فرصت‌های سرمایه‌گذاری ویژه بخش خصوصی   دو کشور ایران و افغانستان
فرصت‌های سرمایه‌گذاری ویژه بخش خصوصی   دو کشور ایران و افغانستان

    به گفته معاون حمل ونقل وزیر راه قطعه سوم خط ريلي خواف-هرات به عنوان يكي از پروژه‌هاي برون‌مرزی در حوزه ريلي محسوب مي‌شود كه تجربه‌هاي ارزشمندي از آن، براي مجموعه دست‌اندركاران، اعم از دولت و مشاورين و پيمانكاران حاصل شده است. آدم نژاد بیان کرد: اين پروژه يقيناً با حمايت ساير بخش‌ها و […]

 

 

به گفته معاون حمل ونقل وزیر راه قطعه سوم خط ريلي خواف-هرات به عنوان يكي از پروژه‌هاي برون‌مرزی در حوزه ريلي محسوب مي‌شود كه تجربه‌هاي ارزشمندي از آن، براي مجموعه دست‌اندركاران، اعم از دولت و مشاورين و پيمانكاران حاصل شده است.

آدم نژاد بیان کرد: اين پروژه يقيناً با حمايت ساير بخش‌ها و دستگاه‌هاي، از جمله دستگاه ديپلماسي كشورمان، بدين نحو مطلوب ساخته و مورد بهره‌برداری قرار نمي‌گرفت؛ بنابراین در اين‌جا لازم می‌دانم از كليه عزيزاني كه طي ساليان گذشته در اين راستا تلاش کردند، سپاسگزاري كنم. از حيث فني، به پشتوانه تجربياتي كه در ساخت و توسعه شبكه راه‌آهن در اختيار داريم، مباحث فني در قطعات مورد تعهد ايران، همچون ساير طرح‌ها و با استانداردهاي بالا مد نظر قرار گرفته و اجرا شده‌اند. ليكن، اين پروژه ابعاد ديگري را مشتمل بر ايجاد انسجام و اتحاد بين دستگاهي شامل مي‌شد كه با موفقيت به ثمر رسيد، كه از اين بابت، در نوع خود منحصربه‌فرد مي‌باشد. انتظار داريم از اين تجربيات، در پروژه‌هاي مشابه با اين اندازه از اهميت، به ويژه پروژه‌های ريلي اتصال به ديگر همسايگانمان، استفاده مؤثري بشود.

 

افغانستان به دنبال همسويي و هماهنگي با استانداردهاي منطقه‌اي

و بين‌المللي

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه «آیا این مسیر در هرات متوقف می‌شود یا قرار است به نقاط دیگری از خاک افغانستان نیز منشعب شود؟» گفت: در پاسخ به اين پرسش، مناسب است تصویری كلي از وضعيت راه‌آهن افغانستان و طرح‌هاي ريلي در دست اقدام آن كشور را بررسي كنيم. اداره راه آهن افغانستان در سال ۱۳۹۱ با هدف مديريت توسعه و بهره‌برداري از خطوط ريلي موجود و آتي كشور و به‌منظور بهبود رشد اقتصادي، حمايت از توسعه منطقه‌اي و ارتقاي سير مسافران افغان تأسيس شد. راه آهن افغانستان به دنبال مسير مطمئن و كارآمد منابع، كالا و مسافران در سراسر افغانستان از طريق توسعه خط‌مشی‌های پايدار و منسجم و ايجاد همكاري‌هاي بین‌المللی و منطقه‌اي است و در اين مسير، عضويت اين كشور در اتحاديه بين‌المللي راه‌آهن‌ها يا به اختصار UIC در تاريخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳ ميلادي به تصويب رسيد و راه‌آهن افغانستان رسماً عضو اين اتحاديه است.

وی گفت: بنابراین در اين چارچوب، افغانستان همچون ايران، به دنبال همسويي و هماهنگي با استانداردهاي منطقه‌اي و بين‌المللي است. پيش از آغاز طرح راه‌آهن ملي، طول كلي خطوط آهن احداث شده در افغانستان ۱۳۵ كيلومتر بوده كه يك بخش آن در بلخ در سطح محدودي بهره‌برداري مي‌شد اما بخش ديگر آن در هرات، نياز به اقداماتي داشته تا قابل استفاده شود. با اين حال، اين كشور در سال‌هاي اخير در تلاش است كه شبكه ملي خود را سريعاً احداث کرده و به موازات، به شبكه بين‌المللي راه‌آهن‌ها بپيوندد.

آدم نژاد یادآور شد: آهن و مس دو منبع عمده بار براي راه‌آهن در حال توسعه‌ افغانستان هستند. طرح راه‌آهن ملي افغانستان پیش‌بینی کرده است كه بين سال‌هاي ۲۰۱۷ تا ۲۰۴۰ ميلادي، ۷۵ درصد از ترافيك باري را به اين مواد اختصاص دهد. همچنين برآورد شده است ظرفيتي معادل بيست تا سي ميليون تن بار، در اين شبكه فراهم شود. طول اين شبكه طراحي شده كه مطالعات آن‌ها تا پايان سال‌جاري ميلادي به اتمام مي‌رسد، ۵۵۵۰ كيلومتر است كه مقرر است در فازها و بخش‌های مختلف تا سال ۲۰۲۷ ميلادي احداث و بهره‌برداری خواهند شد.

وی افزود: خط حيرتان-مزارشريف در شمال افغانستان از پل دوستي بندر حيرتان واقع در مرز با ازبكستان تا نايب آباد و فرودگاه مزار شریف به طول ۷۵ كيلومتر خط اصلي و ۶/۳۶ كيلومتر خط فرعي توسط شركت راه‌آهن ازبكستان و با تأمين هزينه بانك توسعه اسلامي در سال ۲۰۱۰ ميلادي آغاز و در پايان همان سال به اتمام رسيد. از سال ۲۰۱۱ تا اين تاريخ، اين خط تنها راه‌آهن فعال افغانستان است و بخش عمده تجارت بين ازبكستان و افغانستان را بر عهده دارد. آدم نژاد تأکید کرد: لازم به ذكر است، ايستگاه حيرتان، واقع در حيرتان كه بندر خشك و رودخانه‌ای افغانستان است و حدود ۵۰ درصد از كالاي ترانزيتي و تجاري افغانستان از اين نقطه به كشور وارد مي‌شود، به موازات احداث خط فوق بازسازي و مدرن شده است. در طرح راه‌آهن ملي افغانستان، خط حيرتان-مزارشريف بخشي از پروژه بزرگ‌تری است كه از غرب با هرات و سپس ايران، از طريق اتصال به خط خواف-هرات و از شرق با تاجيكستان و از جنوب با پاكستان مرتبط خواهد شد.

 

فرصت‌های ارزشمند اقتصادی و تاریخی دو کشور در توسعه شبکه ملی

و بین المللی راه‌آهن

وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه كه اشاره شد، كشور افغانستان طرح‌ مشخصي براي توسعه شبكه ملي و بين‌المللي راه‌آهن را دنبال مي‌كند كه اين طرح، فرصتي ارزشمند اقتصادی و تاريخي براي دو كشور محسوب مي‌شود تا از طريق يكي از كليدي‌ترين نقاط شبكه ملي راه‌آهن افغانستان يعني هرات و امتداد آن به سمت ايران، كشورهاي آسياي ميانه و چين، نقش‌آفرینی مؤثري را در ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي منطقه ايفا كنند.

وی با بیان اینکه این مسیر ریلی می‌تواند باعث رونق اقتصاد کشور به ویژه در استان‌های مرزی از جمله استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان شود، افزود: بدون شك ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي يكي از مؤلفه‌هاي مهم رونق اقتصادي، به ويژه در استان‌های شرقي كشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استان‌های شرقي با ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد كه مجموعه‌ای از زیرساخت‌های حمل‌ونقلي بندري، ريلي و جاده‌ای را دارا هستند، در صورت بهره‌گيري مناسب از اين خط ريلي، به ويژه در آینده‌ای نه‌چندان دور كه ساير حلقه‌هاي اتصالي آن به شبكه‌ بين‌المللي راه‌آهن از طريق كشورمان و افغانستان فراهم مي‌‌شود، استان‌هاي مرزي شرقي تبديل به كانون‌هاي فعال اقتصادي و پيوند دهنده روابط حسنه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با كشورهاي افغانستان خواهند شد؛ بنابراین صرفاً نبايد به اين مرحله از پيشرفت زيرساخت‌ها بسنده شود و ساير بازيگران عرصه تجارت و لجستيك، حضوري فعالانه و هوشمندانه در اين مراودات داشته باشند.