نمایشگاه حمل‌ونقل، عرصه‌ تعامل اقتصادی فعالان و بهره‌برداران صنعت حمل‌ونقل
نمایشگاه حمل‌ونقل، عرصه‌ تعامل اقتصادی فعالان و بهره‌برداران صنعت حمل‌ونقل

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته فرصتی برای بازنگری نیازها، بررسی مشکلات و توسعه اقتصادی صنعت حمل‌ونقل به‌شمار می‌رود. داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، […]

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته فرصتی برای بازنگری نیازها، بررسی مشکلات و توسعه اقتصادی صنعت حمل‌ونقل به‌شمار می‌رود.

داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در بازه زمانی بیست‌وهشتم تا سی‌ام آذر ماه همزمان با هفته حمل‌ونقل، گفت: این نمایشگاه فرصتی برای بازنگری نیازها، بررسی مشکلات و توسعه اقتصادی صنعت حمل‌ونقل به‌شمار می‌رود.
وی با یادآوری وقفه دو ساله در برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته به دلیل شیوع کرونا، اظهار امیدواری کرد: از سرگیری دوباره نمایشگاه سالانه حمل‌ونقل، زمینه را برای بازنگری نیازها و مشکلات و همچنین توسعه اقتصادی صنعت حمل‌ونقل ایجاد کند.
امانی با اشاره به شعار هفته حمل‌ونقل مبنی بر توسعه زیرساخت، نوسازی ناوگان، حمل‌ونقل کارآمد، تصریح کرد: نمایشگاه حمل‌ونقل، عرصه‌ای برای ایجاد تعامل اجتماعی و اقتصادی میان فعالان صنعت و بهره‌برداران محسوب می‌شود و تاثیر بسزایی در افزایش سطح کمی و کیفی مراودات و بهره‌مندی مستمر از خروجی و نتایج آن دارد.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در تکمیل توضیح خود، برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل را نمایانگر جایگاه و اهمیت صنعت حمل‌ونقل دانست و افزود: صنعت حمل‌ونقل یکی از عناصر کلیدی توسعه پایدار کشورها به‌شمار می‌رود؛ به‌گونه‌ای که توسعه این صنعت اثرات خود را در همه فعالیت‌های اقتصادی صنایع و درنتیجه بهبود و ارتقای زندگی افراد جامعه می‌گذارد.
امانی با اشاره به انجام سرمایه‌گذاری‌های بسیار توسط کشورهای مختلف برای هوشمندسازی و رقابت‌پذیری بخش حمل‌ونقل، توضیح داد: در این راستا هر ساله سازمان ملل متحد طرح‌هایی را با هدف توسعه و بهبود سیستم‌های حمل‌ونقلی کشورها ارائه می‌کند.
وی، ارتقای کیفیت فنی و دانش مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقلی را در کنار تلاش برای کاهش هزینه حمل‌ونقل از جمله نکات بسیار مهم در این راستا بیان کرد و گفت: چگونگی اتخاذ سیاست‌های حمایتی دولت‌ها، کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف یا کاهش هزینه‌های حمل مسافر نقش تاثیرگذار و انکارناپذیری در توان رقابت داخلی، اقتصاد ملی و بین‌المللی ایفا می‌کنند.
معاون وزیر درباره شرکت‌کنندگان در نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته نیز اظهار داشت:‌ علاوه‌بر نمایندگان بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های فعال در صنعت حمل‌ونقل، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه‌وشهرسازی نیز در این نمایشگاه حضور دارند که این مساله می‌تواند به افزایش کیفیت این نمایشگاه و ارتقای سطح تعاملات در حوزه حمل و نقل منجر شود.
امانی همچنین اظهار داشت: محدودیت‌های ناشی از تشدید شرایط تحریمی نتوانست صنعت حمل‌ونقل کشور را از حرکت بر روی ریل توسعه بازدارد؛ چراکه فعالان و دست‌اندرکاران این عرصه تمام تلاش خود را برای تقویت و ارتقاء این صنعت به کار گرفته‌اند که گوشه‌ای از آن در نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته نمود خواهد یافت.

 

مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران:
درآمد شرکت فرودگاه‌ها از‌ پروازهای عبوری‌ کم نمی‌شود‌

مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران ضمن تشریح بند «ی» تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: درآمد شرکت فرودگاه‌ها از محل پروازهای عبوری در سال‌ ۱۴۰۱ کاهش نمی‌یابد.
به گزارش روزنامه جمله، سیاوش امیرمکری در تشریح  بند «ی» تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بیان کرد: با توجه به‌ بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ شرکت فرودگاه‌ها که با تأیید سازمان برنامه و بودجه به تصویب مجمع عمومی شرکت رسیده است، درآمدهای شرکت تا سقف ۵۱ هزار میلیارد ریال به عنوان درآمدهای اختصاصی بر اساس برنامه‌های پیشنهادی به عنوان منابع تأمین هزینه‌های سرمایه‌ای و جاری صرف انجام مأموریت‌های شرکت شامل نوسازی سامانه‌های هوایی و توسعه فرودگاه‌های کشور خواهد شد.
مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد درآمدهای حاصل از ۱۳۲ مسیر هوایی به طول ۸۸۰۰۰ کیلومتر به استناد بند ۳ ماده ۵۳ قانون احکام دائمی توسعه کشور‌ متعلق به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است.
وی بیان کرد: درآمدهای مذکور در راستای انجام وظایف و مأموریت‌های مصوب و در چارچوب بودجه سال ۱۴۰۱ که به تصویب مراجع قانونی رسیده است به مصرف خواهد رسید و امیدواریم با بهبود شرایط هوانوردی دنیا و افزایش آمار سفرهای هوایی و پروازهای عبوری با افزایش مسیرهای پروازی و اقتصادی کردن مسیرهای مذکور درآمدهای شرکت از رقم پیش‌بینی شده نیز فراتر رود.

توافق با ستاد کل نیروهای مسلح بابت افزایش مسیرهای پروازی مازاد بر ۱۳۲ مسیر موجود
امیرمکری با اشاره به توافقات به عمل آمده با ستاد کل نیروهای مسلح به منظور کاهش مناطق محدود پروازی فضای کشور و افزایش مسیرهای پروازی مازاد بر ۱۳۲ مسیر موجود با هدف اقتصادی کردن مسیرهای عبور فضای کشور، اظهار امیدواری کرد: با کاهش محدودیت‌های موجود در فضای کشور، درآمدهای ارزی ناشی از ارائه سرویس‌های هوانوردی افزایش یافته و از ظرفیت‌های به وجود آمده، کشور منتفع شود.
به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌‌ها ضمن اشاره به اهداف توافق به عمل آمده با ستاد کل نیروهای مسلح شامل ارتقاء امنیت و ایمنی پروازها و جذب بیشتر پروازهای بین المللی عبوری از فضای کشور، بر لزوم بهسازی و ارتقاء سامانه‌های ناوبری‌، ارتباطی و نظارتی از محل منابع حاصل از افزایش در آمدها تاکید کرد.
شایان ذکر است روز یکشنبه خبرگزاری مهر در خبری اعلام کرد که درآمد پروازهای عبوری از شرکت فرودگاه‌ها گرفته شد.
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیمی از درآمد پروازهای عبوری به صندوق حمل و نقل و نیمی دیگر به نیروهای مسلح پرداخت می شود.
در این خبر آمده بود: بر اساس بند ی تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازی با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح مکلف شد به منظور افزایش درآمدهای ارزی از محل پروازهای عبوری و ترددهای بین المللی هوایی، مسیرهای پروازی را اصلاح کرده و افزایش دهند.
نیمی از درآمدهای حاصله به صندوق توسعه حمل و نقل و ۵۰ درصد دیگر در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار می‌گیرد.
گفتنی است پیش از این درآمد حاصله از پروازهای عبوری در اختیار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران قرار می‌گرفت.

 

سرپرست هم ا تاکید کرد؛
توسعه ایرا نایر نیازمند حمایت ویژه کشور

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: خدمات هما به کشور در همه مقاطع از جمله دفاع مقدس و تحریم‌ها مثال‌زدنی است و برای تداوم این خدمات باید حاکمیت توجه خاص به ایران‌ایر داشته باشد.
به گزارش روزنامه جمله جلسه تودیع کاپیتان علیرضا برخور و معارفه کاپیتان محمد محمدی‌بخش در ایران‌ایر با حضور معاونان و مدیران کل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات ‌هما‌ برگزار شد.
‌در این جلسه کاپیتان محمدی‌بخش، ضمن تقدیر از تلاش‌های کاپیتان برخور با اشاره به مشکلات ‌هما‌ در شرایط حاضر گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران  با ۶۰ سال پشتوانه، به عنوان ایرلاین مادر در صنعت هوانوردی محسوب می‌شود و این شرکت با برخورداری از کارکنان پرتلاش، مدیران قوی، توانمندی، تخصص و دانش بالای کارکنان در بسیاری از رویدادهای کشور حضور قوی داشته است.
‌محمدی‌بخش‌ گفت: چشم‌انداز آینده کشور در حوزه هوایی بسیار روشن و مشخص است؛ کارهای بزرگی در حوزه زیرساخت‌ها انجام شده است و برنامه‌های بلندمدتی برای صنعت حمل و نقل هوایی کشور ترسیم شده است که ‌هما‌ در این چشم‌انداز جایگاه ویژه‌ای دارد.
سرپرست ‌هما‌ با اشاره به چالش‌های پیش‌روی این شرکت، گفت: وجود توانمندی، تخصص و دانش مجموعه ‌هما‌ چالش‌های پیش‌روی حال حاضر ‌هما‌ را کم‌رنگ می‌کند. این در حالی است که چالش‌ها و توانمندی‌های ‌هما‌ را رصد کرده و می‌شناسیم و بر این باور هستم این توانمندی کارکنان و مدیران هما است که می‌تواند چالش‌ها را از میان بردارد.
‌وی در ادامه افزود: ‌هما‌ باید بتواند به نظام کمک کند و در این مسیر قطعاً توان و قدرت حاکمیت را در کنار خود خواهد داشت.
‌محمدی‌بخش گفت: فرهنگ ‌هما‌ فرهنگ غالب صنعت هوانوردی است که این فرهنگ یک پشتوانه برای ایرلاین ملی است و این فرهنگ در برابر با چالش‌های آن پررنگ است.
‌سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ‌یادآور شد: خدمات هما به کشور در همه مقاطع از جمله دفاع مقدس، تحریم و سایر رخدادها همواره مثال‌زدنی بوده و برای تداوم این خدمات باید حاکمیت توجه خاص به ایران‌ایر داشته باشد.
محمد محمدی‌بخش –رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شناسایی و شیوع سویه جدید ویروس کرونا در کشورهای همسایه آیا سبب کاهش یا محدودیت پروازهای خارجی به این مقاصد خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری تابع مصوبات و پروتکل‌های ابلاغی ستاد مقابله با کرونا است و هر زمان محدودیت، ممنوعیت یا پروتکل بهداشتی جدیدی در حوزه پروازهای مسافری خارجی یا داخلی به ما ابلاغ شود، آن را به سرعت اجرایی خواهیم کرد.
وی افزود: البته برای اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی در پروازهای مسافری، کشورهای مختلف در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرند که براساس آن این پروتکل‌ها اجرایی می‌شود اما حتما باید پروتکل جدیدی در این زمینه تصویب شود تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: البته کشورهای دیگر مانند روسیه، آمریکا و… نیز صرفا با شناسایی مشاهده اُمیکرون در یک کشور پروازهایشان را محدود یا ممنوع نمی‌کنند و حتما این ویروس در آن کشور باید به حدی برسد تا محدودیت‌های سفر برای آن در نظر گرفته شود.
به گزارش جمله محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی، با حکم وزیر راه و شهرسازی با حفظ سمت به سرپرستی هما منصوب شد.