فاصله گذاری‌ اجتماعی در هواپیما و قطار تأثیری نداشت
فاصله گذاری‌ اجتماعی در هواپیما و قطار تأثیری نداشت

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: مردم در اتوبوس و مترو و تاکسی کنار هم بودند ولی وقتی وارد هواپیما می شدند، فاصله گذاری رعایت می شد که نشان می دهد این روش، بی فایده بود. شهرام آدم نژاد درباره حذف فاصله گذاری‌های اجتماعی در حمل ونقل عمومی بین شهری اظهار کرد: در یک سال گذشته روش […]

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: مردم در اتوبوس و مترو و تاکسی کنار هم بودند ولی وقتی وارد هواپیما می شدند، فاصله گذاری رعایت می شد که نشان می دهد این روش، بی فایده بود. شهرام آدم نژاد درباره حذف فاصله گذاری‌های اجتماعی در حمل ونقل عمومی بین شهری اظهار کرد: در یک سال گذشته روش فاصله گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی را رعایت کردیم که این محدودی جذب مسافر در حمل و نقل هوایی تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما و در اتوبوس و قطار ۵۰ درصد بود.
وی ادامه داد: این روش، پُرهزینه و کم اثری بود؛ چون همه مسافرانی که قصد ورود به فرودگاه‌ها را داشتند تا قبل از سوار هواپیما شدن، در تاکسی و مترو و اتوبوس‌های درون شهری بوده‌اند و کنار همدیگر می‌نشستند اما در هواپیما باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شد. معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: پیرو مذاکراتی که با وزارت بهداشت داشتیم، قرار شد روش مؤثرتری انجام شود؛ به خصوص که در ماه‌های گذشته با زحمات وزارت بهداشت، وضعیت واکسیناسیون در کشور خیلی بهتر شد؛ لذا برای اجرای روش‌های استاندارد مقرر شد هر مسافری که قرار است از حمل و نقل عمومی بین شهری استفاده کند، کارت واکسن داشته باشد. وی یادآور شد: اگر مسافری کارت واکسن نداشته باشد باید حتماً تست پی سی آر منفی ۷۲ ساعته ارائه دهد. در غیر این صورت نمی‌تواند از حمل و نقل عمومی استفاده کند؛ این روش تشدید سبب می‌شود همه کسانی که می‌خواهند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، به سمت حمل و نقل عمومی بروند که روش مؤثرتری برای جلوگیری از زنجیره انتقال کرونا خواهد بود. آدم نژاد تأکید کرد: در حال حاضر برای خرید بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس بین شهری، واکسیناسیون مسافران را کنترل نمی‌کنیم و این پروتکل‌های جدید از اول آذر اجرا می‌شود.

خطر تشدید خسارت به زیرساخت‌های جاده‌ای با کاهش تولید آسفالت
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: به دلیل قیمت بالای قیر و کاهش تولید آسفالت، خسارت به زیرساخت‌های جاده‌ای تشدید شده است.
خیرالله خادمی با یادآوری این‌که ۱۵ سال قبل سالانه حدود ۱۵ میلیون تن آسفالت برای پروژه‌های راهسازی و تعمیر و نگهداری تولید می‌شد، اظهار کرد: این در حالی است که امروز میزان تولید آسفالت به ۶ میلیون تن کاهش پیدا کرده است. وی دلیل این کاهش را افزایش قیمت قیر عنوان کرد و افزود:‌ از اوایل سال گذشته تاکنون یعنی طی ۱۸ ماه قیمت قیر از ۲ میلیون تومان برای هر تن به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است. وی ادامه داد: دلیل این افزایش قیمت داخلی است؛ طی ۴۵ روز اخیر قیمت هر تن قیر از ۸ میلیون به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: به‌عنوان مجری پروژه‌های عمرانی در کشور باید تاکید کنم نرخ ارز در افزایش نیافته است. فقط قیمت نفت مقداری افزایش یافته که آنهم تاثیری بر قیمت قیر ندارد. خادمی با بیان این‌که لازم است مجلس به موضوع افزایش قیمت قیر ورود پیدا کند، اضافه کرد: تمام مولفه‌های دخیل در تولید قیر از جمله برق، آب، نیروی انسانی و… با سوبسید در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، حالا چه اتفاقی افتاده که تولیدکنندگان قیر را با قیمت بین‌المللی در بازار داخلی عرضه می‌کنند.

شهردار تهران در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛
ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی
شهردار تهران با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران به شدت فرسوده است، گفت: تلاش مدیریت شهری این است که اتوبوس برقی را وارد مدار کنیم. بر همین اساس در گام نخست،طی یک دوره گذار،نیاز تهران به تحول درحوزه اتوبوسرانی را پیش رو داریم و در گام دوم به سمت اتوبوس‌های برقی حرکت خواهیم کرد. علیرضا زاکانی در حاشیه آیین رونمایی از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در جمع خبرنگاران گفت: آنچه که امروز مشهود است اراده دولت برای بالابردن سطح خدمت در کشور به طور مستقیم و با واسطه از طریق شهرداری‌ها است. بنابراین جبران کاستی‌ها در بخش مترو نیز محقق خواهد شد و دولت تعهدات خود در بخش حمل و نقل عمومی را انجام خواهد داد. شهردار تهران افزود: در تهران ۵۵۰۰ اتوبوس فعال وجود داشت اما متاسفانه امروز با فرسودگی سنگینی مواجهیم و حدود ۲۲۲۰ دستگاه در ۲۱۰ مدار در حال خدمت رسانی هستند. تمهیداتی اندیشیدیم که در بخش اول آن خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس بود که ۱۱۰ دستگاه آن امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت که قرارداد آن یک ماه و نیم قبل امضا شد. یکی از ویژگی های این اتوبوس‌ها خدمت رسانی به معلولان و جانبازان است.  زاکانی ادامه داد: بر اساس تفاهمی که در وزارت کشور صورت گرفت سهم ۱۲۰۰ اتوبوس تهران از طریق تهاتر نفت جبران می‌شود و عملا ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ماه‌های آینده به ناوگان تهران اضافه خواهد شد. مشکل این کار قبول امکان و اعتبار بود که از طریق تهاتر حل شد. وی عنوان کرد: همچنین ۷۰۰ دستگاه اتوبوس که عمده آن مربوط به بخش خصوصی‌ است از مدار خارج شده که با اشکال در مخازن گاز روبرو بودند، بنا شد که شهرداری برای حل مشکل مخازن گاز این اتوبوس‌ها کمک کند. بنابراین ۳۰۰ دستگاه از آنها با حل مشکل مخازن در آینده نزدیک وارد چرخه می شوند. علاوه براین ۴۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها علاوه بر مشکل مخازن نیاز به بازسازی دارند که در اعتبار ۲۱۰۰ دستگاهی که قرار است وارد ناوگان اتوبوسرانی شود، گنجانده شد. شهردار تهران اضافه کرد: شهرداری در حال بازگشت به شرایطی است که اوج ارائه خدمت رسانی ناوگان اتوبوسرانی تهران با حدود ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس بود. تلاش می کنیم به کارگیری اتوبوس های برقی را نیز تجربه کنیم. برای یکی از خطوط ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی از طریق خرید راهبردی از بخش خصوصی تامین خواهد شد که قرارداد آن منعقد شده است تا به تدریج به سمت اتوبوس‌های برقی سوق پیدا کنیم و شهر تهران را برای شهروندان زیست پذیر، پاک و مطلوب کنیم. زاکانی بیان کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به شدت فرسوده است. اتوبوس‌های تزریق شده بخشی از کمبودها را جبران می کند. قرار است ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس در همین ناوگان بازسازی و ۱۲۰۰ دستگاه نیز با تهاتر نفت تامین شود. تلاش این است که تا جایی که ممکن است اتوبوس برقی را وارد مدار کنیم. در گام اول در یک دوره گذار، نیاز تهران به تحول درحوزه اتوبوسرانی را پیش رو داریم و در گام دوم به سمت اتوبوس‌های برقی حرکت خواهیم کرد.