اعتمادسوزی برای اعتمادسازی!
اعتمادسوزی برای اعتمادسازی!

پرویز محمدی دولت سیزدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی جامعه نسبت به دولت در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت و طبیعی است در چنین شرایطی ارتقا سرمایه اجتماعی و بازسازی اعتماد از دست رفته در دستور کار دولت و رییس آن قرار گیرد. بر این اساس اقداماتی در […]

پرویز محمدی
دولت سیزدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی جامعه نسبت به دولت در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت و طبیعی است در چنین شرایطی ارتقا سرمایه اجتماعی و بازسازی اعتماد از دست رفته در دستور کار دولت و رییس آن قرار گیرد.
بر این اساس اقداماتی در دولت آغاز شد و رییس‌جمهور، حضورهای مردمی و سرکشی‌های برنامه‌ریزی شده و نشده را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند اعتماد از دست رفته را با این حرکات – نمایشی – بازسازی کند.
اما آنچه در این میان مغفول مانده تاثیر بی‌اعتمادی نهفته در این جستجوی اعتماد از دست رفته است بدین معنی که این نوع حرکات، خود حاصل بی‌اعتمادی به مجموعه عریض و طویل دولت، سازمان بازرسی و در مواردی سایر دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی است.
در عملکرد مدیریت ارشد آنچه اهمیت دارد، قدرت تصمیم‌گیری و حل مسأله است و در این روند یک مدیر از گزارش‌های تهیه شده توسط نهادهای ذی‌صلاح استفاده کرده و با قدرت، تصمیم درست را اتخاذ می‌کند.
روشن است در این چارچوب مدیر ارشد باید به گزارش نهادهای مربوطه، کارشناسان زیرمجموعه و نهادهای نظارتی اعتماد کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری کند.
حال وقتی رییس‌جمهور به جای اعتماد به روند تعریف شده خود به بازدید می‌رود این اقدام، بی‌اعتمادی به مجموعه‌ای عظیم از سرمایه انسانی کشور و هیچ‌انگاری تلاش آنها را به ذهن متبادر می‌کند و اگر این رفتار رییس‌جمهور با دستاوردی هم همراه نباشد، وعده‌های عملی نشده نیز بر فضای بی‌اعتمادی خواهد افزود.
در حقیقت این نوع اقدامات یک نوع ترویج بی‌اعتمادی مضاعف را در درون خود نهفته دارد؛ بی‌اعتمادی به سرمایه انسانی کشور و بی‌اعتمادی با محقق نشدن وعده‌ها در اقدامات تهی از کارشناسی که این روزها مصداق بارز آن سفرهای استانی است که تاثیری در توسعه استان‌ها و کشور در شکل فعلی نخواهد داشت.
نگرانی آنجاست که رفتار رییس دولت توسط مدیران دولتی الگوبرداری شده و آنها نیز از روش حضورهای اعتمادسوز برای اعتمادسازی استفاده کنند‌.
مثلاً اقدامی که استاندار همدان اخیراً در بازدید از نانوایی‌ها، بازار، جایگاه‌های پمپ بنزین داشته نمونه‌ای از این اقدامات اعتمادسوز است زیرا منطقی آن است که اگر استاندار دنبال ارتقا کیفیت نان و رضایت‌مندی مردم از عملکرد بازار است باید شرایط را برای اعمال نظارت نهادهای قانونی برای ارتقا کیفیت نان و دیگر خدمات فراهم کند وگرنه حضور وی در نانوایی‌ها نوعی توجیه گرانی نان در استان است که با نظر وی اعمال شده و کیفیت نان بهانه‌ای بیش نیست.
برای اثبات این موضوع تغییر نکردن کیفیت نان در آینده با این بازدیدهای تکراری کافی است. در رفتار مدیران آنچه اهمیت دارد این است که مدیر ارشد به گونه‌ای حرکت کند که نیروهای زیرمجموعه احساس بی‌اعتمادی نکرده و اقدامات خود را عبث و بیهوده تلقی نکنند.
با این اوصاف راهی که رییس دولت و مدیران دولتی برای بازیابی اعتماد در جامعه در پیش گرفته‌اند، نه تنها به نتیجه نخواهد رسید بلکه اندک اعتماد موجود به واسطه استخدام در بدنه دولت و دیگر نهادهای برخوردار از حقوق بیت‌المال را نیز حراج خواهد کرد.

 

اهدای بیش‌از یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا از ایتالیا به ایران

سفیر ایتالیا در تهران از اهدای بیش از یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا طی یک محموله جدید به ایران خبر داد و گفت: مجموع واکسن‌های اهدایی ایتالیا به بیش از دو میلیون و ۲۲۵ هزار دوز می‌رسد. پرونه سفیر ایتالیا در تهران در توییتی با اعلام این خبر نوشت: “‏محموله جدیدی حامل بیش از یک میلیون دوز ‎واکسن آسترازنکا در ‎تهران در ۹ دسامبر بر زمین نشست. در نتیجه تعداد کل دوزهای اهدایی ‎ایتالیا به ‎ایران از طریق
‎@UNICEF_IRAN به ۲.۲۲۵.۲۰۰ می رسد. نشانه دیگری از همبستگی و دوستی از جانب مردم ایتالیا به مردم ایران”.
معاون اول رییس جمهور از صادرکنندگان نمونه کشور تجلیل کرد
با حضور معاون اول رییس جمهور از صادرکنندگان نمونه کشور در آیین بیست و پنجمین همایش روز ملی صادرات تجلیل شد. محمد مخبر با حضور در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی تهران در آیین بیست و پنجمین همایش روز ملی صادرات شرکت و از صادرکنندگان نمونه تجلیل کرد. آیین بیست و پنجمین همایش روز ملی صادرات امروز ۲۲ آذر در سالن همایش‌های خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران با شعار «صادرات پشتیبان رونق تولید» برگزار شد. در این مراسم وزیر صنعت، معدن تجارت، معاون اقتصادی رییس جمهور، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، رئیس کل سازمان توسعه تجارت و جمعی از فعالان اقتصادی نیز حضور داشتند.
برگزاری نشست امنیتی میان ایران و عربستان در اردن
خبرگزاری رسمی اردن از برگزاری نشست امنیتی با حضور کارشناسان ایرانی و سعودی در امان خبر داد.  خبرگزاری رسمی اردن (پترا) اعلام کرد که نشستی امنیتی میان ایران و عربستان با مشارکت کارشناسانی از دو طرف در امان پایتخت اردن برگزار شده است. بنا بر این گزارش، در این نشست که در اندیشکده عربی پژوهش های امنیتی در امان برگزار شد، مسائل مختلفی از جمله قضایای امنیتی و اعتمادسازی میان دو کشور به ویژه درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و بحث‌های دیگر مورد بررسی قرار گرفت. ایمن خلیل، دبیرکل اندیشکده عربی در این باره گفت، فضای نشست با احترام متقابل همراه بود و دو طرف برای گسترش روابط دوجانبه و تقویت ثبات منطقه‌ای که منجر به شکوفایی و بهرمندی ملت‌های منطقه می شود اظهار تمایل کردند.