ماهور مهراد / ورود ۳۲۲ دستگاه انواع واگن باری و مسافری و خودکشش به ناوگان ریلی کشور در روزهای پایانی سال گذشته و ورود ناوگان جدید ریلی در چهار ماهه نخست امسال با رقم ۲۵۹ دستگاه انواع واگن مسافری، باری و لکوموتیو به ارزش ۴۹۴ میلیارد تومان و همچنین امکان حمل مستقیم غلات […]
ماهور مهراد /
ورود ۳۲۲ دستگاه انواع واگن باری و مسافری و خودکشش به ناوگان ریلی کشور در روزهای پایانی سال گذشته و ورود ناوگان جدید ریلی در چهار ماهه نخست امسال با رقم ۲۵۹ دستگاه انواع واگن مسافری، باری و لکوموتیو به ارزش ۴۹۴ میلیارد تومان و همچنین امکان حمل مستقیم غلات از کشتی توسط قطار به مقاصد مختلف پس از ۱۵ سال از جمله دستاوردهای راه آهن هستند که در شرایط دشوار اقتصادی ممکن شده است.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت راهآهن پیش از این نیز پیشبینی کرده بود که سال ۹۹ شاهد شکوفایی خوبی در حوزه تولیدات داخلی صنایع ریلی باشیم. طبق آمار، سهم ريل در حمل بار در كشور تنها ۵/۱۱ درصد و در حمل و نقل مسافر حدود ۸ درصد بوده است که در حوزه باری این سهم ۵ درصد رشد داشته است.
در یکی دو سال گذشته که تحریم های امریکا علیه کشورمان آغاز شده حال این بخش در سایه گسترش روابط اقتصادی با بخش خصوصی و تکیه بیشتر به توان داخلی بهتر از گذشته شده است. درواقع با همت بخش صنعت تا پایان سال ۳۰۰ دستگاه انواع واگن و لوکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه می شود. این در حالی است که در سال ۹۵ هم راهآهن به منظور اجرای سیاست نوسازی واگنهای با عمر بالا، تعدادی از واگنهای شرکت های حمل و نقل را از گردش و سیر بهرهبرداری خارج کرد و قبل از این سیاست نیز تعدادی از واگنها با نظر و صلاحدید راهآهن بازسازی شده بود.
حالا مدیرعامل شرکت راه آهن دستاوردهای مرکز جهادی پیشرفته این شرکت که دیرزمانی از افتتاح آن نمی گذرد را برشمرده و اظهار کرد که در نتیجه فعالیتهای این مرکز، تاکنون ۳۲ درصد از زمان توقف قطارها در مرز فیزیکی مناطق و ۲۱ درصد از تقلیل سرعتها در مسیر کاهش پیدا کرده است.
سعید رسولی با بیان اینکه مرکز جهادی پیشرفت این شرکت با هدف حذف اقدامات بوروکراتیک بین واحدها راه اندازی شده است، افزود: در این مرکز کارگروههایی با حضور اساتید دانشگاه، افراد صاحب تجربه و بازنشسته، کارشناسان و مدیران شرکت راه آهن و شرکتهای دانش بنیان تشکیل شده تا به حل مشکلات راه آهن در مسیر توسعه در کوتاهترین زمان ممکن اقدام کنند.
وی گفت: تاکنون ۱۲۶ مسئله به عنوان مسائل اصلی در راه آهن کشورمان شناسایی شده که از بین آنها، ۲۲ مسئله به عنوان مسایل اولویتدار به کارگروههای مرکز جهادی پیشرفت ارجاع داده شده است.
رسولی اظهار کرد: این ۲۲ موضوع به صورت پوستر تهیه شده و در صحن این مرکز و همچنین در دفتر مدیران قرار گرفتند تا همواره جلوی چشم باشند و به عنوان یک موضوع اصلی مورد توجه قرار داشته باشند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: به همین دلیل از ۵ ماه پیش ۲۲ گروه فعالیتهایشان را روی موضوعات اصلی متمرکز کردند و اکنون ۱۰ پروژه این مرکز به نتیجه رسیده است.
رسولی به برخی از اقدامات انجام شده از سوی این گروهها پرداخت و عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که همواره در خطوط ریلی ایران و حتی در جهان مطرح بوده، موضوع حذف اقدامات زائد در مرز فیزیکی مناطق بوده است. مثلا قطاری که به بندرعباس میرود از ۴ یا ۵ اداره کل عبور میکند و در هر مرز، یک سلسله اقدامات باید صورت پذیرد که باعث توقف قطارها میشود و به همین منظور و به عنوان یک آسیب در مورخ ۶ اسفند ۹۸ به کارگروه ارجاع داده شد.
وی افزود: پس از بررسیهایی که در کارگروه مرکز جهادی پیشرفت راه آهن صورت گرفت، نتیجهای حاصل شد که در نهایت در شهریور ۹۹ ، حدود ۳۲ درصد زمان توقف قطارها در مرز فیزیکی مناطق کاهش پیدا کرد.
در ادامه، معاون وزیر راه و شهرسازی به سایر دستاوردهای این مرکز جهادی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی این کارگروهها مورد بررسی قرار گرفت، موضوع «رفع تقلیل سرعتها در طول مسیر» بود که به همین منظور جلساتی برپا شد تا ضمن آسیب شناسی، راهکاری برای رفع موانع و دستیابی به نتیجه مطلوب اتخاذ شود.
وی گفت: مطابق بررسیهایی که از سوی این کارگروه به عمل آمد، مشخص شد که دلیل اصلی تقلیل سرعتها، ۱۷ درصد مربوط به خرابی سوزنها و ۲۰ درصد مربوط به خرابی خط و وجود قوس بوده که در نتیجه فعالیت این کارگروه، از فروردین تا تیر ۹۹ حدود ۲۱ درصد تقلیل سرعت قطارها در مسیر کاهش پیدا کرده است و هماکنون نیز این موضوع به صورت مستمر ادامه دارد تا هر چه سریعتر زمان مسیرها کوتاهتر شود و بهرهوری از شبکههای ریلی افزایش پیدا کند.
گفتنی است که مرکز جهادی پیشرفت راه آهن در ساختمان اصلی این شرکت واقع شده است و هر روزه پوستر برنامه و فعالیتهای کارگروههای این مرکز در معرض دید عموم قرار دارد و افراد علاقمند میتوانند جهت بازدید یا مشارکت به این مرکز مراجعه شرکت کنند.
همچنین لازم به رکز است که با بهرهبرداری از این ۲۵۹ دستگاه ناوگان ریلی در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در مجموع تولید ناوگان ریلی در کشور ۴۸ درصد رشد داشته است. در این مرحله ۴۹ دستگاه واگن باری نو در شرکتهای واگن سازی پارس و واگن سازی کوثر تولید شده و یک دستگاه لکوموتیو نیز در شرکت مپنا لکوموتیو پس از بازسازی کامل وارد خطوط ریلی کشور شد.
در مرحله نخست امسال و در فروردین ماه سال جاری، ۵۶ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان، در مرحله دوم ۸۸ دستگاه به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان، در مرحله سوم ۶۵ دستگاه به ارزش ۱۵۶ میلیارد تومان و در مرحله چهارم امسال ۵۰ دستگاه ناوگان دیگر به ارزش ۶۹ میلیارد تومان سرمایهگذاری، در مجموع ۲۵۹ دستگاه ناوگان به ارزش ۴۹۴ میلیارد تومان سرمایهگذاری وارد شبکه ریلی کشور شده است. در راستای توسعه ناوگان ریلی سال گذشته نیز با برنامهریزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران و در سه مرحله ۷۷۸ دستگاه ناوگان ریلی شامل لکوموتیو، واگن مسافری و باری به ارزش ۱۲۷۰ میلیارد تومان وارد خطوط ریلی کشور شدند.