جمله، راه و شهرسازی تحریمها و حضور نداشتن نمایندهای از ایران در کشورهای خارجی، بی اطلاعی تجار ایرانی از قوانین بینالمللی و عرضه کالاهای بی کیفیت به بازار کشورهای همسایه باعث سوءاستفاده بازرگانان خارجی شده است. در سالهای اخیر تحریمها فقط مانع صادرات نشده و برخی از فعالان بخش خصوصی که محصولات خود را […]
جمله، راه و شهرسازی
تحریمها و حضور نداشتن نمایندهای از ایران در کشورهای خارجی، بی اطلاعی تجار ایرانی از قوانین بینالمللی و عرضه کالاهای بی کیفیت به بازار کشورهای همسایه باعث سوءاستفاده بازرگانان خارجی شده است.
در سالهای اخیر تحریمها فقط مانع صادرات نشده و برخی از فعالان بخش خصوصی که محصولات خود را صادرات کردهاند با سواستفاده تجار خارجی روبرو شدهاند، زیرا به دلیل تحریمها نمیتوانند با مکانیسم طبیعی و از طریق بانک، مبادلات خود را انجام دهند و به نوعی وابسته به صرافیها هستند و البته محدود شدن روابط خارجی و نبود نمایندگان ایرانی در کشورهای خارجی به مشکلات اخیر دامن زده است.
یک اصل در این زمینه وجود دارد و هر چقدر قوانین و مقررات تجاری در کشوری مبسوط تر باشد به همان میزان توسعه تولید و تجارت رقم خواهد خورد و این مساله در کسب و کارهای آنلاین بیشترین اثر را دارد، به ویژه وقتی مازاد تقاضای داخلی وجود دارد باید آن را به سمت بازارهای خارجی هدایت کرد و این مساله در گام نخست مستلزم همکاری دولتها و امضای پیمانهای دوجانبه و چندجانبه است.
«داود چراغی» استادیار مرکز موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» با اشاره به مشکلاتی که امروز تجار ایرانی در بازارهای خارجی دارند، گفت: دولت ها در سایر کشورها رایزن بازرگانی دارند تا وضعیت بازار و اقتصاد کشورهای دیگر را به مسئولان و تجار داخلیشان اطلاع رسانی کند و بستر تجارت در کشور مقصد را به وجود بیاورند و در صورت بروز مشکل راهکار پیگیری حقوقی را ارائه کند، اما در شرایط کنونی خلاهای زیادی برای حضور ایرانیها در بازار جهانی وجود دارد.
چراغی با بیان اینکه وظیفه دولتها هموار کردن تجارت بین کشورهاست، تصریح کرد: امروزه کشورهای توسعه یافته برای اینکه خسارتهای احتمالی برای بازرگانان جبران کنند، پیمانهای مشترکی امضا کردهاند، اما از آنجایی که ایران به دلیل تحریمها در بخش پیمانهای خارجی همکاری محدودی دارد در شرایط کنونی برای تجارت خارجی یا تعرفههای گمرکی بالاتری پرداخت میکند یا تجارت بخش خصوصی در همکاری با خارجیها با مشکل مواجه میشود.
محدودیتهایی که منجر شده طرفهای خارجی از تجار ایرانی سواستفاده کنند
او با اشاره به محدودیتهایی که منجر شده طرفهای خارجی از تجار ایرانی سواستفاده کنند، اظهار کرد: در شرایط کنونی دولت باید پیمانهای دو جانبه و چندجانبه را توسعه داده و قوانین و مقررات کشور را تا سطح بینالمللی ارتقا دهند که از مشکلات احتمالی تجارت خارجی جلوگیری شود و اگر این اتفاق بیفتد این وظیفه دولت است که حامی تجار کشورش شود. هم اکنون در برخی از همین کشورهای همسایه از تجار ایرانی سواستفاده میکنند و اگر دولت ایران مشاوران حقوقی برای صادرات و واردات تعیین میکرد تا رویههای قانونی برای شکایت از تجار خارجی به ایرانیها آموزش می داد شاید امروز حق بسیاری از فعالا اقتصادی در کشورهای دیگر پایمال نمیشد.
استادیار مرکز موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با تاکید بر اینکه ابتدا مشکلات ناشی از سواستفاده از تجارت خارجی را باید با همکاری رایزنها حل کرد، تصریح کرد: البته هجوم همه به بازرگان ایرانی به بازارهای خارجی در سالهای گذشته باعث شد که برخی افراد با کم فروشی و تخلف به نام برندهای ایرانی لطمه بزنند و همین مساله زمینه سواستفاده خارجیها از بازرگانان ایرانی را فراهم کرده است.
تجارت خارجی ایران با سایر کشورها تحت تاثیر قوانین و مقررات خلق الساعه
باید پذیرفت که در سالهای گذشته بخشی از آسیب های ناشی از تجارت خارجی ایران با سایر کشورها تحت تاثیر قوانین و مقررات خلق الساعهای دولتی بود.
«فرشید شکرخدایی» رئیس کمیته توسعه پایدار کشور با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بانک مرکزی و سایر نهادهای مرتبط و غیرمرتبط با صادرات و واردات بیش از ۳۵۰ دستورالعمل و آیین نامه صادر کرده و این موضوع باعث سرگردانی برای بازرگانان ایرانی شده بود، گفت: در چنین وضعیتی بازرگانان خارجی می بینند که ایران در شرایط تحریم است و هر کالایی که به ایرانیها بفروشند مجبورند بخرند و یا با قیمتهای گزاف کالاهای خود را به ایرانیها عرضه میکنند به همین دلیل قدرت چانه زنی بازرگانان ایرانی پایین آمده است.
شکرخدایی با بیان اینکه بسیاری از تجار ایرانی به دلیل ضعف حمایت دولت برای انتقال درآمدهای صادراتی با مشکلات حقوقی و قضائی برای دریافت ارز خود از کشورهای دیگر مواجه هست، تصریح کرد: از سوی دیگر تلاش دولت برای افزایش درآمدهای ارزی و هدایت هر تولیدکنندهای به سمت صادرات بدون در نظر گرفتن استانداردها باعث شده برخی کالاهای بی کیفیت ایرانی وارد بازارهای خارجی شود این مساله ضمن اینکه به نام برند ایرانی لطمه وارد کرده عملا باعث شدهاند برخی خارجی ها هم از ایرانیها سواستفاده کنند و کالا را به موقع تحویل ندهند یا برای پرداخت درآمدهای صادراتی مشکلاتی را پیش پای بازرگانان ایرانی بگذارند.