فرمول شکوفایی گردشگری با توسعه حمل و نقل
فرمول شکوفایی گردشگری با توسعه حمل و نقل

      شهلا منصوریه – دبیر گروه گردشگری / حمل و نقل یکی از ارکان اصلی صنعت توریسم است و به نوعی صنعت گردشگری وابسته به صنعت حمل و نقل است و در جهان امروز نقش اول را در جابه جایی گردشگران و مسافران ایفا می کند. سیستم حمل و نقل هوایی یکی از […]

 

 

 

شهلا منصوریه –
دبیر گروه گردشگری /

حمل و نقل یکی از ارکان اصلی صنعت توریسم است و به نوعی صنعت گردشگری وابسته به صنعت حمل و نقل است و در جهان امروز نقش اول را در جابه جایی گردشگران و مسافران ایفا می کند. سیستم حمل و نقل هوایی یکی از عمده ترین عناصر تشکیل دهنده این صنعت است که بخشی از هزینه های گردشگران را به خود اختصاص می دهد. کارشناسان و مسئولان صنعت هوایی در استان سیستان و بلوچستان را عامل مهمی برای محرومیت زدایی این منطقه عنوان می کنند و همواره بر آن تاکید دارند که راه های بین المللی هوایی بر توسعه و گسترش صنعت توریسم و گردشگری این منطقه تاثیر بسزایی دارد. هفته گذشته به یکباره اعلام شد که فرودگاه کنارک تعطیل شد. فرودگاهی که چابهار برای ورود گردشگران و سرمایه گذاران به آن نیاز دارد. این در حالی است که وازت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداد و سکوت اختیار کرده است.

استان سیستان و بلوچستان با سابقه فرهنگي- تاريخي غني، همه چیز دارد و جاذبه هایش آنقدر هست که چشم اندازی برای سفر گردشگران داخلی و خارجی باشد. اما به دلیل دوری از مرکز، آثار ثبت جهانی و تاریخ پنج هزار ساله اش مغفول مانده است. معاون گردشگری سیستان و بلوچستان، حمل و نقل را یکی از ارکان اصلی صنعت توریسم این استان می داند. آنگونه که مجتبی میرحسینی به جمله می گوید: این صنعت بخشی از هزینه های گردشگران را به خود اختصاص داده است. به اعتقاد او؛ در واقع توسعه و گسترش صنعت گردشگری در سیستان و بلوچستان منوط به توسعه امکانات حمل و نقل در بخش های مختلف بخصوص راه های هوایی است.
به گفته معاون گردشگری سیستان و بلوچستان، با توجه به دور بودن این استان از مراکز و کانون های جمعیتی، حمل و نقل هوایی می تواند امکانات دسترسی آسان، سریع و ایمن را به استان، خصوصا چابهار و کنارک که به عنوان نماد توسعه سواحل مکران و پیشانی گردشگری استان شناخته می شوند، فراهم کند. میرحسینی ادامه می دهد: از طرفی سیستان و بلوچستان با دو کشور مرز خشکی و چندین کشور مرز دریایی دارد. این ویژگی موقعیت خاصی به آن بخشیده است قطعا صنعت حمل و نقل هوایی در کنار حمل و نقل ریلی، موتور محرک توسعه گردشگری و تجارت و بازرگانی محسوب می شود و تعطیلی چند روزه فرودگاه کنارک مغایر با اسناد بالادستی توسعه استان بوده و این اتفاق غیر منتظره باعث نگرانی، دغدغه و شوک بزرگ برای گردشگری استان شده است که با پیگیری‌های مسئولین استان پروازها مجدد در این فرودگاه برقرار شده است.
وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان با از سابقه فرهنگي- تاريخي غني برخوردار است می گوید: ثبت ۶ اثر در فهرست جهانی یونسکو موجب برقراری پیوند بخش گردشگری و بخش های مرتبط با بخش های پیشرو در اقتصاد استان شده است و به همین جهت این صنعت از کانال عرضه و تقاضا باعث افزایش توليد در ساير بخش ها شده و کل اقتصاد استان را رونق بخشیده است که این مهم با جذب حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر داخلی در سال توانسته تبدیل به جریان پایدار در فصل های مختلف سفر شود.  به گفته معاون گردشگری سیستان و بلوچستان؛ رونق گردشگری داخلی در کنار سایر مولفه ها بر پایه چهار عنصر تاثیرگذار جاذبه، امکانات، امنیت و تصویر نسبت به مقصد شکل می گیرد. همچنین فرهنگ و میراث تاریخی بی‌نظیر، تمدن باستانی، میهمان‌نوازی مردمان در کنار وسعت نظر، خلق و خو و هوش فرهنگی بالا را نباید نادیده گرفت. وی به جاذبه های طبیعی اشاره می کند و می افزاید: سواحل اقیانوسی مکران، کمربند گردشگری تفتان، بیابان لوت، سفال جهانی کلپورگان، تمدن جهانی شهر سوخته، سایت دل انگیز کوه خواجه، دریاچه هامون، قلعه ناصری ایرانشهر، بهشت جان انگیز قصرقند، نیکشهر و سرباز در کنار باغات میوه های گرمسیری از جاذبه های طبیعی استان سیستان و بلوچستان هستند.
میرحسینی در تکمیل صحبت های خود می افزاید: تمام این جاذبه ها به علاوه امکانات درمانی، فرودگاهی و ریلی در بسته‌های گردشگری شرایط ویژه ای را برای گردشگران ایرانخواه ایجاد نموده است و امنیت پایدار استان و تلاشهای هدفمند مردم و رسانه ها برای ساختن تصویر جدید از استان و کاهش تبلیغات منفی سال‌های گذشته سیستان و بلوچستان را با همه توانمندی‌هایش، بار دیگر به خوبی  به نمایش گذاشته است که با اندکی توجه بیشتر سهم مهمی در جغرافیای گردشگری ایران را کسب خواهد کرد.
  توسعه خطوط ریلی و دریایی
یکی دیگر از راه های جذب توریسم و گردشگر به استان سیستان وبلوچستان توسعه دریامحور با اتخاذ سیاست های مناسب است. میرحسینی می گوید که ایجاد زیرساخت های لازم علاوه بر فرصت آفرینی برای توسعه استان در اقتصاد ملی نیز نقش آفرین می باشد همچنین توسعه سیستان و بلوچستان را بر اساس اصالت فرهنگی آن باید شکل دهیم و توجه جدی به افزایش تعاملات با کشورهای همسایه با هدف پایدار ساختن محیط کلان کسب و کارهای گردشگری و ایجاد عمق نفوذ استراتژیک از اهمیت بسزایی برخوردار است.
او با اشاره به همکاری در زمینه آموزشی، بهداشتی، زیارتی و درمانی را با کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان می گوید: سه دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌های مجهز استان ظرفیت بزرگی در گردشگری سلامت و تعاملات منطقه ای ایجاد نموده است.
معاون گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اگر بخواهیم بر اساس آنچه بودجه می‌گیریم عمل کنیم زمان زیادی طول می‌کشد که به توسعه متوازن نسبت به نقاط برخوردار کشور برسیم، می گوید: درخواست ما از دولت این بوده که اجازه مقام معظم رهبری را بگیریم تا از صندوق توسعه ملی برای توسعه دسترسی ها خصوصا حمل و نقل ریلی و ارتباط زاهدان سرخس برداشت داشته باشیم چرا که امروز فرصت‌سازترین پروژه در بخش اشتغال و رشد اقتصادی و ارتباط چابهار با آسیای میانه خط ریل چابهار- سرخس است که خوشبختانه با این درخواست رهبر معظم انقلاب موافقت و بخشی از این خط بین زاهدان و چابهار تا پایان این دولت به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته میرحسینی؛ با این حمایت های هدفمند نباید بگذاریم به شایستگی ها و روحیه مرزداری مردمان این سرزمین ورجاوند به خاطر نگاه‌های رسوب گرفته سالهای گذشته خدشه‌ وارد شود و اگر با این رویکرد بیندیشیم و عمل کنیم و تفکر ایرانسرایی حاکم گردد و عدالت در اجرای برنامه‌ها و برگزاری رویدادها، مناسبت‌ ها و همایش های ملی و بین المللی بعد کرونا در دیگر استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان موثرتر برگزار خواهد شد به واقع فضا و فرصت  دیگر را برای توزیع سفر رقم زده ایم و این جغرافیای بزرگ هم محل آمد و شد گسترده گردشگران خواهد شد. معاون گردشگری سیستان و بلوچستان درخصوص برنامه های هفته گردشگری نیز می گوید: برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده است از افتتاح چندین واحد بوم گردی، دفاتر خدمات مسافرتی، مجتمع گردشگری، موسسه آموزشی، استاندارد سازی تاسیسات گردشگری، بهره برداری رسمی از استودیوی گردشگری به منظور تولید محتوا و گفتمان سازی و فرهنگ سازی و آموزش از دیگر برنامه های هفته گردشگری در سیستان و بلوچستان است. همچنین با توجه به شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی نگاه ویژه ای به توسعه گردشگری روستایی خواهیم داشت و برنامه های خاص آموزشی برای توانمندسازی جوامع محلی در نظر گرفته شده است که با بهره گیری از ظرفیت های مختلف از جمله فضای مجازی اجرایی و عملیاتی خواهد شد. وی در پایان می افزاید: از دولت و مجلس تقاضا داریم در برنامه هفتم توسعه نگاه جدی به توسعه سیستان و بلوچستان شکل دهند چرا که توسعه ایران جدید در توسعه سیستان و بلوچستان  است. در طول چهار سال گذشته تاسیسات گردشگری استان چهار برابر شده است و ۴۰ پروژه دیگر با حجم ریالی هفت هزارمیلیارد ریال  تا پایان دولت توسط بخش خصوصی در سیستان و بلوچستان به بهره برداری خواهد رسید که آینده ای امیدوارکننده پیش روی صنعت گردشگری استان به نمایش گذاشته است.