سارا ایرانی/ یکی از بهترین اقداماتی که در جهت پیگیری پروژه های حمل ونقلی همگام با رعایت اصول بهداشتی به دلیل شیوع کرونا انجام شده، برگزاری نشست های مجازی است که هم باعث می شود چرخ اقتصاد این صنعت به عنوان یکی از پیشران های اقتصاد کشور بچرخد و هم در شرایطی که کرونا […]
سارا ایرانی/
یکی از بهترین اقداماتی که در جهت پیگیری پروژه های حمل ونقلی همگام با رعایت اصول بهداشتی به دلیل شیوع کرونا انجام شده، برگزاری نشست های مجازی است که هم باعث می شود چرخ اقتصاد این صنعت به عنوان یکی از پیشران های اقتصاد کشور بچرخد و هم در شرایطی که کرونا هرروز جان عزیز هموطنانمان را می رباید، ادامه انجامِ امور، منجربه ادامه جهش قدرتی این ویروس نمی شود.
از طرفی دیگر می توان گفت که سیاست های کلی حمل ونقل در بخش های مختلف اعم از جاده ای و ریلی و هوایی و دریایی، از خلال همین همفکری ها و بیان مسائل و چالش های صنعت ممکن خواهد شد. نشست مجازی ( ویدئو کنفرانسی) مدیران کل راهداری و حملونقل جادهای استانها با حضور رییس سازمان راهداری و اعضای هیات عامل، معاونان و جمعی از مدیران ستادی این سازمان که اخیرا برگزار شده، تلاشی در جهت تبیینِ مهمترین راهبردها و اولویتهای کاری مدیران کل راهداری و حملونقل جادهای بوده است.
رئیس سازمان راهداری در این نشست مجازی با تبیین مهمترین راهبردها و انتظارات در بخش راهداری و حملونقل جادهای به ضرورت افزایش تحرک و اهتمام مدیران برای رفع مشکلات تاکید کرد و اظهار داشت: امروز شرایط کشور به گونهای است که در سایه تلاش و همت والا امکان پاسخگویی و غلبه بر مشکلات وجود دارد، بنابراین در شرایط حاضر مدیران باید در شناخت چالش ها و مشکلات کاری و رسیدگی به این مشکلات، شخصا تلاش مضاعف داشته باشند تا مجموعه تحت پوشش نیز این تحرک و اهتمام را، الگویی برای توسعه فعالیت های حوزه کاری قرار دهند.
وی افزود: با توجه به شرایط و موقعیت هر استان، اولویت بندی از نظر مسایل راه و حمل و نقل و تمرکز بر حل مشکلات ذیربط باید توسط مدیران استان ها صورت گیرد. به عنوان مثال: در استانی که پنج پایانه مرزی فعال وجود دارد، باید تمام جزئیات و فرآیندهای این پایانه ها و اهمیت مبادلات با کشورهای همسایه و چالش های پیش رو را احصا و در پرداختن به مشکلات حوزه کاری اولویت های لازم را اعمال کنند.
وی تصریح کرد: مهمترین مساله مدیران در حوزه ادارات کل راهداری وو حمل و نقل جاده ای، شناخت مسائل اصلی و فرعی و تمایز میان آنهاست، بنابراین در صورت شناخت مسائل اصلی و اولویت بندی برای تامین اعتبار و برنامه ریزی برای اجرا، می توان تحرک مورد انتظار را برای پیشرفت برنامه های سازمان داشته باشیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، تامین لاستیک بخش حمل و نقل را از دغدغه های جدی دانست و گفت :در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان کل رقم کرایه های بخش حمل و نقل جاده ای است که اگر قیمت لاستیک کنترل نشود،نزدیک به ۲۰درصد این رقم را می بلعد. از این رو در ستاد با توجه به اهمیت موضوع دو جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و دستگاه های ذیربط داشتیم. از این پس نیز جلسات مستمر برای پیگیری و حل نهایی تامین لاستیک در حضور وزیر ادامه خواهد داشت و از استان ها نیز انتظار می رود همین فرآیند و جلسات را در سطح استان داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود بر ضرورت توجه به خواسته ها و برنامه های معاونت راهداری و معاون راه های فرعی و روستایی برای اجرای طرح حای مورد نظر آنان تاکید کرد و اظهار داشت: اگر در هر دو حوزه موضوع یا خواسته ای از استان ها مطرح است یقین بدانند که در جهت خواسته های قانونی و قانونگذاران است که قالب طرح ها به استان ها ابلاغ و درصدد اجرای آن هستند، بنابراین لازم است در خصوص اجرای باکیفیت طرح ها هیچگونه بی اعتنایی صورت نگیرد و برای تحقق برنامه ها و طرح های تعریف شده و امکانات مورد نیاز آنان اهتمام شود.
وی با اشاره به ضرورت پرهیز از افراط و تفریط در اجرای برخی پروژه ها اظهار داشت: در راه های روستایی بعضا مشاهده می شود راهی که میزان تردد و اهمیت آن در کمترین درجه قرار دارد هزینه گزافی برای ساخت و آسفالت راه روستایی می شود که ضرورتی ندارد و باید در هزینه پروژه ها و اعتبارات، مدیریت بهینه شود.
حسن نیا جذب اعتبارات استانی را از دیگر مسائل مهم و قابل پیگیری توسط مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها دانست و خاطر نشان کرد: جذب اعتبارات قطعا بدون پیگیری و اراده جدی مدیران محقق نخواهد شد، باید طرح و پروژه ها را به خوبی معرفی و برای اجرای آن، درخواست و پیگیری های لازم داشته باشند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خطاب به مدیران کل استان ها تاکید کرد: مدیران به جای عمران محوری محض، نگاه توسعه محوری همه جانبه داشته باشند و چه در بخش حمل و نقل چه در حوزه راهداری باید تمام زوایا و اهمیت موضوع فعالیت کاری را بررسی، تحلیل و ردیابی کنند و صرفا موضوع فعالیت را محدود به استان ندانند و با نگاه ملی تمام فرآیند ها را از مبدا استان تا مرحله پایان حتی فراتر از استان متبوع خود پیگیر باشندو نتایج آن را برای مراحل بعدی به استان تعمیم داده و نگاه بهره ورانه داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، ضرورت حفظ سلامت کارکنان سازمان در ستاد و استان ها را یادآور شد و تصریح کرد: به طور یقین نفع سلامتی در درجه اول به خود شخص و خانواده بازمی گردد و در مرحله بعدی سازمان را منتفع می کند.امید است که همکاران با رعایت دقیق الزامات بهداشتی در حفظ سلامتی و پویایی خود و سازمان بکوشند.
یادآور می شود در این نشست مجازی، اعضای هیات عامل، معاونین سازمان، مدیر کل دفتر مرکزی حراست و جمعی از مدیران ستادی و مدیران کل استانها هر یک با ارائه سخنانی به تشریح دیدگاه ها و نقطه نظرات حوزه کاری خود پرداختند.
گفتنی است که مهمترین مسائل حوزه جاده ای، وضعیت بیمه رانندگان، نوسازی ناوگان سنگین جاده ای، تخصیص لاستیک با نرخ منطقی در شرایطی که قیمت ها افسارگسیخته و غیرمنطقی بالا میروند، قیمت بنزین و وضعیت جاده های کشور است که بویژه در طول یکی دو سال گذشته، سازمان راهداری اهتمام جدی بر حل آنها داشته و مسائل بیمه ای و بیمه تکمیلی رانندگان را تا روزهای آغازین سال جدید مرتفع کرد. اقدامات لازم برای نرخ منطقی لاستیک و قیمت حمل بار نیز انجام شده است و نوسازی ناوگان هم به عنوان مهمترین موضوعی که انجام آن در جهت تسریع در حمل کالا و انتقاع همه مردم از این امر تلقی می شود، در حال انجام است و طرح نوسازی ناوگان، نخستین مراحل ثبت نامیِ خود را طی می کند.