آغاز ورود بخش خصوصی به احداث و بهره‌برداری از بزرگراه‌ها در کشور
آغاز ورود بخش خصوصی به احداث و بهره‌برداری از بزرگراه‌ها در کشور

    معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل، احداث و بهره‌برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور با واگذاری آن به بخش خصوصی خبر داد. امیرمحمود غفاری، با اعلام این‌که تکمیل، احداث و بهره‌برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، اظهار داشت: به واسطه تقویت حضور بخش خصوصی […]

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل، احداث و بهره‌برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور با واگذاری آن به بخش خصوصی خبر داد.
امیرمحمود غفاری، با اعلام این‌که تکمیل، احداث و بهره‌برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، اظهار داشت: به واسطه تقویت حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی کشور، این وزارتخانه بخشی از طرح‌های عمرانی مهم بزرگراهی که از نقش به سزایی در تسهیل تردد و کاهش ترافیک چهار شهر مهم کشور دارد را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.
وی افزود: واگذاری این طرح‌ها با استفاده از ایجاد ظرفیت قانونی مناسب بند ۶ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون بودجه گنجانده شده، انجام خواهد گرفت. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در جلسه اخیر کارگروه واگذاری متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دادگستری، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ایران طرح‌های توجیهی واگذاری این طرح‌ها بررسی و به تصویب رسیده است.
وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه به زودی فراخوان شناسایی سرمایه‌گذار طرح‌های مذکور از طریق رسانه‌های جمعی منتشر خواهد شد. وی روش واگذاری ۵ طرح مذکور را را مشارکت به روش BOT عنوان کرد و افزود: در این روش بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط دولت به بخش خصوصی اعطاء شده و مابقی از اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.
غفاری ادامه داد: پس از اتمام یا در جریان مراحل احداث با توجه به نوع قرارداد منعقده اصل و سود آورده بخش خصوصی با بهره‌برداری و اخذ عوارض تردد از کاربران تأمین می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزئیات نحوه واگذاری این ۵ طرح تصریح کرد: احداث پروژه کمربندی جنوبی پاکدشت از محل طرح بهسازی راه اصلی شریف آباد – پاکدشت و احداث كمربندی پاكدشت با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی بخش غیردولتی و بدون مشاركت دولت با دوره احداث سه ساله و طول دوره بهره‌برداری ۱۰ ساله واگذار می‌شود.
وی ادامه داد:‌همچنین پروژه کمربندی شرقی پاکدشت از محل طرح آزادراه کمربندی پاکدشت با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری ۱۰ ساله توسط بخش خصوصی واگذار می‌شود. وی درخصوص ۳ طرح دیگر گفت: پروژه کمربندی سنندج از محل طرح كریدور بزرگراهی غرب كشور با مشارکت ۳۰ درصدی دولت از محل اعتبارات تبصره ۱۹ تخصیص یافته به کریدور مذكور و سرمایه‌گذاری۷۰ درصدی بخش غیردولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری ۱۰ ساله خواهد بود.
وی ادامه داد:‌ پروژه احداث کمربندی زاهدان از محل طرح احداث بزرگراه زاهدان – زابل و بزرگراه زابل – دوست محمد با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری ۷ ساله است. همچنین پروژه احداث کمربندی دماوند از محل طرح احداث باند دوم رودهن – فیروزكوه – قائمشهر با اولویت سرمایه‌گذاری۱۰۰درصدی بخش غیردولتی پس از اخذ مجوز ماده (۲۳) قانون الحاق (۲) با هدف ایجاد امكان مشاركت دولت واگذار می‌شود.

 

۳۰۰۰ میلیارد تومان، میزان تسهیلات درخواستی

مدیرکل دفتر ارزیابی‌‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌‌و‌‌‌‌‌نقل وزارت راه و شهرسازی از ارسال پرونده بالغ بر ۱۲۵ هزار متقاضی فعال در حوزه حمل و نقل به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات حمایتی خبر داد.
محسن صادقی در توضیح آخرین وضعیت تسهیلات حمایتی دولت به شرکت‌های حوزه حمل و نقل گفت: از مجموع پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات درنظر گرفته‌شده برای شرکت‌های بزرگ خسارت دیده از شیوع ویروس کرونا، حدود دو هزار و۵۵۰ میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های حوزه هوایی و ۹۵۰ میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های حوزه ریلی است. او افزود: با تلاش‌های انجام‌شده در روزهای اخیر و تعامل مناسب با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی، حدود دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان از پرونده‌های حوزه هوایی و ۷۰۰ میلیارد تومان از پرونده‌های حوزه ریلی به بانک‌های عامل جهت دریافت تسهیلات کرونا ارسال شده است و امیدواریم طی روزهای آتی، شاهد پرداخت تسهیلات به این شرکت‌ها باشیم. مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری معاونت حمل و نقل بیان کرد: در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با هدف حمایت و پشتیبانی از کسب و کارهای به‌‌‌شدت آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا و ارائه تسهیلات مربوطه ۱۴ رسته در نظرگرفته شده است که رسته سوم مربوط به حمل و نقل عمومی مسافر برون‌‌شهری اعم از هوایی، جاده‌‌ای، ریلی و دریایی است که مجموعا برای این ۱۴ رسته، ظرفیت حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است و سهمی از آن به حوزه حمل و نقل کشور تعلق می‌گیرد.
صادقی بیان کرد: تاکنون ۱۲۵ هزار و ۴۹۴ پرونده در حوزه دستگاه اجرایی وزارت راه و شهرسازی ثبت و به بانک ارسال شده است که حدود ۱۲۵ هزار مورد از آن‌ها مربوط به رانندگان و مابقی پرونده‌ها مربوط‌به شرکت‌های حمل و نقلی است.
تاکنون از حدود سه هزار میلیارد تومان تسهیلات درخواستی ثبت‌‌‌شده در سامانه کارا، حدود ۱۵ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است، از متقاضیان واجد شرایط دریافت تسهیلات کرونا خواست، با توجه به محدودیت‌های زمانی، هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام در این سامانه اقدام نمایند.