نرخ مشارکت در دوره پیش دبستانی متناسب با شاخص توسعه در کشورها است
نرخ مشارکت در دوره پیش دبستانی متناسب با شاخص توسعه در کشورها است

  معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت:سرمایه‌گذاری در دوره پیش دبستانی تاثیر بالایی بر حوزه آموزش و پرورش دارد و نرخ مشارکت در این دوره متناسب با شاخص توسعه در کشورها است. رضوان حکیم زاده، در سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی با اشاره به اینکه استان فارس […]

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت:سرمایه‌گذاری در دوره پیش دبستانی تاثیر بالایی بر حوزه آموزش و پرورش دارد و نرخ مشارکت در این دوره متناسب با شاخص توسعه در کشورها است.
رضوان حکیم زاده، در سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی با اشاره به اینکه استان فارس و شهر شیراز آینه تمام نمای همه عناصر هویت بخش سرزمین ما است، گفت: میزبانی اماکن متبرکه و سومین حرم اهل بیت جایگاه ممتازی به این شهر می‌دهد و در هیچ جای کشور همه این عناصر افتخارآفرین ایرانی و اسلامی یکجا جمع نیستند و این افتخار بزرگی برای ایران اسلامی است.
وی با اشاره به مفهوم تربیت در اوان کودکی و اهمیتی که این دوران دارد افزود: در طبقه‌بندی بین‌المللی این دوره‌ها را از صفر تا دوره هشتم طبقه‌بندی شده و نام‌گذاری کرده‌اند و اولین دوره که دوره صفر است به دوره قبل از دبستان برمی‌گردد. حکیم زاده ادامه داد: از جهت علمی، دوره صفر به تربیت اوان کودکی، گفته می‌شود که دوره یک آموزش ابتدایی و دوره دو مقطع متوسطه است و دوره تحصیل در مقطع دکترا دوره هشت این طبقه‌بندی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در این طبقه‌بندی برای هر دوره برنامه‌هایی برای رشد و پرورش افراد در نظر گرفته شده است، گفت: عمدتاً این برنامه‌ها با یک نگاه کل نگر شکل می‌گیرد که هم رشد فیزیکی، رشد فرهنگی و هم رشد اجتماعی آنها در آن شکل گیرد.
به گفته حکیم زاده در دوره صفر که همان دوره پیش از دبستان است برنامه مدونی در نظر گرفته نشده و عمدتاً برنامه‌های خلاقانه که مهارت‌های فکری و جسمی کودک را شکل می‌دهد اساس برنامه‌های دوره پیش از دبستان است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اهمیت دوره قبل از دبستان را مربوط به توانایی و حساسیت بالای مغز در حوزه یادگیری دانست و افزود: ظرفیت مغز در این دوره بسیار بالاست و سنین کودکی، سن شکل‌گیری رفتار افراد است.
حکیم‌زاده با بیان اینکه تمام احادیث و روایات بر اینکه اگر کسی نفسش برایش کرامت یافت و با ارزش شد آن را ضایع نمی‌کند، تاکید کرده‌اند، گفت: ما باید عناصر هویت ساز را بشناسیم و به ذائقه فرهنگی افراد توجه کنیم و اگر ما از این مسئله غافل شویم با یک بی هویتی در جامعه روبرو می‌شویم که جامعه را دچار بسیاری مشکلات می‌کند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: ما اگر این ۵ سال طلایی دوران کودکی را از دست بدهیم دیگر در سطوح تحصیلی بالاتر ایجاد تغییر سخت‌تر است و بر اساس روایات کودک همچون زمینی حاصلخیز است که هرچه در آن کاشته شود در بزرگسالی قابل برداشت است.
حکیم زاده افزود: در دوره پیش از دبستان سه بعد شناختی، عاطفی، فیزیکی در نظر گرفته می‌شود، که حمایت، سلامتی و تغذیه کودک و آموزش خلاقانه را دربرمی‌گیرد.
به گفته حکیم زاده، سریع‌ترین رشد انسان در ۵ سال اول زندگی او است و امروزه در جهان از مفهومی به نام سرمایه مغزی و در مقابل به فقر فرهنگی اشاره می‌کنند که این مصداق برخورداری از هویت است.