تکمیل آزادراه منجیل- رودبار با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار
تکمیل آزادراه منجیل- رودبار با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

  معاون وزیر راه وشهرسازی در بازدید از آزادراه منجیل- رودبار و راه آهن رشت- کاسپین گفت: این دو پروژه بخش مهمی از کریدور آزادراهی و ریلی شمال- جنوب کشور هستند و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا شهریور سال آینده به بهره برداری می رسند. به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت […]

 

معاون وزیر راه وشهرسازی در بازدید از آزادراه منجیل- رودبار و راه آهن رشت- کاسپین گفت: این دو پروژه بخش مهمی از کریدور آزادراهی و ریلی شمال- جنوب کشور هستند و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا شهریور سال آینده به بهره برداری می رسند.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی در بازدید از آزادراه منجیل- رودبار و راه آهن رشت- کاسپین همزمان با سفر رییس جمهور به استان گیلان گفت: بهره برداری از آزادراه منجیل- رودبار و راه آهن رشت- کاسپین نقش بسیار مهمی در تکمیل کریدور آزادراهی و راه آهن شمال-جنوب کشور دارد و درصورت تامین اعتبار مورد نیاز تا شهریور سال آینده به بهره برداری می رسند و این اقدام گام عظیمی در ساماندهی ترافیک آزادراه قزوین- رشت و افزایش ظرفیت های ترانزیتی راه آهن قزوین- رشت دارد.
وی در خصوص کریدور شمال- جنوب کشور اظهار داشت:  این کریدور ۱۳۴۰ کیلومتر است که از انزلی تا بندر امام‌خمینی امتداد می‌یابد و آزادراه منجیل- رودبار حلقه مفقوده بخش آزادراهی و راه آهن رشت- انزلی- بندر کاسپین نیز علاوه بر نقش اساسی در تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب و ارتباط با کشورهای همسایه موجب اتصال دو بندر بسیار مهم انزلی و کاسپین به شبکه سراسری ریلی کشور می‌‌شود. معاون وزیر راه  وشهرسازی در بازدید از راه آهن رشت- کاسپین بیان کرد: راه آهن رشت-کاسپین با هدف احداث کریدور ریلی جدید به منظور صادرات و واردات کشور و ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین المللی احداث می شود. خادمی ادامه داد: راه آهن رشت-کاسپین به طول۳۵ کیلومتر در دو قطعه در حال اجرا است و پیشرفت فیزیکی آن حدود ۷۰ درصد است. وی با اشاره به اجرای این پروژه در ۲ قطعه اظهار داشت: قطعه ۶ به طول ۱۷ کیلومتر ۹۱ درصد و قطعه ۷ به طول ۱۸ کیلومتر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی روسازی این مسیر ریلی را ۲۳ درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۱٫۵ کیلومتر از این محور ریلگذاری شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعتبار هزینه شده در این پروژه را ۸۴۰ میلیارد تومان دانست و افزود: برای اتمام کل پروژه ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و در صورت تامین اعتبار به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان، این پروژه تا شهریور سال آینده آماده بهره برداری می شود. خادمی تامین مصالح مورد نیاز این پروژه را یکی دیگر از مشکلات اجرایی طرح دانست و گفت: در حال حاضر بیش ار ۵۰۰ هزار متر مکعب از عملیات خاکی این پروژه باقی مانده است که با اختصاص معدن و تامین مصالح روند اجرای این پروژه ریلی شتاب بیشتری می گیرد.

۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آزادراه منجیل- رودبار مورد نیاز است
خادمی بازدید از آزادراه منجیل- رودبار را بخش دیگری از سفر به استان گیلان اعلام کرد و گفت: آزادراه قزوین- رشت ۱۳۸ کیلومتر طول دارد که ١٢٩ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است و بخش‌های باقیمانده این محور، حدفاصل منجیل تا رودبار به طول ۱۱.۳ کیلومتر یکی از مهمترین گلوگاه‌های ترافیکی در این آزادراه محسوب می‌شود. از این بخش۳.۲ کیلومتر آن در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده و ۸.۲ کیلومتر آن در قالب دو قطعه به طول ۳.۳ و ۴.۹ کیلومتر در حال اجرا است. خادمی آزادراه قزوین- رشت را یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی شمال کشور دانست و افزود: به دلیل اتصال آزادراه به جاده فعلی، ظرفیت مسیر موجود با در نظر گرفتن ترافیک عبوری از آزادراه بسیار کم است و در نتیجه این گلوگاه مشکل ساز خواهد شد و روان شدن کامل ترافیک آزادراه تنها با احداث بخش دوم منجیل- رودبار میسر می‌شود.
وی تکمیل این آزادراه را موجب حذف گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین- رشت دانست و ادامه داد: در حال حاضر روزانه ۳۰ هزار تردد در آزادراه قزوین- رشت صورت می گیرد که با تکمیل آزادراه منجیل- رودبار این میزان به عبور ۵۰ هزار خودرو در روز می رسد. معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی این آزادراه را ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت: این پروژه با توجه به توپوگرافی منطقه و عبور از حاشیه شهر رودبار از نظر حجم عملیات اجرایی و اعتبار مورد نیاز ویژه است و با در نظر گرفتن سختی های اجرا نسبت به پروژه های آزادراهی کشور از رشد مطلوبی برخوردار است. خادمی اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه را ۵۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه نیز در هفته دولت سال آینده آماده بهره برداری است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص ابنیه فنی این آزادراه توضیح داد و گفت: این مسیر دارای ۳ کیلومتر تونل در قالب ۴ دستگاه  و ۷ دستگاه پل به طول ۲ کیلومتر است که تمام پل های مسیر خاص و با عملیات اجرایی ویژه ای در حال ساخت است.