اعلام قیمت پایه اجاره اراضی منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)
اعلام قیمت پایه اجاره اراضی منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

      عضو هیات مديره، معاون امور اقتصادي و سرمايه گذاري و رئيس كميته ارزيابي زمين منطقه آزاد تجاري شهر فرودگاهي از آخرین قیمت گذاری اراضی این منطقه آزاد خبر داد. سجاد کمالی پور درباره قیمت گذاری ها گفت: قيمت پايه اجاره سالانه اراضي منطقه آزاد شهر فرودگاهي امام خميني(ره) ٤٠٠،٠٠ ريال تصویب شده […]

 

 

 

عضو هیات مديره، معاون امور اقتصادي و سرمايه گذاري و رئيس كميته ارزيابي زمين منطقه آزاد تجاري شهر فرودگاهي از آخرین قیمت گذاری اراضی این منطقه آزاد خبر داد.
سجاد کمالی پور درباره قیمت گذاری ها گفت: قيمت پايه اجاره سالانه اراضي منطقه آزاد شهر فرودگاهي امام خميني(ره) ٤٠٠،٠٠ ريال تصویب شده است. همچنین قيمت واگذاري اراضي در محدوده منطقه آزاد شهر فرودگاهي در جلسه كميته ارزيابي زمين در منطقه آزاد تجاري براي مدت شش ماه كارشناسي شده و به تاييد هيئت مديره شركت شهر فرودگاهي امام خميني(ره) رسيده است.
وی با اشاره به پهنه بندي زمين هاي منطقه آزاد ادامه داد: ٢٤ هكتار از پهنه لجستيك، ٦ هكتار از پهنه اداري و تجاري و ١٠ هكتار از پهنه فناوري هاي برتر با قيمت پايه اجاره سالانه ۴۰۰ هزار ريال واگذار خواهد شد. قيمت نهايي قرارداد اجاره سالانه با توجه به آيين نامه مربوطه با تكيه بر مدل مالي، كاربري، موقعيت مكاني و … توسط كميته ارزيابي زمين شهر فرودگاهي معين خواهد شد. به گفته کمالی پور یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در این جلسه بررسی لیست مربوط به پروژه های سرمایه گذاری در منطقه آزاد شامل مواردی همچون ارائه مدل مالی، طرح توجیهی فنی اقتصادی، برنامه احداث زیرساخت، کاربری، استعلام اراضی معارض، انطباق با طرح جامع، موقعیت مکانی زمین، میزان مصارف انرژی و آلودگی زیست محیطی و روش دفع فاضلاب و … توسط دفتر امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تهیه و تصویب اعضا کمیته برسد.
او همچنین تاکید کرد: بر اساس هشتمین جلسه كميته ارزيابي زمين در منطقه آزاد تجاري، برای هر یک از تقاضاهای واصله و به صورت جداگانه مدارک لازم توسط دفتر امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارسال شود تا در جلسه ای مشخص موارد مورد بررسی کامل قرار گیرد. از سویی دیگر در بررسی درخواست های سرمایه گذاری و فرایند قیمت گذاری مواردی همچون شاخص های زیست محیطی میزان اشتغال، میزان مصرف آب، برق، گاز زیرساخت های عمرانی و دیگر موارد موردتوجه قرار گیرد.
نبرد توربوپروپ‌ها
مقایسه ATR و Bombardier
طی ۳۰ سال گذشته، ATR و Bombardier برای سلطه در بخش توربوپروپ تجاری با یکدیگر رقابت می کنند. در حالی که مدعیان دیگری دارای ظرفیت‌های مشابه مانند Fokker وجود دارند اما واقعیت این است که بازار این هواپیماهای مسافربری کوتاه در دو دهه اخیر تحت سلطه این دو سازنده قرار گرفته است.
اگر بازار هواپیماهای مسافربری جت مسافرتی با ایرباس و بوئینگ یک بازار دوقطبی باشد، بازار منطقه‌ای توربوپروپ منطقه‌ای برای دو شرکت پویایی مشابهی داشته است. طی ۳۰ سال گذشته، ATR و Bombardier برای سلطه در بخش توربوپروپ تجاری با یکدیگر رقابت می کنند. در حالی که مدعیان دیگری دارای ظرفیت‌های مشابه مانند Fokker وجود دارند اما واقعیت این است که بازار این هواپیماهای مسافربری کوتاه در دو دهه اخیر تحت سلطه این دو سازنده قرار گرفته است.

مقایسه توربوپروپ ها
قبل از مقایسه، به بررسی ATR ۴۲ و ۷۲ و همچنین Bombardier Dash ۸ و انواع آن خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که مالکیت برنامه Dash ۸ به تازگی و در سال ۲۰۱۹ تغییر کرده وBombardier این برنامه را به شرکت هواپیمایی Longview کانادا فروخت. این سازنده در واقع به عنوان De Havilland Aircraft Of Canada شناخته می شود و نام Dash ۸ را زنده کرده است، جایی که Bombardier قبلا آن را فقط Q۴۰۰ می نامید. در این مقاله به Bombardier اشاره می کنیم، زیرا در دهه‌های اخیر تولید کننده غالب Dash ۸ بوده است در حالی که De Havilland Aircraft Of Canada کانادایی اخیرا این شرکت را تصاحب کرده است. بعد از این توضیحات نگاهی بر نبرد دو توربوپروپ‌ می اندازیم.

شروع برنامه Dash ۸
Dash ۸ در ابتدا توسط De Havilland Canada طراحی شد. شرکتی که در سال ۱۹۲۸ توسط شرکت هواپیمایی بریتانیا تاسیس شد. دولت کانادا متعاقباً در سال ۱۹۷۴ Havillandمالکیت کانادا را به دست آورد. با این حال، تا اواسط دهه ۸۰ اولین Dash ۸ تولید نشد. طبق گفته BAE Systems، اولین نمونه اولیه DHC ۸-۱۰۰(C-GDNK) برای اولین بار در ۲۰ ژوئن ۱۹۸۳ پرواز کرد و در اکتبر ۱۹۸۴ وارد خدمت شد.
دولت کانادا در سال ۱۹۸۶ برنامه Dash ۸ را به بویینگ و بعدا در سال ۱۹۹۲ به Bombardier فروخت و از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۹، برنامه Dash ۸ در اختیار Bombardier باقی ماند. البته جدیدترین انواع Dash ۸ تولید شده توسط Bombardier، Q Series نامگذاری شد و نام Dash ۸ حذف شد. اکنون آنها به عنوان Bombardier Q۱۰۰ تا Q۴۰۰ شناخته می شوند.

آغاز برنامه ATR
در نوامبر ۱۹۸۱ شرکت ATR با سرمایه‌گذاری مشترک بین بنیانگذار شرکتAirbus Aerospatiale و شرکت ایتالیایی Aeritalia تاسیس شد، البته شرکت‌های موسس در طول سال‌ها تغییر کرده اند و ATR کنونی حاصل همکاری مشترک بین ایرباس و لئوناردو با دفتر مرکزی این شرکت در تولوز فرانسه است. اگرچه این شرکت در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد، اما مدت زمان کمی طول کشید تا اولین محصول خود؛ ATR ۴۲ را تولید کند. این هواپیما اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۴ در تولوز فرانسه انجام داد و تا سال ۱۹۸۶ توانست نسخه بزرگتری را با نام ATR ۷۲ به بازار عرضه کند.
این روزها، برنامه Dash ۸ فقط از یک هواپیمای واحد تشکیل شده است، در حالی که ATR هنوز دو نوع متفاوت تولید می کند. با این حال به منظور مقایسه جدیدترین نسخه Bombardier Q۳۰۰ را بررسی خواهیم کرد.

مقایسه Q۳۰۰ و ATR۴۲-۶۰۰
از نظر ظرفیتBombardier Q۳۰۰ به بهترین وجه با ATR۴۲ رقابت می کند. اولی می تواند بین ۵۰ تا ۵۶ مسافر را در خود جای دهد در حالی که دومی می تواند تا ۵۰ مسافر را در خود جای دهد.
به لحاظ محدوده ATR۴۲-۶۰۰ می تواند همراه بار کامل مسافران، هزار و ۳۲۶ کیلومتر پرواز کند در حالی که Q۳۰۰ دارای محدوده پرواز هزار و ۵۵۸ کیلومتر است.
اما به لحاظ فاصله برخاستن Q۳۰۰ نیاز به ۱،۱۷۸ مایل باند برای تیک‌آف دارد در حالی که ATR۴۲-۶۰۰ می تواند در ۱.۰۳۶ متر باند پرواز کند.