از نخستین موتور ملی دوگانه‌سوز لکوموتیو  رونمایی شد
از نخستین موتور ملی دوگانه‌سوز لکوموتیو  رونمایی شد

    زهرا ایران‌شاهی/ نخستین موتور ملی دوگانه‌سوز لکوموتیو با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) در شهرک صنعتی آمل آزمایش شد. این موتور که تا یک ماه دیگر از آن استفاده خواهد شد، با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد ریالی و صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف گاز […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی/

نخستین موتور ملی دوگانه‌سوز لکوموتیو با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) در شهرک صنعتی آمل آزمایش شد. این موتور که تا یک ماه دیگر از آن استفاده خواهد شد، با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد ریالی و صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف گاز طراحی و ساخته شده است.

به گزارش جمله، تست این موتور با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن انجام شد. سعید رسولی در آیین رونمایی از نخستین موتور ملی دوگانه‌سوز لکوموتیو درشرکت دیزل سنگین ایران اظهار کرد که در صورت تامین اعتبار، شرکت راه آهن می‌تواند تا پایان دولت دوازدهم یک هزار کیلومتر خط دوم را به بهره برداری برساند.

رسولی ادامه داد: طی چند سال گذشته توسعه کمی و کیفی ریلی کشور شدت بالایی گرفته و چندین استان از جمله کرمانشاه، همدان، ارومیه و گیلان به شبکه ریلی کشور متصل شدند.

وی اظهار کرد: همچنین خط آهن تبریز از مسیر جدید میانه به بستان آباد و بستان آباد به تبریز به زودی با زمان سیر بسیار کمتر از مسیر قبلی تکمیل و به بهره برداری می‌رسد و پروژه اتصال یزد به اقلید هم در حال اجرا است که به زودی به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: پروژه اتصال راه آهن به اردبیل با سرعت در حال انجام است که به زودی به بهره برداری می رسد.

رسولی با بیان این که توسعه شبکه ریلی کشور با استفاده از ظرفیت‌های قانونی سرمایه گذاری بخش غیردولتی شدت گرفته است، افزود: موفق شدیم با بسته‌های حمایتی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی فرصت‌هایی را برای سرمایه گذاری اقتصادی در شبکه و ناوگان ریلی فراهم کنیم. این اقدام باعث تقاضاهای متعدد بخش غیردولتی برای سرمایه گذاری شد که بخشی در حال انجام و بخشی در حال انعقاد تفاهمنامه و قرارداد است ضمن این که همه این‌ها نویدبخش توسعه ریلی همه جانبه هستند.

مدیرعامل راه آهن در مورد پروژه ریلی غرب به شرق مازندران هم گفت: این پروژه در دست مطالعه است و پیگیریم تا نتایج اولیه آن به دست ما برسد.

رسولی که به منظور بازدید از شرکت دیزل ایران سنگین (دسا) و رونمایی از طرح ساخت موتور سنگین چهار هزار اسب بخاری و آزمایش نخستین موتور ملی دوگانه سوز لکوموتیو به آمل سفر کرده بود، در جریان این سفر از خط تولید شرکت دیزل سنگین ایران بازدید کرد و گفت: دسا توانمندی‌های خوبی در زمینه تولید موتورهای دیزل ریلی و دریایی سنگین دارد و اخیرا موتور ملی این کارخانه روی یکی از دیزل‌های مانوری راه آهن ما برای تست گرم نصب شده و نتایج به دست آمده رضایت بخش بوده است.

رسولی افزود: امروز نیز نخستین موتور دوگانه سوز برای کاربری ریلی را نصب کردیم که در کاهش وابستگی ما به خارج از کشور بسیار موثر است. گفتنی است که توان خروجی این موتور یکهزار اسب بخار و ۸۵۰ کیلو وات انرژی گزارش شده است.

 

ظرفیت تولید لکوموتیو در ایران

در سال ۱۳۹۰ برای نخستین بار موتور لکوموتیو باری در داخل کشور تولید شد و یک سال بعد از آن اعلام شد که نخستین لکوموتیو نیز تولید خواهد شد. در آن زمان تلاش شد تا ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو با همکاری و کمک سازندگان آلمانی ساخته شود.

در طول سال های گذشته و با آغاز تحریمها، شرکت هایی نظیر ایریکو و مپنا تلاش کردند تا تولید صد درصدی اجزا و قطعات لکوموتیو را به نام خود ثبت کنند. نخست قرار بود که گروه مپنا با انعقاد قرارداد تامین ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو و انتقال دانش فنی و لیسانس آن با شرکت زیمنس و تاسیس کارخانه‌ای مدرن در حوالی کرج، افتخار کسب فن‌آوری ساخت لکوموتیوهای مسافری و قطعات مربوط و تولید لکوموتیو دیزل‌الکتریک مسافری را برای اولین‌بار در کشور کسب کند که در این راه موفق هم شد اما وقوع تحریم ها، انجام این عملیات را با صرف زمان و هزینه بیشتری برای این شرکت رقم زد.

در طول سال های گذشته همواره کشش و درگیری بین واردکنندگان لکوموتیو و تولیدکنندگان داخلی وجود داشته که نهایتا پس از تحریم ها، مسئولان در وزارت راه و شهرسازی نسبت به تولیدات داخلی اعتماد بیشتری از خود نشان دادند؛ چراکه به زعم کارشناسان ریلی، هزینه‌های واردات لکوموتیو فقط به‌واسطه تعرفه پایین واردات لکوموتیو و عدم استفاده از ظرفیت ساخت لکوموتیو در داخل کشور ایجاد نمی‌شود، بلکه کیفیت نه چندان بالای لکوموتیوهای وارداتی که منجر به افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود و نوعا هم از چین و هند وارد می‌شوند، مزید بر علت بوده است.

برهمین اساس، در سال گذشته در راستای حمایت از تولید ملی ١٧٢ لوکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری در کشور ساخته شد. این در حالی است که رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن شرکت‌های حمل‌ و نقل ریلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، توان شرکت های سازنده لکومتیو در ایران را بالا ارزیابی کرد و تصریح کرد که با بکارگیری نیروهای متخصص و ارتقای دانش فنی این ظرفیت قابل توسعه است.

مجتبی لطفی اضافه کرد: در سال گذشته به منظور توسعه ناوگان لکوموتیو، قراردادی برای تولید ۱۰ دستگاه لکوموتیو به نام پارس-۳۳ با شرکت واگن پارس بسته‌ شد. ضمن اینکه مپنا لکوموتیو نیز مجهز به سالن‌های بوژی، بدنه، رنگ، مونتاژ و تست به منظور تولید انواع لکوموتیو و واگن است و برای تولید لکوموتیو صد درصد به دانش و توان لازم مجهز است.

گفتنی است که به طور کلی با تلاش‌ها و همکاری وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت‌های خصوصی تا یک دهه پیش داخلی سازی تولید واگن های مسافری و باری در کشور ۳۰ درصد بود، اما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و با ارتقای توانمندی‌های شرکت های داخلی، اکنون به بیش از ۸۰ درصد رسیده است. این در حالی است که به‌منظور تحقق برنامه‌های راه‌آهن و برای افزایش سهم جابجایی بار و مسافر در ماه های پایانیِ سالی که گذشت نیز ۵۴ لکوموتیو وارد ناوگان ریلی کشور شد. ضمن اینکه تقریبا دو سال است که به شکلی جدی تر نهضت قطعه‌سازی در شرکت‌های داخلی آغازشده و هم‌اکنون ۶۰ درصد تولید لکوموتیو در کشور داخلی سازی شده است.