کرمانشاه – الهه فرهادی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درنشست خبری که بصورت ویدئوکنفرانسی و با حضور مدیران عامل شرکت مخابرات سایر استانها و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد از رضایت ۸۵ درصدی مشتریان مخابرات از خدمات این شرکت خبرداد. مهندس مجید سلطانی هدف از برگزاری این نشست را پاسخ مخابرات درخصوص ابهامات اصلاح تعرفه […]
کرمانشاه – الهه فرهادی
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درنشست خبری که بصورت ویدئوکنفرانسی و با حضور مدیران عامل شرکت مخابرات سایر استانها و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد از رضایت ۸۵ درصدی مشتریان مخابرات از خدمات این شرکت خبرداد.
مهندس مجید سلطانی هدف از برگزاری این نشست را پاسخ مخابرات درخصوص ابهامات اصلاح تعرفه های تلفن ثابت عنوان و اظهارداشت: در سال ۱۳۹۴ طرح همکدسازی به مخابرات ابلاغ شد که مزایایی هم برای مردم داشت. پیش از آن، میزان دریافتی ما بر اساس مسافت و میزان پالس بود و چون با همکدسازی دیر بحث مسافت مطرح نیست، دیگر نرخ پالسی نداریم. آن زمان قرار شد تغییراتی در تعرفه رخ دهد اما این اتفاق نیفتاد. در حالی مطابق ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون، حاکمیت نمیتواند به شرکتهای خصوصی ماموریتی محول کند که درآمدشان را تحتالشعاع قرار داد، اما به واسطه طرح همکدسازی ۸۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به مخابرات وارد شد که تا کنون جبران نشده است. سلطانی با اشاره به اینکه تعرفه تلفن ثابت بالغبر ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه در ۱۲ سال گذشته تغییری نکرده، افزود: آرپوی مخابرات (میانگین درآمد به ازای هر کاربر) در سال ۱۳۸۲، شش دلار بود و اکنون به کمتر از نیم دلار رسیده و ۲۰ سنت است. با توجه به هزینههای ارزی تجهیزات مخابراتی، درآمدهای ریالی پاسخگو نیست. با وجود این، از زمان خصوصیسازی مخابرات، ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در بخش ثابت و سیار اتفاق افتاده که صرف توسعه شده است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه به جز تعرفه تماسهای صوتی، مبلغی صرف نگهداری از خطوط میشود، گفت: پس از بررسی صورتهای مالی سال ۱۳۹۹ مشخص شد هزینه تمامشده برای نگهداری خط تلفن در هر ماه ۲۱ هزار تومان است. برای متعادل نگه داشتن قیمتها پیشنهاد کردیم که از روستاها مبلغ کمتری دریافت کنیم تا میانگین آن حدود ۱۶ هزار تومان شود. اگر این اتفاق رخ دهد و این تعرفه پرداخت شود، ما از نظر هزینهها سر به سر میشویم. سلطانی در ادامه با اشاره به اینکه کیفیت شبکه با مرکز مانیتورینگ شرکت مخابرات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رصد میشود بیان داشت: طبق آخرین آمار توسط سامانههایی که طراحی و پیادهسازی شدهاند، بهطور میانگین ۸۵ درصد رضایت مشتریان را در ارائه خدمات مخابراتی به دست آوردیم و ما در شاخصهای کیفیت شبکه از حد استاندارد بالاتریم. وی افزود: ما ۲۰ میلیون مشترک تلفن ثابت و شش میلیون مشترک باند پهن ثابت داریم، یعنی درمقایسه با سایر اپراتورها، تعداد مشترکان ما زیاد است. مخابرات شرکتی است که در ارائه خدمات گزینشی عمل نمیکند. البته با توجه به این پهنه جغرافیایی وسیع، بعضی از مشترکان در دریافت خدمات دچار مشکل هستند، اما با شاخصهای مختلف که دنبال میکنیم، در سالهای گذشته و طبق آخرین آمار، بهطور میانگین ۸۵ درصد رضایت مشتریان از خدمات مخابراتی رضایت دارند. سلطانی خاطرنشان کرد: در پهنای باند ثابت، ۵۰ درصد بازار متعلق به شرکت مخابرات و ۵۰ درصد متعلق به بقیه شرکتهاست و این شرکتها اززیرساخت مخابرات استفاده میکنند. شرکت مخابرات بر اساس قوانین پایبند به همکاری است و سعی کرده تجهیزاتی زیرساختی را حتی با ضرر به شرکتها بدهد. همکاری به هر حال همه نوع ابعادی دارد و مخابرات با این زیان و تعرفهها بازهم به زیرساخت کمک میکند. ضررها روی سیم مسی و رانژه و روی فضا موثر است اما خدمات خود را قطع نمیکنیم. وی بابیان اینکه درآمد ما در بخش روستایی ماهیانه ۴۰ میلیون و هزینه ما ۴۰۰ میلیون تومان است، گفت: شرکتهای خصوصی بهدلیل عدم صرفه اقتصادی، در برخی مناطق دورافتاده سرمایهگذاری نمیکنند، اما مردم از ما انتظار دارند. اگر ۱۶ هزار تومان به عنوان هزینه نگهداری خطوط روی قبوض اعمال شود و در ازای آن، مکالمات داخلی رایگان شود، فشاری از لحاظ اقتصادی به خانوادهها تحمیل نمیشود، اما این مسأله برای مخابرات بسیار تأثیرگذار است و میتوانیم به رشد و توسعه اینترنت کمک کنیم. مدیرعامل شرکت مخابرات با تاکید بر توسعه فیبرنوری در مخابرات، بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۵ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور راهاندازی کردیم و سرویس تانوما نیز ۱۸۰ هزار مشترک دارد. قبول داریم که این روند کند پیش رفته اما تهیه تجهیزات فیبر نوری کار آسانی نیست وسرمایهگذاری در شرکت مخابرات و اپراتورها الزامی است اما تا زمانی که سالانه حداقل ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای این کار صرف نشود، نمیتوان جهش قابل لمسی را مشاهد کرد.