راه‌آهن بندرامام-شادگان-خرمشهر محور ترانزیتی اتصال ایران به مدیترانه است
راه‌آهن بندرامام-شادگان-خرمشهر محور ترانزیتی اتصال ایران به مدیترانه است

ماهور مهراد / آیین کلنگ‌زنی گام نخست احداث راه‌آهن بندرامام خمینی (ره) – شادگان – خرمشهر ( ایستگاه سربندر تا فولاد شادگان) با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در بندرامام خمینی(ره) آغاز شد. گام نخست این پروژه ۳۰ کیلومتر است و قادر به جابه‌جایی ۲۵ تن بار است؛ سرعت قطار مسافری در این محور […]

ماهور مهراد /
آیین کلنگ‌زنی گام نخست احداث راه‌آهن بندرامام خمینی (ره) – شادگان – خرمشهر ( ایستگاه سربندر تا فولاد شادگان) با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در بندرامام خمینی(ره) آغاز شد. گام نخست این پروژه ۳۰ کیلومتر است و قادر به جابه‌جایی ۲۵ تن بار است؛ سرعت قطار مسافری در این محور ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطار باری ۱۰۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در آیین کلنگ‌زنی فاز نخست پروژه راه آهن بندر امام خمینی – شادگان – خرمشهر گفت: تکمیل پروژه ترانزیتی مهم راه‌آهن‌ بندرامام خمینی (ره) – شادگان – خرمشهر باعث اتصال ایران به بندر بصره و سپس بندر لاذقیه سوریه و دریای مدیترانه می‌شود.
سعید رسولی با گرامیداشت هفته دولت در آیین کلنگ زنی فاز نخست راه‌آهن بندر امام خمینی (ره) – شادگان – خرمشهر ( ایستگاه سربندر تا فولاد شادگان) در بندرامام خمینی(ره) بیان کرد: در گام نخست این پروژه فولاد شادگان به شبکه ریلی آغاز می‌شود.
وی افزود: بخش دیگر پروژه در خرمشهر است که عملیات اجرایی آن آغاز شده که با تکمیل آن ضمن اتصال فولاد شادگان به شبکه ریلی، این خط ریلی تا خرمشهر ادامه دارد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: تکمیل این پروژه خدمت ریلی دیگری برای مردم خوزستان خواهد بود.
وی افزود: فولاد شادگان با ظرفیت حمل و نقل ریلی ۲ میلیون تن بار در سال یکی از مراکز مهم بار صنعتی خوزستان است و در صورت اتصال به شبکه ریلی هزینه حمل و نقل آن کاهش چشمگیر خواهد داشت.
رسولی بیان کرد: گام دوم این پروژه پس از تامین اعتبار آغاز می‌شود.
گفتنی است برآورد اولیه برای ساخت این پروژه سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام شد. پروژه نهایی شامل احداث ۱۱۰ کیومتر مسیر ریلی و احداث پنج ایستگاه به ارزش ۱۳هزار میلیارد ریال است.
  افزایش قدرت صادرات با اتصال بندرامام به مدیترانه
استاندار خوزستان نیز در آیین کلنگ‌زنی فاز نخست پروژه راه آهن بندر امام خمینی – شادگان – خرمشهر با اشاره به اهمیت پروژه ریلی بندر امام – شادگان – خرمشهر، گفت: اتصال بندر امام به دریای مدیترانه، قدرت مانور صادرات و خروج از وابستگی به نفت را برای ما فراهم می‌کند و نقش محوری و اساسی دارد.
غلامرضا شریعتی اظهار کرد: بندر امام خمینی(ره)، بندر اول فله‌ای و بندر دوم تجاری کشور است. نقش و سهمی که این بندر در معیشت و اداره کشور دارد بر کسی پوشیده نیست و به این دلیل باید راه‌های انتقال کالا و اتصال این بندر متنوع باشند.
وی با اشاره به اهمیت پروژه ریلی بندر امام – شادگان – خرمشهر، افزود: این پروژه ریلی، بندر امام خمینی را به خرمشهر و شلمچه و پس از آن به بصره متصل می‌کند و از آن طرف نیز بندر امام به دریای مدیترانه متصل می‌شود. اتصال بندر امام به دریای مدیترانه، قدرت مانور صادرات و خروج از وابستگی به نفت را برای ما فراهم می‌کند و نقش محوری و اساسی در این زمینه دارد.
استاندار خوزستان بیان کرد: این پروژه ریلی، امکان حمل مواد اولیه و محصولات را برای فولاد شادگان فراهم می‌کند و از این بابت در حوزه تجاری می‌تواند نقش مهمی برای ما ایفا کند.
شریعتی با اشاره به اهمیت این پروژه ریلی، گفت: راه آهن یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه است و با گسترش آن در استان به توسعه پایدار خوزستان کمک می‌شود. باید اهتمام بورزیم که مابقی این پروژه نیز کامل شود تا بتوانیم از این طریق به شلمچه و پس از آن به دریای مدیترانه متصل شویم و شرایط توسعه برای کشور و استان را فراهم کنیم.
گفتنی است که اتصال بندر امام خمینی (ره) به شادگان، بندر خرمشهر – شلمچه و بصره، جذب حمل و نقل ریلی صنعتی و غیرصنعتی منطقه و کاهش مصرف سوخت از جمله مزایای این پروژه است. تکمیل پروژه ترانزیتی مهم راه‌آهن‌ بندر امام خمینی (ره) – شادگان-خرمشهر باعث اتصال ایران به بندر بصره و سپس بندر لاذقیه سوریه و دریای مدیترانه می‌شود.
اتصال بندر امام خمینی (ره) به شادگان، بندر خرمشهر _ شلمچه و بصره، جذب حمل‌ونقل ریلی صنعتی و غیر صنعتی منطقه و کاهش مصرف سوخت از جمله مزایای این پروژه است. تکمیل پروژه ترانزیتی مهم راه‌آهن‌ بندر امام خمینی (ره) – شادگان – خرمشهر باعث اتصال ایران به بندر بصره و سپس بندر لاذقیه سوریه و دریای مدیترانه می‌شود. همچنین از مزایای این پروژه، اتصال بندر امام خمینی(ره) به شادگان، خرمشهر، شلمچه و بصره، جذب حمل و نقل ریلی صنعتی منطقه و کاهش مصرف سوخت عنوان شده است.
از مهمترین محورهای ترانزیتی ریلی در جنوب کشور در سال ۹۴ خط دوم راه آهن بندر امام – اهواز به بهره برداری رسید . برای احداث خط دوم راه آهن بندرامام – اهواز به طول ۸۱ کیلومتر نیز اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد تا محور جنوب به شبکه ریلی متصل شود. در آن زمان، با بهره برداری از خط دوم راه آهن بندر امام به اهواز ظرفیت جابجایی بار از هفت میلیون تن فعلی به ۱۴ میلیون تن رسید ضمن آنکه سرعت قطارها نیز تا یکصد کیلومتر افزایش یافت. اتفاقی که با اتصال بندر امام خمینی (ره) به شادگان، بندر خرمشهر _ شلمچه و بصره، به شبکه ریلی قدرت و سرعت بیشتری خواهد گرفت.
.