ماهور مهراد / ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر انبارها و پای اسکلهها و لنگرگاه ها وجود دارد که از این میزان ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا در انبارها و ۷۰۰ هزار تن هم در پایه اسکله ها و لنگرگاه ها در حال تخلیه است. این در […]
ماهور مهراد /
۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر انبارها و پای اسکلهها و لنگرگاه ها وجود دارد که از این میزان ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا در انبارها و ۷۰۰ هزار تن هم در پایه اسکله ها و لنگرگاه ها در حال تخلیه است. این در حالی است که طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی کشور هم اکنون در تمامی بنادر شمالی و جنوبی ظرفیتهای خالی وجود داشته و هیچ مشکلی برای پهلوگیری وجود ندارد. یک محموله بزرگ ازروغن خوراکی هم در روزهای اخیر در بندر شهید رجایی تخلیه شده است.
حالا با توجه به لزوم رشد ظرفیت بنادر، بویژه پس از مقابله با شیوع کرونا، لزوم افزایش ظرفیت پسکرانه ها در چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور همزمان با توسعه فاز دوم آن آغاز شده است.
در همین زمینه، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه سفر وزیر راه و شهرسازی به استان سیستان و بلوچستان گفت: مجموعه اقدامات و برنامه ریزی های انجام گرفته در بندر چابهار آن را به یکی از مهم ترین پایانه های چند منظوره تبدیل کرده است و توانسته یکی از الگوهای موفق بندری باشد.
محمد راستاد در خصوص توسعه بندر چابهار اظهار داشت: با افتخار یکی از کارهای بزرگ که در این دولت به بار نشست و مورد بهره برداری قرار گرفت، توسعه چابهار بود که توانست با روند تقاضا خودش را تطبیق بدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: علیرغم تاثیرکرونا بر اقتصاد جهان، منطقه و بنادر ایران اما چابهار صددرصد رشد داشت. در این خصوص در ترانزیت ۱۸۰ برابری افزایش و در صادرات محصولات غیرنفتی ۳۸ درصد رشد را به ثبت رساند.
وی ادامه داد: سه خط لاینری بین چابهار و هندوستان برقرار است که یک عامل مهم برای افزایش ترانزیت به شمار می آید.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: فضای ایجاد شده در این بندر که با رشد همراه بوده است لازم بود که متناسب با روند تقاضا از جهت دسترسی دریایی، زیرساخت هم توسعه پیدا کند. به همین خاطر توسعه پسکرانه ها آغاز و تجهیزات لازم تامین شدند تا آینده ای خوب را در این بندر تجربه کنیم.
وی افزود: دغدغه اصلی ما این است که همزمان با رشد و توسعه دسترسی دریایی، ظرفیت های پسکرانه ای هم برای ریل، جاده و فرودگاه توسعه پیدا کنند تا با آمادگی موجود این پروسه به بهترین شکل به بهره برداری برسد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در افق تعیین شده برای فاز نخست بندر چابهار ظرفیت ۸ میلیون تعیین شده که برای فاز دوم این میزان ۳۰ میلیون تن در نظر گرفته شده است. به همین خاطر ظرفیت ها در پسکرانه ها جوابگو نخواهد بود و امروز تصمیم گرفتن بهتر از فردا است زیرا این مسائل در آینده به گلوگاه هایی تبدیل خواهد شد که مشکلاتی را در بنادر از جمله دموراژ به وجود می آورد.
وی با اشاره به تکمیل و بهره برداری از طرح کانتینری در طرح توسعه بندر شهید بهشتی که امروز همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به این بندر انجام می گیرد، گفت: در این سفر ۱۳ پروژه با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی سازمان به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: در این شرایط سخت اینکه شاهد رونق حضور بخش خصوصی هستیم یک اتفاق خوب بوده و شاهد شروع عملیات پروژه هایی با اعتبار ۹۱۴ میلیارد تومان خواهیم بود.
راستاد ادامه داد: الحاق بندر شهید بهشتی به بندر چابهار یک دستاورد بزرگ است که توانستیم شاهد تعامل بسیار خوبی در این زمینه بین سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی و مناطق آزاد چابهار در قالب یک تفاهمنامه باشیم.
معاون وزیر با اشاره به سیاست توزیع کالا در کشور به خصوص کالاهای اساسی و افزایش سهم آن از طریق بندر چابهار گفت: در این زمینه یکی از پروژه های مهمی که شروع عملیات آن را شاهد خواهیم بود ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی است که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیاء است.
وی در پایان گفت: مجموعه اقدامات و برنامه ریزی های انجام گرفته در بندر چابهار آن را به یکی از مهم ترین پایانه های چند منظوره تبدیل کرده است و توانسته یکی از الگوهای موفق بندری باشد.
امکان بهره برداری از تمامی مزایای قانونی منطقه آزاد در چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سفر مقام عالی وزارت ۲۵ پروژه افتتاح و کلنگزنی در بندر چابهار داشتیم و بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان در حوزه بهرهبرداری و ۳۳۰۰ میلیارد تومان در قالب پروژههای اجرایی، پروژه آغاز و یا افتتاح شد.
راستاد در حاشیه سفر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به استان سیستان و بلوچستان و بندر چابهار با اشاره به افتتاح و بهره برداری از پروژه های متعدد در این بندر اظهار داشت: تعدادی از پروژهها در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز و عملیات اجرایی تعدادی از آنها شروع شده و برخی از پروژهها نیز شامل تاسیسات روبنایی و بخشی دیگر شامل پایانههای کانتینری میشود که در دست ساخت قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه پروژه ها با تکمیل رو بناها و تاسیسات مورد نیاز آماده بهره برداری میشوند، گفت: در سفر مقام عالی وزارت ۲۵ پروژه افتتاح و کلنگزنی در بندر چابهار داشتیم و بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان در حوزه بهرهبرداری و ۳۳۰۰ میلیارد تومان در قالب پروژههای اجرایی، پروژه آغاز و یا افتتاح شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژهها در ترافیک دریایی و خدمات دهی مناسب بوده و در ارتقای تجارت دریایی چابهار تاثیر بسیار زیادی دارند، تصریح کرد: در همین زمینه کانتینرهای حاوی میوههای صادراتی از بندر چابهار به چین و هند ارسال شدند.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات چابهار با سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریا نوردی و پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا کلنگ زنی شد و طبق پیش بینیهای صورت گرفته تا ۲ سال آینده این پروژه تکمیل میشود تا کالای اساسی در یک یا چند بندر متوقف نشود.
راستاد توضیح داد: داشتن سیلوهای غلات کمک میکند تا مدت زمان نگهداری کالاهای اساسی در بندر افزایش یابد و شاهد بهبود کیفیت عملیات تخلیه کالاها در بندر چابهار خواهیم بود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اقدامات توسعهای در بندر چابهار در راستای توسعه نقش و جایگاه این بندر انجام می گیرد، ادامه داد: بهبود دسترسی بندر چابهار به پسکرانه و ایجاد کریدور لجستیکی در چابهار انجام شد و با بهبود جاده های دسترسی و اتصال ریل به این بندر میزان بهره وری ارتقا مییابد.
وی تاکید کرد: تسهیلات و مزایای قانونی مناطق آزاد و مناطق اقتصادی برای بنادر تجاری شرایط ویژهای رقم میزند و در حال حاضر میتوان از تمامی مزایای قانونی منطقه آزاد در بندر چابهار بهره برد.
معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: سازمان بنادر در زمینه گردشگری دریایی و زیر ساخت تجاری برنامههای متنوعی در دست اجرا دارد و بندر گردشگری در چمخاله گیلان در دستور کار بوده رشد ۵۰ درصدی داشته است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی با بیان اینکه اسکلههای شناور برای ناوگان گردشگری و بهبود شرایط فرصتهای گردشگری بهره برداری شده است، افزود:زیرساخت ها و روبناهای گردشگری زیادی در بنادر ساحلی در حال افزایش است.
معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: پایانه مسافری بندر چابهار آماده و تجهیز است پیش از این خط دریایی مسافری چابهار مسقط برقرار بود که به دلیل نبود تقاضا و مسافر شرکت کشتیرانی تردد را متوقف کرد.
وی ادامه داد: ظرفیت برای برقراری خط مسافری چابهار به عمان و بالعکس وجود دارد و سازمان بنادر بدون اخذ تعرفههای بندری خط مسافری دریایی را آماده می کند. همچنین سازمان بنادر آماده اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده برای خرید کشتی مسافری ساخت داخل است. لازم به ذکر است که از بندر چابهار مسیر دریایی مسافری به سایرکشورهای هم جوار قابل راه اندازی است.
گفتنی است که تعدادی از پروژههای توسعهای بندر چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری رسید که با سرمایهگذاری بیش از ۴,۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شده است.
اهم این پروژههای تکمیل شده، ترمینال کانتینری طرح توسعهای بندر چابهار و بخشهای مختلف این ترمینال، تأسیسات روبنایی پایانه کانتینری پروژههای مرتبط با شناورهای عملیاتی بندر چابهار و همچنین ساخت یک فروند قایق حفاظت بندر چابهار که توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته شده را شامل میشود. ۱۱ پروژه دیگر نیز در مجموع با اعتبار ۱۵ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال ساخته خواهد شد. ۵ پروژه دیگر با سرمایهگذاری بخش خصوصی با اعتبار ۹۱۴۰ میلیارد دیگر که شامل مخازن محصولات پتروشیمی، انبارهای نگهداری کالا، مخازن فرآوردههای نفتی و تأسیسات نگهداری کالای فله و مواد غذایی خواهد بود که عملیات احداثشان در روزهای گذشته در چابهار آغاز شد.