راه‌اندازی مجدد قطار اکو در کریدور ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول
راه‌اندازی مجدد قطار اکو در کریدور ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پس از ۱۲ سال، قطار باری اکو در کریدور ریلی اسلام آباد – تهران – استانبول، راه اندازی و وارد ایران شد. به گزارش روزنامه جمله به نقل از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نخستین قطار کریدور ریلی اسلام‌آباد – تهران- استانبول، از مرز میرجاوه وارد کشورمان […]

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پس از ۱۲ سال، قطار باری اکو در کریدور ریلی اسلام آباد – تهران – استانبول، راه اندازی و وارد ایران شد. به گزارش روزنامه جمله به نقل از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نخستین قطار کریدور ریلی اسلام‌آباد – تهران- استانبول، از مرز میرجاوه وارد کشورمان شد و پس از انجام عملیات ترانشیپمنت از مرز رازی به مقصد استانبول اعزام می‌شود. با توجه به ظرفیت‌های موجود و پتانسیل قابل توجه بار جهت حمل از پاکستان به سمت ترکیه و اروپا و بالعکس، راه آهن‌های سه کشور ترکیه، ایران و پاکستان، تلاش ویژه‌ای برای راه اندازی قطارهای برنامه‌ای، منظم و دو سر بار در مسیر این کریدور به کار بستند که کوتاه‌ترین مسیر مواصلاتی میان پاکستان و جنوب آسیا به سمت ترکیه و اروپا محسوب می‌شود. گفتنی است قطار اکو به عنوان یکی از مؤثرترین شقوق حمل بار، می‌تواند در گسترش صادرات و مبادلات تجاری میان کشورهای عضو این کریدور، نقشی پر رنگ ایفا کند. طول این کریدور ریلی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که ۱۹۹۰ کیلومتر آن در خاک پاکستان، ۲۶۰۳ کیلومتر در خاک ایران و ۱۹۵۰ کیلومتر آن در خاک ترکیه قرار دارد. زمان سیر قطار در این مسیر ریلی، کمتر از نصف زمان جابجایی حمل کالا در مسیر دریایی برآورد شده است. با بهره برداری از این کریدور، اتصال منطقه‌ای ایجاد شده و باعث رونق گرفتن فعالیت‌های اقتصادی در منطقه خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد:

پسکرانه مناسب؛ از مهم‌ترین مزیت‌های بندر شهیدرجایی برای فعالیت‌های لجستیکی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه وجود پسکرانه مناسب از مهم‌ترین مزیت‌های بندر شهیدرجایی به منظور انجام فعالیت‌های لجستیکی است، گفت: با ایجاد شهرک لجستیکی در جوار بندر شهیدرجایی، کاهش هزینه نهایی رقم‌ می‌خورد. علیرضا محمدی کرجی‌ران، با اشاره به اینکه از مهم‌ترین مزیت‌های بندر شهیدرجایی در اختیار داشتن پسکرانه مناسب به منظور انجام فعالیت‌های لجستیکی است، اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های پسکرانه‌ای و محوطه‌های عملیاتی، الحاق ۲۶۰۰ هکتار اراضی واقع در شمال بندر شهیدرجایی و در شمال این بندر مدنظر قرار خواهد گرفت. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تاکید بر اینکه با الحاق اراضی ۲۶۰۰ هکتاری به مجتمع بندری شهیدرجایی، امکان ایجاد یک منطقه لجستیکی برای تبدیل بخش مهمی از واردات کشور به کالاهای با ارزش افزوده، ‌فراهم شده است، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در ایجاد شهرک لجستیکی در جوار بندر شهیدرجایی می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های تولید، بسته‌بندی، ذخیره‌سازی و حمل و نقل و توزیع کالاهای خدماتی می‌شود. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اعلامی تبدیل بنادر کشور به بندرهای نسل سوم است، اظهار داشت: در بندر شهیدرجایی با توجه سوابق، توانمندی و زیر ساخت‌های اولیه، زمینه برای حرکت در مسیر نسل جدید بنادر فراهم شده است و این امر با توسعه باراندازها امکان‌پذیر خواهد بود. کرجی‌ران ادامه داد: بندر شهیدرجایی؛ دارای موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آب‌های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین‌المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و بنادر حوزه خلیج فارس است و این بندر را به پایگاهی راهبردی تبدیل کرده است. به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با اشاره به برخورداری بندر شهیدرجایی از اراضی پشتیباتی برای واگذاری به سرمایه‌گذاران در راستای انجام فعالیت‌های پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOt،BOOT، اجاره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، نزدیک بودن با قطب‌های اصلی تولیدی، صنعتی و پتروشیمی کشور، گفت: افزایش مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری، توسعه بندر و کمک به رفع چالش‌ها یکی از هدف‌گذاری‌های مهم در بندر شهیدرجایی است.