سارا ایرانی/ پس از اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، گمانه زنی های بسیاری درباره افت کیفیت صنایع هوایی به مرور زمان و در طول سالها با استهلاک وسایط نقلیه هوایی صورت گرفت که صنعت با تلاش متخصصان داخلی و در ارتباط با برخی از کشورهای دوست، توانست در برخی از […]
سارا ایرانی/
پس از اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، گمانه زنی های بسیاری درباره افت کیفیت صنایع هوایی به مرور زمان و در طول سالها با استهلاک وسایط نقلیه هوایی صورت گرفت که صنعت با تلاش متخصصان داخلی و در ارتباط با برخی از کشورهای دوست، توانست در برخی از حوزه ها به رشد و پیشرفت بیشتری دست یابد. در بخش زیرساخت های فرودگاهی با استفاده از توان داخلی با بخش زیادی از مشکلات ناشی از تحریم مقابله شد. این در حالی است که مشاوران و پیمانکاران توانسته اند بخش زیادی از نیازهای کشور را در حوزه های مختلف از جمله ساختمان ها، سطوح پروازی و تجهیزات فرودگاهی مورد نیاز اعزام و پذیرش مسافر (تجهیزات ترمینالی، تسمه نقاله ها، آسانسور، ایربریج، دستگاه توزین بار و…) و تاسیسات مورد نیاز و سیستم روشنایی تامین کنند. درواقع امریکا به طور مستقیم نتوانست و نمی تواند مانع تامین تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی ایران شود.
اما با تحت فشار قراردادن کشورهای اروپایی و محروم کردن آنها از معامله با کشورش مانع انجام معامله با ایران شده است که به زعم مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، این اقدام نه تنها مبنای قانونی ندارد، بلکه پس از اتخاذ سیاست خصمانه از طرف امریکا، اکنون ایران در مقایسه با کشورهای همسایه دارای تجهیزات مناسب و سطح مطلوب در کیفیت خدمات هوانوردی است و به نفع شرکت های هواپیمایی خارجی است که از آسمان ایران استفاده کنند.
سیاوش امیرمکری در این ارتباط گفته است: تحریم ها، سرعت تامین تجهیزات فرودگاهی از محل تولیدات داخل و کیفیت محصولات شرکت های تولیدی ایرانی را با ایجاد رقابت، افزایش داده است.
امیرمکری با تاکید بر استفاده از ظرفیت های داخلی برای تامین تجهیزات هوانوردی مورد نیاز فرودگاه ها، توضیح داد: در سال های گذشته با استفاده از ظرفیت پسابرجام توانستیم تجهیزات هوانوردی را در بخش های سیستم های ارتباطی، کمک ناوبری، نظارتی (رادار) و امنیتی از کشورهای دیگر خریداری کنیم. پس از تحریم نیز با استفاده از ظرفیت داخلی و مشورت با دانشگاه های صنعتی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانستیم گام های بلندی را در جایگزینی خرید تجهیزات هوانوردی از منابع داخلی برداریم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره تولید داخلی سیستم های رادار فرودگاهی نیز اظهار داشته: بخش زیادی از تجهیزات هوانوردی مورد نیاز کشور با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان داخلی در حال طراحی و ساخت است که از جمله آنها می توان به سیستم های رادار مد S، تجهیزات کمک ناوبری از جمله DME، سیستم های روشنایی باند، سیستم های امنیتی و بازرسی و سیستم های برج موبایل اشاره کرد.
امیرمکری با تاکید بر اینکه باید در تامین تجهیزات هوانوردی توسط شرکت های داخلی، استانداردهای بین المللی رعایت شود، گفت: متخصصان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و بخش های ذی ربط با مد نظر قرار دادن استانداردهای بین المللی توانسته اند با اعتماد به توان داخلی قراردادهای متعددی را با شرکت های دانش بنیان منعقد کنند که در بازه زمانی ۶ ماه تا دو سال آینده بخش عمده تجهیزات این حوزه نصب و راه اندازی خواهد شد.
این در حالی است که مشاور ارشد مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران هم ضمن تشریح فعالیت صنایع داخلی برای تولید تجهیزات ناوبری و فرودگاهی گفت: در دی ماه پارسال، قرارداد ساخت رادار MSSR با دانشگاه صنعتی اصفهان مبادله میشود.
سید احمد مومنی رخ با اشاره به راههای هوایی تازه تاسیس شده به ویژه مسیر پروازهای حوزه خلیج فارس به شمال غرب کشور که تحویل ترکیه میشود، گفت: برای تکمیل پوشش راداری این مسیرها در جنوب غرب و شرق و همچنین غرب کشور نیاز به سیستمهای راداری داریم که فرآیند خرید آن قبل از اردیبهشت ۹۷ شروع شد اما بعد از اعمال مجدد تحریمها این فرآیند ادامه پیدا نکرد و شرکتهایی که با آن ها در حال مذاکره بودیم از فروش رادار به کشور ما خودداری کردند.
وی افزود : برای غلبه بر این مشکل در حال انعقاد قراردادی با دانشگاه صنعتی اصفهان هستیم تا رادارهای مورد نیاز را برای ما بسازند. احتمالا این قرارداد در دی ماه نهایی می شود و ۲۲ ماه بعد اولین رادار را دریافت خواهیم کرد. این رادار از نوع MSSR مجهز «مُد S» بوده و ساخت آن قدم بسیار بزرگ و مثبتی در راستای بومی سازی این تکنولوژی به شمار میرود. فعالیت این نوع رادار در مرکز کنترل پرواز کشور و واحدهای تقرب پرواز و همچنین استفاده از آن توسط کنترلرهای مراقبت پرواز، نقش بسیار موثری در تامین ایمنی پروازها ایفا می کند.
گفتنی است که اکنون بالغ بر ۴۰ دستگاه ضبط مکالمات میان کنترلرهای مراقبت پرواز(recorder) در فرودگاه های کشور موجود است که تولید داخل است و از طریق مهندسی معکوسِ تجهیزات موجود ساخته شده است. این دستگاههای ضبط تمام ارتباط خلبان با برج مراقبت، تقرب، کنترلرها، واحدهای زیر مجموعه هواشناسی، واحدهای ستادی فرودگاه و دیگر ارگان ها را ضبط میکنند تا در صورت نیاز به آن رجوع شود. همچنین قبلا تجهیزات تسمه نقالهها، میزهای پذیرش مسافر و دستگاههای توزین بار از شرکتهای اروپایی خریداری میشد اما اکنون چندین شرکت در داخل کشور این محصولات را تولید میکنند. شاید غیرقابل باور باشد که قبلا حتی چرخدستی نیز از خارج وارد میشد، اما اکنون بسیاری از تجهیزات ترمینالهای فرودگاهها از طریق شرکتهای دانشبنیان داخلی تامین میشوند.
درواقع صنایع هوایی و در راس شرکتها، شرکت فرودگاه ها در سال های گذشته بارها با تحریم مواجه شده اند و شرکت توانسته در سال های گذشته در مقاطع مختلف عمده تجهیزات و نیازهای تجهیزاتی مورد نیاز را از منابع مختلف خارج کشور یعنی کشورهای اروپایی، کانادا و شرق آسیا تامین کند.