مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: بعد از سقوط هواپیمایی اوکراینی تردد همه پروازهای عبوری اروپایی محدود شده بود که با مذاکرات انجام شده در حال بازگشت به آسمان ایران هستند. سیاوش امیرمکری در نشست خبری حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل که پیش از ظهر روز دوشنبه ۲۹ آذر در مصلی امام خمینی […]
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: بعد از سقوط هواپیمایی اوکراینی تردد همه پروازهای عبوری اروپایی محدود شده بود که با مذاکرات انجام شده در حال بازگشت به آسمان ایران هستند.
سیاوش امیرمکری در نشست خبری حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل که پیش از ظهر روز دوشنبه ۲۹ آذر در مصلی امام خمینی تهران برگزار شد، گفت: کرونا آثار منفی زیادی در صنعت هوانوردی دنیا گذاشت که از آن به عنوان بزرگترین بحران ۵۰ سال اخیر این صنعت یاد میشود، به گونهای که پیش بینیها حاکی است تا سال ۲۰۲۴ صنعت هوانوردی به شرایط سال ۲۰۱۹ برمیگردد.
وی درباره مطالبات شرکت فرودگاهها از ایرلاینها افزود: با توجه به شرایط کرونا که به کاهش ۵۰ درصدی فعالیتهای عملیاتی شرکتهای هواپیمایی منجر شد تصمیم گرفتیم حال ایرلاینها مراعات شود لذا مطالبات ایرلاینها را پیگیری نکردیم. در نتیجه طی سال ۱۳۹۹ بدهی شرکتهای هواپیمایی به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزایش یافت در حال حاضر بدهی ایرلاینها دو هزار میلیارد تومان است و ما در شرکت فرودگاهها با آنها مذاکره کردهایم که این بدهیها در زمان بندی مشخصی پرداخت شود.
امیرمکری درباره پروازهای عبوری گفت: در حال حاضر امکان اعزام و پذیرش ۱۸۰۰ پرواز عبوری در روز را طی ۱۳۲ مسیر از آسمان ایران داریم؛ آسمان کشور ما برای پروازهای اروپا به شرق آسیا بسیار مطلوب است به شرط آنکه هزینه تردد از آسمان ایران برای ایرلاینهای خارجی اقتصادی باشد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: با توجه به فرمولی که شامل وزن هواپیما، طول مسیر و ضریب ثابتی از دلار است این نرخ را تعیین کردهایم اما باید هم مسیرها کوتاه شود و هم تخفیفهایی را برای ایرلاینهای خارجی در نظر بگیریم تا عبور از آسمان ایران نسبت به کشورهای دیگر به صرفه تر باشد.
وی افزود: مجوز امکان تخفیف دادن را سال گذشته از دولت گرفتیم در حال حاضر به دنبال کوتاه کردن مسیر هستیم ایران بیشترین مناطق ممنوعه پروازی را در بین کشورهای منطقه دارد که باید با نیروهای مسلح برای کاهش مسیرها توافق کنیم.
امیرمکری درباره حذف شرکت فرودگاهها از درآمد پروازهای عبوری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: آنچه در بند «ی» تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده بدون هماهنگی با شرکت فرودگاهها بود موضوع را به وزیر راه انتقال دادم و قرار شد در این موضوع بازنگری شود.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در سال گذشته ۶۲ درصد نسبت به سالهایی که روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ پرواز عبوری داشتیم کاهش یافت اما این شاخص در سال جاری به ۵۸۰ تا ۶۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران در روز رسیده است.
به گفته امیرمکری بعد از سقوط هواپیمایی اوکراینی عبور تقریباً همه پروازهای اروپایی از ایران محدود شد لذا مذاکراتی با سازمان هواپیمایی کشوری داشتهایم که پروازهای خارجی بار دیگر به آسمان بازگردند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره توقف صدور ویزاهای فرودگاهی گفت: به دنبال مذاکره با وزارت امور خارجه هستیم تا بار دیگر صدور ویزای فرودگاهی در فرودگاههای بینالمللی از سر گرفته شود، فرودگاههای مناطق آزاد که تحت نظارت شرکت فرودگاهها نیستند ویزای فرودگاهی را صادر میکنند که سبب افزایش پرواز به این مناطق آزاد شده است.
امیرمکری ظرفیت سالانه فرودگاههای تحت نظارت شرکت فرودگاهها را ۷۵ میلیون عنوان و اظهار کرد: بالاترین رکورد اعزام پذیرش مسافر به ۵۱ میلیون نفر در سالهای گذشته اختصاص دارد اما کرونا سبب شد برخی فرودگاههای با فعالیت کم ما به طور کامل تعطیل شود.
وی گفت: البته فرودگاهها صرفاً برای تردد مسافر نیست بلکه زیرساختی برای توسعه محسوب میشوند. ما تقاضای زیادی برای ساخت فرودگاههای جدید داریم اما در برابر آنها مقاومت میکنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اختصاص اراضی فرودگاههای غیرفعال به نهضت ملی مسکن جهت مسکن سازی گفت: اراضی هیچیک از فرودگاهها به نهضت ملی مسکن واگذار نمیشود اما ما در فرودگاههای غیرفعال به دنبال توسعه ایرتاکسی هستیم.
به گفته امیرمکری، صرفاً سه یا چهار فرودگاه در کشور هزینه و درآمد سر به سر دارند و سایر فرودگاهها زیان ده هستند.
وی خاطرنشان کرد: ۹۰ فرودگاه در کشور وجود دارد که ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاههاست و بقیه به مناطق آزاد، نیروهای مسلح، شرکت نفت، وزارت ارتباطات و وزارت جهاد کشاورزی تعلق دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره نقش بخی نیروهای ناوبری هوایی ایران درباره رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: تمام سرویسهای هوانوردی که در روز سقوط هواپیمایی اوکراینی ارائه شد با هماهنگی لازم بوده و هیچیک از همکاران ما در پرونده مذکور نقشی ندارند و درگیر این پرونده نبودهایم.
رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد؛
لزوم تعامل هرچه بیشتر بخش خصوصی با سازمان هواشناسی
رئیس سازمان هواشناسی، حوزه حمل و نقل را دارای گستردگی و وسعت دانست که نیازمند برخورداری از یکسری ملزومات است.
سحر تاج بخش، رئیس سازمان هواشناسی در گفتوگو با خبرنگار ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لچسنیک و صنایع وابسته با بیان اینکه حوزه حمل و نقل دارای گستردگی است که این وسعت نیازمند برخورداری از یکسری ملزومات است، گفت: یکی از راهکارهای کاهش خسارت و تلفات در حملونقل بهرهمندی این حوزه از دادههای اطلاعاتی سازمان هواشناسی است.
وی با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل افزود: برپایی اینگونه نمایشگاهها میتواند بسیار اثربخش بوده و مجموعههای مختلف را با یکدیگر بیشتر آشنا کرده و توانمندیها را آنگونه که شایسته است به نمایش بگذارند.
رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: حضور کارشناسان در این گونه نمایشگاهها و همچنین تعداد شرکتها میتواند شناخت خوبی را بین مشتری و ارائه دهنده خدمات ایجاد کند. این اتفاق نه تنها در مسیر تحقق شعار نمایشگاه حمل نقل، یعنی توسعه زیر ساخت، نوسازی ناوگان و حمل و نقل کارآمد موثر است بلکه بخش خصوصی، شرکتهای دانش بنیان و بخش دولتی را به یک وفاق و همدلی مطلوب سوق میدهد.
وی ادامه داد: سازمان هواشناسی اساسا یک سازمان خدمت رسان است و داده ها و اطلاعاتی را که تولید میکند در همه حوزههای حمل و نقل استفاده میشود، اطلاعات این سازمان از این جهت اهمیت دارد که در صنعت حمل و نقل هوایی اگر دادههای هواشناسی به خلبان اعلام نشود و تنها یک ساعت فشار هوا به خلبان اطلاعرسانی نشود هیچ پروازی توانایی نشست و برخاست نمیتواند داشته باشد.
رئیس سازمان هواشناسی عنوان کرد:حوزه حمل و نقل ملزوماتی نیازمند است که یکی از این موارد دادههای هواشناسی است. این مهم در زمان تغییرات ملموس تر میشود، نه تنها حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی بلکه در حوزه حمل و نقل دریایی نیز هواشناسی بسیار اهمیت دارد.
تاج بخش گفت: آخرین تجربهای که در این خصوص وجود دارد طوفان نیلوفر بود که از روی سواحل جنوبی کشور عبور کرد، در خصوص این طوفان تعامل سازندهای بین سازمان هواشناسی و بنادر برقرار شد و همین امر خسارات و تلفات ناشی از این طوفان را به حداقل رساند. رئیس سازمان هواشناسی افزود: در بخش حمل و نقل جادهای نیز وجود گردنههای مهگیر، گردنههای برف گیر و لغزندگی جادهها اهمیت بالایی دارد و پیشبینی و ایجاد ایمنی و اطلاعرسانی آن میتواند مخاطرات جادهای را کاهش دهد. در این بخش نیز با راهاندازی ایستگاههای جادهای اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سازمان راهداری و عموم مردم قرار میدهد.
وی خاطر نشان کرد:سازمان هواشناسی مجموعهای موثر در حوزه کاهش تلفات و خسارات است. ارگانهای دولتی همراه هستند و نیاز است که بخش خصوصی بیش از پیش با مجموعه هواشناسی تعامل داشته باشند.این امر در کاهش خسارات و تلفات احتمالی آن مجموعه ها به طور حتم اثر خواهد گذاشت. تاج بخش در پایان خاطر نشان کرد:در همه حوزه ها سازمان هواشناسی اطلاعات خود را در اختیار قرار میدهد. حوزه حمل و نقل نیاز به دادههای هواشناسی دارد، البته امری که میتواند در این مسیر یاری رسان باشد با فرهنگسازی و آموزش اطلاعرسانی بشود، اطلاعات هواشناسی کاربردی است و میتواند در حوزه حمل و نقل کارآمد اقدام زیرساختی شکل بگیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:
تامین کالای اساسی هیچ مشکلی ندارد
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تامین کالای اساسی هیچ مشکلی ندارد و در کوتاهترین زمان تخلیه کالاهای اساسی در بنادر انجام می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در حاشیه افتتاح پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته وزارت راه و شهرسازی، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۱۷ فروند کشتی کالای اساسی همزمان در بنادر پهلوگیری کردهاند.
وی با اشاره به اینکه تعداد ۷۵ هزار دستگاه کامیون برای توزیع کالای اساسی نیازمند هستیم، بیان کرد: نگرانی بابت تامین کالای اساسی وجود ندارد چرا که در کوتاهترین زمان تخلیه کالاهای اساسی انجام می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین وضعیت کالای اساسی گفت: کالای اساسی امسال نسبت به سال قبل رشد ۲۵ درصدی داشته است و بیشترین آن مربوط به بندر امام خمینی(ره) است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه یکی از اولویتهای سازمان بنادر و دریانوردی افزایش و رونق تجارت است، اظهار کرد: از توان همه شرکتهای دانش بنیان داخلی در جهت تامین قطعات یدکی ناوگان و همچنین تامین سوخت کم سولفور استفاده خواهیم کرد.
صفایی اظهارداشت: برای ایام نوروز ۱۴۰۱ و ترددهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی برنامهریزی لازم را انجام داده است.
اعتماد وزیر راه و شهرسازی به یکی از نخبگان جوان جهت عضویت در هیأت مدیره شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران
مهندس رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، طی حکمی دکتر احسان شعبانی را به عنوان عضو هیأت مدیره شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.
به گزارش روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، شعبانی دارای سوابق و افتخارات نخبگانی مختلفی از جمله کسب مدال طلای المپیاد جهانی در سال ۲۰۰۷، کسب مدال طلای المپیاد کشوری در سال ۸۵، رتبه اول آزمون ورودی کارشناسی ارشد، رتبه اول آزمون ورودی دکتری، دانشآموخته رشته مهندسی برق و همچنین رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف، دانشآموخته ممتاز کارشناسی ارشد و همچنین دانشآموخته ممتاز دکتری از دانشگاه صنعتی شریف و نخبه سطح یک بنیاد ملی نخبگان میباشد.
وی همچنین سابقه همکاری و مسئولیت در دستگاههای مختلفی از جمله سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بنیاد ملی نخبگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیته صنعت، معدن و فناوری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته است.
در متن حکم شعبانی آمده است:
«با توجه به پیشنهاد اینجانب و مصوبه مجمع عمومی عادی به طور فوقالعاده مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۰، نظر به مراتب تعهد، تخصص و سوابق درخشان نخبگانی جنابعالی، به موجب این حکم به مدت ۴ سال به سمت «عضو هیأت مدیره شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران» منصوب میشوید.
توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم»