پروژه ریلی جان می‌گیرد!
پروژه ریلی جان می‌گیرد!

    راه‌آهن لرستان به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم لرستان، در سفر هیئت دولت به این استان مورد تاکید و پیگیری مسئولان استانی و مردم قرار گرفت تا دولت سیزدهم این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهد. در سفر هیئت دولت به لرستان با تاکید رئیس جمهور و وزیر راه و […]

 

 

راه‌آهن لرستان به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم لرستان، در سفر هیئت دولت به این استان مورد تاکید و پیگیری مسئولان استانی و مردم قرار گرفت تا دولت سیزدهم این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهد.
در سفر هیئت دولت به لرستان با تاکید رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، پروژه ریلی لرستان به عنوان اولویتی مهم در صدر مصوبات سفر قرار گرفت و مسئولان از پیش بینی اعتبارات ویژه برای این پروژه خبر دادند.

راه‌آهن لرستان یک پروژه ملی است
وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر هیئت دولت و در بازدید از پروژه راه آهن لرستان، این پروژه را به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های راه آهن کشور مطرح کرده و گفت: احداث این پروژه علاوه بر اینکه خواسته مردم لرستان بوده، یک پروژه ملی هم است.
رستم قاسمی با بیان اینکه پروژه راه آهن دورود- خرم آباد جز کریدورهای اصلی راه آهن کشور است، افزود: قرارداد ساخت این پروژه با قرارگاه خاتم بسته شده بود ولی متأسفانه ظرف چند سال گذشته به دلیل مشکلات مالی این پروژه تقریباً تعطیل شده است.
وی گفت: قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان بحث فعال کردن پروژه راه آهن دورود- خرم آباد در جلسه‌ای مطرح شد و برای فعال سازی آن اعتباراتی پیش بینی شده است.

برنامه ۳ ساله برای تحقق مطالبه اساسی مردم لرستان
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پروژه راه آهن خرم آباد اگر تأمین منابع شود ظرف سه سال به بهره برداری می‌رسد، گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های سخت در حوزه راه آهن کشور است به طوری که ۳۰ درصد آن تونل بوده و پل‌ها و ابنیه های بزرگی دارد.
وی یادآور شد: اعتبار پروژه راه‌آهن دورود- خرم آباد از محل‌های خارج از اعتبارات جاری کشور تأمین خواهد شد.

راه‌آهن لرستان جزو مصوبات سفر هیئت دولت است
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز در این رابطه در دیدار خود با اقشار مختلف مردم با تاکید بر اینکه ما مسئله ریل و راه آهن لرستان را جزو مصوبات سفر آورده‌ایم، گفت: قضیه ریل سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.
حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: عقب ماندگی‌های گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرف‌های جدید برای استان بزنیم؛ به هر روی راه آهن خرم آباد جزو دستور است و در مصوبات هم ذکر شده و آن را جزو اولویت‌های استان می‌دانیم.
تازه‌ترین اظهارات مسئولان لرستان حاکی از بازگشت ماشین آلات به این پروژه است تا این طرح ریلی و مطالبه اساسی مردم لرستان جان تازه ای بگیرد.

پیش بینی اعتبار از محل تهاتر نفت
احمد رضا دالوند در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه راه آهن و قرار گیری آن در بین مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان اظهار داشت: رئیس جمهور دستور دادند که این پروژه در اسرع وقت عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه در حال پیگیری هستیم تا مصوبه مربوط به این پروژه ابلاغ قطعی شود، گفت: مبلغی اعتبار از محل تهاتر نفت برای این پروژه پیش بینی شده است.

ماشین آلات به پروژه برگردانده شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان با اشاره به اینکه با پیمانکار پروژه رایزنی‌هایی را داشته‌ایم، افزود: با توجه به اینکه یک سری از ماشین آلات این پروژه از محیط کارگاه خارج شده بود، پیگیری کردیم تعدادی از این ماشین آلات به پروژه برگردانده شد.
دالوند با تاکید بر اینکه البته پروژه راه آهن مقداری مشکلات قرار دادی هم دارد، افزود: با توجه به اینکه سال ۹۲ استارت این پروژه زده شده، قرار داد آن به همان کیفیت باقی مانده است.
وی با تاکید بر اینکه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این رابطه پیگیری‌هایی داشته‌ایم، عنوان کرد: یک سری مقدمات را فراهم کرده‌ایم، مکاتباتی صورت گرفته و به دنبال این هستیم که قرار داد مربوط به این پروژه به روز رسانی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان بیان داشت: به محض اینکه این قرار داد به روز رسانی شود، عملیات اجرایی پروژه را شروع خواهیم کرد.

تزریق منابع به پروژه راه‌آهن دورود-خرم آباد پس از سفر رئیس جمهور
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در آخرین اظهار نظر خود پیرامون راه آهن دورود-خرم آباد گفته است: ساخت این مسیر به طول ۱۲۵ کیلومتر در دست اجرا است اما روند آن کند است؛ بلندترین تونل ریلی کشور و منطقه در این مسیر احداث می‌شود که به ۳۰ کیلومتر می‌رسد، ۱۱ کیلومتر از آن احداث شده که با سفر رئیس جمهور به لرستان، منابعی به آن تزریق شد و امیدواریم ظرف ۳ سال آینده به خرم آباد برسیم.
براساس این گزارش، راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه‌های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود. از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های ریلی مهم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.
این پروژه با پیشرفت ۳۸ تا ۴۰ درصدی، طی سه سال اخیر تعطیل شده بود تا امید به اجرای آن هر روز کمرنگ‌تر شود.
در جریان سفر هیئت دولت سیزدهم و با قرار گرفتن راه آهن لرستان در لیست پروژه‌های سفر، بار دیگر امید به تکمیل این پروژه ریلی قوت گرفت و حالا چشم‌ها به تحقق وعده مسئولان دوخته شده تا این مطالبه ۳۰ ساله ظرف سه سال و در دولت سیزدهم به مرحله افتتاح برسد.