رویکرد حرکت به سمت حمل و نقل هوشمند و هوشمند سازی اتوبان‌ها در دستور کار است
رویکرد حرکت به سمت حمل و نقل هوشمند و هوشمند سازی اتوبان‌ها در دستور کار است

  اسلامی گفت: با متصل شدن آزادراه‌ها به سامانه الکترونیک عوارض، مردم می‌توانند با روش‌های گوناگون عوارض عبوری خود را پرداخت کنند. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از سامانه جدید پرداخت الکترونیک عوارض گفت: در طی دو سال گذشته با اهتمام ویژه، رویکرد حرکت به سمت حمل و نقل هوشمند و هوشمند سازی […]

 

اسلامی گفت: با متصل شدن آزادراه‌ها به سامانه الکترونیک عوارض، مردم می‌توانند با روش‌های گوناگون عوارض عبوری خود را پرداخت کنند.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از سامانه جدید پرداخت الکترونیک عوارض گفت: در طی دو سال گذشته با اهتمام ویژه، رویکرد حرکت به سمت حمل و نقل هوشمند و هوشمند سازی اتوبان‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و اولویتی که به صورت زود هنگام در این طرح وجود داشت این بود که پرداخت عوارض در آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی انجام شود و بر این اساس توقف را حذف کنیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باتوجه به اینکه هم وقت مردم در صف‌های طولانی پرداخت گرفته می‌شد و هم سوخت زیادی به خاطر توقف هدر می‌رفت و مهم‌تر از همه اینکه، در  پایان سال ۹۸ همزمان با احتمال خطر انتقال ویروس کرونا از طریق جا به جایی پول، دغدغه وزارت راه شد که به این سمت برویم تا با الکترونیکی کردن پرداخت عوارض، این مشکلات را مرتفع کنیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: ما در گام نخست ۴ آزادراه را به درگاه‌های پرداخت الکترونیک متصل کردیم و بعد از آن سه آزادراه دیگر هم اضافه شد و در مرحله سومِ مجهز کردن آزادراه‌ها، ۴ آزادراه به سامانه پرداخت الکترونیک متصل شد و در نهایت تعداد آزادراه‌های متصل شده به سامانه به ۱۱ آزادراه رسید.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: آزادراه‌های اصفهان – نطنز، نطنز – کاشان و رشت – قزوین از جمله آزادراه‌های جدید پرداخت الکترونیک هستند.
اسلامی گفت: با تکلیفی که ستاد ملی مقابله با کرونا داشته، این مجوز نیز به ما داده شد تا با همکاری پلیس راهور کسانی که عوارض را پرداخت نکرده بودند؛ معوقات شان پرداخت شود. بر این اساس توانستیم این زیرساخت‌ها را گسترش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا امروز هزار و ۲۰۰ کیلومتر از ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آزادراه با سامانه پرداخت الکترونیک پوشش داده شده که یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر در چهار آزادراه حدود ۶۰ درصد ترافیک آزادراهی کشور را تشکیل می‌دهد.
این مقام مسئول ادامه داد: ۲۳۰ هزار کیلومتر مسیر تردد در کشور وجود دارد که ۲۲ هزار کیلومتر آن آزادراهی است و ۵۰ درصد ترافیک کشور در آنهاست بنابراین از مردم درخواست داریم تا کمک کنند و عوارض خود را پرداخت کنند، زیرا این آزادراه‌ها توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و هزینه‌ها باید به آن‌ها برای نگهداری تامین شود و اگر این اتفاق نیفتد به خاطر مستهلک شدن مسیر‌ها باعث بروز حوادث می‌شود.
اسلامی بیان کرد:  مسیر‌های پرتردد مثل تهران – شمال یا تهران-پردیس مجوز دارند به صورت نیمه الکترونیک پرداخت نقدی هم داشته باشند و بخشی دیگر با پرداخت از طریق سامانه یک بانک می‌توانند پرداخت الکترونیک را انجام دهند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با راه‌اندازی سامانه جدید افراد می‌توانند با ثبت نام و ثبت پلاک خودرو خود با عبور از آزادراه‌ها به روش‌های مختلف عوارض خود را پرداخت کنند که یکی از سریع‌ترین راه‌ها اتصال به کیف پول الکترونیک است و پرداخت می‌تواند از تمامی بانک‌ها انجام شود.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: این موضوع نیز تصویب و اجرایی شد که کسانی که در مسیر آزادراه‌ها ساکن هستند، با خروج از هر خروجی فقط هزینه عوارض تا مقصد خروج پرداخت شود و از دادن عوارض کل آزادراه‌ها معاف هستند و همچنین اگر تردد از حد نصاب بگذرد از تخفیف حدود ۳۰ درصدی بهره‌مند می‌شود.