ریچارد راجرز، معمار سرشناس ایتالیایی و مغز متفکر طراحی بسیاری ساختمانهای معروف جهان از جمله مرکز پمپیدوی پاریس، در ۸۸ سالگی از دنیا رفت. ریچارد راجرز، معمار سرشناس انگلیسی، که ساخت بناهای معروفی چون گنبد هزاره لندن و مرکز پمپیدوی پاریس را در کارنامه داشت، در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت. این معمار ایتالیایی […]
ریچارد راجرز، معمار سرشناس ایتالیایی و مغز متفکر طراحی بسیاری ساختمانهای معروف جهان از جمله مرکز پمپیدوی پاریس، در ۸۸ سالگی از دنیا رفت.
ریچارد راجرز، معمار سرشناس انگلیسی، که ساخت بناهای معروفی چون گنبد هزاره لندن و مرکز پمپیدوی پاریس را در کارنامه داشت، در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت.
این معمار ایتالیایی در طول زندگی مجموعهای از جوایز را برای طراحیهایش دریافت کرد که از جمله آنها میتوان به جایزه معماری پریتزکر سال ۲۰۰۷ میتوان اشاره کرد. «راجرز» همچنین به عنوان یکی از پیشگامان جنبش معماری پیشرفته به شمار می رود که طراحی ساختمانها با کمک مواد اولیه صنعتی همچون شیشه و فلز را در برمیگیرد.
راجرز یکی از طراحان «مرکز پمپیدو» بود که در سال ۱۹۷۷ ساخته شد و برای نمای مملو از لولههای رنگی شناخته میشود. «رنزو پیانو» دیگر معماری بود که در طراحی این بنا با «راجرز» همکاری داشت. از دیگر طراحیهای قابل توجه این معمار به دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ و مرکز تجارت جهانی سه در نیویورک همچون فرودگاه بینالمللی مادرید و فرودگاه هتیرو در لندن میتوان اشاره کرد.
راجرز در فلورانس و در سال ۱۹۳۳ متولد شد. پدر او پزشک و مادر او معلم خصوصی بود. خانواده او پس از گریز از حکومت موسولینی در سال ۱۹۳۸ در انگلستان مستقر شدند. با اینکه آنها در ایتالیا جزو طبقه متوسط جامعه محسوب میشدند اما مهاجرت، آنها را در شرایط سختی قرار داد.
راجرز در بخشی از کتاب خاطراتش که «جایی برای همه» نام دارد، نوشت: «زندگی از رنگی بودن به سیاه و سفید تغییر کرده بود.» تحصیل هم برای او آسان نبود.
تجسمی
رکوردشکنی حراجی ساتبیز با وجود تداوم کرونا
حراجی ساتبیز به لطف گسترش بازار حراجهای آنلاین، با وجود تداوم کرونا، بالاترین درآمد سالانه در تاریخ ۲۷۷ سال فعالیت خود را به دست آورد.
با گذشت دو سال از آغاز بحرانی جهانی به نام کرونا و در آستانه آغاز سال جدید میلادی، مجموع فروش حراجی ساتبیز در سال ۲۰۲۱ به ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید که بالاترین آمار فروش در تاریخ ۲۷۷ ساله این حراجخانه است. مجموع درآمد حراجی ساتبیز در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۵ میلیارد دلار درآمد سال قبل آن افزایشی بیش از ۶۸ درصد را تجربه کرد و این در حالی است که تا پایان سال جاری ۲۰ حراجی دیگر برای این حراجخانه باقی مانده است.
درآمد استثنایی ساتبیز در سال جاری چندان غافلگیرکننده نبود؛ همه گیری کرونا تقریبا تمام سنت و عرفهای بازار هنر از تاریخ جشنواره های هنری گرفته تا نحوه فروش برخط آثار هنری را تغییر داد، حراجخانههای هنری نیز از این قاعده مستثنی نبودند. همزمانی ممنوعیتهای مسافرتی با ورود مجموعهداران ثروتمند نسل جوان که در بازار هنر تازه کار هستند، به تماشای دیجیتالی آثار علاقه دارند و مشتاقند در معاملاتشان خطرکنند، به این معنا بود که حراجی ساتبیز میتوانست بر زیربنای دیجیتالی که در سال ۲۰۲۰ ساخته بود، سرمایهگذاری کند.
بخش عمده موفقیت امسال حراجی ساتبیز را میتوان به افزایش مخاطبان این حراجخانه مرتبط دانست؛ حدود ۳۹ درصد خریداران و ۴۴ درصد مناقصه گران امسال از مشتریان جدید ساتبیز بودند که به لطف راه اندازی حراجهای ترکیبی که در فرمت دیجیتال پخش زنده میشدند، جذب شدند. امسال بیش از ۲۰۰ هزار پیشنهاد به صورت برخط ارائه شدند که ۹۲ درصد مجموع مناقصات را تشکیل میدادند و بیش از ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر حراجها را به صورت زنده دنبال کردند.