ماهور مهراد/ پروژه بازسازی کابین برج در ساختمان تکنیکال بلاک فرودگاه مهرآباد اردیبهشت ماه امسال به طورکامل انجام شد و سیستم سوئیچینگ جدید و پیشرفته آن نیز توسط متخصصان کشورمان نصب و به بهره برداری رسیده است. در همان زمان اعلام شد که در فاز بعدی بازسازی اپروچ و بهره برداری از سیستم […]
ماهور مهراد/
پروژه بازسازی کابین برج در ساختمان تکنیکال بلاک فرودگاه مهرآباد اردیبهشت ماه امسال به طورکامل انجام شد و سیستم سوئیچینگ جدید و پیشرفته آن نیز توسط متخصصان کشورمان نصب و به بهره برداری رسیده است. در همان زمان اعلام شد که در فاز بعدی بازسازی اپروچ و بهره برداری از سیستم رادار جدید کوشک بزم در فرودگاه مهرآباد نیز در دستور کار است که پیمانکار آن انتخاب شده است و پس از آن عملیات نصب تجهیزات و انتقال عملیات ارائه سرویسهای راداری و اپروچ فرودگاه مهرآباد به سیستم جدید توسط همکاران متخصص به طور کامل انجام میشود.
این در حالی است که رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز اخیرا در جلسه کنترل پروژه بهسازی ساختمان و نصب سیستم سویچینگ جدید اپروچ فرودگاه مهرآباد، دستور تخصیص اعتبار لازم برای تسریع در انجام پروژه با رعایت استانداردهای لازم را صادر کرده است.
سیاوش امیرمکری گفت: این پروژه حساس ترین و مهم ترین پروژه در حال انجام شرکت فرودگاه هاست و تمام بخش های مرتبط باید اقدامات لازم را جهت تسریع در انجام بهینه این پروژه به عمل آورند. امیرمکری با اشاره به اینکه ترافیک پروازی فرودگاه مهرآباد بسیار سریع تر از پیش بینی های جهانی اعلامی از سوی سازمان هایی نظیر ایکائو و یاتا برای بازگشت به شرایط پیش از شیوع بیماری کرونا، به رکوردهای قبل از این بیماری نزدیک شده است، بر اتمام هرچه سریع تر این پروژه تاکید کرد.
او ضمن قدردانی از عوامل دست اندرکار این پروژه ضمن بررسی موانع، دستور تخصیص اعتبار لازم را جهت تسریع در انجام پروژه با رعایت استانداردهای لازم، رعایت زمانبندی تعیین شده در انجام کار، انتخاب یک نماینده تام الاختیار برای تسریع انجام کار، انتخاب جبهه کاری مجزای هر واحد و عدم تداخل در اجرا را برای سرعت دهی به پروژه صادر کرد.
در پایان این جلسه ضمن تاکید بر اجرای وظایف تکلیفی برای هر معاونت مقرر شد: تمام بخش های ذیربط زمانبندی مصوب شده در جلسه را رعایت کنند تا پروژه در چارچوب مقرر این برنامه تدوین شده به بهره برداری برسد.
گفتنی است که ساختمان تکنیکال بلاک مهرآباد دارای مساحتی بالغبر یک هزار و ۲۰۰ مترمربع در ۹ طبقه است که شامل بخشهای مختلف از جمله برج، اپروچ، تأسیسات مکانیک، برق و تجهیزات زیرساختی سیستمهای سرمایشی، گرمایشی، آسانسور و همچنین نمای ظاهری میشود. کار بهسازی این مجموعه از سال گذشته شروع شده و در سال ۹۹ مورد بازسازی و بهسازی کامل قرار خواهد گرفت.
این در حالی است که سال گذشته قرار بود با شبيهسازي امکانات و تجهيزات لازم براي هدايت ايمن پروازها در برج قديم فرودگاه مهرآباد، مقدمات کار براي انتقال زيرساختها و آغاز بهسازي برج کنوني فرودگاه مهرآباد پس از ۱۵ سال فراهم شود که این اتفاق افتاد. درواقع براي اجراي اين پروژه بايد طبق برنامه زمانبندي شده پيش رفت و سناريوهاي مختلف استاندارد و ايمني در خصوص انتقال تجهيزات برج را نيز در نظر گرفت و تا آخرين لحظه همه مسائل و موانع احتمالي توسط واحدهاي فني و تجهيزات، ايمني، پدافند غيرعامل و همچنين الكتريكال بررسي شود تا بدون هيچگونه وقفهاي ايمني و استاندارد پروازها حفظ شود.
حالا پس از یک سال علاوه بر بهسازي و نوسازي برج جديد (كنوني) همزمان زيرساختهاي نصب سيستم سوئيچينگ در فرودگاه مهرآباد نیز در حال انجام است.
گفتنی است که فرودگاه بینالمللی مهرآباد یکی از فرودگاههای شهر تهران است که در سال ۱۳۱۷ ساخته شدهاست. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده و نام خود را از روستای مهرآباد جنوبی دده بالا که پیشتر در آن منطقه قرار داشت گرفتهاست. این فرودگاه مجهز به سامانههای آیالاس و ویاوآر است. در سال ۲۰۰۵ میلادی نیز این فرودگاه دارای شش پایانه است که عبارتاند از پایانه یک و دو که مربوط به پروازهای ایران ایر، ایران ایرتور، آتا ایر و قشم ایر است. فرودگاه مهرآباد در سال ۲۰۰۵ قادر به کنترل بیش از ۷۰هزار پرواز عبوری، ۱۰ هزار پرواز داخلی و ۳۰ هزار نشست و برخاست بینالمللی بودهاست. در همان سال ظرفیت فرودگاههای ایران ۶۱ میلیون مسافر در سال بود و ۹۰ درصد مسافران هواپیما از ۱۲ فرودگاه پرواز میکردند: ۴۵ درصد مسافران هواپیما توسط فرودگاه مهرآباد، ۴۵ درصد توسط فرودگاههای مراکز استانها و ۱۰ درصد توسط فرودگاههای اقماری سرویس داده میشوند. این فرودگاه که فیلمهای زیادی هم در آن ساخته شده، در ابتدا با ۲۰ فروند هواپیما کارش را شروع کرده، اما حالا تعداد این هواپیماها زیاد شده است.
قبل از شروع به کار فرودگاه بینالمللی امام خمینی، همه پروازهای داخلی و خارجی از همینجا انجام میشد و مهرآباد، تنها فرودگاه پایتخت بود. اما حالا دیگر اینجا، یکی از پررفتوآمدترین فرودگاههای کشور است که روزانه تعداد زیادی مسافر و بار را جابهجا میکند و به پروازهای داخلی و حجاج اختصاص دارد. فقط در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۳۳ هزار پرواز ورودی و خروجی در مهرآباد ثبت شده است.