بندر امام خمینی(ره) با اعتبار ۷۱ میلیاردتومان و تامین اعتبار از سوی سازمان بنادر و دریانوردی خرداد۱۴۰۰ بهره برداری می شود. بر اساس اعلام اداره کل بندر و منطقه ویژه اقتصادی امام خمینی (ره) قرارداد این پروژه انتهای سال ۹۷ با اعتبار ۷۱ میلیاردتومان منعقد شد. طول این محور ۸۵۰۰ متر و […]
بندر امام خمینی(ره) با اعتبار ۷۱ میلیاردتومان و تامین اعتبار از سوی سازمان بنادر و دریانوردی خرداد۱۴۰۰ بهره برداری می شود. بر اساس اعلام اداره کل بندر و منطقه ویژه اقتصادی امام خمینی (ره) قرارداد این پروژه انتهای سال ۹۷ با اعتبار ۷۱ میلیاردتومان منعقد شد. طول این محور ۸۵۰۰ متر و مساحت بستر بالغ بر ۳۴۰ هزارمترمربع است. پیشرفت پروژه ۶۵ درصد بوده که باید در انتهای سال ۹۹ به اتمام می رسید. اما بنا بر بروز برخی مشکلات پیش بینی میشود که این پروژه که توسط سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجراست خرداد ۱۴۰۰ تکمیل شده و به بهره برداری برسد.
اهمیت بندر امام خمینی (ره)
شهرستان بندر امام خمینی (پیشتر بندر شاهپور،سربندر) یکی از بندرهای استان خوزستان ایران در خلیج فارس است. این بندر با داشتن ۳۸ اسکله فعال به طول ۷ کیلومتر، بزرگترین بندر فعال ایران است. اداره کل بنادر و دریانوردی و اداره گمرک استان خوزستان در این بندر واقع شدهاست. بندر امامخمینی در دوره پهلوی بندرشاهپور نام داشت برای توسعه صادرات و واردات ساخته شد و خیلی زود به قطب اقتصادی خوزستان تبدیل شد. نزدیکترین بندر جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور کوتاهترین و مطمئنترین پل ارتباطی با کشورهای عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و اروپای شرقی بهرهمند از پتانسیلهای مناسب پسکرانه ای جاده ای، ریلی و هوایی اتصال به شبکه راههای اصلی ترانزیتی و راهآهن سراسری کشور نزدیکی به فرودگاههای بندرماهشهر، آبادان و اهواز مناسبترین بندر کشور جهت ترانشیپ کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس برخورداری از پتانسیلهای لازم به منظور توسعه صادرات مجدد کالا نقش مؤثر در اقتصاد ملی و تجارت خارجی به عنوان دومین بندر مهم کشور وجود ترمینالهای اختصاصی، کانتینری، عمومی، فراوردههای نفتی و مواد معدنی قابلیت تخلیه و بارگیری کشتیهای کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم) و کشتیهای با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن بهرهمندی از تجهیزات پیشرفته بندری و دریایی به منظور ارائه خدمات سریع و ایمن به کشتی و کالا برخورداری از سیستم تک پنجره (Single Window) به منظور ارائه خدمات متمرکز به مشتری برخورداری از سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) و سیستم بینالمللی امنیت اطلاعات (ISMS) سیستم پرداخت الکترونیک از طریق سیستم (PSPOS) برخورداری از سامانه هوشمند حواله الکترونیکی کامیون (ETT). گفتن است که همزمان با احداث راهآهن سراسری کشور در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی، در تهران، و ادامه احداث راهآهن سراسری به جنوب کشور، دو پست اسکله چوبی در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه خورموسی (با موقعیت جغرافیایی ۳۰ درجه و ۲۵ دقیقه شمالی و ۴۹ درجه و ۵ دقیقه شرقی) ساخته شد که پس از چندی بندر شاهپور نام گرفت. از لحاظ تقسیمات کشوری این بندر به تصویب هیئت وزیران به بخش تبدیل شد. در آن زمان چون بندرخرمشهر و آبادان در راس صادرات و واردات کالا بودند و بندرشاهپور رونقی نداشت بنابراین در سال ۱۳۴۲ محمدرضا شاه برای رونق دادن به این بندر اعلام کرد که هر کس از این بندر کالا ترخیص کند، چهل درصد تخفیف مالیاتی دارد. اهالی این منطقه که کارگران و بارکشان بندر و اصناف بودند، در جوار تأسیسات بندری در خانههای چوبی و حصیری زندگی میکردند. در سال ۱۳۵۲ محل سکونت آنان به منظور توسعه هرچه بیشتر بندر، از کنار اسکلهها به فاصله پانزده کیلومتری یعنی شهر کنونی سربندر و دیگر مکانها انتقال یافت. نام بندر شاهپور پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بندر امام خمینی تغییر یافت که این تغییر نام در سال ۱۳۶۱ با تصویب هیئت وزیران، رسمیت یافت. بندر شاهپور به مجتمع بندری امام خمینی تغییر نام داد.البته بیشتر مردم خوزستان آن را به اسم سربندر میشناسند.با وقوع جنگ تحمیلی و کمرنگ شدن نقش صادرات و واردات بندرهای خرمشهر و آبادان و انتقال اداره کل از بندر خرمشهر به بندرامام، این بندر به مهمترین مرکز ورود و خروج کالا تبدیل شد. مجتمع بندری امام خمینی در سال ۱۳۹۰ پس از تغییر رژیم حقوقی خود از بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق اراضی مجاور، هماکنون با بالغ بر یازده هزار هکتار مساحت، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور را تشکیل میدهد و با بیش از ۳۵ درصد از کل تجارت دریایی کشور، یکی از مهمترین قطبهای حمل و نقل منطقهای است و نوید توسعهای پایدار را برای منطقه از طریق صنعت حمل و نقل میدهد.