توانایی ساخت سالیانه ۷‌هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد 
توانایی ساخت سالیانه ۷‌هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد 

جمله، سرویس حمل و نقل معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از توانمندی این سازمان برای ساخت هفت‌هزار کیلومتر راه روستایی در سال به شرط افزایش اعتبارات خبر داد. «داریوش امانی» اظهار داشت: اکنون ٢٠٨ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود […]

جمله، سرویس حمل و نقل
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از توانمندی این سازمان برای ساخت هفت‌هزار کیلومتر راه روستایی در سال به شرط افزایش اعتبارات خبر داد.
«داریوش امانی» اظهار داشت: اکنون ٢٠٨ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود ١١٣ هزار کیلومتر آسفالت است.
وی گفت: برای روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار و تا مرز ۲۰ خانوار به ساخت ۳۲ هزار کیلومتر راه جدید نیاز است که جزو برنامه‌های اعلامی وزیر راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی هم بود و قرار شد ساخت سالیانه حدود هفت‌هزار کیلومتر راه برنامه‌ریزی شود که پیگیر بحث اعتبارات مورد نیاز آن هستیم.
امانی افزود: امسال اعتبارات خوبی مجلس شورای اسلامی مصوب و به استان‌ها ابلاغ کرده است که وضع موجود را بسیار سر و سامان خواهد داد.
وی خاطرنشان‌کرد: برای ساخت ۳۲ هزار کیلومتر راه جدید روستایی به ۴۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه هستیم و پیش‌بینی می‌شود به محض تخصیص اعتبارات کار ساخت راه‌های روستایی آغاز شود.
رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با اشاره به اینکه برای ساخت هر کیلومتر راه روستایی نیاز به ۱.۵میلیارد تومان اعتبار است، افزود: با بررسی‌های انجام شده اگر هر سال ۱۰ هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده قرار گیرد، می‌توان امیدوار بود پس از حدود چهار سال نزدیک به ۳۰ تا ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی جدید ساخته شود.
وی درباره محل تامین اعتبارات ساخت راه‌های روستایی نیز گفت: قرار است بخشی از محل اعتبارات استانی و بخش دیگر هم از محل اعتبارات ملی تامین شود که نیاز به پیگیری دارد و امیدواریم در دو ماه آینده بتوان با جهشی که در درآمدهای سازمان ایجاد می‌شود کار را شروع کرد.
امانی همچنین درخصوص وضعیت راه‌های روستایی در کشور، بیان‌داشت: راه‌های روستایی کشور در چند سال اخیر با توجه به کمبود اعتبارات دچار فقر بوده است و در وضعیت متوسط رو به پایین است.
وی ادامه‌داد: اگر بخواهیم وضعیت جاده‌های موجود را بهبود ببخشیم و بحث روکش آسفالت راه‌های روستایی را دنبال کنیم، باید به دنبال اعتبارات باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر با همین روند بحث جهش اعتبارات بخش روستایی را ادامه دهیم، پیش‌بینی می‌شود در چهار سال آینده یک تحول اساسی در راه‌های روستایی هم از نظر کیفیت سرویس‌دهی و هم از نظر کمیت برخورداری کشور داشته باشیم.
وی افزود: در دو سال گذشته با اجرای «طرح ملی ابرار» منتظر بحث اعتبارات نماندیم و با ماشین‌آلات خودِ سازمان راهداری طرح اجرای زیرساخت‌های روستایی را آغاز کردیم.
امانی بیان‌داشت: تعهد سازمان این بود که در مدت دو سال، پنج‌هزار کیلومتر راه آماده ساخت شود که این اتفاق افتاد و پنج‌هزار کیلومتر راه روستایی زیرسازی شد.
وی اضافه‌کرد: اکنون منتظر اعتبارات قیر و آسفالت هستیم که اگر اعتبارات به همین نحوی که امسال جهش داشت در سال آینده هم اتفاق بیفتد، به‌طور حتم این پنج‌هزار کیلومتر را خواهیم داشت و اگر اعتبارات افزایش یابد به‌ طور قطع این توانمندی در سازمان وجود دارد که سالی هفت تا هشت‌هزار کیلومتر راه احداث کنیم.
تخلیه ۲ میلیون کالای دپو شده در بنادر کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲میلیون کالای دپوشده در بنادر کشور وجود دارد از تخلیه کالاهای اساسی تا یک ماه و نیم آینده خبر داد. داریوش امانی رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در خصوص آخرین وضعیت ترخیص کالا از بنادر به ارایه توضیح پرداخت. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به  اینکه هم‌اکنون ۱۱ میلیون و ۹۹۴ هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور حمل شده است، گفت: اولویت نخست حمل کالا از بندر امام‌خمینی بوده که بعد از مصوبه شورای عالی ترابری که مقرر شد سازمان راهداری روزانه ۲۵۰۰ ناوگان به بندر امام (ره) نفرستد که هم اکنون حدود ۲۷۰۰ دستگاه کامیون به بندر امام تردد دارد. امانی با اعلام این مطلب که روزانه ۴ هزار دستگاه از کل بنادر کشور در حال تردد است، افزود: در بندر چابهار با توجه به ظرفیت کم انبار کالاهای اساسی در محوطه بعضی از کالاها دپو شده است که مقرر شده تا طی هفته جاری با ۶ استانی که کالاهای اساسی آنها از این بندر حمل می‌شود نشستی برگزار کنیم و نسبت به اعزام ناوگان جاده‌ای کمکی به بندر چابهار اقدام مناسبی انجام بدهیم تا هرچه سریعتر ۱۰۹ هزار تن کالای دپو شده از بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه شود. مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‍ای ادامه داد: هم اکنون روند خروجی نسبت به ورودی از بنادر رشد قابل‌توجهی داشته است. بندر شهید بهشتی چابهار از ابتدای سال نزدیک به ۲ میلیون تن جابه جایی کالا داشته است که ۷۰۳ هزار تن کالای اساسی گندم بوده و مابقی کالاهای متفرقه بوده است. امیدوار هستیم با کارهایی که در حال انجام است و مشوق‌هایی که برای رانندگان در موضوعات لاستیک و روغن در نظر گرفته‌ایم این روند روز به روز افزایش داشته باشد. امانی در خصوص ارایه آماری از کالاهای دپوشده از بنادر کشور و راه‌های انتقال آنهاتوسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: هم اکنون با نشست‌هایی که داشتیم معطلی رانندگان در بنادر کاهش چشمگیری یافته است.  در خصوص انبارش در بندر شهید رجایی و بندر امام (ره) وضیعت مناسب است اما در بندر چابهار با توجه به اینکه بندر تازه تاسیس است اقدامات خوبی آغاز شده است. موضوع سیلوی ۱۰۰ هزارتنی، انبارهایی که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود این اقدامات کمک می‌کند تا در سال‌های آتی در بخش جابه‌جایی کالاهای اساسی از بندر چابهار مشکلی نداشته باشیم.