ضرورت بهره گیری از فرصت فعالیت دو کشور هند و چین در چابهار
ضرورت بهره گیری از فرصت فعالیت دو کشور هند و چین در چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، در گزارشی تحلیلی روند رو به رشد وضعیت اقتصادی دو کشور هند و چین و ضرورت بهره گیری از فرصت فعالیت این دو کشور در چابهار را بررسی کرد. بهروز آقایی؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: کشور هند در سال میلادی گذشته نزدیک به […]

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، در گزارشی تحلیلی روند رو به رشد وضعیت اقتصادی دو کشور هند و چین و ضرورت بهره گیری از فرصت فعالیت این دو کشور در چابهار را بررسی کرد.
بهروز آقایی؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: کشور هند در سال میلادی گذشته نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار و کشور چین در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار  با ۱۱ کشور پسکرانه بندر چابهار مبادلات تجاری داشته است.
وی افزود :در سال میلادی گذشته؛ ۶۰ درصد از کل جابجایی کالا در دنیا در بنادر کشور چین انجام شده، بزرگترین بنادر کانتیری دنیا، بزرگترین خطوط کشتیرانی کانتیری دنیا و بزرگترین پورت اپراتورهای بندری دنیا متعلق به کشور چین هستند. آقایی با اشاره به فاصله قابل توجه بنادر کشورچین از منظر «ضریب دسترسی به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی» گفت: دو کشور هند و چین با استراتژی بلند پروازانه «شناسایی مسیر تردد تجاری و تثبیت حضور» به دنبال ایجاد مزیت های رقابتی تجاری از طریق کاهش هزینه و زمان انتقال کالا هستند.
وی یادآور شد: با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان منازعه ایدئولوژیک بین دو ابرقدرت، دنیای بعد از جنگ سرد، نظاره‌گر ظهور قدرت‌های جدیدی بود که تلاش می‌کردند، با موج جهانی‌شدن خود را با دنیای جدید وفق داده و تبدیل به ابرقدرت‌های اقتصادی دنیا گردند. یکی از این کشورها هند می باشد. علاوه بر هند، چین نیز با حمایت از کسب کارهای کوچک و استفاده از مزیت نیروی کار فراوان و انجام اصلاحات اقتصادی در مسیر صنعتی شدن و  در حال تبدیل به اقتصاد برتر دنیاست.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به انجام اصلاحات اقتصادی هند در پشت سر گذاشتن فقر، عقب‌ماندگی و بحران‌های اقتصادی دوران جنگ سرد افزود: هند در نهایت توانست به مرحله‌ای از رشد برسد که به یکی از قدرت‌های بزرگ جهان تبدیل شود. با انجام اصلاحات اقتصادی در هند در سال ۱۹۹۱ این کشور به چهارمین اقتصاد رو به رشد جهان و دومین اقتصاد در حال رشد از نظر سرعت رشد اقتصادی تبدیل شد. علاوه بر این‌ها از نظر تولید صنعتی در رتبه یازدهم و از نظر برخورداری از نیروی انسانی ماهر و تحصیل‌کرده در ردیف سوم جهان قرار دارد.
آقایی تصریح کرد: تا قبل از سال ۲۰۱۹ و همه گیری ویروس کرونا، هند با داشتن نرخ رشد سالانه ۷,۸ درصدی و برخورداری از بیشترین جمعیت کارگران ماهر انگلیسی‌زبان در میان کشورهای بریکس (BRIC countries of BRICS)  که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند، به‌عنوان موتور اقتصادی قوی و صادرکننده بزرگ خدمات، شناخته شده است، به‌طوری‌که طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۵۰ هند در کنار چین از دیگر کشورهای دنیا پیشی خواهد گرفت . وی در خصوص روند صادرات و واردات هند بیان کرد: صادرات این کشور در سال ۲۰۱۵ برابر با ۲۶۲,۲۹ میلیارد دلار و واردات آن در همان سال برابر با ۳۸۱ میلیارد دلار بوده است. صادرات و واردات این کشور به‌طور مداوم تا سال ۲۰۱۸ در حال افزایش بوده به طوریکه در پایان سال ۲۰۱۸ میزان صادرات آن برابر با ۳۳۰ میلیارد دلار و میزان واردات آن برابر با ۵۱۴ میلیارد دلار بوده است. پس از آن سال با همه گیری ویروس کرونا، اقتصاد و تجارت هند نیز همانند سایر کشورهای دنیا تحت تأثیر این پاندمی کاهش یافت بطوریکه در پایان سال ۲۰۲۰ میزان صادرات این کشور به ۲۹۱.۸ میلیارد دلار و میزان واردات آن به ۳۹۴.۴ میلیارد دلار کاهش یافت.
آقایی اظهار داشت: از میزان تجارت در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات و ۹ میلیارد دلار واردات با یازده کشور ایران، روسیه، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، آذربایجان و گرجستان بوده است که بندر چابهار بعنوان بندر ارتباطی بین مقاصد و مبادی انتقال کالا به هند نقش مهمی خواهد داشت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره وضعیت اقتصادی کشور چین در سال ۲۰۱۹ گفت: این کشور در مجموع ۲۴۹۸,۵ میلیارد دلار صادرات و ۲۰۶۹ میلیارد دلار واردات داشته است که از این میزان حدود ۱۰۵ میلیارد دلار صادرات (۴.۱۹ درصد از کل) و ۹۸.۴ میلیارد دلار واردات (۴.۷۵ درصد از کل) با ۱۱ کشور ذکر شده در بخش قبلی بوده است. وی اضافه کرد: بر خلاف باور عمومی و اقدامات سنتی چین و هند، کشور هند با صادرات انواع کالاها به ارزش تقریبی ۱۸ میلیارد دلار به چین، رتبه ۲۴ ام در صادرات و با واردات انواع کالاها به ارزش تقریبی ۷۵ میلیارد دلار از چین در واردات از چین رتبه هفتم را دارا می باشد.
آقایی با اشاره به طرح های قابل توجه کشور چین در زمینه حمل و نقل دریایی و مدیریت سرمایه گذاری و راهبری ترمینال های بندری دنیا؛ توسعه غیر فیزیکی بندر چابهار و اتصال آن به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی با رویکرد افزایش ضریب دسترسی و کاهش هزینه و زمان انتقال کالا از طریق همکاری و مشارکت با بخش تجارت دریایی چین را فرصت بسیار مناسب در شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی دنیا برشمرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از رقابت نسبی دو اقتصاد بزرگ چین و هند در راستای استراتژی های شناسایی و نفوذ  بازار های جدید به عنوان یک فرصت برای بندر چابهار یاد کرد و افزود:  اقدامات لازم برای تسهیل تجارت، اتصال به شبکه حمل و نقل دریایی و حضور بازیگران بزرگ حمل و نقل و راهبری بنادر شرط لازم برای استفاده از ظرفیت های بندر چابهار خواهد بود.

 

بررسی نحوه اجرای مطلوب اخذ عوارض جاده‌ای حمل کالا در یزد
نشست هم اندیشی نحوه اجرای مصوبه شورای اقتصاد باحضور مدیران هشت اداره کل در شش استان جنوبی کشور و به میزبانی یزد برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اولین نشست هم اندیشی نحوه اجرای مصوبه شورای اقتصاد که با حضور ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانهای: فارس، سیستان و بلوچستان، جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان به میزبانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد برگزار شد، در خصوص اطلاع رسانی مطلوب، تبیین دقیق موضوع، انجام هماهنگی‌های لازم با صاحبان کالا و تجار، رانندگان، مدیران شرکتهای حمل ونقل و مسئولان ذیربط محلی و به ویژه استانداران محترم جهت اجرای مطلوب اخذ عوارض جاده‌ای جابجایی کالا، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد بحث و تبادل نظر شد.
در این نشست که با حضور حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل، غلامحسین دغاغله مدیر کل دفتر حمل و نقل کالا وحجت الله فلاح مدیر کل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و کارشناسان دفاتر مالی و فناوری اطلاعات سازمان برگزار شد، شهرکی در خصوص نحوه اجرای طرح و هماهنگی‌های بین بخشی صورت گرفته توضیحاتی ارائه نمود.
وی خاطر نشان کرد: نظر به اینکه با حذف اخذ مالیات بر ارزش افزوده در بارنامه‌های صادره همزمان با افزایش اخذ عوارض جاده‌ای بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، می بایست به گونه ای برنامه ریزی های شود که اجرای طرح مذکور به دلیل عدم اطلاع رسانی ویا تبیین دقیق و نظارت موثر باعث افزایش هزینه‌های حمل نشود.
وی افزود: مدیران کل پیشنهادات و نقطه نظرات خود را در خصوص اجرای این طرح جهت تصمیم گیری نهایی به دفتر معاونت حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارسال نمایند.
بر اساس این گزارش، طی نشستی دیگر با حضور تشکلهای صنفی حمل و نقل کالای استان یزد، موضوع نحوه اجرای مصوبه شورای اقتصاد توسط شهرکی مطرح و نمایندگان تشکل‌های صنفی استان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود را در این خصوص مطرح نمودند، که توسط معاون محترم حمل و نقل سازمان پاسخ و توضیحات لازم ارائه شد و تشکلهای صنفی آمادگی خود را جهت اجرای مطلوب این امر اعلام نمودند.
لازم بذکر است در ادامه این سفر، شهرکی و همراهان از پایانه مسافربری غدیر یزد بازدید نمودند و در نشستی با تشکل‌های صنفی حمل و نقل مسافربری استان، مطالبات ایشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شایان ذکر است علاوه بر این نشست منطقه‌ای بر اساس برنامه ریزی صورت پذیرفته سه نشست منطقه‌ای دیگر با حضور ادارات کل سایر استانها طی دو هفته آینده برگزار خواهد شد.
میزان تخلیه‌ و بارگیری کالا در بنادر کشور از ابتدای سال جاری تاکنون
عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور از ابتدای سال جاری تاکنون معادل ۱۰۵ میلیون تن بوده که حاکی از رشد ۱۷ درصدی، نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، از ابتدای سال جاری تاکنون معادل ۱۰۵میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر بازرگانی و نفتی کشور بوده است که در قیاس با مدت مشابه سال ۹۹ به میزان ۹۰ میلیون تن، حکایت از رشد ۱۷ درصدی دارد. در بخش عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر بازرگانی کشور شاهد عملیات ۶۸ میلیون تنی بوده‌ایم که نسبت به ۵۹ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر بازرگانی کشور طی مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. در بخش کالاهای نفتی در بنادر بازرگانی کشور نیز از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۷ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری صورت گرفته که نسبت به ۳۱ میلیون تن عملیات انجام شده در مدت مشابه سال ۹۹، ‌ حاکی از رشد ۱۹ درصدی است. همچنین یک هزار و ۴۲۰TEU عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر بازرگانی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون انجام شده است که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته به میزان به یک هزار و ۲۹۹  TEU، رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر این صادرات کالاهای غیرنفتی در بنادر بازرگانی تابعه سازمان بنادر و دریانوردی از ابتدای سال جاری تاکنون معادل ۲۹ میلیون تن بوده که نسبت به ۲۶ میلیون تن صادرات انجام شده در مدت مشابه سال گذشته، حاکی از رشد ۱۲ درصدی است. ترانزیت کالاهای غیرنفتی در بنادر بازرگانی تابعه سازمان بنادر و دریانوردی نیز در مدت مذکور معادل ۴.۲۵ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۲.۹۷ میلیون تن، رشد ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. ترانشیپ کالاهایی غیرنفتی در بنادر بازرگانی تابعه سازمان بنادر و دریانوردی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون معادل ۲.۲۳ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ترانشیپ ۱.۶۴ میلیون تنی  از رشد ۳۶ درصدی حکایت دارد. از دیگر موارد مهم، پذیرش تعداد ۶ هزار و ۷۲۷ فروند شناور ورودی بالای ۱۰۰۰ تن به بنادر بازرگانی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است که نسبت به ۵ هزار و ۹۵۰ فروند شناور پذیرش شده در مدت مشابه سال ۹۹، رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. گفتنی است از ابتدای سال جاری تا کنون ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مسافر دریایی در بنادر کشور جابجا شده‌اند.
شرکت رجا به مناسبت روز حمل‌و نقل مسابقه کتابخوانی برگزار می‌کند
شرکت حمل‌و نقل ریلی رجا در نظر دارد به مناسبت ۲۶ آذر ماه مصادف با روز حمل و نقل، مسابقه کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش آشنایی با شیوه حمل‌و نقل ریلی برگزار کند. رضا عصاری- معاون اجرایی شرکت رجا-با بیان اینکه حضور در این مسابقه برای عموم آزاد است، گفت: متقاضیان می‌توانند با ورود سایت رجا به نشانی www.raja.ir/readingcontest به بخش مسابقه کتابخوانی مراجعه کرده و نسبت به مطالعه کتابچه و پاسخ‌دهی به سؤالات اقدام کنند. عصاری با تأکید بر اینکه هر فرد می‌تواند از تاریخ ۲۰ تا ۲۶ آذر ۱۴۰۰ فقط یک‌بار در این مسابقه شرکت کند، افزود: در پایان به ۱۰ نفر از افرادی که به تمامی سؤالات پاسخ صحیح دهند، به قید قرعه، یک کوپه رایگان در مسیر دلخواه با اعتبار زمانی تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ اعطا می‌شود. معاون اجرایی شرکت رجا در خصوص اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در قطارهای این شرکت اعلام کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور، این شرکت اقدامات متعددی با شعار «سفر هوشمند (سفر+سلامت)» با انجام پروتکل‌های بهداشتی اعم از: کنترل وضعیت سلامتی و بهداشت مأموران قبل از اعزام، ضدعفونی قطارها در مبدأ و طول سفر، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در قطارها، جانمایی و تعبیه مواد ضدعفونی کننده در قطارها، عدم فروش بلیت به بیماران کرونایی و … آغاز و اجرایی کرده است.