ماهور مهراد/ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول آزادراه ها و بزرگراههای كشور كمتر از ۲۰۰ كیلومتر بود، اما در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی طول این راهها به بیش از ۲۰ هزار كیلومتر رسیده است. پیش از انقلاب اسلامی بیشتر پروژه های راهسازی كشور به دست كارشناسان خارجی انجام می […]
ماهور مهراد/
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول آزادراه ها و بزرگراههای كشور كمتر از ۲۰۰ كیلومتر بود، اما در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی طول این راهها به بیش از ۲۰ هزار كیلومتر رسیده است. پیش از انقلاب اسلامی بیشتر پروژه های راهسازی كشور به دست كارشناسان خارجی انجام می شد اما اكنون شركت های ایرانی در حوزه راهسازی و زیرساخت های حمل و نقل كشور فعال هستند و حتی شركت های ایرانی به صادر كننده بزرگ خدمات فنی- مهندسی به كشورهای منطقه تبدیل شده اند. در حوزه ریلی هر چند هنوز عقب هستیم اما تلاش می شود صنعت حمل و نقل ریلی كشور را به جایگاه مناسبی رساند و در این راستا پروژههای بزرگی توسط متخصصان كشور در مناطق مختلف كشور در دست اجراست.
در همین زمینه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول خطوط ریلی كشور چهار هزار و ۷۰۰ كیلومتر بود، اما پس از چهار دهه اكنون طول خطوط ریلی كشور به بیش از ۱۱ هزار كیلومتر افزایش یافته است.
حالا معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل و بهره برداری ۴۷۱ کیلومتر مسیر ریلی، ۵۳۰ کیلومتر مسیر آزادراهی و ۸۰۰ کیلومتر شبکه بزرگراهی در کشور تا پایان امسال خبر داد.
خیرالله خادمی با اشاره به برنامههای تدوین شده برای سال جهش تولید در وزارت راه و شهرسازی افزود: ساخت و توسعه شبکه ریلی به میزان ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در برنامه است که هم اکنون ساخت ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آن در دست اجراست و با توجه به لزوم اولویت بندی برای اتمام طرحهای زودبازدهتر و با پیشرفت فیزیکی بالا، تکمیل هزار و ۵۶۶ کیلومتر آن در اولویت قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: تا پایان سال جاری، ۴۷۱ کیلومتر راه آهن با اعتبار هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان در قالب چهار پروژه ریلی به بهره برداری خواهد رسید که این طرحها شامل اتصال راه آهن بستان آباد – تبریز به طول ۴۴ کیلومتر، راه آهن خواف – هرات که ایران را به افغانستان متصل میکند به طول ۱۲۰ کیلومتر، مسیر ۳۷ کیلومتری اتصال رشت به بندر کاسپین و مسیر ۲۷۰ کیلومتری یزد – اقلید خواهد بود.
وی افزود: در بخش آزادراهی هم ۵ آزادراه در حال احداث تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید که شامل آزادراه کنارگذر جنوبی تهران حدفاصل آبیک قزوین تا چرمشهر ورامین به طول ۱۵۸ کیلومتر، آزادراه اصفهان – شیراز به طول ۲۲۲ کیلومتر، قطعات ۲، ۳ و ۴ آزادراه اراک – خرم آباد حدفاصل خرم آباد تا بروجرد به طول ۶۷ کیلومتر، قطعات ۱ و ۲ آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان با ۶۳ کیلومتر طول و آزادراه منجیل – رودبار به طول ۸ کیلومتر که بخش مهمی از آزادراه قزوین – رشت است، خواهد بود.
به گفته خادمی برای ساخت این ۵ طرح، ۱,۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات دولتی هزینه شده است.
وی افزود: این آزادراهها بخشی از توسعه ۱۲۰۰ کیلومتری شبکه آزادراهی کشور است که در حال اجراست و تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۶۷ کیلومتر آن به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین در خصوص توسعه راهها و تبدیل آنها به بزرگراه در قالب ساخت باند دوم جادهها نیز گفت: در حال حاضر ساخت یا نوسازی و بهسازی ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور در دست اجراست که ۱۲۰۰ کیلومتر آن در قالب طرحهای مصوب جهش تولید تا پایان بهار سال آینده به بهره برداری میرسد و ۸۰۰ کیلومتر آن تا پایان سال بهره برداری خواهد شد.
خادمی افزود: این راهها و بزرگراهها در قالب ۱۸ طرح با ۳ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان اعتبار در اکثر استانهای کشور در حال اجراست که از مهمترین آنها میتوان به احداث راه اصلی قزوین – الموت، تکمیل بزرگراه جنگل گلستان حدفاصل استانهای گلستان تا خراسان شمالی، مسیر دوم بزرگراه ساوه – قزوین، بزرگراه زاهدان – زابل، مسیر دوم ارتباطی استانهای کهکیلویه و بویراحمد – خوزستان، کریدورهای بزرگراهی غرب و جنوب کشور، احداث راه اصلی پاتاوه – دهدشت، احداث بزرگراه اهر – تبریز، شازند – ازنا، شهرکرد – لردگان و توره – بروجرد و همچنین چند طرح دیگر در استان فارس و در محدوده دشت ارژن تا نورآباد و کازرون از جمله مهمترین طرحهای حوزه بزرگراهی در کشور است.
گفتنی است که قرار بوده ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جدید تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد. در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور وجود داشته و اتصال پنج مرکز استان به ریل محقق شده و چهار استان دیگر در دستور کار قرار دارد. در سال ۹۷ حدود ۴۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور به بهرهبرداری رسید؛ با این حال در سال گذشته ۲۷۰ کیلومتر عملیات ریلگذاری اجرا شد. بر اساس لایحه بودجه سال ١٣٩٨ به طور متوسط از ۴۰ سال قبل تاکنون سالانه معادل ۱۶۶ کیلومتر خط اصلی ریلی در ایران احداث شده و از ۴۵۷۵ کیلومتر در سال ۱۳۵۷ به ۱۱ هزار و ۲۲۶ کیلومتر در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است؛ بنابراین با ایجاد ۲۷۰ کیلومتر ریل در سال گذشته، طول خطوط ریلی به ۱۱ هزار و ۴۹۶ کیلومتر افزایش یافت.