اتمام عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیر هم‌سطح  جاده فیروزکوه-قائم شهر تا شش ماه دیگر
اتمام عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیر هم‌سطح  جاده فیروزکوه-قائم شهر تا شش ماه دیگر

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به همراه نمایندگان مجلس از محورها و پروژه‌های زیرساختی جاده‌های استان مازندران بازدید کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، خیراله خادمی، معان وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در بازدید از محورها و پروژه‌های زیرساختی […]

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به همراه نمایندگان مجلس از محورها و پروژه‌های زیرساختی جاده‌های استان مازندران بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، خیراله خادمی، معان وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در بازدید از محورها و پروژه‌های زیرساختی جاده‌های استان مازندران، گفت: پروژه‌های بسیار بزرگی در بخش آزادراهی و بزرگراهی برای اتصال مازندران به مرکز کشور و همچنین به‌عنوان جاده‌های ارتباطی این استان به سایر استان‌ها در حال اجرا است.

تهران-فیروزکوه-قائم شهر-ساری اولین بزرگراه اتصال مرکز استان مازندران به تهران
وی با بیان اینکه پروژه بزرگراه تهران-فیروزکوه-قائم شهر-ساری اولین بزرگراه اتصال مرکز استان مازندران به تهران به‌شمار می‌رود، توضیح داد:‌ سرتاسر این بزرگراه به صورت چهار خطه اجرا شده است و زیر ترافیک قرار دارد. خادمی با اشاره به وجود گلوگاه ترافیکی در دو نقطه این بزرگراه، گفت: یکی از این گلوگاه‌های ترافیکی در منطقه پل سفید قرار دارد که برای رفع آن باید پل جدیدی ساخته شود. وی گلوگاه ترافیکی دوم در این بزرگراه را در انتهای محور یعنی قائم شهر بیان کرد و افزود:‌ در قائم شهر یک تقاطع غیر هم‌سطح در حال اجرا داریم تا بتوانیم تمام این محور را به صورت سرتاسر چهار خطه و با ترافیکی روان داشته باشیم. معان وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اتمام عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیر هم‌سطح جاده فیروزکوه با قائم شهر و کنارگذر قائم شهر به اسم شهید مهدوی در شش ماه آینده، تصریح کرد: همچنین برای ساخت پل جدید در منطقه پل سفید نیز پیمانکار انتخاب شده است و امیدواریم بتوانیم در سه سال آینده بحث احداث این پل جدید را هم به اتمام برسانیم. خادمی با بیان اینکه علاوه‌بر این موارد، در این منطقه به تقاطع‌های غیر هم‌سطح یا دوربرگردان‌ها نیز نیاز است، اظهار داشت:‌ در این راستا از تمام مسیر همراه با نمایندگان مجلس بازدید و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد.

برنامه‌ریزی برای تسریع عملیات چهار کیلومتر باقی‌مانده محور ساری به تاکان
وی درباره محور ساری به تاکان به‌عنوان برقرار کننده اتصال شهر ساری به استان مازندران و سمنان نیز توضیح داد: قسمت اول ورودی به شهر مازندران به نام محدوده ساری به تاکان ترافیک بسیار سنگینی دارد که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. خادمی با بیان اینکه عملیات چهار خطی کردن این محور با دیواره‌های ضخیم حائل به طول ۲۱ کیلومتر در شرایطی بسیار سخت در حال اجراست، گفت:‌ چهار کیلومتر از محور ساری به تاکان باقی مانده است که برنامه‌ریزی برای تسریع عملیات اجرایی و استفاده از سایر منابع مانند ماده ۵۶ بانک‌ها انجام شد. وی اظهار امیدواری کرد که عملیات اجرایی این محور نیز تسریع بیابد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در بازدید از کنارگذر ساری نیز اظهار داشت:‌ تقاطع جویباری به صورت پل غیر هم‌سطح به طول یک‌هزار و ۳۰۰ متر در حال اجراست که عملیاتی بسیار پیچیده و پرهزینه‌ای به‌شمار می‌رود؛ امیدواریم در سال ۱۴۰۱ با اعتبارات بیشتری تسریع این عملیات را شاهد باشیم.

برنامه‌ریزی برای تسریع انتخاب سرمایه‌گذار آزادراه کنار گذر جنوبی
شهر ساری
خادمی همچنین در جلسه با استاندار مازندران، درباره مباحث مختلف زیرساختی استان از جمله موضوع آزادراه تهران-شمال و موضوعات و موارد اجرایی آن تبادل نظر کرد و گفت:‌ آزادراه کنار گذر جنوبی شهر ساری یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان است که به طول ۴۴ کیلومتر در برنامه کاری ما قرار دارد. وی با بیان اینکه این پروژه باید از طریق سرمایه‌گذار احداث شود، افزود: برنامه‌ریزی برای شروع عملیات اجرایی آن و جلسات مورد نیاز برای تسریع انتخاب سرمایه‌گذار برای شروع عملیات اجرایی انجام شد. خادمی همچنین با بیان اینکه آزادراه رامسر به سمت چالوس و کنارگذرهای بابل، نور، رویان و فریدون کنار و مسیر هراز مورد بررسی قرار گرفت، اعلام کرد: پیشنهاد دادیم باتوجه‌به ظرفیت‌های موجود، محور هراز را که کوتاه‌ترین مسیر اتصال تهران به مازندران به شمار می‌رود از طریق تهاتر مدنظر با قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام دهیم.
۳۱ کیلومتر باقی‌مانده از محور هراز باید چهار خطه شود
معان وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه فقط ۳۱ کیلومتر از طول محور باقی مانده است و بقیه محور به صورت چهار خطه استفاده می‌شود، تصریح کرد: در این ۳۱ کیلومتر عملیات بسیار سنگین احداث پل‌ها باید انجام شود که امیدواریم بتوانیم با پیشنهاداتی ارائه شده و توافقاتی که با قرارگاه انجام خواهیم داد، عملیات اجرایی را در ۱۴۰۱ تسریع بدهیم. به‌گفته وی باقی‌مانده عملیات چهار خطه کردن این ۳۱ کیلومتر یکی از چالش‌های استان محسوب می‌شود که باید عملیات اجرای آن را سرعت بدهیم. خادمی با اظهار امیدواری از اینکه بتوان تصمیمات و اقدامات خوبی برای تسریع در عملیات پروژه‌های زیرساختی در حال اجرای استان مازندران داشت، گفت: در خصوص کنارگذرهای استان مازندران مثل بابل، تقاطع کنارگذر آمل، فریدون کنار، نور و همچنین در مرکز استان اتمام کنارگذر ساری و بخش‌هایی از باقی‌مانده کنارگذر نوشهر در برنامه ما برای سرعت بخشی قرار دارد. وی با بیان اینکه بیشتر این کنارگذرها احداث شده‌اند، گفت: بیشتر تقاطع‌های غیر هم‌سطح طرفین یا برخی از تقاطع‌های وسط باقی مانده‌اند که در استان در حال انجام عملیات اجرایی هستند. خادمی با اظهار اینکه به دلیل نیاز به تملک اراضی سنگین و وضعیت خاص اعتباری که در طرح سراسری نوار ساحلی شمال کشور وجود دارد، به کندی پیش می‌رود، تصریح کرد: بنا شد اقدام به اولویت‌بندی تقاطع‌های غیر هم‌سطح و تقاطع‌های وسط باقی‌مانده کنیم؛ همچنین استاندار نیز قول مساعد برای تامین مصالح و کمک به تملک اراضی در برخی از نقاط داد.

 

رشد ۳۲ درصدی تخلیه کالاهای اساسی طی ۸ ماهه ۱۴۰۰
کالاهای اساسی تخلیه شده در بنادر کشور طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی ۳۲ درصدی داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۱۵۱ تن بود که در قیاس با تخلیه ۱۳ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۷۱ تنی کالاهای اساسی طی مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳۲ درصدی را نشان می دهد.
میزان تخلیه گندم طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۶۲۱ تن بود که نسبت به تخلیه ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۸۳۲ تنی در مدت مشابه سال ۹۹، رشد ۴۱ درصدی داشته است.
میزان تخلیه جو طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۶۷۶ تن بود که نسبت به تخلیه ۱ میلیون و ۳ هزار و ۲۴۴ تنی در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۴۳ درصدی را نشان می دهد.
میزان تخلیه ذرت طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۵ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۹۵۷ تن بود که نسبت به تخلیه ۵ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۱۵۱ تنی در مدت مشابه سال گذشته، کاهش۴  درصدی داشته است.
میزان تخلیه سویا طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۳ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۳۷۴ تن بود که نسبت به تخلیه ۱ میلیون و ۹۲۱ هزار و ۸۲۵ تنی در مدت مشابه سال ۹۹، رشدی معادل ۸۵ درصد را تجربه می کند.
میزان تخلیه برنج طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۶۴ هزار و ۵۰۳ تن بود که نسبت به تخلیه ۱۷۶ هزار و ۷۶۹ تنی آن در مدت مشابه سال گذشته، کاهشی برابر ۷ درصد داشته است.
میزان تخلیه شکر در بنادر کشور طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۸۵۳ هزار و ۴۴۶ تن بود که نسبت به تخلیه ۱ میلیون و ۶۴ هزار و ۲۰۴ تنی آن در مدت مشابه سال ۹۹، کاهش ۲۰ درصدی را نشان می دهد.
همچنین میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۵۷۴ تن بود که نسبت به تخلیه ۶۸۹ هزار و ۱۴۶ تنی این کالای اساسی در مدت مشابه سال قبل، حاکی از رشد ۹۳ درصدی است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل سازمان راهداری اعلام کرد؛
جا به جایی سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای
یک مقام مسئول گفت: سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا توسط کامیون‌داران جا به جا می‌شود که از این میزان تنها ۴ درصد کالای اساسی است.
غلام حسین دغاغله مدیر کل دفتر حمل‌ونقل سازمان راهداری، گفت: بیش از  ۶.۵ میلیون تن کالای اساسی را از ابتدای سال از بنادر حمل کرده ایم که از این میزان ۴ میلیون تن آن مخصوص بندر امام خمینی(ره) است.  مالکیت کالاها  عمدتاً  بر عهده بخش دولتی و خصوصی  است.
او گفت: عملکرد بخش خصوصی در زمینه بارگیری، تخلیه  خوب است  و در صورتی که پرداخت کرایه  به رانندگان مناسب و به موقع باشد، تمایل آنها به حمل کالاهای بخش خصوصی بیشتر خواهد بود.
این مقام مسئول ادامه داد: بنابراین صاحبان کالاهای دولتی باید نسبت به ایجاد مطلوبیت برای رانندگان در این شرایط خاص از جمله تقویت توان بارگیری، تخلیه کالا و همچنین پرداخت کرایه به موقع رانندگان اقدام لازم انجام دهند تا زمینه حمل هر چه سریع‌تر کالاهای آنها فراهم شود.
مدیر کل دفتر حمل‌ونقل سازمان راهداری گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای قابل حمل در بنادر کشور وجود دارند.‌ سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای جابه جا می شود که از این میزان تنها ۲۰ میلیون تن آن (معادل ۴ درصد) کالای اساسی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد؛
پیشرفت بالای ۷۰ درصدی ۱۳ پروژه راهسازی در استان اصفهان
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ۱۳ پروژه راهسازی در سطح استان با ارزش روز بیش از دو هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال، پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصدی دارند.
علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: در سال‌های اخیر به لطف خداوند شاهد رشد و توسعه راههای استان بودیم و این در شرایطی است که علاوه بر اینکه در جنگ اقتصادی و تحریم قرار داریم با شیوع ویروس کرونا هم مواجه بودیم.
وی با بیان اینکه در سال جاری اعتبارات این اداره‌کل نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش بیش از ۳۰ درصدی داشته است اذعان داشت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های بعمل آمده توانستیم به رشد بیش از ۲۰۰ درصدی سهم اعتبارات استانی، تملک دارائی‌های سرمایه‌ای برسیم. مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: البته درست است که بخش اصلی اعتبارات راه و شهرسازی از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود اما اعتبارات استانی نیز کمک بزرگی در پیشبرد اهداف استان می‌کند. وی گفت: در این راستا پروژه‌های عمرانی این اداره‌کل با سرعت در دست اجرا بوده و در حال حاضر ۱۳ پروژه راهسازی در سطح استان دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد است.
قاری‌قرآن افزود: این پروژه‌ها شامل پل زیرگذر آبنیل، احداث تقاطع زیرگذر کاهریز، کمربندی وانشان، زیرگذر چرمهین- زمان آباد، احداث باند دوم محورهای (پلیس راه- علویجه، برزک-کاشان، بادرود-کاشان، حسین آباد-قاسم آباد، فخره-کاشان، نصرآباد-امامزاده علی اکبر، اژیه- سه راهی سیان، اصفهان-چادگان و مبارکه-مجلسی-بروجن) است، که مطابق با برنامه زمانبندی و متناسب با پیشرفت فیزیکی، همچنین با تجميع امكانات و اعتبارات در استان اصفهان (تامین منابع مورد نیاز)، برخی از پروژه‌ها تا اسفندماه سال جاری و بعضی دیگر نیز تا تیرماه سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود.
وی با بیان اینکه اعتبار هزینه شده برای این پروژه‌ها تا کنون یکهزار و ۳۶۴ میلیارد ریال بوده است عنوان کرد: ارزش روز پروژه‌های فوق بالغ بر دو هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال است و برای تکمیل به یکهزار و ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

 

در بخشنامه صادره از سوی وزير راه و شهرسازي تاکيد شد؛
عزل و نصب روابط عمومي دستگاه‌هاي تابعه منوط به هماهنگي با مرکز ارتباطات و اطلاع رساني

وزير راه و شهرسازي در بخشنامه‌اي بر نقش و اهميت روابط‌عمومي به عنوان بازوي کارآمدي و تسهيل کننده ارتباطات سازمان با مردم تاکيد و هرگونه عزل و نصب روابط عمومي دستگاه هاي تابعه اعم از سازمانها و شرکتهاي تابعه و ادارات کل راه و شهرسازي استان ها را منوط به هماهنگي با مرکز ارتباطات و اطلاع رساني اين وزارتخانه کرد. به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ رستم قاسمی در این بخشنامه اجرای برنامه و بودجه سالانه هر یک از روابط عمومی های دستگاه های تابعه را مشروط به تصویب در مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی کرد. عضویت رسمی کلیه مدیران و روسای روابط عمومی دستگاههای تابعه و استانی در جلسات شورای مدیران،  هماهنگی با مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی به منظور افتتاح پروژه های ملی بزرگ که ناظر  به حضور مقامات ارشد کشوری و لشکری است و تصویب اجرای برنامه های اطلاع رسانی، ارتباطی، تبلیغاتی و انتشاراتی زیرمجموعه های روابط عمومی سازمانها و شرکتهای تابعه در این مرکز از دیگر محورهایی است که وزیر راه و شهرسازی بر آن تاکید کرده است.

دستگاه‌های تابعه از تنزل جایگاه روابط عمومی ها در ساختار سازمانی پرهیز کنند
ساختار روابط عمومی ها به ا اداره کل یا مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی ارتقا یابد
پیرو صدور این بخشنامه، مدیر مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، طی بخشنامه ای به روابط عمومی کلیه زیرمجموعه های این وزارتخانه ضمن تاکید بر ضرورت هماهنگی سیستمی و دستیابی به وحدت رویه در فعالیت های ارتباطی و اطلاع رسانی، هرگونه عزل و نصب روسا و مدیران ارتباطات و اطلاع رسانی دستگاه های تابعه اعم از سازمانها و شرکتهای تابعه و ادارات کل راه و شهرسازی استان ها را منوط به دریافت نظر از این مرکز کرد. امین کیانی با اشاره به جایگاه و نقش تاثیر گذار روابط عمومی ها در اطلاع رسانی فعالیت های دستگاه های اجرایی و بخصوص ضرورت آگاهی مردم شریف ایران اسلامی از تلاش های دولت خدمتگزار مردمی در حوزه حمل و نقل و مسكن و شهرسازی تاکید کرد: کلیه دستگاه های تابعه و وابسته اعم از سازمان ها، شرکت های تابعه از تنزل جایگاه روابط عمومی ها در ساختار سازمانی آتی خود جلوگیری کرده و برای اصلاح ساختار با مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت متبوع هماهنگی لازم را انجام دهند. وی همچنین با توجه به عنوان رسمی مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی خواستار اصلاح عنوان روابط عمومی خود به اداره کل یا مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی کلیه دستگاه های تابعه شد.کیانی در این بخشنامه اتخاذ تدابیر لازم از سوی دستگاه های تابعه برای ایجاد ساختاری مستقل از حوزه مدیرعامل و یا ریاست سازمان برای جایگاه ارتباطات و اطلاع رسانی را ضروری خواند و با اشاره به برگزاری جلسات شورای هماهنگی ارتباطات و اطلاع رسانی به صورت ماهانه، خواستار حضور مدیر کل / مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی آن حوزه در جلسات شد.
وی همچنین در بخشنامه دیگری با استناد به بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لزوم هماهنگی سازمان ها، شرکت های تابعه و ادارات کل استانی در زمان عزل و نصب مدیران ارتباطات و اطلاع رسانی و دیگر امور با این مرکز و همچنین وظایف ابلاغی از سوی ایشان به مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی بر موارد ذیل تاکید کرد:
۱- عضویت رسمی کلیه مدیران و روسای روابط عمومی های دستگاههای تابعه در جلسات شورای معاونین آن حوزه
۲- مشارکت، حمایت و حضور در نمایشگاهها و همایشهای کشوری مرتبط به حوزه راه و شهرسازی و انجام برنامه های افتتاح پروژه های ملی بزرگ مقياس، صرفا با هماهنگی مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی صورت پذیرد.
۳- با توجه به انجام تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی با سازمان صدا و سیما لازم است قراردادهای منعقده سازمان و شرکت تابعه در ذیل این تفاهم نامه قرار گیرد تا از مزایای آن بهره برداری شود.
۴- با توجه به تشکیل دو شورای مسکن و حمل و نقل در مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی برای هماهنگی سیستمی و پیشبرد اهداف وزارت متبوع هرگونه برون داد رسانه ای زیر مجموعه ها در حدود تصمیمات راهبردی رسانه ای این شوراها باشد.

 

 

«جمله » با نگاهی به دیگر رسان هها گزارش می دهد؛
کلاهبرداری از رانندگان به اسم واردات کامیونهای دست دوم

معاون فنی گمرک، برخی شیوه‌های کلاهبرداری شرکت های واردکننده کامیون‌های دست دوم اروپایی از رانندگان خودروهای سنگین را افشا کرد. مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران در نامه‌ای که ۶ آذر امسال به محمد رضا صاحبی پسندیده معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص موانع ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم اروپایی ارسال کرده، به رفع بخش عمده‌ای از مشکلات ترخیص این کامیون‌ها اشاره کرده و آورده است: تعدادی از این کامیون‌ها ترخیص شده اند.

کامیون‌های دپو شده تا ۲۰ روز آینده ترخیص نشوند، به سازمان تملیکی تحویل می‌شوند
وی با اشاره به اتمام مهلت ۴ ماهه ترخیص کامیون‌های دپو شده در گمرکات کشور شامل مهلت ۲ ماهه دادستانی و سپس اضافه شدن مهلت ۲ ماهه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌افزاید: اخطاریه کتبی برای مهلت ۲۰ روزه به واردکنندگان داده شده تا در صورت عدم ترخیص این کامیون‌ها، در پایان ۲۰ روز به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی واگذار خواهند شد. معاون فنی و گمرکی گمرک ایران، مالک اصلی کامیون‌های وارداتی را رانندگان زحمتکش عنوان کرده و ادامه داد: شرکت‌های واردکننده، به سفارش رانندگان اقدام به واردات این کامیون‌ها کرده اند.

برخی روش‌های کلاهبرداری از رانندگان که سبب عدم ترخیص کامیون‌های وارداتی شده است
ارونقی در این نامه به برخی مشکلات برای عدم ترخیص کامیون‌های دست دوم اروپایی اشاره و اظهار کرد: بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد برخی از واردکنندگان کامیون‌ها با کلاهبرداری از رانندگان، مقادیر زیادی وجه به انحاء مختلف دریافت ولی کامیونی به کشور وارد نکرده یا هنوز ثبت سفارشی برای کامیون‌های وارده از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اخذ و ارائه نداده اند.
کامیون مدل ۲۰۱۷ وارد کرده اند؛ ۲۰۱۸ اظهار کرده‌اند
وی یادآورد شد: برخی از شرکت‌های واردکننده کامیون، با اخذ وجه از رانندگان مبادرت به واردات کامیون‌هایی کرده اند که حائز شرایط ترخیص نیستند مثلاً ثبت سفارش اخذ شده برای کامیون با سال ساخت ۲۰۱۸ است در حالی که کامیون وارده از محل آن ثبت سفارش، سال ساخت ۲۰۱۷ بوده است که در زمان ورود کامیون به کشور، بیش از ۳ سال از ساخت کامیون گذشته و در حال حاضر قابل ترخیص نیست. ارونقی می‌افزاید: تعداد زیادی از واردکنندگان کامیون‌ها از اخذ وجوه غیرمتعارف و غیرقانونی توسط برخی از شرکت‌های ارائه خدمات پس از فروش شکایت دارند و اعلام کرده اند وجوه غیرقانونی از این افراد دریافت شده یا در حال دریافت است.

برخی بانک‌ها کد رهگیری تأیید ارز نمی‌دهند
وی به شکایات متعدد برخی واردکنندگان نسبت به طولانی شدن روند صدور کد ساتا از سوی بانک‌های عامل و اخذ وثیقه‌های مادی مانند ضمانت نامه بانکی ۳۵ درصد اشاره کرد و گفت: واردکنندگان اعلام کرده اند این رویه در خصوص برخی بانک‌ها هنوز برای «واردات از طریق رویه ارز متقاضی» (ارز بازگشت از محل صادرات) همچنان در جریان بوده و هیچ تغییری نکرده است. به گفته ارونقی خطاب به معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران، موضوع اسقاط کامیون‌های فرسوده و تخلفاتی که در این زمینه هم صورت می‌پذیرد باعث شکایت عده زیادی از واردکنندگان و رانندگان خریدار کامیون‌های وارداتی شده است؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر مشکل اصلی و اساسی بعد از ترخیص و قبل از پلاک گذاری کامیون‌های ترخیص شده، موضوع اسقاط کامیون فرسوده است که باید به طور ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد. این مقام مسئول تصریح کرد: اخذ وجوه مختلف بدون ارائه رسید از سوی برخی شرکت‌های واردکننده کامیون‌ها و عدم انعقاد قرارداد با رانندگان از جمله موارد دیگر مورد شکایت توسط رانندگان در این زمینه است.
اتهامات وارده از سوی ارونقی نسبت به برخی متصدیان دولتی
و خصوصی
معاون گمرک در این نامه از معاون دادستان تهران درخواست کرده تا در خصوص ورود به موضوع و رسیدگی به تخلفات عدیده در حوزه واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی از جمله «کلاهبرداری، اخاذی، خیانت در امانت، توقیف غیرقانونی مال غیر، درخواست رشوه و وجوه غیر قانونی، ترک فعل از سوی متصدیان دولتی، عدم اجرای قوانین و مقررات و… رسیدگی کند.»

معاون وزیر راه: ۶ هزار کامیون دپو شده / ۲۲۱۲ کامیون ترخیص شده است
داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای روز ۸ آذر درباره ترخیص کامیون‌های وارداتی از گمرک اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که داشته ایم و کارگروه‌های مشترکی که بین کارگروه‌های مختلف برگزار کرده ایم، روند ترخیص کامیون‌ها از گمرک افزایش یافته است. وی افزود: تا کنون ۲۲۱۲ دستگاه از گمرک ترخیص شده است که ۹۳۸ دستگاه آن شماره گذاری شده و مابقی در صف شماره گذاری هستند.

دستگاه‌های دولتی کار خود را کرده‌اند نوبت واردکننده است
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: روند اجرایی دستگاه‌هایی که باید مجوزها را بدهند، تسهیل شده است. سازمان استاندارد، موضوع دریافت گواهی اسقاط، گمرک، محیط زیست و… کمک کرده اند تا بتوانیم روند بسیار سریع‌تری را برای ترخیص کامیون‌ها در پیش بگیریم. وی تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ترخیص کامیون‌های وارداتی، تمام اقداماتی که باید انجام می داده اند را طی کرده اند و حالا نوبت بخش خصوصی است تا اقدامات مربوط به خود را انجام دهند./مهر