وزیر راه و شهرسازی گفت: درخصوص سفرهای نوروزی وزارت راه و شهرسازی تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود. محمد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاح ۴۲۶ طرح سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مناسبت دهه فجر که در محل این سازمان برگزار شد در جمع خبرنگاران […]

 

 

 

 

 

وزیر راه و شهرسازی گفت: درخصوص سفرهای نوروزی وزارت راه و شهرسازی تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود.
محمد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاح ۴۲۶ طرح سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مناسبت دهه فجر که در محل این سازمان برگزار شد در جمع خبرنگاران درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه در آستانه سفرهای نوروزی و اینکه آیا برنامه‌ای در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: وظیفه وزارت راه و شهرسازی آمادگی است و باید برای همه شرایط آماده باشیم.
وی ادامه داد:‌ بدون شک به هر شکل راه‌ها و سیستم‌های پشتیبانی برای سفر باید آماده باشند تا مشخص شود برای نوروز ستاد ملی مبارزه با کرونا چه تصمیم و چه مصوبه‌ای خواهد داشت. به هرحال طبیعی است که ما نمی‌توانیم تا زمان اعلام این مصوبه منتظر بمانیم و آن وقت بخواهیم کارها را به یکباره انجام دهیم.
وی افزود: سازمان راهداری موظف است کارهای مربوط به راه‌ها از جمله نصب علائم، خط‌کشی و مسائل مربوط به بهسازی جاده‌ها و همچنین بازرسی از مجتمع‌های رفاهی بین راهی، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی را در دستور کار داشته باشد تا با آمادگی حداکثری کار تا اعلام مصوبه پیش برود. به همین ترتیب هر تصمیمی که ستاد ملی مبارزه با کرونا بگیرد وزارت راه و شهرسازی تابع آن خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی در خصوص شناسایی نقاط پرحادثه توضیح داد: نقاط پر حادثه بر اساس نقاطی که بیشترین تعداد تصادف اتفاق افتاده است، معرفی می‌شود و در حقیقا در این نقاط ثبت تصادف اتفاق افتاده است که در سراسر کشور ۵۰۰۰ نقطه معرفی شده که ۲۵۰۰ مورد از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.
وی ادامه داد: تصادف‌ها براساس آن‌هایی که شدت و فوتی داشته، دسته‌بندی شده‌اند. بیش از این همه این موارد به شکل دستی بود که عوامل و علل آن حادثه در گزارش کارشناس ثبت می‌شد که حالا با رونمایی از سامانه مربوطه که امروز انجام گرفت این موارد و شناسایی آن‌ها برخط خواهد بود.
اسلامی تصریح کرد: در این زمینه باید به دو شکل به آن توجه داشت. اول اینکه با سامانه‌ای که امروز افتتاح شد دیگر به شکل برخط متوجه خواهیم بود که کجا و چگونه تصادف رخ داده است و از این پس مبنا این سامانه است که کار پراهمیت تحلیل و شناسایی عوامل را انجام می‌دهد.
وی ادامه داد: در این زمینه نکته بعدی این است که نقاطی که می‌توانست دلیل حادثه باشد، کل آن‌ها که در کشور شناسایی شد و ۲۵۱ مورد بود که ۲۰۰ مورد آن برطرف شده است. بخش عمده‌ای از این موارد در جاده‌های روستایی بود که مسیرها به شکل نامتقارن به یکدیگر می‌رسیدند و مابقی در شهرهاست.
وی تصریح کرد: تعداد باقی‌مانده از نقاط پرحادثه در شهرهاست که در آن‌ها لازم است تقاطع‌های غیرهمسطح بزرگ احداث شود و برای ساخت به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پول نیاز است. با هماهنگی که با پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شد قرار است با علائم این نقاط ایمن‌سازی شوند تا بعد با فراهم کردن بودجه متناسب به احداث این تقاطع‌ها اقدام شود. در این مورد کار برنامه‌ریزی آغاز و دردست اجرا قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت قیر و اینکه آیا این مساله حل شده است، گفت: مشکل قیر حل نشده است و متاسفانه از وقتی که در مورد آن بحث شد قیمت آن ۴۰ درصد بالا رفته است.
وی افزود: مجموعه وزارت راه و شهرسازی با توزیع قیر رایگان مخالف است چون اجازه نمی‌دهد کارها را با برنامه انجام دهیم. قیر هم مثل سایر مصالح بوده و دلیلی ندارد در مورد آن این همه ماجرا وجود داشته باشد. قطعا اگر ما قیر داشته باشیم حداقل ۱۵۰۰ کیلومتر راه را می‌توانیم آسفالت کنیم چون پروژه‌ها معطل بوده و ما بودجه لازم برای خرید آن را نداریم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح آزادراه غدیر در ۱۳ ماه رجب همزمان با تولد حضرت علی (ع) در مورد برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای روزهای ابتدایی سال جدید در بحث ایمن‌سازی مسیرها گفت: این اقدامات وجود خواهد داشت چون مردم از اتوبوس بیشتر استفاده می‌کنند و این یعنی حتما باید یک برنامه‌ریزی داشته باشیم تا در زمان مقرر دچار گرفتاری نشویم.
وی افزود: قطعا اگر عبور و مرور وسیله شخصی را ممنوع کنند مردم با وسایل نقلیه عمومی سفر خواهند داشت و این یعنی ناوگان باید آماده باشد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم در مورد بحث قرنطینه در فرودگاه‌ها که گفته می‌شود این مساله رعایت نمی‌شود، تاکید کرد: در پروتکلی که وزارت بهداشت برای سازمان هواپیمایی ابلاغ کرده است، باید گواهی تست منفی کرونا با اعتبار حداکثر ۷۲ ساعت ارائه شود. به این شکل مسافران از کشورهای خارجی می‌توانند به ایران آمده و اگر این تست نباشد نه به آن‌ها بلیت داده شده و نه اجازه سوار شدن داده می‌شود.
وی افزود:‌ از ابتدای آذرماه سفر از ۱۲ کشور از جمله انگلیس ممنوع بوده و به هیچ شکل نمی‌توانند به ایران سفر کنند و پذیرشی نخواهد بود. در بحث تست‌های تقلبی شناسایی آن برعهده وزارت بهداشت است که آن‌ها وقتی مسافران می‌آیند اگر به یک تست شک کنند در فرودگاه دوباره تست خواهند گرفت.
اسلامی گفت: نکته مهم برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی این است که در مسیرهای داخلی چه با اتوبوس و چه با هواپیما و قطار اگر تست کرونا مثبت بوده و در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده باشد به این افراد بلیت فروخته نشده و اجازه سوار شدن به آن‌ها داده نمی‌شود. این پروتکل الزام‌آور است و باید اجرا شود و با کسانی که کوتاهی کنند برخورد خواهد شد.
وی در پایان گفت: در هواپیماها هم همان‌طور که مصوب شده است اگر درصد اشغال بیش از ۶۰ درصد باشد تخلف به حساب آمده و در این مورد همان طور که در جریان هستید با چندین شرکت هواپیمایی متخلف برخورد شده است. برخوردها جدی است و به هیچ عنوان جای چانه‌زنی ندارد.