بهره‌برداری از مهمترین پروژه ریلی کشور  با ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار
بهره‌برداری از مهمترین پروژه ریلی کشور  با ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار

    ماهور مهراد/ عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان، روز سه‌شنبه، هفدهم تیرماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، استاندار و نمایندگان استان سیستان و بلوچستان آغاز شد. پیش از ورود به خبر، لازم به یادآوری است که اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ […]

 

 

ماهور مهراد/

عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان، روز سه‌شنبه، هفدهم تیرماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، استاندار و نمایندگان استان سیستان و بلوچستان آغاز شد. پیش از ورود به خبر، لازم به یادآوری است که اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره‌برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این کلان پروژه را دو چندان کرده است.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی در آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان-چابهار گفت: پروژه راه‌آهن زاهدان به چابهار را می توان یکی از محورهای اصلی کریدور شمال به جنوب کشور خواند که تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می‌کند. محمد اسلامی هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی زاهدان به تشریح اهداف این سفر پرداخت و گفت: خوشبختانه امروز با آغاز عملیات اجرایی ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان به چابهار، یکی از وعده‌های دولت که مورد تاکید مقام معظم رهبری و شخص رئیس‌جمهور است در مسیر تحقق قرار می‌گیرد.
او با بیان‌ اینکه حضور در آیین ریل‌گذاری این پروژه، نخستین هدف از این سفر است، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که این مسیر ریلی یکی از محورهای اصلی کریدور شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می‌کند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر این‌که این مسیر ریلی معاهدات موجود به ویژه توافق سه‌جانبه ایران – افغانستان و هندوستان را تقویت خواهد کرد، گفت: بدون شک این مسیر ریلی بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت شهید بهشتی را به همراه خواهد داشت.
او روند توسعه و بهره‌برداری بندر شهیدبهشتی از سال ۹۶ تاکنون را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این خط ریلی در زمان بهره‌برداری می‌تواند حدود هفت میلیون تن بار را جابه‌جا کند و یک تکیه‌گاه اساسی در ترانزیت و صادرات و واردات کشور باشد.

بهره‌برداری اولیه از این مسیر در سال ۱۴۰۰
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن زاهدان به چابهار طولانی ترین مسیر ریلی کشور بوده که می تواند نقش بسزایی در رونق جا به جایی بار و ترانزیت ایران داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درخصوص آغاز ریل گذاری مسیر راه آهن زاهدان – چابهار اظهار داشت: این مسیر طولانی ترین مسیر ریلی کشور است که در حال حاضر در حال احداث بوده که شاید شروع بزرگ ترین پروژه ریلی باشد. خیرالله خادمی افزود: هدف اصلی این مسیر ریلی اتصال چابهار به شبکه ریلی از طریق زاهدان است. همچنین دیگر هدف این است که بتوانیم با احداث این مسیر بخشی از کریدور شمالی – جنوبی در شرق کشور را تکمیل کنیم.
وی ادامه داد: به این شکل که بتوانیم از طریق مسیر ترانزیت به کشور افغانستان که تنها مسیر دریایی اش از این راه خواهد بود، در آینده ترانزیت به کشورهای آسیای میانه را به این شکل انجام دهیم. خادمی تصریح کرد: برای اجرای این طرح حدود ۶۲۸ کیلومتر مسیر حدفاصل زاهدان تا چابهار ریل گذاری می‌شود. عملیات زیرسازی این مسیر در حدود ۶۰ درصد انجام شده و مابقی عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است.
وی ادامه داد: در مجموع برای احداث این مسیر به انضمام ایستگاه ها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریل گذاری شده داریم که نشان دهنده یک اقدام بسیار بزرگ است. در طول این مسیر باید حدود ۳۱ کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و صعب العبور احداث شود که کار با روند خوبی در حال اجرا بوده و تاکنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان از مبالغ اعتباری دولت در این پروژه هزینه شده است. وی افزود: سال گذشته اقدام خوبی که برای تسریع این پروژه انجام گرفت این بود که با درخواست دولت و تایید مقام معظم رهبری برای تامین مالی این پروژه ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری و دولت برای پرداختن به این اقدام بزرگ به عنوان یک پروژه راهبردی حمل و نقلی کشور، اظهار داشت: به این ترتیب در سال ۹۹ علی رغم اینکه به واسطه شیوع ویروس کرونا یک توقف و یک کندی عملیات در ابتدای سال به وجود آمد، اما هم اکنون حدود ۳۲۰۰ نفر نیروی مختلف متخصص، نیروهای مجری، کارگری و عمل کننده در ۱۴۰ جبهه کاری در طول مسیر این پروژه مشغول به کار هستند. وی ادامه داد: بنابر محاسبات انجام گرفته برای اتمام این پروژه ۴هزار میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است. اگر ارزش آن ۱۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده به روز حساب شود، ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که پیش بینی می شود این پروژه با ۸ هزار میلیارد تومان به بهره برداری برسد. مطابق پیش بینی انجام گرفته انتظار داریم که در سال اول بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۳ میلیون تن از این مسیر ریلی انتقال داده شود. وی افزود: ظرفیت انتقال بار و مسافر در این مسیر وجود دارد و به همین خاطر در افق چشم انداز ۱۴۲۰ انتظار این است که بتوانیم نزدیک به ۸ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر را در این مسیر ریلی به داخل کشور جا به جا و یا ترانزیت به دیگر کشورها داشته باشیم که اقدام بزرگی برای کشور خواهد بود.
خادمی اظهار داشت: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا به جز افغانستان به کشورهای آسیای میانه به وجود می آورد. به این شکل عملا به شبکه داخلی کشور یک بندر بسیار مهم، استراتژیک و راهبردی اتصال پیدا می کند که در آینده می تواند بندری شبیه و یا حتی بالاتر از بنادر عباس و بندر امام خمینی (ره) باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اکنون بار از طریق جاده به بندر می آید که جدا از محدودیت ها هزینه بالایی را به صاحبان کالا تحمیل می کند. با اتصال ریل یک تحول در حمل و نقل بار و مسافر و به خصوص بار در چابهار و در کشور را شاهد خواهیم بود. برنامه این است که فاز نخست این پروژه در سال ۱۴۰۰ تمام و در سراسر مسیر بهره وری اولیه انجام گیرد. به این شکل از چابهار به زاهدان بهره برداری اولیه انجام خواهد شد و تکمیل آن در سال های بعد با اضافه شدن ایستگاه ها و دیگر موارد تکمیلی احداث شده خواهد بود.
گفتنی است که طول راه‌آهن زاهدان-چابهار ٦٢٨ كيلومتر است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، ریل‌گذاری ۱۵۰ کیلومتر از این محور تا پايان امسال انجام خواهد شد. ایجاد کریدور تمام ریلی شرق کشور، اتصال چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل و نقل ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی‌، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ایی، ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه و ایجاد همکاری‌های دائمی با کشورهای منطقه و سایر کشورها با تبادلات تجاری و ترانزیتی از اهداف طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان و ادامه زاهدان-زابل-بیرجند-مشهد برشمرده شده است. جابجایی ۹۲۷ هزار مسافر و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار برای سال ۱۴۰۱ از اهداف اقتصادی کوتاه‌مدت این طرح عنوان شده است. منابع مالی این طرح نیز از محل فروش سهام، منابع اعتباری قانون بودجه، تسهیلات صندوق توسعه ملی و نیز منابع مالی قرارگاه سازندکی خاتم‌الانبیا تامین خواهد شد.