پایان بهمن؛ آخرین مهلت استفاده از معافیت مالیاتی ۳۶ میلیون تومانی
پایان بهمن؛ آخرین مهلت استفاده از معافیت مالیاتی ۳۶ میلیون تومانی

    با ثبت دستگاه‌های کارتخوان خود در سامانه مالیاتی، از ۳۶ میلیون تومان معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۰ بهره‌مند می‌شوید. طبق گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی باید از چند ماه گذشته اجرایی می‌شد، اما از آنجایی که زیرساخت‌های آن فراهم نبود، به تاخیر افتاده است. امیدواریم هرچه سریعتر این […]

 

 

با ثبت دستگاه‌های کارتخوان خود در سامانه مالیاتی، از ۳۶ میلیون تومان معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۰ بهره‌مند می‌شوید. طبق گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی باید از چند ماه گذشته اجرایی می‌شد، اما از آنجایی که زیرساخت‌های آن فراهم نبود، به تاخیر افتاده است. امیدواریم هرچه سریعتر این بستر‌ها و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود تا بتوانیم فراخوانی به مودیان بزرگ داشته باشیم. منظور گفت: در تلاشیم تا در سامانه‌های موجود، پرونده‌های مالیاتی در اختیار مودیان قرار گیرند تا هر فرد پرونده خود را مطالعه و در صورت لزوم اطلاعات تکمیلی یا اعتراض خود را ثبت کنند. در همین راستا، ثبت کارتخوان فعالان اقتصادی در سامانه سازمان امور مالیاتی تا پایان دی فرصت داشت که به علت تعداد مراجعان زیاد و اختلالاتی که در پایان دی ایجاد شده بود، تصمیم به تمدید این مهلت زمانی گرفته شد. به گفته برزگری مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیند و هوشمندسازی نظام مالیاتی، مرحله ابتدایی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تعیین تکلیف کارت خوان هاست.  صاحبان کارتخوان‌ها اگر تا پایان بهمن ماه نسبت به رسیدگی به دستگاه‌های خود اقدام نکنند، سه اقدام عدم استفاده از مشوق برای فعالان اقتصادی، جرایم و غیرفعال سازی کارتخوان‌ها نسبت به آن‌ها اعمال خواهد شد.

تمهیدات لازم برای تامین کالا و نظارت بر بازار شب عید اتخاذ شود
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه در آستانه شب عید قرار داریم از هم اکنون تمهیدات و برنامه ریزی های لازم برای تامین کالا و تنظیم بازار کالاهای اساسی صورت گیرد. سیدجواد ساداتی اظهار کرد: توزیع هدفمند یارانه‌ها و کارآمد سازی نظام یارانه‌ای در بخش کشاورزی باید با مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی به نحو مطلوب اجرا شود. وی تصریح کرد: رصد و پایش منظم و روزانه سفره غذایی مردم ضروری است و با استمرار این فعالیت‌ها بازار نیز کنترل می‌شود، چرا که در طی ۵ ماه گذشته کمترین میزان تورم در کالاهای اساسی، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مردم را شاهد بودیم. ساداتی نژاد افزود: در استان آذربایجان غربی تاکنون تعداد ۵۰۷۴ مورد بازرسی توسط اکیپ‌های نظارت و بازرسی قرارگاه تأمین امنیت غذایی انجام و تعداد ۱۶۴ مورد پرونده تعزیراتی در طی بازرسی‌های اعضای قرارگاه امنیت غذایی تشکیل و به مراجع قضائی ارجاع شده است که شایسته تقدیر است و مشارکت نیروهای بسیج نیز در این بازرسی‌ها نیز یکی از موفقیت‌های حاصل در این زمینه بوده است. وی خاطر نشان کرد: تمهیدات لازم با بانک مرکزی برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی انجام گرفته است و اختیارت لازم به استان‌ها در این زمینه تفویض خواهد شد.
مصوبات ستاد اقتصادی برای بورس اجرا می‌شود
سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: مصوبه ۱۰ بند ستاد اقتصادی دولت اجرایی خواهد شد و مقدمات کار در حالی پیگیری است. روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه، ستاد اقتصادی دولت در جلسه مورخ ۲۸ آذر مصوبه‌ای ۱۰ بندی برای حمایت از بازار سرمایه داشت. از این مصوبه ۱۰ بندی تنها یک بند که در خصوص سوخت گاز و خوراک صنایع بود، نیاز به تغییراتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تصویب مجلس دارد و بقیه موارد از اختیارات دولت است. در همین راستا تغییرات مورد نیاز برای اجرای این مصوبه در جلسه هیأت وزیران به تصویب رسید، براساس این مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سال آینده با فرمول سال ۱۴۰۰ محاسبه شده و نرخ سوخت گاز صنایع هم ۴۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود. بند دیگر مصوبه ستاد اقتصادی دولت از جمله موارد مرتبط با تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه، بحث نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و یا اوراق مشارکت از طریق تصویب آئین نامه در درون دولت اجرا می‌شود و نیاز به تغییر بودجه و مصوبه مجلس ندارد. از نظر دولت بهبود شرایط بازار سرمایه با تغییر وضع متغییرهای کلان اقتصادی رقم خواهد خورد اما دولت بدون دخالت مستقیم از اجرای مصوباتی که به شرایط بازار کمک کند حمایت خواهد کرد.
رای مجلس به کلیات بودجه نشان دهنده تایید حذف ارز ترجیحی نیست
عضو کمیسیون تلفیق گفت: اینکه گفته می‌شود رأی مجلس به کلیات بودجه به معنای تائید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، درست نیست البته طبیعتاً بار مالی حذف ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و تراز کردن مشکل است. مهدی عسگری در نشست تخصصی «تفحص عدالت در بودجه ۱۴۰۱» اظهار کرد: بودجه فقط دخل و خرج دولت نیست و تأثیر مستقیمی روی معیشت مردم می‌گذارد به همین دلیل نباید با تصمیمات انتزاعی، تک‌بُعدی و دور از واقعیت، معیشت مردم را تحت فشار بگذارد. وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود رأی مجلس به کلیات بودجه به معنای تائید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، درست نیست البته طبیعتاً بار مالی حذف ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و تراز کردن آن در بودجه بحث سنگینی است. عسگری افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برای دارو و گندم کنار گذاشته شده که ۴۰ مورد برای تجهیزات پزشکی و دارو است و وزارت بهداشت می‌گوید «من حداقل برای رفع نیاز ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌خواهم» که این نشان می‌دهد همین‌جا کسری وجود دارد. عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تعارض‌های گفته شده در حرف‌های مسئولین نشان می‌دهد برنامه منسجمی وجود ندارد و برخی نماینده‌ها که قبلاً در موافقت با کلیات بودجه صحبت کرده بودند، الان مخالفت می‌کنند.
چین بزرگترین بازار کالاهای
لوکس می‌شود
سهم سرزمین اصلی چین از بازار جهانی کالاهای لوکس در سال ۲۰۲۱ با افزایش خرید مصرف کنندگان چینی افزایش یافت و این کشور را در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بازار کالاهای لوکس جهان تا سال ۲۰۲۵ قرار داد. شرکت مشاوره “بین اند کامپانی” (Bain & Company) در گزارش سالانه خود از بخش کالاهای لوکس اعلام کرد مصرف کنندگان چینی هر چند به دلیل محدودیتهای کرونایی نمی توانند به راحتی به خارج سفر کنند، در داخل کشور هزینه بیشتری برای خرید کالاهای لوکس انجام می دهند.فروش کالاهای لوکس شخصی در سرزمین اصلی چین در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال پیش از آن ۳۶ درصد رشد کرد و به ۴۷۱ میلیارد یوان (۷۳.۵۹ میلیارد دلار) رسید. این رقم بیش از دو برابر ۲۳۴ میلیارد یوان بود که در سال ۲۰۱۹ برای خرید کالاهای لوکس در سرزمین اصلی چین هزینه شده بود. طبق گزارش شرکت بین، سهم سرزمین اصلی چین از بازار لوکس جهان به حدود ۲۱ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد کرد که بالاتر از ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۰ بود. انتظار می رود این روند رشد ادامه پیدا کرده و تا سال ۲۰۲۵ چین را به بزرگترین بازار کالاهای لوکس در جهان تبدیل کند.