طول خط آهن چین طی ۱۵ سال آینده ۲ برابر می‌شود
طول خط آهن چین طی ۱۵ سال آینده ۲ برابر می‌شود

      چین قصد دارد حدود ۷۰ هزار کیلومتر خطوط راه آهن قطارهای تند رو را با سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت طی ۱۵ سال بسازد. چین از طرح های بلندپروازانه خود برای تقویت صنعت ریلی کشور طی ۱۵ سال آینده رونمایی کرد. بخشی از این طرح مربوط به قطارهای مگلو «قطارهای مغناطیسی تندرو» […]

 

 

 

چین قصد دارد حدود ۷۰ هزار کیلومتر خطوط راه آهن قطارهای تند رو را با سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت طی ۱۵ سال بسازد.
چین از طرح های بلندپروازانه خود برای تقویت صنعت ریلی کشور طی ۱۵ سال آینده رونمایی کرد. بخشی از این طرح مربوط به قطارهای مگلو «قطارهای مغناطیسی تندرو» می‌شود که مسافران را با سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت جابجا خواهد کرد. نمونه‌ای از این قطارها اخیراً مجوز آزمایش گرفته است.
طبق مدارک گروه خط آهن دولتی چین، پکن همچنین قصد دارد ۲۰۰ هزار کیلومتر خط آهن جدید طی ۱۵ سال آینده بسازد. طول شبکه خط آهن چین از ماه جولای برابر با ۱۴۱۴۰۰ کیلومتر بوده است.
یکی از اهداف بزرگ چین کاهش زمان سفر بین شهرهای بزرگ این کشور است. انتظار می رود سفرهای داخلی شهری در چین تا سال ۲۰۳۵ کمتر از یک ساعت زمان ببرند و سفر بین مراکز استان های همجوار و شهرها ۳ ساعت طول بکشد.
در بسیاری از موارد به خاطر وجود قطارهای تندرو می توان به این هدف رسید. چین قصد دارد حدود ۷۰ هزار کیلومتر از این خطوط راه آهن را طی ۱۵ سال بسازد و زیرساخت‌های فعلی را دو برابر کند. پکن همچنین قصد دارد سرعت این قطارها را تا ۴۰۰ کیلومتر در ساعت بالا ببرد.
این کشور همچنین تلاش می کند چندین خط جدید از قطارهای مگلو را با سرعت حدود ۶۰۰ کیلومتر در ساعت راه اندازی کند. این قطارها بر خلاف قطار های معمولی بر روی ریلها شناور هستند. به این ترتیب اصطکاک چرخ ها کاملا از بین می رود و توسط میادین الکترومغناطیسی قدرتمندی کشیده می شوند.
وزارت حمل و نقل چین هفته گذشته مجوز آزمایش یک نمونه از این قطار های مگلو را با این سرعت صادر کرد. این نمونه در ماه مه آماده شده بود و احتمالاً سال آینده مجوز تولید آن صادر می شود. در صورت عملیاتی شدن این قطارها، ارتباط بهتری بین مراکز بزرگ جمعیتی چین مثل پکن و شانگهای یا چندگو و چانگ کینگ برقرار می شود.
فناوری مگلو دهه هاست در حال توسعه است ولی به خاطر هزینه‌های بالای سرمایه گذاری، پروژه های کوچکی از این طرح اجرایی شده است. چین یکی از سریعترین خطوط قطارهای مگلو را در اختیار دارد. این خط آهن شانگهای را به فرودگاه بین المللی پودانگ متصل می کند و در ۲۰۰۴ به کمک آلمان راه اندازی شده است.
پکن امیدوار است این فناوری به اندازه کافی برای تولید در مقیاس بالاتر رشد کرده باشد. این کشور قصد دارد در آینده ۹ خط جدید مگلو به طول هزار کیلومتر داشته باشد. چین در زمینه معرفی و تکمیل قطارهای مگلو رقابت سختی با ژاپن دارد.

 

 

از سوی کمیته پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل ستاد ملی مدیریت کرونا ابلاغ شد:
افزایش ظرفیت مسافر داخل کابین با شروط جدید

جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران از توافق و تصویب پروتکل بهداشتی جدید هوایی در داخل هواپیما در شرایط کرونا با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.
در نشست کمیته پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل و مراکز تجمع مسافران ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل و جانشین وزیر در ستاد مدیریت بحران و معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام گرفت، تصمیات جدید درخصوص پذیرش مسافر در ناوگان هوایی کشور ابلاغ شد.
شهرام آدم نژاد با اشاره به برگزاری جلسه کمیته حمل و نقل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اذعان کرد با توجه به توضیحات ارائه شده به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص قابلیت های سیستم تهویه هواپیما در تصفیه مدام هوای داخل کابین این وزارتخانه با افزایش ظرفیت پذیرش مسافر در داخل هواپیما با انجام تعهداتی از سوی وزارت راه و شهرسازی موافقت کرد.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی یکی از دستگاه های پیشگام در مقابله با شیوع ویروس کرونا بوده که خوشبختانه از همان ابتدا همکاری همه جانبه ای توسط خانواده این وزارتخانه با وزارت بهداشت صورت گرفته است. تبعیت از مصوبات ستاد ملی از یک سو و لزوم هماهنگی با رفتارهای جامعه هوانوردی بین الملل از سوی دیگر، دو اولویت مهم ما در شرایط وجود کرونا در بخش هوایی بوده است.
آدم نژاد در شرح جزییات پروتکل جدید بخش هوایی گفت: بر اساس این پروتکل بهداشتی جدید، افزایش ظرفیت پذیرش مسافر داخل هواپیما به شرط خالی ماندن دو ردیف صندلی انتهایی هواپیما، استفاده از ماسک توسط مسافران در طول سفر و روشن بودن سیستم تهویه هواپیما بر روی زمین بلامانع است. همچنین مقرر شد به منظور پایش کیفیت هوای کابین، به صورت دوره ای نمایندگان وزارت بهداشت اقدام به نمونه برداری از هوای داخل کابین کنند. ضدعفونی کردن و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در کلیه گلوگاه ها در ترمینال ها و همچنین اتوبوس های انتقال مسافرین کمافی السابق توسط کلیه مسافران، کارکنان و مستقبلین الزامی است و بنا به مجازات های در نظر گرفته شده با متخلفین برخورد خواهد شد.