ایران و هند سومین مسیر کشتیرانی به چابهار را راه‌اندازی می‌کنند
ایران و هند سومین مسیر کشتیرانی به چابهار را راه‌اندازی می‌کنند

    معاون سازمان بنادر گفت: یک مسیر مستقیم کشتیرانی کانتینری میان بندر چابهار در جنوب شرقی ایران و دو بندر در غرب هند ،بندر ناواشواو کاندلا ایجاد شده است. جلیل اسلامی گفت: نخستین محموله کانتینری از مسیر مستقیم کشتیرانی کانتینری میان بندر چابهار در جنوب شرقی ایران و دو بندر در غرب هند، در […]

 

 

معاون سازمان بنادر گفت: یک مسیر مستقیم کشتیرانی کانتینری میان بندر چابهار در جنوب شرقی ایران و دو بندر در غرب هند ،بندر ناواشواو کاندلا ایجاد شده است.
جلیل اسلامی گفت: نخستین محموله کانتینری از مسیر مستقیم کشتیرانی کانتینری میان بندر چابهار در جنوب شرقی ایران و دو بندر در غرب هند، در شانزدهم فوریه وارد بندر شهید بهشتی ایران خواهد شد. به گفته معاون سازمان بنادر گفت: خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL)، حمل و نقل کانتینری میان دو کشور از طریق این مسیر را میان ۱۰ تا ۱۵ روز انجام می‌دهد. هند پیش از این خطوط کشتیرانی دیگری میان چابهار و بنادر هندی بمبئی و موندرا در سال ۲۰۱۷ ایجاد کرده بود. در ژانویه ۲۰۱۹، دومین مسیر کشتیرانی مستقیم افتتاح شد. هند از طریق بندر چابهار می‌تواند پاکستان را دور بزند و کالا به افغانستان و آسیای میانه ارسال کند و افغانستان نیز می‌تواند از طریق دریا به هند متصل شود.

 

 

در گفت‌و‌گو رئیس جمهور آذربایجان با وزیر راه و شهرسازی کشورمان مطرح شد؛
دعوت از شرکت‌های ایرانی برای حضور
در سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان

رئیس جمهور آذربایجان ابراز امیدواری کرد که شرکت های ایرانی برای ساخت و ساز در سرزمین‌های تازه آزاده شده این کشور از جنگ سال گذشته قره باغ حضور پیدا کنند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که به جمهوری آذربایجان سفر کرده، به صورت ویدئو کنفرانس با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار و گفتگو کرد. علی‌اف با بیان اینکه روابط ایران و جمهوری آذربایجان بعد از جنگ سال گذشته قره باغ افزایش یافته است، اظهار داشت: برای افزایش همکاری های منطقه ای، پلتفرم ۳+۳ پیشنهاد شده و شکل گرفت که اولین نشست آن(در مسکو) برگزار شد و به زودی دومین نشست آن نیز برگزار خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد که شرکتهای ایرانی در خاک های آزاد شده جمهوری آذربایجان فعالیت خود را آغاز کنند. رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه ارمنستان در دوره اشغال، صدها روستا و شهر اشغال شده را با خاک یکسان کرده است، گفت: برای آزاد سازی سرزمینهای آزاد شده اقدامات آغاز شده اما سطح کار بسیار وسیع است و شرکتهای ایرانی نیز می توانند در آن حضور داشتند. درباره کریدور شمال-جنوب، پل آستاراچه، خدا آفرین و نیز حوزه های دیگر همکاری ها بین دو کشور دنبال می شود و افزایش خواهد یافت. علی‌اف ادامه داد: ارمنستان نیز اقدامات خوبی را آغاز کرده و طرح و نقشه راه در این خصوص دنبال می شود.  وی به دیدار خود با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز اشاره کرده و گفت: این دیدار بسیار اهمیت داشت و سطح همکاری های دو کشور را افزایش خواهد داد و صفحه جدیدی را در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور باز می کند.

 

 

طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری محقق شد؛
رشد ۲۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر کشور

میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر مالکیتی سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان دی ماه امسال، معادل ۱۲۷ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۶ تن بود که در قیاس با میزان ۱۰۶ میلیون و ۴۵۳ هار و ۳۱۸ تنی در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۲۰ درصدی را نشان می دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، میزان تخلیه کالاهای نفتی طی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ در بنادر مالکیتی ۱۷ میلین و ۵۴۳ هزار و ۸۷۹ تن، میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی ۳۸ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۶۶۵ تن و مجموع تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۵۶ میلیون و ۳۶۱ هزار و ۵۴۴ تن بود که حاکی از رشد ۲۴ درصدی در بخش کالاهای نفتی، رشد ۱۸ درصدی در بخش کالاهای غیرنفتی و رشد ۲۰ درصدی در بخش کالاهای نفتی و غیرنفتی است.
میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری معادل ۳۰ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۹۶۴ تن، میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی ۴۰ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۶۰۶ تن و مجموع بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۷۱ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۵۵۲ تن بود. میزان بارگیری کالاهای نفتی در مدت مذکور در قیاس با ۱۰ ماهه نخست سال ۹۹ رشد ۳۴ درصدی، کالاهای غیرنفتی رشد ۱۱ درصدی و مجموع کالاهای نفتی و غیرنفتی رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.
جمع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۴۸ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۸۲۵ تن و جمع تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۷۹ میلیون و ۳۷۰ هزار  و ۲۷۱ تن بود؛ ‌ همچنین مجموع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در مدت مذکور معادل ۱۲۷ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۶ تن بود که حاکی از رشد ۳۰ درصدی در بخش کالاهای نفتی، رشد ۱۴ درصدی در بخش کالاهای غیرنفتی و رشد ۲۰ درصدی در بخش کالاهای نفتی و غیرنفتی طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته است.
تخلیه و بارگیری صورت گرفته در بخش عملیات کانتینری از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی ماه سال جاری معادل ۱ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۴۹ TEU بود که در قیاس با عملیات کانتینری ۱ میلیون و۵۰۳ هزار و ۳۵۵ TEU طی ۱۰ ماهه نخست سال ۹۹، رشد ۱۸ درصدی را نشان می دهد.