زهرا ایرانشاهی/ قرار است پروژه راهآهن اردبیل- میانه تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و آماده بهرهبرداری شود. انجام این پروژه پس از سال ها وعده، حالا به آروزیی می ماند که آنطور که پیداست دولت دوازدهم قرار بر اجرای آن دارد. راهآهن اردبیل بیش از هر پروژه دیگر برای مردم اردبیل مهم بوده و […]
زهرا ایرانشاهی/
قرار است پروژه راهآهن اردبیل- میانه تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و آماده بهرهبرداری شود. انجام این پروژه پس از سال ها وعده، حالا به آروزیی می ماند که آنطور که پیداست دولت دوازدهم قرار بر اجرای آن دارد.
راهآهن اردبیل بیش از هر پروژه دیگر برای مردم اردبیل مهم بوده و به یک مطالبه جدی عمومی تبدیل شده است، تقریبا تمام دولتها در طول ۱۴ سال گذشته به اجرای سریع و افتتاح آن در کوتاه مدت وعده دادهاند اما هنوز این وعدهها شکل واقعیت به خود نگرفته است. علاوه بر مردم، اتمام این پروژه در تکمیل کریدور شمال-جنوب نیز موثر خواهد بود. وعده ای که یکی از وعدههای حسن روحانی در جریان سفرهای استانی خود به اردبیل بوده است و در آخرین سفر رییسجمهوری به استان در زمستان ۹۸، وی به وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا این پروژه به هر ترتیب که شده در دولت دوازدهم به بهرهبرداری برسد.
این در حالی است که مهمترین مشکل در فراروی این پروژه سخت اجرا تامین منابع مالی بود که رییس سازمان برنامه و بودجه پیش از این اطمینان داد که مشکلی در این زمینه وجود ندارد و کارها باید با سرعت به پیش رفته و به نهایت برسد. در عین حال، پیشرفت فیزیکی ایستگاه اصلی این پروژه بالای ۹۰ درصد گزارش شده است.
حالا معاون وزير راه و شهرسازي در بازديد از زيرساختهاي حمل ونقل استان اردبيل گفت: عمليات اجرايي راه آهن ميانه- اردبيل طي يك ماه گذشته پيشرفت چشمگير و قابل توجهي داشته است.
خيراله خادمی در سفر به استان اردبيل به همراه نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي از پروژه هاي راهسازي اين استان بازديد كرد.
وي در بازديد از خطآهن ميانه- اردبيل اين پروژه را يكي از اولويتهاي سال جهش توليد در حوزه ريلي معرفي كرد و گفت: با توجه به اهميت، اين پروژه طي يك ماه گذشته ۲۰۰ متر حفاري تونل و ۴۰۰ متر لاينينگ صورت گرفته است كه پيشرفتي معادل ۱ درصد طي يك ماه گذشته براي پروژه محسوب مي شود.
خادمي افزود: ۲۰ هزار متر مكعب بتن ريزي، ۱۰۰ هزار متر مكعب خاكريزي طي يك ماه گذشته از ديگر اقدامات قابل توجهي محسوب مي شود كه در پروژه صورت گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از تامین حدود ۱۱۰۰ تن ریل از کارخانه ذوب آهن اصفهان برای این پروژه خبر داد و تاکید کرد: در ابتدای هفته جاری جلسه ای با مدیران ارشد ذوب آهن اصفهان برای جلوگیری از وقفه در تامین ریل برگزار شد و در این خصوص جای نگرانی وجود ندارد.
وي از انجام عمليات ريلگذاري در ۹ كيلومتر از مسير گفت و افزود: طبق برنامهريزي صورت گرفته تا پايان سالجاري ۱۰۰ كيلومتر از مسير آماده ريلگذاري خواهد بود.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه اعلام كرد: در حال حاضر ۶۰ كيلومتر از مسير آماده ريلگذاري است و عمليات زيرسازي محور نيز با پيشرفت فيزيكي ۸۶ درصدي در حال انجام است.
خادمی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص پروژه و لزوم تامین ماشین آلات خاص اجرای روسازی راه آهن ۶ دستگاه واگن حمل بالاست، کشنده مورد نیاز ریلی -جاده ای جرثقیل دروازه ای به کار گرفته شده است که پیشرفت پروژه را به بیش از ۳ برابر خواهد رساند.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن اين مسير ريلي در منطقه كوهستاني و توپوگرافي محل پروژه اين محور يكي از سختترين و در عين حال فنيترين پروژههاي ريلي در حال اجراي كشور محسوب ميشود كه حجم خاكبرداري و خاكريزي آن حدود۳۶ ميليون متر مكعب است.
وي از اجراي ۵۰۰ هزار متر مكعب خاكبرداري در مسير از ابتداي سالجاري خبر داد و افزود: ۲۴۶ هزار متر مكعب خاكريزي، ۴۰ هزار متر مكعب بتن ريزي، ۲ هزار متر آرماتوربندي، ۲۷۲ متر حفاري و ۵۶۲ متر لاينينگ از ديگر اقدامات صورت گرفته در راه آهن ميانه- اردبيل از ابتداي سالجاري تاكنون است.
وي افزود: تاکنون هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده است كه به قيمت روز حدود ۳ هزار ميليون تومان است و هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام این خط آهن است.
خادمي با اشاره به اشتياق مردم استان در تكميل هرچه سريع تر پروژه يادآور شد: اردبيل يكي از استان هاي بزرگ تولیدی کشور به شمار میرود و بهره برداري از راه آهن سهم بزرگي در توسعه اقتصادي اردبيل و استان هاي همجوار خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ایستگاه اردبیل نیز بازدید کرد و گفت: عملیات اجرایی در ایستگاه اردبیل با پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصدی در حال انجام است و ساختمان اصلی ایستگاه نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی در حال اجرا است.
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه اين سفر از نزديك ترين كريدور ارتباطي استان اردبيل به شبكه آزادراهي كشور بازديد كرد و گفت: محور اردبيل- سرچم يكي از محور هاي مهم ارتباطي اين استان و تنها پروژه جهش توليد در بخش راه و بزرگراه استان اردبيل محسوب مي شود.
خادمي ادامه داد: اين محور اصلیترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور محسوب شده و به هميت خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه در تشريح برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي تكميل اين پروژه خبر داد و گفت: برنامهريزي شده است تا پايان سالجاري ۱۵ كيلوكتر از محور آماده بهره برداري شود.
وی طول این محور را ۱۷۴ کیلومتر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۹ کیلومتر از این محور زیر عبور قرار گرفته است و عمليات اجرايي در قطعات يك و دو با پيشرفت فيزيكي ۷۵ درصد و قطعات ۳ و ۴ به ترتيب با ۵ درصد و ۴ درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجر است.
شایان ذکر است که توسعه راهآهن در این مسیر ۱۷۵ کیلومتری بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی زیرسازی شده و ۴۵ درصد پیشرفت کلی هشت ایستگاه موجود در مسیر است. منابع مالی خوبی نیز برای این پروژه اختصاص داده شده است بطوریکه بیش از ۱۰۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده و در موعد مقرر پیمانکاران مطالبات خود را دریافت میکنند.
درواقع در پروژه راهآهن اردبیل – میانه تا بحال۱۳ کیلومتر ریلگذاری شده و طبق برنامه هر ماه هشت کیلومتر به این میزان افزوده میشود و در صورت افزایش نوبت کاری و پشتیبانی به ۱۷ کیلومتر نیز میرسد.
این خط آهن یکی از ۹ پروژه ریلی اولویتدار کشور است و در این پروژه حتی در جریان کرونا با رعایت پروتکلهای بهداشتی تمام کارگاهها با تمام ظرفیت فعالیت کردند. امید که در موعدمقرر این پروژه ریلی حیاتی افتتاح شود تا مردم این منطقه به آرزوی دیرین خود برسند و ترانزیت ریلی با توجه به مزایای رقابتی عدیده آن، رشد بیشتری را تجربه کند.