپور ضمن تأکید براینکه حمایت ما ازشبکه فروش از جمله شرکتهای آنلاین حتماً ادامهدار خواهد بود، تصریح کرد: وظیفه بیمه مرکزی به عنوان دستگاه ناظر رصد فعالیت شرکتهای آنلاین و نمایندگان بیمه است و اگر کوتاهی یا تخلفی در این زمینه صورت گیرد برخورد لازم صورت می پذیرد.
هدفمان از راهاندازی سوییچ بیمه نظارت بر شرکتهاست نه رقابت و منفعت طلبی
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به همین منظور ابزاری تحت عنوان سوییچ طراحی شد تا ارتباطات شرکتهای آنلاین بیمه ای را با سایر شرکت های بیمه رصد کند؛ هیچ انگیزه مادی هم در این زمینه نداریم، یک ریال از آنها پول نمیگیریم و قصد رقابت با این شرکت ها را نیز نداریم، فقط و فقط هدفمان از راه اندازی سوییچ عمل به وظایف نظارتی بیمه مرکزی است.
وی افزود: برخی از شرکت ها گفتند که این کار توسط شرکتی انجام می شود که می خواهد با ما رقابت کند، در صورتی که درست نبود؛ سهام این شرکت کاملاً در اختیار بیمه مرکزی است. البته چند ایراد را که این شرکت ها مطرح کرده بودند از همان ابتدای فعالیتم در بیمه مرکزی پذیرفتیم که مهمترین آن منافع مالی بود که همان ابتدا این موضوعات را کنار گذاشتم.
رئیس کل بیمه مرکزی البته تأکید کرد که ۲ موضوع نظارت و سوییچ برای بیمه مرکزی خیلی جدی است و به هیچ قیمتی از آن کوتاه نمیآییم؛ اصل نظارت برای بیمه مرکزی خیلی اهمیت دارد. در سیستم نظارتی ما اطلاعات دقیقی از سهم فروش و معاملات شرکتهای آنلاین بیمه ای وجود ندارد و این خیلی بد است. ما می خواهیم ابزار نظارتی درست کنیم بدون آنکه رقابت یا انتفاعی
داشته باشیم.
وی همچنین درباره تبلیغات گسترده بیمه موبایل در سطح کشور و اینکه چطور می توان به شرکتهایی که تحت عنوان بیمه تبلیغات فراوان انجام می دهند اطمینان کرد؟ آیا بیمه مرکزی در صورت بروز کلاهبرداری و … مسئول است؟ گفت: طبق گزارش واحد نظارت بیمه مرکزی، این کار تحت پوشش یکی از شرکتهای بیمه است و اطمینانهای لازم را حوزه نظارت به بنده دادند و تضمین های لازم وجود دارد.
پوشش ریسک صنعت بیمه بالای ۴برابر نقدینگی کل کشور است
وی درباره تعهدات صنعت بیمه در ایران و قیاس آن با داراییهای شرکت های بیمه گفت: پوشش ریسک فعلی صنعت بیمه ۴ برابر نقدینگی کل کشور است. به دلیل تحریم ها نمی توانیم ریسک را به خارج از کشور توزیع کنیم . الان ریسکها کلاً داخل کشور خودمان است و اگر تحریم برداشته شود باید از طریق بیمه اتکایی ریسک را از داخل کشور خارج کنیم و در سطح
بین المللی توزیع کنیم.
البته طبق ماهیت بیمه، تعهدات صنعت بیمه احتمالی است و امکان ندارد که همه آن به خسارت تبدیل شود.رئیس کل بیمه مرکزی در باره اینکه آیا هم اکنون شرکتهای بیمه سوددههستند یا زیانده؟ تصریح کرد: نرخ حق بیمه بایستی طوری در صنعت بیمه تنظیم شود که فقط پوشش دهنده هزینه ها باشد و اصل سود در سرمایه گذاری هاست؛ در مجموع بیمه ها بخاطر سرمایه گذاریهایشان همچنان جز شرکت های سود ده هستند.
۹ شرکت بیمهای امسال وارد بازار بیمه میشوند
وی همچنین درباره اینکه چند شرکت جدید بیمه ای خواهیم داشت؟ گفت: در بدو ورود بنده به بیمه مرکزی ۲ شرکت جدید مجوز گرفته و تاسیس شدند و در سال جاری نیز همین تعداد نیز به بازار اضافه خواهند شد. وقتی آمدم ۴۰ شرکت تقاضای
تاسیس داشتند.
بهزادپور در پاسخ به این سوال که با این حساب صنعت بیمه همچنان سودده است؟ گفت: بیمه جذابیت دارد و از ظرفیت های خیلی بزرگی هنوز در صنعت بیمه استفاده نکردیم، در بیمه عمر اصلا درصدی استفاده نکردیم، در اکثر رشته ها هیچ استفاده خاصی انجام نشده و به همین دلیل شرکت های جدید می توانند به صورت تخصصی در این رشته ها ورود کنند. ما از هر سرمایه گذاری جدیدی در صنعت بیمه
استقبال می کنیم.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: طبق توافقی که با وزیر اقتصاد داشتیم، به شرکت هایی که تقاضای تاسیس شرکت اتکایی، تخصصی و زندگی دارند، مجوز فعالیت می دهیم و حتی کمکشان هم میکنیم فرایند اخذ مجوزشان نیز سرعت بگیرد؛ در این سه زمینه ظرفیت ما خیلی
خالی است.
او تأکید کرد که می خواهیم بیمه مرکزی را آهسته آهسته از اتکایی خارج کنیم البته الان حضورمان خیلی پررنگ است و براحتی قابل جایگزینی نیست ولی روند به سمتی است که نسبت ها را کاهش دهیم.
در بخش بیمه زندگی هنوز خیلی با هدف برنامه فاصله داریم و باید از ظرفیت ها در این بخش استفاده کنیم؛ در خصوص بیمه تخصصی نیز می توانیم از ظرفیتهایی مانند ساخت و سازها، کسب و کار، پول ، اعتبار و … استفاده کنیم. الان شرکت ها را تشویق می کنیم در حوزه های تخصصی فعالیت خود را انجام دهند. به عنوان مثال در رشته سلامت شرکت بیمه ای نداریم که در این رشته به صورت تخصصی فعالیت کند.
بیمهنامه برای صندوق امانات بانکها داشتیم
وی درباره اینکه آیا محصول بیمه ای برای بیمه صندوق امانات وجود دارد و آیا آماری از بانک ها داریم که صندوق ها را بیمه کرده اند یا خیر؟ گفت: محصول بیمه ای از قبل داریم ولی مثلا در حادثه بانک ملی از این پوشش استفاده نشده بود. مجوز ارایه این محصول قبلا به تعدادی از شرکت های بیمه ای داده شده بود که تا پیش از این اتفاق از آن استفاده نشده بود ولیکن با بروز این اتفاق در بانک ملی تمایل زیادی از طرف شرکت های بیمه ای برای ارایه این مصول ایجاد شده است.
نباید برای راننده محور شدن بیمه عجله کنیم/ فرهنگ سازی شرط اصلی اجرای این سیاست است
وی درباره راننده محور شدن بیمه شخص ثالث گفت: سامانه این کار را آماده کردیم، این هم جز کارهایی بود که سالها در بیمه مرکزی مانده بود ولی هم اکنون سامانه برآورد ریسک راننده آماده شده است؛ این تکلیف بیمه مرکزی بود که انجام شد. ولی نیازمند فرهنگ سازی و مقررات جانبی برای پیاده سازی است.
در دنیا نیز محور تعیین حق بیمه ریسک هایی است که متکی بر راننده است، این قانون در خیلی از موارد به نفع مالک خودرو است ولی باید آن را با حوصله جلو برد و نباید بر مردم تحمیل کرد. باید فرهنگ سازی انجام شود و مردم در جریان مزایای این شیوه قرار گیرند که الان احساس می کنم خیلی اطلاعات مردم در این خصوص بالا نیست.
وی تأکید کرد: تکلیف بیمه مرکزی در این خصوص انجام شده است و تست هم کردیم؛ هر زمان مقررات تصویب شود آماده اجرا هستیم.
رئیس کل بیمه مرکزی همچنین درباره حق بیمه خودروهای غیرمتعارف و … گفت: اینها تکالیف قانونی است و ربط مستقیمی به بیمه مرکزی ندارد؛ اصلاح قانون شخص ثالث از ۲ سال قبل همچنان در دستور کار مجلس است، مجلس هم نظراتی درباره بیمه خودروی غیرمتعارف دارد.
وی درباره نظر بیمه مرکزی در این خصوص گفت: تا وقتی قانون باشد ما اجرا می کنیم ولی شخصاً خیلی موافق بیمه خودروی غیرمتعارف نیستم.
برنامه های مهم بیمه برای کاهش زیان و رسیدن به سوددهی
مدیرعامل بیمه میهن برنامه این شرکت برای برون رفت از شمول ماده ۱۴۱ لایحه قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت را که شامل اصلاح ساختار سرمایه، کاهش زیان عملیاتی با اصلاح پرتفوی و نیز سودآوری شرکت است، اعلام کرد.رسول آریانپور مدیرعامل این شرکت با اعلام این مطلب افزود: برنامه بیمه میهن برای برون رفت از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و تاکید سهامداران عمده به منظور اصلاحات ساختار سرمایه؛ افزایش سرمایه، سودآوری از محل سرمایه گذاری و تمرکز برحوزه وصول مطالبات است.مدیرعامل بیمه میهن اذعان داشت که یکی از علل شمولیت ماده ۱۴۱ عدم کفایت سرمایه است و به همین دلیل اولین و مهمترین برنامه پیش بینی شده بیمه میهن برای خروج از شرایط فعلی، اصلاح ساختار سرمایه است.آریانپور، افزود: به همین منظور شرکت بیمه میهن درنظر دارد تا از محل تجدید ارزیابی ها افزایش سرمایه داشته باشد زیرا مازاد ارزش فعلی املاک تحت مالکیت این شرکت بخش مهمی از سرمایه مورد نیاز برای کفایت سرمایه ای به منظور عدم شمولیت ماده ۱۴۱ را فراهم خواهد کرد.مدیرعامل شرکت بیمه میهن گفت اساس حرکت این شرکت برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت برمبنای تجدید ارزیابی دارایی ها استوار است اما این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران هم خواهد بود.آریانپور با تاکید بر اهمیت کاهش زیان های عملیاتی و زیان های مربوط به فعالیت های بیمه ای از طریق اصلاح ترکیب پرتفوی، بیان کرد: شرکت بیمه میهن در سالجاری ضمن بررسی دقیق نقاط ضعف عملکردی و پرتفوی خود و تحلیل و داده کاوی های علمی، به برنامه ریزی برای اصلاح و ساماند هی پرتفوی خود اقدام کرده است.به گفته وی، یکی دیگر از برنامه های شرکت بیمه میهن، استفاده از سرمایه انسانی مناسب درمسیر فعالیت های بیمه ای در حوزه بازاریابی و بازارسازی است.مدیرعامل بیمه میهن سود آوری از محل سرمایه و از محل فروش املاک مازاد و سرمایه گذاری های ملکی را یکی دیگر از برنامه های پیش روی این شرکت دانست و افزود: با تقویت بخش سرمایه گذاری و ایجاد میزهای تخصصی سرمایه گذاری در حوزه های مجاز متناسب با آیین نامه های بیمه مرکزی، علاوه بر بهبود وضعیت مالی و نقدینگی بیمه میهن، مسیر سرمایه گذاری مناسبی برای سهامداران و سرمایه گذاران هم است.گفتنی است بیمه میهن این برنامه را در راستای پذیرش عرصه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران عملیاتی می کند.
بی توجهی به اخلاقیات زمینه ساز ترویج بی احترامی درصنعت بیمه شده است
موسی رضایی میرقائد، مدیرعامل بیمه اتکایی امین در دیدار با دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران گفت: لازم است نقش سندیکا در ترویج اخلاق حرفه ای در صنعت بیمه بیش از پیش پررنگ تر شود.
مدیرعامل این شرکت در دیدار با دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران مهمترین معضل صنعت بیمه را عدم رعایت اخلاق حرفه ای دانست و گفت: بی توجهی به اخلاقیات و عدم رعایت اخلاق حرفه ای زمینه ساز بسیاری از ناهنجاری هایی چون ارائه نرخ غیرفنی، ترویج بی احترامی و عدم رعایت شأن و شخصیت مدیران، کارشناسان و سایر سطوح در صنعت بیمه شده است.مدیرعامل بیمه اتکایی امین اضافه کرد: در سال های اخیر سندیکای بیمه گران ایران نقش خود را در شکل گیری تعاملات فی ما بین شرکت های بیمه به خوبی ایفا کرده است، به همین دلیل سندیکا می تواند در جلوگیری از کج خلقی ها و بد اخلاقی های جاری در صنعت بیمه بیش از پیش تأثیرگذار باشد.رضایی با اشاره به تحریم های چندین ساله غرب بر علیه کشور و تجربه مدیریت تحریم ها در حوزه بیمه توسط شرکت های بیمه به ارائه گزارشی از دستاوردهای سفر هیأت اعزامی به کشور روسیه پرداخت و گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده با چندین شرکت روس مقرر شد با تبادل دانش فنی و مدیریت ریسک از طرف دو کشور، ایجاد دفتر ارتباطی و انجام کارهای اتکایی از سوی دو طرف در رشته های مهندسی و اموال تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار در دستور کار قرار گیرد.وی خاطرنشان کرد: بیمه اتکایی امین به عنوان قدیمی ترین بیمه اتکایی کشور در پی استانداردسازی در حوزه اتکایی است تا بتوانیم در پسابرجام بازار اتکایی داخلی و خارجی را مدیریت کنیم.کریمی دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران با اشاره به شخصیت جوان، با انگیزه و علاقه مند مدیرعامل بیمه اتکایی امین، انتصاب وی را تبریک گفت و در ادامه افزود: شرکت بیمه اتکایی ویژگی های خاص خود را دارد که در زمان پرداخت خسارت های سنگین توانایی و تسریع در پرداخت نقش خود را ایفا می کند.وی در ادامه با اشاره به آزادسازی انجام شده در صنعت بیمه خاطرنشان کرد: در دنیای بیمه آزادسازی طی فرایندی چند ساله انجام می شود ولی در کشور ما یکدفعه و با سرعت انجام شد که به دلیل عدم آمادگی شرکت های بیمه فشار زیادی را به آن ها تحمیل کرد.