هوشمندسازی فرآیندهای مالیاتی، موثرترین راهکار مبارزه با فرار مالیاتی است
هوشمندسازی فرآیندهای مالیاتی، موثرترین راهکار مبارزه با فرار مالیاتی است

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: هوشمندسازی نظام مالیاتی، مهمترین راهکار و برنامه جدی نظام مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی در کشور است. دکتر داود منظور با تاکید بر مبارزه با فرار مالیاتی خاطرنشان کرد: با پیشبرد برنامه هوشمندسازی نظام مالیاتی و حاکمیت داده ها و اجرای سیستم حسابرسی بر مبنای ریسک […]

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: هوشمندسازی نظام مالیاتی، مهمترین راهکار و برنامه جدی نظام مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی در کشور است.
دکتر داود منظور با تاکید بر مبارزه با فرار مالیاتی خاطرنشان کرد: با پیشبرد برنامه هوشمندسازی نظام مالیاتی و حاکمیت داده ها و اجرای سیستم حسابرسی بر مبنای ریسک مودیان، عملا گام مهمی در جهت مبارزه با فرار مالیاتی برداشته خواهد شد.
وی ادامه داد: نظام مالیاتی با تکیه بر موتور ریسک قادر خواهد بود، با تمرکز بر پرونده های پر ریسک و بدون رسیدگی بخش قابل توجهی از پرونده های مالیاتی، با کمترین هزینه، مالیات متناسب با میزان درآمد واقعی افراد را وصول نماید. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که همینک در دستور کار سازمان قرار دارد، یکی از مراحل اصلی تحقق نظام هوشمند مالیاتی تحقق پیدا خواهد کرد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین اظهار داشت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید و استفاده از ظرفیت های ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم، از دیگر اقداماتی است که می تواند به هوشمندشدن نظام مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی کمک نماید. وی تصریح کرد: مهمترین پیامد اجرای نظام مالیاتی هوشمند، شفافیت است و باتحقق نظام نوین مالیاتی، عملا تمامی اطلاعات مودیان به صورت شفاف در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می گیرد. دکتر منظور عنوان داشت: رعایت انصاف و عدالت، رضایت مودیان، هوشمندسازی نظام مالیاتی، وصول حداکثری و ارتقای سلامت نظام اداری، چارچوب اصلی نظام مالیاتی برای توسعه و کارآمدی محسوب می شود که کلیه ارکان نظام مالیاتی باید در این چارچوب حرکت کنند.
رییس اجرایی کنفدراسیون آب:
حل مشکل آب نیازمند همکاری هر سه قوه است
رییس اجرایی کنفدراسیون آب با بیان اینکه وزارت نیرو به تنهایی توانایی حل مشکلات بخش آب را ندارد، گفت: تمامی عوامل تاثیرگذار در مبحث آب کشاورزی باید پا به میدان بگذارند تا بتوان از مشکل آب عبور کرد.
«علیرضا شریعت» با بیان اینکه متولی آب در ایران فقط دولت نیست، ادامه داد: دولت باید در کنار قوه مقننه و قوه قضاییه این مشکل را رفع کند زیرا تلاش‌های وزارت نیرو به تنهایی راه به جایی نمی‌برد؛ وزارت نیرو یک تنه نمی‌تواند مشکلات آب را از پیش رو بردارد. این کارشناس آب خاطرنشان کرد: کار ایران در مبحث بی آبی، کم آبی، بالارفتن حرارت، خشکسالی و تغییر اقلیم از حرف و سخن و ایده‌های معمول بر زبان آورده شده در جلسه‌های جسته و گریخته، گذشته است؛ بی شک همه عوامل تاثیر گذار در مبحث آب کشاورزی باید پا به میدان بگذارند و هرکدام گوشه‌ای از کار را بگیرند تا بتوان از این بحران به سلامت عبور کرد. شریعت گفت: یکی از مباحث عمده در بخش آب در حال حاضر تامین حجمی است و در این مبحث، سد مهاباد یکی از پروژه‌هایی است که در این زمینه آغازگر ارتباط بین وزارتخانه‌ها با هم بوده است. وی افزود: در این مورد تلاش شد تا آن گفت‌وگویی که جایش بسیار خالی بود، میان کشاورز و متولی آب که دولت باشد آغاز شود؛ از نکات مبهم رفع ابهام شود و اکنون کشاورز در سبد هزینه‌ای خود آب را به عنوان یک نهاده اصلی پذیرفته است. رییس اجرایی کنفدراسیون آب ادامه داد: همه می‌دانیم که وقتی کشاورز برای تعیین نرخ نهاده پا پیش می‌گذارد همه هزینه‌ها را صورت می‌کند اما جالب است که ما هیچ وقت عادت نکرده بودیم که فکر کنیم آب هم جزو اقلام هزینه‌ای است زیرا آب همیشه به عنوان کالایی مجانی و بدون محدودیت در اختیار همه گذاشته می‌شد. این در حالی است که باید بدانیم که اگر آب نباشد، بقیه نهاده‌ها هیچ ارزشی نخواهند داشت. وی ادامه داد: چنین رویکردی باعث می‌شود که رفته رفته کشاورز و باغ‌دار، بدانند که آب، خود جزو هزینه‌هاست که باید برای آن پول پرداخت. همچنین اگر آب با محدودیت در اختیار او گذاشته می‌شود، علتش را بداند و او نیز خود را با این محدودیت منطبق کند و به سراغ محصولاتی برود که به آب کمتری نیاز دارد یا به سوی تجمیع اراضی با دیگران سوق پیدا کند که بدین شکل هزینه‌های تمام شده آب هم برایش کمتر باشد.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج:
مصرف ماهیانه ۱۴۰ هزار تن برنج خارجی در کشور
دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آمار اعلامی قیمت برنج خارجی نسبت به هفته گذشته ۷ درصد کاهش داشته است.
مسیح کشاورز گفت: بنابر آمار اعلامی، قیمت برنج خارجی نسبت به هفته قبل ۷ درصد کاهش یافته و برنج ایرانی بدون نوسان بوده است. با افزایش قیمت برنج ایرانی در ماه‌های اخیر، بخشی از جامعه که امکان تهیه برنج ایرانی را ندارند، به سمت برنج خارجی سوق داده شدند.
کشاورز ادامه داد: گرچه سهم عادی برنج خارجی ماهیانه ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تن است، اما پیش بینی می‌شود که اگر قیمت برنج ایرانی کاهش نیابد، به تناسب تقاضا شاهد افزایش سرانه مصرف خواهیم بود. دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با افزایش سرانه مصرف برنج خارجی، میزان واردات ماهیانه باید بالاتر از ۱۴۰ هزار تن باشد تا نیاز آن بخش از جامعه که امکان خرید برنج ایرانی ندارند، تامین شود. همه ساله ۸۰ درصد برنج خارجی از هند، ۱۵ درصد از پاکستان و ۵ درصد از سایر کشور‌ها وارد کشور می‌شود.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در دوره برداشت برنج در هر کشوری، قیمت کالا نسبت به قبل کاهش می‌یابد و اخیرا به نظر می‌رسد که قیمت برنج هندی بیشتر و پاکستان کمتر افزایش داشته است. او گفت: بخش خصوصی برای کنترل ابزار خود چانه زنی می‌کند یا خرید را به تاخیر می‌اندازد، در حالی که بخش دولتی شرایط بخش خصوصی را ندارد و همواره با برگزاری مناقصه قیمت پایه‌ای برای فروش در هند ایجاد می‌شود.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: سال گذشته قیمت برنج در هند بالا بود که بخش خصوصی برای کاهش قیمت مقاومت کرد و امسال هم مقاومت می‌کنیم تا در سطح مصرف با مشکل گرانی مواجه نشویم. به گفته او، در حال حاضر قیمت برنج پاکستانی در مقایسه با هند مناسب‌تر است که با این وجود ممکن است زودتر در بازار عرضه شود.