۱۰۰ هزار تن به ظرفیت ذخیره‌سازی روغن کشور افزوده می‌شود
۱۰۰ هزار تن به ظرفیت ذخیره‌سازی روغن کشور افزوده می‌شود

  مدیرکل دفتر فنی و مهندسی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با ساخت دو مجتمع در استان‌های تهران و البرز، ظرفیت ذخیره‌سازی روغن خام در کشور ۱۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد. احمد عبدلی افزود: دو طرح ذخیره سازی روغن نباتی در استان تهران و البرز در حال ساخت است که با ساخت و تکمیل و […]

 

مدیرکل دفتر فنی و مهندسی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با ساخت دو مجتمع در استان‌های تهران و البرز، ظرفیت ذخیره‌سازی روغن خام در کشور ۱۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد. احمد عبدلی افزود: دو طرح ذخیره سازی روغن نباتی در استان تهران و البرز در حال ساخت است که با ساخت و تکمیل و بهره برداری از این پروژه‌های در دست احداث، ۱۰۰ هزار تن به ظرفیت روغن نباتی کشور اضافه می‌شود. مدیرکل دفتر فنی و مهندسی شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: پروژه ساخت مخازن روغن خام نباتی استان تهران در مجتمع شهید مدرس رباط کریم در مساحتی در زمینی به مساحت ۴۲ هزار متر مربع در حال انجام است. وی افزود: این طرح شامل ۱۳ مخزن فولادی (۷ مخزن برای ذخیره سازی روغن پالم به ظرفیت ۲۰ هزار تن و ۶ مخزن برای ذخیره‌سازی سویا و آفتابگردان به ظرفیت ۳۰ هزار تن) است. مدیرکل فنی و مهندسی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در این مجتمع ساختمان‌های جنبی شامل آزمایشگاه، تعمیرگاه مکانیک و برق ساختمان، پمپاژ و سایر امکانات جانبی تعبیه شده و ساخت مجتمع دارای پیشرفت برنامه‌ای ۵۱ درصد و پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصد و پیشرفت مالی ۴۶ درصد است.

 

صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ایران
به آفریقا

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با وجود شرایط سخت کرونا میزان صادرات ایران به آفریقا به حدود ۸۰۰ میلیون دلار می رسد که این میزان نشان دهنده اهمیت قاره آفریقا در برنامه های اقتصادی ایران است. مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با وجود شرایط سخت پاندمی کرونا در یکسال گذشته میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران به آفریقا به حدود ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد که این میزان نشان دهنده اهمیت قاره آفریقا در برنامه‌های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران است. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ایران به دنبال توسعه همه‌جانبه روابط با کشورهای آفریقایی از جمله کنیا در راستای منافع مشترک ملت‌هاست. وی تصریح کرد: کشورهای آفریقایی از ظرفیت‌های لازم برای توسعه و بالندگی برخوردار هستند و جمهوری اسلامی ایران از استقلال، پیشرفت و رفاه مردم آفریقا حمایت می‌کند. رضاخواه تأکید کرد: دولت و مجلس جدید جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است روابط اقتصادی خود را با کشورهای آفریقایی به ویژه کنیا در حوزه‌های کشاورزی، ماشین آلات کشاورزی، مصالح ساختمانی، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی – دارویی، تکنولوژی، نانوتکنولوژی و صنایع معدنی گسترش دهد.

 

قیمت لوازم خانگی
تعدیل شد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: ۸ شرکت طی ۶ ماه گذشته افزایش قیمت روی کالاهای خود اعمال کرده بودند که تا امروز ۹۰ درصد از آنها قیمت ها را تعدیل و نرخ های قبلی را مجدد اعلام کردند. پس از بیانات رهبری، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت اعلام کرد که طی مذاکراتی که با تولیدکنندگان لوازم خانگی داشته، مقرر شده کالاهایی که با افزایش قیمت مواجه شده بودند، مجدد به قیمت‌های سابق بازگردند. در همین رابطه اکبر پازوکی در مورد قیمت لوازم خانگی در بازار اظهار کرد: تقریباً ۸ شرکت طی ۶ ماه گذشته افزایش قیمت روی کالاهای خود اعمال کرده بودند که تا امروز ۹۰ درصد از آنها قیمت‌ها را تعدیل و قیمت‌های قبلی را مجدد اعلام کردند. وی افزود: البته بازار همچنان در رکود است و مردم قدرت خرید لوازم خانگی را ندارند زیرا بی تعارف باید گفت که قیمت‌ها گران است که آن هم از گران بودن قیمت مواد اولیه نشأت می‌گیرد. در واقع به دلیل گران بودن مواد اولیه قیمت لوازم خانگی بالا رفته است. وی ادامه داد: کالا به اندازه کافی عرضه می‌شود اما به دلیل پایین بودن قدرت خرید و بالا بودن قیمت کالاها، تقاضای چندانی در بازار نداریم و مردم بیشتر به دنبال تعمیرات هستند تا اینکه کالای نو بخرند.

 

گرانی برنج
منطقی نیست

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با بیان اینکه قیمت های فعلی برنج منطقی و عرف نیست، گفت: وضعیت قیمت برنج در حالیست که ما کمبودی در این کالا نداریم و برنج به اندازه کافی عرضه می شود. قاسمعلی حسنی در مورد وضعیت قیمت برنج در بازار اظهار کرد: در حال حاضر برنج ایرانی از ۴۷ تا ۷۷ هزار تومان عرضه می شود که این قیمت ها منطقی و عرف نیست. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران افزود: وضعیت قیمت برنج در حالیست که ما کمبودی در این کالا نداریم و برنج ایرانی و خارجی به اندازه کافی در بازار عرضه می شود. بنابراین فروش برنج با این قیمت ها درست نیست. وی ادامه داد: قیمت برنج را کشاورزان مناطق ۳ استان شمالی تعیین می‌کنند که متاسفانه یک عده در این وضعیت سودجویی و افزایش های غیرمنطقی در قیمت برنج اعمال می کنند. حسنی گفت: قیمت برنج خارجی نیز در بازار بالاست؛ اگرچه برنج هندی دولتی از ۱۸ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می فروشند اما این برنج در بازار آزاد از ۲۳ تا ۲۹ هزار تومان قیمت دارد. همچنین قیمت برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی حدود ۳۰ هزار تومان قیمت دارد.

 

الزامی برای حداقل تراکنش برای کارت‌خوان‌ها وجود ندارد

مدیرعامل شرکت شاپرک با تاکید بر اینکه مقررات یا آیین‌نامه‌ای برای کارت‌خوان‌های کم تراکنش تعیین نشده تاکید کرد که فشار بر پذیرندگان برای ایجاد تراکنش اضافی غیر قانونی است. سید کاظم دهقان اظهار کرد: اقتصادی نبودن کارت‌خوان‌های کم تراکنش مبحثی است که همیشه مورد توجه شرکت‌های پرداخت و بانک‌ها قرار داشته اما این موضوع نباید به ایجاد تراکنش اضافه منجر شود. وی با بیان اینکه گزارش‌های دریافت شده نشان می‌دهد که از سوی برخی شرکت‌های پرداخت، پذیرندگان ملزم به ایجاد حداقل تراکنش شده‌اند، تصریح کرد: شرکت‌های پرداخت تحت هیچ شرایطی نباید پذیرندگان را مجبور یا تشویق به ایجاد تراکنش صوری به دلیل اقتصادی نبودن تحویل امانی دستگاه کارت‌خوان کنند. مدیرعامل شرکت شاپرک همچنین تصریح کرد: شرکت‌ها می‌توانند با توافق پذیرندگان، هزینه کارت‌خوان‌های کم تراکنش خود را متناسب با عملکرد و عمر آنها دریافت کنند. مدیرعامل شرکت شاپرک با تاکید بر اینکه شرکت شاپرک آمادگی دریافت شکایات در این زمینه را دارد، خاطرنشان کرد: پذیرندگان و صاحبان کسب و کار جهت اعلام شکایت خود از عملکرد شرکت‌های پرداخت می‌توانند به سایت شرکت به نشانی shaparak.ir مراجعه و آن‌ را ثبت کنند.