آنسامبل آلمانی موزیک فابریک در اولین کنسرت خود در سال جدید میلادی، آثار سه آهنگساز ایرانی و یک آهنگساز آلمانی را با محوریت ساز عود در سالن «کُمِد» مدیا پارک شهر کلن نواخت. آنسامبل آلمانی موزیک فابریک دوشنبه شب گذشته در حالی در سالن مدیا پارک شهر کلن به روی صحنه رفت که موسیقی ایران […]
آنسامبل آلمانی موزیک فابریک در اولین کنسرت خود در سال جدید میلادی، آثار سه آهنگساز ایرانی و یک آهنگساز آلمانی را با محوریت ساز عود در سالن «کُمِد» مدیا پارک شهر کلن نواخت.
آنسامبل آلمانی موزیک فابریک دوشنبه شب گذشته در حالی در سالن مدیا پارک شهر کلن به روی صحنه رفت که موسیقی ایران و ساز عود محوریت اجرایشان بود. این اجرا قرار بود دو سال پیش برگزار شود اما به دلیل پاندومی کرونا به تعویق افتاد.
یکی از نکات قابل توجه در این اجرا، محوریت ساز عود در تمامی قطعات بود به طوری که به سفارش آنسامبل سه آهنگساز ایرانی کارن کیهانی، ارشیا صمصامینیا و سارا ابازی و نیز آهنگساز آلمانی یواخیم هاینز قطعاتشان را برای آنسامبل و ساز عود نوشته بودند.
کنسرت با اجرای قطعه زاگرس ساخته کارن کیهانی آغاز شد. قطعه ای که به گفته این آهنگساز با الهام از شعر عشق عمومی احمد شاملو و با نگاهی به زاگرس زیبا که در آتش میسوزد؛ برای عود، فلوت، ترومپت دو دهانه، ویلن و سازهای کوبهای نوشته بود. در این قطعه شنونده دیالوگ سازها را به مثابه گفتمان درختان کهنسال و تنومند زاگرس متصور میشد که در آتشی مهارنشدنی؛ خبر از سوختن هویتشان در آتش میدادند.
دومین قطعهای که در کنسرت آنسامبل موزیک فابریک اجرا شد س.گ.ل.ل به آهنگسازی سارا اباذری بود. اثری متاثر از داستان کوتاه علمی تخیلی صادق هدایت با همین نام که برای عود، فلوت، هورن، سازهای کوبهای و ویولن ساخته شده است. به گفته اباذری در این قطعه، که بر اجزای از هم گسستهی بداههنوازی کوتاهی از عود بر پایهی موسیقی سنتی استوار است، سازهای دیگر در تقلایی برای همسویی با موتیفهای عود و در برخی اوقات نادیدهگرفتن آن و اجرای موسیقیای کاملاً متفاوت، در نوسانند.
یکی از شاخصههای این کنسرت،ساخت و اجرای اثری بر پایه ساز عود توسط یواخیم هاینز آهنگساز آلمانی بود. او که رئیس جامعه موسیقی معاصر هانوفر (HGNM) است در اثرش که برای عود و موسیقی الکترونیک ساخته بود دیالوگهایی به زبان فارسی مابین موسیقی او شنیده میشد که البته در برخی لحظهها صدای همهمه وگفتمان مردم در خیابان های ایران به گوش میرسید. گویی این هنرمند آلمانی صداهای شهرهای ایران را سوژه ساخت اثرش قرار داده بود و در همراهی با ساز عود، رنگ صوتی دیگری از این ساز را به مخاطبان ارائه داده بود. ریزلحظهها شماره ۴ آخرین اثری بود که در این کنسرت توسط آنسامبل موزیک فابریک اجرا شد. این اثر توسط ارشیا صمصامینیا برای ساز عود، فرنچ هورن، فلوت، ویلن، پرکاشن و الکترونیک بر اساس هشت مقام اصلی موسیقی باستانی ایران نوشته شده بود.