نصب بنای یادبود نظامی گنجوی در پایتخت بلاروس
نصب بنای یادبود نظامی گنجوی در پایتخت بلاروس

قرار است به زودی از بنای یادبود نظامی گنجوی، شاعر پارسی‌گوی ایرانی سده ششم هجری در شهر مینسک، پایتخت بلاروس رونمایی شود. به تازگی بنای یادبود نظامی گنجوی در یک پارک در نزدیکی سفارت آذربایجان در مینسک، پایتخت بلاروس طراحی و اجرا شده و کارهای تکمیلی آن برای رونمایی نهایی در حال انجام است. ولادیمیر […]

قرار است به زودی از بنای یادبود نظامی گنجوی، شاعر پارسی‌گوی ایرانی سده ششم هجری در شهر مینسک، پایتخت بلاروس رونمایی شود. به تازگی بنای یادبود نظامی گنجوی در یک پارک در نزدیکی سفارت آذربایجان در مینسک، پایتخت بلاروس طراحی و اجرا شده و کارهای تکمیلی آن برای رونمایی نهایی در حال انجام است.
ولادیمیر کوخارف، شهردار پایتخت بلاروس روز ۷ دسامبر با سفیر آذربایجان در بلاروس پیرامون احداث این بنای یادبود در منطقه مینسک به گفت‌وگو نشستند. سفیر آذربایجان ضمن تشکر از همکاری و مشارکت شخصی شهردار مینسک در نصب این بنای یادبود اشاره کرد: «ما می‌خواهیم در زیباسازی پایتخت بلاروس نقش داشته باشیم. کشور شما از جذابیت‌های بسیاری برخوردار است و ما همکاری‌های موثری را در همه زمینه‌ها توسعه و گسترش داده‌ایم و حالا براي سرعت بخشیدن به توسعه پیوندهای انسانی و فرهنگی به همراهی روسای جمهورمان نیاز داریم.»
شهردار مینسک نیز اظهار امیدواری کرد که در روزهای آینده این منطقه به مکانی برای ارتباط و برگزاری رویدادهای فرهنگی و ایجاد روابط دوستانه بین نماینده‌های ملیت‌های مختلف تبدیل خواهد شد. نظامی گنجوی، شاعر و داستان‌سرای پارسی‌گوی ایرانی و تنها شاعری است که تا پایان سده ششم هجری توانست ادبیات غنایی را به حد اعلای کمال برساند. داستان‌های غنایی خمسه یا پنج گنج معروف‌ترین اثر نظامی گنجوی است که شامل ۵ مثنوی مخزن‌الاسرار، خسرو شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه است که شاعر حدود ۳۰ سال از عمر خود را صرف نظم و تدوین آن کرد. آرامگاه نظامی در حاشیه غربی شهر گنجه در جنوب غربی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

رویداد

همراهی داوطلبان براى خدمت به کودکان محک
محک مانند هر سازمان مردم‌نهاد دیگر، وزن و اعتبار اجتماعی خود را از میزان ارتباط با بدنه جامعه دریافت می‌کند. این ارتباط در مؤسسه محک به دو شکل تعریف می‌شود: اول دریافت کمک‌های نیکوکارانه و دوم بهره‌مندی از فعالیت‌های داوطلبانه داوطلبان مؤسسه. بر پایه اعتماد مردم، امروز نام محک نامی شناخته شده است و مأموریت آن برای کسانی که با نام محک آشنایند، معلوم است ولی تعداد زیادی از این عزیزان از اهمیت و میزان نفوذ و گسترش فعالیت‌های داوطلبانه در مؤسسه محک اطلاع دقیقی ندارند. بنای محک بر پایه فعالیت داوطلبان شکل گرفته است. در بدو تأسیس محک، سعیده قدس و تمام کسانی که جزو حلقه ابتدایی پایه‌گذاران بوده‌اند، به شکل داوطلبانه فعالیت می‌کردند. همین امروز، هیأت امنا و مدیره مؤسسه محک – به عنوان اصلی‌ترین تصمیم‌سازان سازمان – همگی داوطلبند و هیچ وجهی بابت فعالیت‌هایشان دریافت نمی‌کنند. زنده‌نام پروفسور پروانه وثوق در مدت فعالیتشان در بیمارستان محک، ۱۴۶۰ کودک را داوطلبانه مداوا کردند.
شهره زرگر، مدیر واحد داوطلبان پس از بیان این توضیحات گفت: «اقدامات داوطلبانه اعضای خانواده بزرگ محک برای رساندن کودکان مبتلا به سرطان به سلامتی، تا ابد از خاطره تاریخی فعالیت‌های داوطلبانه انسان‌دوستانه پاک نخواهد شد.»
وی با بیان آنکه تجربه نشان داده است، در تمام این سال‌ها هیچ مشکلى نتوانسته ذره‌اى از حمایت و انگیزه نیروهاى داوطلب را براى خدمت به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان، کم کند ادامه داد: «یکی از مسئولیت‌های اجتماعی محک حفظ سلامت افراد و اقشار مختلف جامعه است. بنابراین با شیوع ویروس کرونا، به منظور حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت تمامی ذیربطان تعداد زیادی از فعالیت‌های داوطلبانه متوقف شد. اما در همین ایام داوطلبان زیادی با ما در ارتباط و منتظر بودند تا شرایط برای حضور ایشان فراهم شود. در همین شرایط بیش از ۴۰۰ داوطلب با انجام پروژه‌های تحقیقاتی، مارکتینگ، تولید محصول، فعالیت در بخش قلک، صندوق و مددکاری همراه محک شدند تا مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا تأثیری بر ادامه روند درمان کودکان نداشته باشد.»»
زرگر با بیان آنکه در سراسر جهان فعالیت‌های داوطلبانه نقش سازنده‌ای در پیشبرد اهداف و چشم‌اندازهای مؤسسات خیریه و مردم‌نهاد دارند ادامه داد: «توجه به کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان یکی از اهداف محک است. با توجه به آنکه با شیوع ویروس کرونا اقامتگاه‌های محک تعطیل شد و کودکان در مهمان‌پذیرها مستقر می‌شوند، به زودی داوطلبان مددکاری اجتماعی در مهمان‌پذیرهایی که محل اقامت کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان هستند، حضور خواهند یافت تا شرایط مکان اقامت ایشان را به دقت و به شکل مستمر ارزیابی کنند و از مناسب بودن شرایط اسکان این عزیزان مطمئن شوند. در آینده نزدیک اگر شرایط اقامتگاه‌ها مناسب‌ باشد، قصد داریم تا امکانات رفاهی و سرگرمی همچون اتاق بازی را با همراهی داوطلبان برای فرزندان‌مان در آنجا راه‌اندازی کنیم.»
مدیر واحد داوطلبان ادامه داد: «از سوی دیگر با تغییر فضای پذیرش در بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک تعدادی از داوطلبان برای ارائه راهنمایی‌های لازم و پاسخ به سؤالات خانواده‌ها در این بخش مستقر شده‌اند. در این قسمت از کمک داوطلبان قدیمی و آموزش دیده در حوزه مددکاری اجتماعی استفاده می‌شود. با قرار گرفتن میز بازی به منظور ایجاد فضایی دوستانه برای کودکانی که برای اولین بار پا به بیمارستان می‌گذارند، داوطلبان کار با بیمار نیز مستقر شدند. قصه‌خوانی، انجام بازی‌های آموزشی و سرگرم کردن قهرمانان کوچک محک در این بخش توسط داوطلبان انجام می‌شود. به علاوه داوطلبان مددکاری اجتماعی نیز با شرح وظایف متفاوت‌تری برای انجام فعالیت حضوری در سایر بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان به جز محک آماده می‌شوند. این روزها پرونده‌های بیماران و گزارشات مرتبط با آن به صورت دیجیتالی یا در مواقع محدودی با استفاده از پست برای محک ارسال می‌شود. داوطلبان موظف‌ هستند اطلاعات موردنیاز برای ایجاد پرونده را به همکاران در محک منتقل کنند، وضعیت‌شان را در فرم‌هایی وارد کرده و توضیحات لازم را در اختیار خانواده قرار دهند. آنها به صورت همزمان با مددکاران اجتماعی و روانشناسان محک در ارتباط‌اند تا کوچک‌ترین مشکلی برای اصلی‌ترین ذیربطان محک که کودکان و خانواده‌های ایشان هستند به وجود نیاید.»

 

لغو قرارداد تقسيم ايران از سوي لنين
از يازدهم تا چهاردهم دسامبر سال ۱۹۱۷ (دهه آخر آذر ۱۲۹۶ هجري خورشيدي) دولت انقلاب بلشويكي (توده اي) روسيه در چند اعلاميه جداگانه قراردادهاي تحميلي دولت تزاري روسيه به ايران و امتياز هاي كسب شده از ايران را لغو و از بدهي هاي پولي ايران به روسيه صرف نظر كرد.
لنين شخصا در اعلاميه اي كه در ۱۴ دسامبر ۱۹۱۷ به امضاي او صادر شده بود عهدنامه اوت سال۱۹۰۷ انگلستان و روسيه داير بر تقسيم ايران به دو منطقه نفوذ و يك منطقه بي طرف في مابين و ضمائم محرمانه آن را ساقط از درجه اعتباراعلام داشت و تاكيد كرد كه هرگونه قرادادي كه با استقلال، حاكميت ملي، تماميت ارضي و آزادي ايرانيان مغايرت داشته و آن را محدود كند از اين لحظه بي اثر و كان لم يكن است و همه را پاره كرده و ديگر وجود خارجي كه بتوان به آنها استناد كرد نخواهند داشت.
مقامات مفلوك و ناآگاه دولت وقت تهران غفلت كردند كه بخواهند؛ اکنون که نظام تزاري روسيه از ميان رفته، قراردادهاي گلستان و تركمن چاي كه با ميانجي گري انگلستان تنظيم شده بود لغو و مناطق متصرفه به وطن بازگردانده شوند. ترديد نبود دولت انقلاب روسيه كه در آن زمان در مناطق شمال ارس با دشواري هاي متعدد رو به رو بود اين خواست را مي پذيرفت.
در پي اعلاميه لنين، تروتسكي به عنوان كميسر نيروهاي مسلح روسيه اعلام داشت كه به واحدهاي نظامي روسيه كه بر طبق عهدنامه انگلستان و روسيه مبني بر تقسيم ايران در اين كشور مستقر شده اند دستور خروج فوري از ايران را داده است. سران انقلاب روسيه سپس براي جلب اعتماد ايرانيان به حرفهاي خود «براوين» ديپلمات روسيه را به تهران فرستادند تا افكار عمومي ايران را حضورا از ماوقع آگاه سازد و به عنوان نماينده سياسي روسيه در ايران بماند.