پيشرفت ۸۰ درصدی محور قزوين- الموت
پيشرفت ۸۰ درصدی محور قزوين- الموت

      ماهور مهراد/ وزير راه و شهرسازي و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل صبح روز گذشته از محور قزوين- الموت-تنكابن دیدار داشتند. خیراله خادمی در جریان این دیدار گفت:‌ اين محور نقش مهمي در ارتباط استان‌هاي مركزي و جنوبي به شمال كشور از طريق قزوين دارد و در صورت تامين […]

 

 

 

ماهور مهراد/

وزير راه و شهرسازي و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل صبح روز گذشته از محور قزوين- الموت-تنكابن دیدار داشتند. خیراله خادمی در جریان این دیدار گفت:‌ اين محور نقش مهمي در ارتباط استان‌هاي مركزي و جنوبي به شمال كشور از طريق قزوين دارد و در صورت تامين اعتبار مورد نياز حدفاصل قزوين- الموت تا پايان دولت تكميل و آماده بهره‌برداري مي‌شود.
خيراله خادمی ادامه داد: اين پروژه در راستای ساماندهی محورهای منتهی به استان‌های شمال کشور احداث مي‌شود و با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه در ايام زمستان ساخت اين محور موجب افزايش ايمني و سهولت دسترسي به استان‌هاي شمالي به ويژه مازندران خواهد بود.
وی طول محور حدفاصل قزوين تا الموت را ۶۲ كيلومتر اعلام كرد و افزود: اين بخش در سه قطعه در حال اجراست و پيشرفت فيزيكي آن حدود ۸۰ درصد است.
خادمی اعتبار مورد نياز تكميل حدفاصل مذكور را ۲۶۵ ميليارد تومان دانست و بيان داشت: حدفاصل قزوين تا الموت از پروژه‌هاي مصوب سفرهاي مقام معظم رهبري و يكي از اولويت‌هاي اجرايي سال جهش توليد است و در صورت تامين اعتبار مورد نياز تا پايان دولت آماده بهره‌برداري مي‌شود.
معاون وزير راه و شهرسازي از تكميل عمليات اجرايي تونل شيركوه خبر داد و گفت: طول اين تونل ۷۲۵ متر است و عمليات اجرايي آن به طور كامل به اتمام رسيده است و تنها آسفالت توپكا داخل تونل و روشنايي مسير باقي مانده است.
وي ادامه داد: ساخت محور قزوين- الموت با رعايت كامل مسايل زيست محيطي و حفظ طبيعت منطقه انجام شده است و به همين خاطر پنج دستگاه گالري عبور حيوانات در طرح ساخته مي‌شود كه عمليات اجرايي دو دستگاه آن در حال تكميل است.
وي طول كل محور قزوين- الموت- تنكابن را ۱۶۴ كيلومتر اعلام كرد و گفت: اين محور از قزوين شروع مي‌شود و از طريق جاده جنگل‌هاي سه هزار به كمربندي تنكابن متصل مي‌شود. در حال حاضر عمليات اجرايي بخش الموت- تنكابن در دو قطعه در حال اجرا است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه در تشريح احجام اين پروژه اظهار داشت: ۹ ميليون و ۵۰۰ هزار متر مكعب خاكبرداري، يك ميليون متر مكعب خاكريزي، ۱۰۰ هزار متر مكعب بتن‌ريزي و ۲۰۰ هزار تن آسفالت بخشي از عمليات مورد نياز براي تكميل حدفاصل قزوين تا الموت است.
خادمي با اشاره به تكميل عمليات حفاري تونل‌ها در قطعه چهار يادآور شد: خاكبرداري اين بخش تكميل شده است و ابنيه فني مسير نيز ۴۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارد. معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: عمليات اجرايي در قطعه پنج مسير نيز در حال اجرا است و ۷ كيلومتر نيز آماده روسازي است، سه دستگاه تونل مسير تكميل شده و آماده آسفالت است. باقي بخش‌هاي محور نيز در مرحله تكميل مطالعات قرار دارد.
خادمي کاهش چشمگیر ترافیک محورهای موازی در استان‌های تهران و البرز به سمت شمال کشور و مسیر کناره دریای خزر را از مزایای مهم این پروژه دانست و افزود: تسهیل در بهره‌برداری از معادن طول مسیر، رونق کشاورزی، آبزی‌پروری و گردشگری منطقه الموت و منطقه سه هزار تنکابن نیز بخش دیگری از مزایای اجرای این پروژه است.

وضعیت محیط زیست در این محور مواصلاتی حیاتی
در هنگام جاده سازی پیش از این کمتر به مساله محیط زیست توجه می شد اما در چند سال گذشته، بویژه با رشد فعالیت فعالان مدنی و حیط زیستی توجه به این مهم در بین مسئولان دولتی هم بیشتر شده است. این در حالی است که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در حالی از دارا بودن پیوست زیست محیطی پروژه قزوین-الموت-تنکابن سخن می‌گوید که مدتی پیش اصغر دانشیان، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از جاده الموت-تنکابن به‌عنوان یکی از پروژه‌های تأسف بار در زمینه مباحث زیست محیطی یاد کرده بود و اظهار کرده بود: جاده‌ای که از الموت به تنکابن کشیده شده است، در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد و بلاهای متعددی را بر سر محیط زیست این منطقه آورده است.
وی عنوان کرده بود: در حق این مسیر جفاهای بسیاری شده است که البته بنا بر این است که جاده‌ای در موازات این محور احداث شود که امیدواریم اشتباهات گذشته در جاده جدید نیز تکرار نشود. مسعود حق‌لطفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در اینباره اما می گوید: پروژه محور قزوین-الموت-تنکابن به نحوی است که در حین کار، در حال تهیه مدیریت محیط زیستی آن نیز هستند، زیرا متأسفانه در مقطع اولیه این مدیریت انجام نشده است و در حین انجام کار، پیوست زیست محیطی آن تهیه می‌شود.
گفتنی است که احداث محور مواصلاتی قزوین-الموت-تنکابن، از حدود ۱۲ سال قبل آغاز شده و با وجود آنکه مردم منطقه الموت و مردم استان قزوین همواره منتظر افتتاح این پروژه بوده‌اند، اما همواره مشکلات مطالعات خاک، پیوست زیست محیطی و گاهی تأمین اعتبار، اجرای این پروژه ۱۲ ساله را به تأخیر انداخته است. یکی از پروژه‌های ملی است که علاوه بر تسهیل دسترسی استان‌های جنوبی و مرکزی از قزوین به شمال کشور، مسیر دسترسی قزوین به مازندران را نیز به اندازه۱۸۰ کیلومتر کوتاه می‌کند.
از دیگر مزایای احداث این محور، شکوفایی اقتصاد و رونق گردشگری منطقه الموت است. روستاهای این مسیر که طبیعت بکر، دست‌نخورده و منحصر به فردی دارند و از محصولات بی‌نظیری نیز برخوردارند، با احداث اتوبان قزوین-الموت دچار شکوفایی اقتصادی می‌شوند و برای مردم این منطقه و حتی مناطق هم‌جوار ایجاد اشتغال می‌گردد. در حال حاضر جاده‌های ارتباطی به سمت الموت پر پیچ‌ و خم، طولانی، کم‌عرض و مشکل‌دار هستند. احداث این مسیر می‌تواند گام بزرگی در جهت رفع محرومیت مردم منطقه باشد.
یکی دیگر از مزایای احداث این محور، کاهش ترافیک موجود در جاده‌های شمالی و کاهش سوانح و حوادث رانندگی در این منطقه است؛ هم‌چنین با احداث محور قزوین-الموت، در هزینه‌های سوخت به میزان سالانه ۱۰۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.