تقدیر رییس جمهور از اقدامات سازمان بنادر برای احیای خلیج گرگان
تقدیر رییس جمهور از اقدامات سازمان بنادر برای احیای خلیج گرگان

رئیس جمهور رشد ترانزیت، راه اندازی سامانه هوشمند پایش مصوبات سفرهای استانی، اقدامات سازمان بنادر در احیای خلیج گرگان ، بسیج امکانات برای اعزام و بازگشت حجاج بیت‌الله الحرام را از اقدامات قابل تقدیر وزارت راه و شهرسازی و زمینه‌ساز تحقق برنامه‌های کلان دولت مردمی عنوان کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، آیت […]

رئیس جمهور رشد ترانزیت، راه اندازی سامانه هوشمند پایش مصوبات سفرهای استانی، اقدامات سازمان بنادر در احیای خلیج گرگان ، بسیج امکانات برای اعزام و بازگشت حجاج بیت‌الله الحرام را از اقدامات قابل تقدیر وزارت راه و شهرسازی و زمینه‌ساز تحقق برنامه‌های کلان دولت مردمی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان با حضور در وزارت راه و شهرسازی از نزدیک در جریان عملکرد، طرح‌ها و پروژه‌های مهم این وزارتخانه، به ویژه در زمینه احداث مسکن قرار گرفت و از اقدامات انجام شده توسط این مجموعه در برخی حوزه‌ها تقدیر کرد.
رئیس جمهور، ‌وزیر راه و شهرسازی را فردی عملگرا و با جدیت در پیگیری امور مرتبط با زیرمجموعه خود دانست و افرود:‌ رشد قابل توجه ترانزیت کشور و هدفگذاری برای ترانزیت ۲۰ میلیون تنی در سال جاری که از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شده،‌ عملکرد مطلوبی است.
تقدیر رئیس جمهور از اقدامات انجام شده در بنادرکشور
رئیسی همچنین از اقدامات در حال انجام،‌ در حوزه بنادر به ویژه در احیای خلیج گرگان قدردانی کرد و افزود: با توجه به اهمیت کریدورها و مسیرهای کشور،‌ پیگیری و اقدامات برای تکمیل و بهسازی باید به صورت روزانه و ساعتی باشد تا اهداف در نظر گرفته شده در این حوزه محقق شود.
وی در ادامه از آمادگی کامل برای تامین اعتبار کریدور شمال- جنوب خبر داد و گفت:‌ با توجه به اهمیت و ضرورت تکمیل این کریدور،‌ اقدامات لازم در حوزه تملک اراضی بدون نگرانی نسبت به اعتبارات، ‌به سرعت انجام شود.
رئیس کابینه سیزدهم، توسعه مسیرها و انجام اقدامات لازم در زمینه تامین لکوموتیو و واگن را نیز ضروری دانست و با اشاره به کارهای انجام شده در این حوزه‌ها گفت: تکمیل مسیرهای ضروری، انتقال بار و مسافر را تسهیل می‌کند و جنبه تجاری و بازرگانی آن نیز از اهمیت
دوچندان برخوردار است.
تاکید رئیس جمهور بر اصلاح وضعیت ناوگان هوایی
تعیین زمان مشخص و رعایت زمان‌بندی برای همه پروژه‌ها در حوزه راه، مسکن و … از تاکیدات رئیس جمهور بود که در این خصوص اظهار کرد: ضمن تعیین زمان برای همه طرح‌ها، زمان‌بندی را به وسیله تابلویی در دید همه از جمله مردم، مدیران و ناظران طرح قرار دهید چرا که کنترل زمان در پیشبرد طرح‌ها بسیار مهم است.
قدردانی از مدیریت خوب در اعزام و بازگشت حجاج بیت‌الله الحرام
رئیسی خاطر نشان کرد:‌ بسیج امکانات و مدیریت خوب در اعزام و بازگشت حجاج بیت‌الله الحرام موجب شد عملیات حج ۱۴۰۱ بدون مشکل انجام شود و باید از همه دست‌اندرکاران این حوزه تقدیر به عمل آید.
راه‌اندازی سامانه ویژه پایش مصوبات سفرهای استانی
وی همچنین راه‌اندازی سامانه ویژه برای پایش مصوبات سفرهای استانی را از دیگر اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی دانست وگفت: شرط موفقیت سفرهای استانی اجرای مصوبات و مطلع شدن مردم از آثار آن‌هاست که ایجاد این سامانه در پیگیری مصوبات تاثیر گذار
خواهد بود.
رئیس جمهور در خصوص نقش سامانه‌های گوناگونی که در وزارت راه و شهرسازی فعال است، اظهار کرد: این سامانه‌ها آمار و ارقام را پیش روی مسئولان قرار می‌دهد و به این ترتیب به آن‌ها در شناخت و وضعیت، صحنه و میدان و در ادامه، جمع‌بندی، تصمیم سازی و تصمیم‌گیری کمک می‌‍‌کند تا به نظارت و پایش دقیق مسائل بپردازند.

 

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛
توسعه ۳بندر شمالی استان بوشهر و ساماندهی ۲۰ بندر کوچک کشور

معاون وزیر راه و‌ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گزارشی از عملکرد این سازمان در راستای احیای خلیج گرگان، توسعه ۳ بندر شمالی استان بوشهر و ساماندهی ۲۰ بندر کوچک کشور را به رییس جمهور، ارائه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در جلسه شورای معاونین وزارت راه و شهرسازی با حضور آیت الله رییسی رییس جمهور اظهار داشت: بلافاصله فردای دستور رییس جمهور مبنی بر احیای خلیج گرگان، عملیات لایروبی کانال آشوراده آغاز شد و تاکنون ۱۵ درصد از عملیات لایروبی انجام شده است و با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، ۳ دایک بزرگ به منظور لایروبی احداث می شود.
وی افزود: از هشتم مرداد ماه، با در اجرای دستور رییس جمهور، لایروبی دو شاخه ای که مربوط به تردد قایق ها است آغاز شده است و فعالیت های مربوط به آن دنبال در حال انجام است.مدیرعامل سازمان بنادر همچنین به دستور رییس جمهور مبنی بر توسعه ۳ بندر شمالی استان بوشهر اشاره و عنوان کرد: در اجرای این دستور نه تنها طرح مطالعاتی توسعه ۳ بندر ریگ، گناوه و دیلم آغاز شده ، بلکه لایروبی بندر ریگ نیز به زودی کلید خواهد خورد .
صفایی با تاکید بر اینکه توسعه بنادر کوچک تاثیر بسیار زیادی در معیشت و اشتغال مردم منطقه دارد، اعلام کرد: ساماندهی ۲۰ بندر کوچک کشور در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد و فعالیت مربوط به برخی از این بنادر کوچک نیز آغاز شده است.

 

 

رئیس سازمان هواپیمایی:
تعداد فرودگاه‌ها با هواپیماها تناسب ندارد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: در شرایط کنونی تعداد فرودگاه‌های کشور با ناوگان هوایی ما تناسب ندارد و به همین دلیل به دنبال توسعه بیشتر نیستیم، اما همین فرودگاه‌ها که بعضا غیرفعال هستند کشور را در شرایط خاص مانند سیل و زلزله نجات داده است.
به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر ویدئویی از میثم لطیفی، معاون رئیس جمهوری در امور استخدامی درباره تعداد فرودگاه‌های کشور منتشر شده که در این باره می‌گوید:« اگر اشتباه نکنم ۵۰ یا ۵۴ فرودگاه در کشور داریم، آلمان پنج فرودگاه دارد. تقریبا همه این‌ها فرودگاه‌های بین‌المللی هستند. فرودگاه بین‌المللی یعنی گمرک می‌خواهد، پلیس بین‌الملل می‌خواهد. یعنی استانداردی دارد.» محمد محمدی‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۵۳ فرودگاه در اختیار شرکت فرودگاه‌ها است و تعدادی فرودگاه‌های مشترک نظامی و غیرنظامی داریم که از آن‌ها نیز استفاده می‌کنیم. همچنین تعدادی فرودگاه در کشور متعلق به وزارت نفت و  وزارت ارتباطات است و تعدادی از سطوح پروازی نیز در اختیار سایر وزارتخانه‌ها است.
وی ادامه داد: آن چیزی که وزارت راه و شهرسازی متکفل آن است همان ۵۳ فرودگاه در اختیار شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه‌های مشترک است. البته فرودگاه‌ها صرفاً برای جابه‌جایی مسافر ساخته نشده‌ و می‌تواند کشور را در شرایط خاص نجات دهد. به عنوان مثال فرودگاه بم در چند شب حق خودش را نسبت به کل کشور ادا کرد یا فرودگاه کرمانشاه در حادثه زلزله و سیل ما را نجات داد و این نقش فرودگاه‌ها در حوادث و بلایای طبیعی است که می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
در همین رابطه محمدی‌بخش – رئیس سازمان هواپیمایی با بیان این‌که در سال‌های گذشته به واسطه بالگرد و هواپیما وارد شهرها و استان‌های سیل‌زده شدیم، به ایسنا گفت: در حال حاضر اگر در سیستان و بلوچستان اتفاقی مانند سیل بیفتد، این فرودگاه‌ها هستند که ما را نجات می‌دهند. به عنوان مثال در همین اتفاق اخیر که در طبس افتاد، تعداد ۳۰ سورتی پرواز برای امداد و انتقال در فرودگاه طبس با سه هواپیما و شش بالگرد انجام دادیم که شامل اعزام پزشک، دارو، تجهیزات و جابه‌جایی آسیب‌دیدگان بود. همین مسائل است که ماهیت فرودگاه‌ها را نشان می‌دهد.
او در پاسخ به این‌ سوال که سیاست توسعه‌ای در فرودگاه‌ها به شکل توسعه کمی است یا کیفی؟ اظهار کرد: مجوز فرودگاه را یک نهاد تایید نمی‌کند بلکه سلسله فرآیندی دارد که باید اتفاق بیفتد و یک فرودگاه صرفاً با درخواست یک نفر احداث نخواهد شد. تمام فرودگاه‌های کشور این فرآیند را طی کردند اما به نظر می‌رسد آنقدر که در حوزه فرودگاهی توسعه پیدا کردیم در زمینه ناوگان هوایی توسعه نیافتیم و با یکدیگر همخوانی ندارد. این اشکالی  است که باید رفع شود چرا که مانند پیکری هستیم که با هم تناسبی ندارد بنابراین باید به این موضوع توجه جدی کنیم.
وی اضافه کرد: براساس شرایط موجود دنبال توسعه فرودگاهی نیستیم چرا که در وهله نخست قانون به ما این اجازه را نمی‌دهد و اجازه نداریم از بودجه و اعتبارات موجود، فرودگاه جدید احداث کنیم اما نمی‌توانیم آن‌ها را کاهش دهیم؛ چرا که فرودگاه را احداث کردیم و برای احداث آن سرمایه‌گذاری و هزینه هنگفتی صورت گرفته است، اما در حال حاضر تنها یک هزینه نگهداری دارد. از سوی دیگر اگر اتفاقی در کشور بیفتد همین فرودگاه‌ها هستند که به کل کشور کمک خواهند کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که در برخی از فرودگاه‌ها تقریباً پروازی صورت نمی‌گیرد، اعلام کرد: باید در این بخش بیشتر فعالیت کنیم که تعداد هواپیماهای خود را افزایش دهیم و چراغ فرودگاه‌ها را روشن کنیم تا بتواند به مردم سرویس‌دهی کند. در این صورت تناسب برقرار خواهد شد اما این سیاست را هم نداریم که اگر باند یک فرودگاه ناقص است یا نیاز به تعمیر و نگهداری دارد، آن را انجام ندهیم و سراغ احداث فرودگاه جدید برویم و کلنگ دیگری را بزنیم. این روش درست نیست و البته در سیاست‌های دولت هم قرار ندارد.

 

 

افزایش ۳۰ درصدی عوارض آزادراه‌های کشور
مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از افزایش ۲۸ تا ۳۰ درصدی آزادراه‌های کشور خبر داد و گفت: افزایش این نرخ عوارض آزادراهی طبق قانون باید هر سال اتفاق بیفتد اما در سال گذشته افزایش نداشتیم.
عباس بیات سرمدی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: طبق ماده ۳۴ آیین‌نامه اجرایی قانون احداث آزادراه‌های کشور، سالانه باید نرخ عوارض آزادراهی به‌روز شود اما ابلاغ قبلی برای افزایش نرخ عوارض آزادراهی مربوط به سال ۱۳۹۹ بود و در سال گذشته این اتفاق نیفتاد.
او با بیان اینکه نرخ عوارض آزادراهی امسال نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲۸ تا ۳۰درصد افزایش یافته است، افزود: بهره‌برداران آزادراهی پیش از این نیز درخواست‌هایی برای افزایش نرخ عوارض داشتند؛ چراکه آنها بخش خصوصی هستند که بازگشت سرمایه خود را از طریق همین عوارض دریافتی برنامه‌ریزی می‌کنند و با بالارفتن هزینه نگهداری آزادراه‌ها و مدل مالی‌ای که بین بهره‌برداران و شرکت ساخت به عنوان قرارداد امضا شده است، به‌ گونه‌ای است که باید سرمایه‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث آزادراه‌های کشور در طول بازه زمانی مشخص به آنها بازگردد و طبق قانون آنها می‌توانند تا ۱۵ درصد عوارض دریافتی از مردم را هزینه تعمیر و نگهداری آزادراه‌ها کنند و ۱۰ درصد آن را بابت هزینه بهره‌برداری از جمله حقوق و دستمزد پرسنلشان در این آزادراه‌ها برنامه‌ریزی کنند.
مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: اگر میزان افزایش نرخ عوارض یک آزادراه با آزادراه دیگر متفاوت است به این دلیل بوده که پارامترهای مختلفی برای محاسبه عوارض آزادراهی وجود دارد که شامل مدل مالی امضا شده بین سازنده و بهره‌بردار و شرکت ساخت، هزینه‌های نگهداری آزادراه‌ها، نرخ تورم و میزان تردد خودرو و غیره است. به عنوان مثال اگر در یک آزادراه تردد خودرو به اندازه‌ای نباشد که بهره‌بردار بتواند در بازه زمانی مشخص شده در قرارداد به سرمایه خود برسد پیشنهاد می‌کند تا عوارض آزادراه را با درصد بالاتری افزایش دهد تا بتواند سرمایه‌اش را برگرداند.
وی درباره نرخ عوارض ابلاغ‌شده جدید برای سال جاری در آزادراه کشور گفت: عوارض آزادراهی در محورهایی که دریافت آن به صورت الکترونیکی است، به‌ گونه‌ای محاسبه می‌شود که اگر مالک خودرو از یکی از آزادراه‌های الکترونیکی استفاده کند و تا ۱۵ روز عوارض خود را پرداخت نکند مشمول جریمه خواهد شد و جریمه آن ماهانه سه درصد به اضافه اصل عوارض آن آزادراه است که به صورت پلکانی افزایش یافته و محاسبه خواهد شد.

در جلسه مدیریت بحران و ارتقای ایمنی تاکید شد؛
ضرورت آماده باش و برگزاری مانور برای حفظ آمادگی‌های لازم در راه‌آهن سراسر کشور
جلسه مدیریت بحران و ارتقاء ایمنی راه‌آهن با حضور قائم مقام، معاونان و مدیران ستادی و مدیران مناطق راه‌آهن از طریق ویدئو کنفرانس در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری، قائم مقام راه‌آهن در این جلسه ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، با اشاره به وقوع بارندگی و سیلاب‌های اخیر در نقاط مختلف کشور اظهار داشت: طبق هشدارهای سازمان هواشناسی، بارش باران و وقوع سیل طی روزهای آتی در سراسر کشور ادامه دارد؛ بنابراین ضروری است که مدیران مراقبت‌های لازم در این زمینه را داشته باشند.
وی با بیان اینکه موضوع آمادگی در برابر حوادث، موضوعی همیشگی است، تاکید کرد: انجام بازدیدهای مستمر و مانورهای مختلف باعث می‌شود تا در زمان وقوع حادثه آمادگی‌های بیشتری برای جمع آوری سانحه داشته باشیم ، همچنین تعمیرات به موقع واگن‌های امدادی و جرثقیل‌ها، لغو مرخصی و آماده به کاری نیروها در این شرایط ضروری است.
به گفته قائم مقام راه‌آهن؛ پس از وقوع حادثه نیز، انجام اقدامات اصلاحی برای بازسازی آن نقطه باید به گونه‌ای باشد که در آینده شاهد تکرار سانحه مشابه
در آن محل نباشیم.
وی با تشکر از همکاران مناطقی که عملکردی کاهشی در شاخص‌های حوادث ریلی داشتند، خاطرنشان کرد: طبق دستور مدیرعامل محترم، پس از این، کاهش یا افزایش حوادث و سوانح، در عملکرد مدیران کل ستادی و مناطق نیز مورد ارزیابی قرار
خواهد گرفت.
آسیب شناسی تاثیر نیروی انسانی در وقوع حوادث و ارائه پیشنهادات اصلاحی برای کاهش نقش نیروی انسانی در وقوع حوادث، توسط کارگروهی متشکل از کارشناسان ادارات کل امور رفاهی و سلامت، مرکز توسعه، آموزش و فناوری، منابع انسانی و تشکیلات و ایمنی و نظارت بر شبکه و به ریاست معاون محترم توسعه مدیریت، از دیگر تأکیدات قائم مقام راه آهن در این جلسه بود.
وی همچنین از دفتر روابط عمومی و مرکز توسعه، آموزش و فناوری شرکت راه‌آهن خواست، پویانمایی و کلیپ‌های آموزشی بیشتری در زمینه فرهنگ سازی و درس آموزی از سوانح راه‌آهن تولید کنند.
قائم‌مقام راه‌آهن خاطرنشان کرد: اگر مقررات به شکل صحیح انجام شود و هر شخصی وظیفه خود را به درستی انجام دهد، حادثه رخ نمی‌دهد، بنابراین مدیران کل مناطق و معاونان آنان بایستی نظارت بیشتری بر اجرای صحیح مقررات داشته باشند.
در این جلسه همچنین گزارشی از الزامات و تکالیف قانونی مدیریت بحران در شرکت راه‌آهن و بازنگری مقررات عمومی حرکت ارائه شد.