مدیرکل تجاریسازی و تشکلهای وزارت راه و شهرسازی، تضعیف ترانزیت و مرتبط دانستن آن با موضوع قاچاق را مغایر با اهداف نظام دانست و از کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت در سال گذشته خبر داد. امین ترفع با اشاره به اهمیت نقش ترانزیت در اقتصاد کشور اظهار کرد: متاسفانه برخی به دنبال مطرح […]
مدیرکل تجاریسازی و تشکلهای وزارت راه و شهرسازی، تضعیف ترانزیت و مرتبط دانستن آن با موضوع قاچاق را مغایر با اهداف نظام دانست و از کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت در سال گذشته خبر داد. امین ترفع با اشاره به اهمیت نقش ترانزیت در اقتصاد کشور اظهار کرد: متاسفانه برخی به دنبال مطرح کردن این موضوع هستند که ترانزیت عامل قاچاق کالا در کشور است و با این عنوان در پی کمرنگ کردن يكي از مهمترین بخشهاي حمل و نقل کشورند. این درحالی است که در تمام برنامههای کلان کشور از جمله برنامه ششم توسعه و سیاستهای اقتصاد مقاومتی به این حوزه اشاره شده است.
او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نقش ترانزیت در حمل و نقل کالا یادآور شد: برای مثال ایشان در نوروز سال ۹۳ در حرم امام رضا(ع) عنوان نمودند «حمل و نقل ترانزیت یکی از فرصتهای بزرگ کشور است که از جنوب به دریای آزاد و از شمال به آبهای محدود منتهی می شود. همسایههای ما ۳۷۰ میلیون نفر جمیعت دارند و میزان ارتباط با کشورهای همسایه برای رونق اقتصادی کشور ما بسیار مهم است.»
مدیر کل تجاریسازی وتشکلهای وزارت راه و شهر سازی در ادامه آماری در باره میزان ترانزیت کالا در دو سال گذشته ارایه کرد و گفت: سال ۹۷ حدود ۱۰.۴ میلیون تن ترانزیت در کشور انجام شد که این میزان در سال ۹۸ به ۷.۶ کاهش یافته است.
او تصریح کرد: بر اساس این آمار کاهش ۳۰ درصدی در ترانزیت كالا داشته ایم بنابراین نیازمند یک اراده جدی در سطح ملي برای جبران و تقويت مزیتهای رقابتی ترانزيتي هستیم و ۲۴ دستگاهی که در این حوزه تاثيرگذارند باید این آمار را به عنوان هشدار در نظر بگیرند تا مزیت كشور در حوزه ترانزیت کمرنگ نشود.
او ادامه داد: همچنين در بند ۴ ابلاغيه برنامه ششم توسعه آمده است« توسعه پیوندهای اقتصادی و تجاری متقابل و شبکه ای کشور به ویژه کشورهای آسیایی جنوب غربی و تبدیل شدن به قطب تجاری و ترانزیتی باید اجرایی شود.» در ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیز توسعه و اصلاح شبکه حمل و نقلی با توجه به نگرش شبکه ای توسعه محور،آمایش سرزمین، ملاحظات دفاعی و سودآوری ملی و موقعیت ترانزیتی کشور مورد تاکید قرار گرفته است.
ترفع ادامه داد: تاکید مکرر بر ترانزیت در قوانین بالادستی بر اهمیت ترانزیت و نقش آن در امنیت ملی و افزايش توان ژئوپلیتیکی اشاره دارد، بنابراین ضربه زدن به ترانزیت کشور مغایر با سیاستهای کلان کشور است.
او با بیان این که موقعیت جغرافیایی کشور باعث شده تا ترانزیت به یکی از مهمترین ابزارهای ایجاد چسبندگی اقتصادی با کشورهای همسایه تبدیل شود، گفت: باید به گونهای روابط خود را در حوزه ترانزیت توسعه دهیم که حتی در شرایط بحرانی مانند کرونا نیز این روابط قطع نشود، همان طور که این اتفاق افتاد و ارتباط ما با برخی کشورهای همسایه علی رغم تمام محدودیتها با رعایت اصول بهداشتی رخ داد.
ترفع با اشاره به تاریخ ترانزیت در کشور گفت: ترانزیت در کشور ما تاریخ دیرینه ای دارد، در دوران صفویه با هدف افزايش نقش كشور در جاده ابريشم، برنامه ريزی شد تا هزار و يك کارونسرا در کشور ساخته شود و هدف این بود در مسیر جاده ابریشم که تجار از ملیتهای مختلف تردد می كنند، تردد و تبادلات تجاري با حداقل هزینه و حداكثر تسهيلات رخ دهد. از سوى ديگر در مجاورت کاروانسراها، بازار و مسجد ساخته می شد و این آمیختگی فرهنگی، اجتماعی و مذهبی از قرنهای گذشته در بحث ترانزیت ایران وجود داشته است.
بوئینگ مکس ۷۳۷ تا دوشنبه آماده پرواز می شود
اکنون بیش از یک سال است که بوئینگ تلاش می کند تا نقص سیستمهای کنترل پرواز خود را بر روی ۷۳۷ MAX پس از دو سانحه مرگبار در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برطرف کند. به گفته برخی منابع پروازهای تست صلاحیت پرواز بوئینگ مکس ۷۳۷ ممکن است از اوایل دوشنبه آینده آغاز شوند، طبق گفتهها این پروازهای آزمایشی طی دو یا سه روز انجام میشوند.
FAA (اداره هوانوردی آمریکا) در حال بررسی اسناد بویینگ است تا مشخص کند آیا این شرکت معیارهای لازم برای انتقال به مرحله بعدی ارزیابی را رعایت کرده است یا خیر . به گفته FAA پروازهای صدور گواهینامه صلاحیت پرواز فقط پس از رضایت از این دادهها انجام خواهد شد.
طبق گفته سیاتل تایمز، منابع درون بوئینگ و (FAA) می گویند که پروازهای تست صلاحیت پرواز می توانند تا دوشنبه آینده انجام شوند. البته برخی منابع نیز روز سه شنبه را برای آغاز این پروازها عنوان کرده اند. این بدان معناست که این مرحله از فعالیتهای سنجش صلاحیت پرواز در درجه اول در داخل ایالات متحده انجام می شود.
سیاتل تایمز تخمین می زند که اگر پروازهای هفته آینده به واقعیت تبدیل شود، MAX باید برای صدور اعتبار FAA در اواسط ماه سپتامبر خودش را آماده کند. دریافت این اعتبار از FAA اجازه می دهد تا آموزشهای خلبانی مجددا از سر گرفته شود و شرکتهای هواپیمایی به طور بالقوه قبل از پایان سال ۲۰۲۰ دوباره پرواز با MAX را از سر بگیرند.
با این حال، مقامات هواپیمایی کشوری در خارج از ایالات متحده ممکن است مراحل سنجش صلاحیت پرواز خود را برای این هواپیما داشته باشند، به این معنا که زمان بندی آنها برای استفاده از MAX متفاوت از زمان در نظر گرفته شده توسط آمریکاست. آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی اروپا (EASA ) تنها یک نمونه از آژانسهایی است که علاوه بر FAA ، می خواهد فرایند سنجش خود را انجام دهد.
با این حال، محدودیتهای مسافرتی ناشی از کوید ۱۹ مانع ورود مسافران کشورهای اتحادیه اروپا به ایالات متحده شده است. Northcote ، رئیس ارتباطات EASA ، می گوید كه این امر تاكنون مانع برنامه ریزی EASA برای پروازهای معتبر MAX شده است.سیاتل تایمز گزارش می دهد كه مسوولان در اروپا و كانادا خواستار تغییر در سیستمهای كنترل پرواز ۷۳۷ MAX بودند.