راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی در دست بررسی است
راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی در دست بررسی است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بابیان اینکه راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی شمال – جنوب و شرق – غرب در دست بررسی است، گفت: هم‌اکنون مطالعات این طرح در حال انجام است. سید میعاد صالحی در جلسه شورای اداری شهر سمنان با حضور وزیر راه و شهرسازی به میزبانی این شهرستان ضمن بیان اینکه راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی در دست […]

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بابیان اینکه راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی شمال – جنوب و شرق – غرب در دست بررسی است، گفت: هم‌اکنون مطالعات این طرح در حال انجام است.
سید میعاد صالحی در جلسه شورای اداری شهر سمنان با حضور وزیر راه و شهرسازی به میزبانی این شهرستان ضمن بیان اینکه راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی در دست بررسی است، ابراز داشت: در این طرح که از شمال – جنوب و شرق – غرب به هم راه خواهند داشت کشورهای همسایه را با ایران در ارتباط بیشتری قرار می‌دهد. وی بابیان اینکه در این طرح کشورهای روسیه، قزاقستان و ترکمنستان به سمت بنادر جنوبی ایران هدایت می‌شوند، افزود: هم‌اکنون این طرح در دست مطالعه قرار دارد و با تکمیل شدن آن گام‌های بلندی در راستای تحول ریلی کشور خواهیم برداشت. مدیرعامل شرکت راه‌آهن بابیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم استفاده همه اقشار مختلف جامعه از ناوگان ریلی است، ابراز داشت: بر این اساس تلاش شد تا طرح‌هایی در دست مطالعه قرار گیرند که بتواند از همه نظر برای عموم جامعه مقرون‌به‌صرفه باشد. صالحی بابیان اینکه رویکرد ناوگان ریلی فراهم کردن امکان دسترسی لازم برای انجام سفر و تجارت است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که با راه‌اندازی این کریدورهای بین‌المللی بتوانیم ضمن تحول در حوزه ریلی بتوانیم رضایت مردم را نیز فراهم و بهترین خدمات را به جامعه ارائه دهیم. وی بابیان اینکه موضوع ایستگاه راه‌آهن سمنان مبنی بر محدودیت توقف قطارهای مسافربری رصد شده است، افزود: برای حل این مشکل ضمن افزایش تعداد توقف قطارها پذیریش مسافر نیز از ۱۵ به ۲۲ قطار افزایش خواهد یافت تا این سفر خیزش خوبی برای ارائه خدمات به مردم باشد.
راه‌آهن نیازمند ۱۰۰۰ لکوموتیو جدید است
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم در این جلسه با اعلام اینکه در حوزه حمل و نقل، شرایط کشور چندان مناسب نیست، گفت: هم در حوزه هوایی، هم در حوزه ریلی، مشکلاتی وجود دارد. بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داریم ولی عمر ناوگان بالاست و کمترین سن ناوگان ریلی ۴۰ سال است و به ویژه تعداد لکوموتیو که در ۱۴هزار کیلومتر تردد می کنند و بیش از ۱۰۰۰ لکوموتیو در کشور نیاز داریم. قاسمی ادامه داد: در حمل و نقل جاده‌ای، حدود ۳۶۰ هزار کامیون در کشور با عمر بالای ۲۴ سال تردد می‌کنند که در این خصوص نیازمند نوسازی ناوگان هستیم. برای مساله حمل و نقل زمینی و ریلی، دستورکاری در حال تهیه است که ظرف یک ماه آینده در دولت و با مشارکت و توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت، نوسازی در حوزه حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی در کشور شروع می شود. در غیر این صورت این مسیر ما را به سمت کاهش تردد ریلی و حتی مشکلات تردد جاده ای پیش خواهد برد. وی افزود: کمیته مشترکی تعیین شده است که موضوع نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای را بررسی می کند. با مصوبه ای که در این باره از دولت می گیریم از محل هایی که چندان به بودجه جاری مربوط نمی شود تامین اعتبار و نوسازی می‌شوند. همجنین موضوع جاده حرم تا حرم به این شکل در دستور کار است. قاسمی یادآور شد: امروز با بازدیدی که از قطعه دوم آزادراه حرم تا حرم داشتیم که سهم وزارت راه و شهرسازی نیز در آن تامین شده است تا پایان ۱۴۰۱ این آزادراه در قطعه گرمسار تا سمنان متصل خواهد شد و به بهره‌برداری می‌رسد. برای قطعه سوم (سمنان-مشهد) برنامه ریزی می کنیم تا از سرمایه گذاران استفاده کنیم و با تقسیم آن به چند قطعه سرمایه گذاری، کار را سرعت بدهیم.