تعطیلی سامانه‌های ساتنا و چکاوک
تعطیلی سامانه‌های ساتنا و چکاوک

بانک مرکزی با تاکید بر تعطیلی شعب بانک‌ها، در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ کرد که سامانه‌های ساتنا و چکاوک نیز در ۶ روز آینده تعطیل خواهد بود و دستور پرداخت و پردازش چک در این سامانه‌ها پذیرفته نخواهد شد. در بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور آمده است: با توجه به مصوبه […]

بانک مرکزی با تاکید بر تعطیلی شعب بانک‌ها، در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ کرد که سامانه‌های ساتنا و چکاوک نیز در ۶ روز آینده تعطیل خواهد بود و دستور پرداخت و پردازش چک در این سامانه‌ها پذیرفته نخواهد شد.
در بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور آمده است: با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا مبنی بر تعطیلی بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی کل کشور از ۲۵ تا ۳۰ مردادماه سامانه‌های ساتنا و چکاوک تعطیل بوده و دستور پرداخت و پردازش چک در این سامانه ها پذیرفته نخواهد شد. همچنین عملکرد سامانه پایا در روزهای مذکور مشابه سایر روزهای تعطیل و با یک چرخه واحــد (۱۲:۴۵) خواهد بود.
براساس اطلاعیه های قبلی، در چرخه واحد روزهای تعطیل سامانه پایا، علاوه بر دستور پرداخت های شاپرکی، دستور پرداخت های عادی نیز پردازش خواهند شد.
براین اساس همچنین در خصوص ضمانت نامه‌های ریالی با تاریخ سررسید روزهای اشاره شده، امکان تمدید ضمانتنامه‌های مربوطه در سامانه سپام ریالی، در ۳۱ مردادماه فراهم خواهد بود.
بانک مرکزی از شبکه بانکی خواست تمهیدات لازم جهت تامین اسکناس کافی در دستگاه‌های خودپرداز آن بانک در روزهای تعطیل پیش رو، به نحو مقتضی انجام شود.
بانک مرکزی در بخشنامه دیگری به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که آنها نیز در ۶ روز آینده تعطیل خواهند بود و از شبکه مذکور خواست تا مسوولان پول‌رسان خودپردازها و پشتیبانی خدمات الکترونیکی به تعداد محدود به ارائه خدمات بپردازند.
همچنین هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری در روزهای ۲۵، ۲۶ و ۳۰ مردادماه در شهرها فقط یک شعبه و در تهران و شهرهای بزرگ ۱۰ درصد از شعب خود را با کارکنان محدود برای ارائه خدمات باز کنند.

توافق بازخرید معکوس به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان
بانک مرکزی این هفته به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان اقدام کرد.
با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان اقدام کرد.
جزئیات این گزارش به شرح زیر است:
۱- بانک مرکزی در چارچوب مديريت نقدينگی مورد نياز بازار بين‌بانکی ريالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بين‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعيه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غيربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بين‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بين‌بانکی اقدام کنند.
۲- بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگيری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۲ درصد) استفاده کنند.

بانک‌ها مشکلی با واگذاری املاک مازاد در بورس کالا ندارند
دبیر کل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: بانک‌ها تابع مقررات بانک مرکزی هستند و با واگذاری شرکت‌های مازاد خود به شیوه‌های مختلف مثل بورس کالا مشکلی ندارند.
محمدرضا جمشیدی با بیان این مطلب، اظهار کرد: برخی از بانک ها شعب مازاد دارند و می توانند آن ها را نیز از طریق بورس کالا به فروش برسانند. بانک‌های خصوصی ۱۱ کارگاه تولیدی را در کل کشور تملیک کرده اند که ۴ فقره از آنها در اختیار صاحبان قبلی است و در آنجا مشغول به کار هستند.
محمدرضا جمشیدی تصریح کرد: صاحبان این کارگاه ها با این هدف مشغول به کار هستند که بتوانند بدهی خود را به بانک ها بپردازند و کارگاه به ایشان اقاله شود. پنج مورد از کارگاه های تولیدی تملیکی هم مربوط به کارخانجاتی است که صاحبان آن تسهیلاتی را از بانک اخذ کرده اند و در جای دیگری وجه مربوطه را هزینه کرده اند.
دبیر کل کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در رابطه با دو واحد صنعتی دیگر نیز که به تملیک بانک های خصوصی کشور در آمده، تصریح کرد: یک کارخانه یخ‌سازی و یک مرغداری نیز تملیک شده است که صاحبان آن تمایلی به ادامه کار نداشتند. این آمار به تأیید ستاد تسهیل قانون رفع موانع تولید نیز رسیده است.
به گفته او، بانک ها چشم داشتی به افزایش قیمتی که شامل حال املاک تملیکی شده است ندارند و آماده اند تا پس از اینکه وام گیرنده ها بدهی خود را به بانک ها پرداخت کردند املاک مربوطه را به آنها اقاله کنند.

رشد ۵۶ درصدی تسهیلات پرداختی بانک ها به فعالان اقتصادی
بررسی وضعیت تسهیلات پرداختی بانک‏‌ها طی ۴ ماهه نخست ۱۴۰۰ نشان می دهد که در این مدت حدود ۷۰۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که در مقایسه با پارسال رشد ۵۶ درصدی داشته است.
تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی طی ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، حدود ۷۰۱ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش حدود ۵۶ درصدی داشته است. سهم تسهیلات پرداختی با هدف سرمایه در گردش به کل بخش‏‌های اقتصادی حدود ۴۷۹ هزار میلیارد تومان (۶۸.۴ درصد کل تسهیلات پرداختی) است. همچنین حدود ۱۱.۱ درصد کل تسهیلات پرداختی در قالب ایجاد، ۷.۷ درصد آن در قالب توسعه و ۶.۳ درصد برای خرید کالای شخصی، پرداخت شده است. در میان بخش‌های اقتصادی، بیشترین میزان تسهیلات پرداختی به بخش خدمات با سهم حدود ۴۱ درصد اختصاص داشته است. بخش‌های صنعت و معدن و بازرگانی نیز به ترتیب سهم‌های حدود ۳۱ درصد و ۱۷ درصدی از کل تسهیلات پرداختی را در این مدت دارا هستند.