بر اساس آماری که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سالنامه آماری سال ۹۸، منتشر کرده است، در سال گذشته ۶۲ هزار و ۱۵۶ دستگاه خودروهای مسافری برون شهری (اتوبوس-مینی بوس-سوار کرایه) وجود داشته که از این تعداد بیش از ۳۵ درصد ناوگان عمری بین ۱۱ تا ۱۵ سال […]
بر اساس آماری که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سالنامه آماری سال ۹۸، منتشر کرده است، در سال گذشته ۶۲ هزار و ۱۵۶ دستگاه خودروهای مسافری برون شهری (اتوبوس-مینی بوس-سوار کرایه) وجود داشته که از این تعداد بیش از ۳۵ درصد ناوگان عمری بین ۱۱ تا ۱۵ سال داشته اند.
در سال گذشته ۲ هزار و ۵۵۰ ناوگان برون شهری عمری بین ۳۶ تا ۴۰ سال داشته اند که از این تعداد ۹ دستگاه اتوبوس، ۲ هزار ۵۴۰ دستگاه مینیبوس و یک کرایه سوار است. در این بین ۲۰۲ دستگاه مینی بوس با سن ۴۶ تا ۵۰ در سال ۹۸ وجود داشت که تنها هفت دستگاه مینیبوس بالای عمر ۵۰ سال داشته اند.
در سال گذشته، تنها ۹۱ اتوبوس، یک مینی بوس و ۴۳۹ کرایه سوار زیر یک سال در ناوگان مسافری برون شهری فعال بوده است. استان مازندران با ۵ هزار و ۵۲۱ بیشترین و استان خراسان جنوبی با ۶۱۴ کمترین تعداد وسیله مسافری را در سال ۹۸ داشته است.
بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، بیش از ۹۲ درصد ناوگان مسافربری برون شهری ساخت ایران بودهاند و کمتر از سه درصد ساخت آلمان، یک درصد ساخت چین، نیم درصد فرانسه است.
گفتنی است که سن ناوگان مسافربری بین شهری، طبق قانون برنامه چهارم توسعه باید به ۱۰ سال می رسید درحالی که امروز متوسط سن ناوگان جاده ای، علی رغم آمارهای مختلف از سوی نهادهای ذی ربط بیش از ۱۵ سال است. این میزان شامل اتوبوس هایی با سن ۴۰ سال نیز می شود که حوادث بسیار جزئی نیز می تواند موجب متلاشی شدن آنها شود.
میانگین سن ناوگان مینی بوس نیز بیش از ۲۵ سال است اما از مجموع ۱۹ هزار و ۸۴۹ دستگاه اتوبوس مسافربری برون شهری، میانگین سن این ناوگان به ۱۲٫۹۳ رسیده است. حال با توجه به بالا رفتن عمر ناوگان و رسیدن بخشی از آنها به سن بالای ۱۷ سال قطعا نیاز به نوسازی جزو اصلیترین اولویتهای حوزه راه كشور به حساب میآید. اگر بخواهیم از این روند افزایشی سن ناوگان عبور كرده و به حالتی استاندارد برسیم سالانه به ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید احتیاج خواهیم داشت.