نوسازی بناهای لرزان با خانه‌سازی ارزان
نوسازی بناهای لرزان با خانه‌سازی ارزان

در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی ارتقای کیفیت و زیست پذیری مسکن دولتی را در دستور کار قرار داده، همزمان قرار است با مشوق‌های شهرسازی، احیای بافت‌های فرسوده نیز تسریع شود. کیفی‌سازی‌ در نهضت ملی مسکن به‌عنوان یک شرط مدنظر قرار گرفته است. آنگونه که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، کاهش تعداد واحدهای مسکونی […]

در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی ارتقای کیفیت و زیست پذیری مسکن دولتی را در دستور کار قرار داده، همزمان قرار است با مشوق‌های شهرسازی، احیای بافت‌های فرسوده نیز تسریع شود.

کیفی‌سازی‌ در نهضت ملی مسکن به‌عنوان یک شرط مدنظر قرار گرفته است. آنگونه که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، کاهش تعداد واحدهای مسکونی برای ساخت در هر هکتار، یکی از اقداماتی است که به‌منظور افزایش کیفی واحدهای مسکن دولتی اجرا می‌شود.
کیفیت ساخت مسکن در ایران یک چالش جدی برای اقتصاد است و میانگین ۲۵تا ۳۰سال برای عمر ساختمان‌های مسکونی، به‌تنهایی می‌تواند این بحران را توصیف کند. به همین دلیل بود که در سال‌های اخیر، قواعد و مقررات مربوط به حوزه ساختمان تمرکز بیشتری بر ارتقای کیفیت بنا داشته و در قانون جهش تولید مسکن نیز پیرو همین موضوع، مقرر شد همه ساختمان‌های احداث‌شده در قالب این قانون بیمه کیفیت شده و اجزای مختلف آنها ۳ تا ۱۰ سال بیمه باشند. کاهش تراکم واحدهای مسکونی در هکتار نیز، که وزیر راه و شهرسازی مطرح کرده، یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند به کیفیت بنا و زیست پذیری مسکن دولتی کمک کند.

é تمرکز بر کیفیت
رسیدن میانگین عمر ساختمان‌های مسکونی به محدوده ۲۵تا ۳۰سال آن‌هم در شرایطی که در کشورهای توسعه‌یافته این رقم به ۱۰۰سال می‌رسد، نتیجه عواملی در اقتصاد کلان است که به‌واسطه صرفه احداث بنای جدید با تراکم بالا، باعث رواج بسازبفروشی شده و در مقابل، حذف همین عوامل در کشورهای توسعه‌یافته، به افزایش عمر ساختمان‌ها به بیش از یک قرن منجر شده است. در ایران، چند سالی است که به‌خصوص از طریق مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان و سختگیری برای اجرای این مباحث به فراخور ابعاد و گسترده سازه در دستور کار قرار گرفته است.
در مسکن مهر، سهل‌انگاری در برخی جزئیات این مقررات باعث شد کیفیت برخی ابنیه به سبک بسازبفروشی افول کند یا در موردی مانند زلزله کرمانشاه، فقط غفلت از مقاوم‌سازی دیوارها با دیوار بند (وال پست) به ریزش دیوارها منجر شد درحالی‌که سازه مهندسی توانسته بود زلزله را تاب بیاورد. در نهضت ملی مسکن اما، آنگونه که پیش‌از این محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به همشهری گفته بود، همه ساختمان‌های احداث‌شده در قالب قانون جهش تولید مسکن بیمه کیفیت می‌شوند و اجزای مختلف آنها باید ۳ تا ۱۰ سال بیمه باشند. نکته دیگر اینکه محمودزاده تأکید می‌کند: تمهیداتی اندیشیده شده تا خدمات زیربنایی و روبنایی پروژه‌های جهش مسکن، همزمان با ساختمان‌سازی احداث و آماده شود تا در زمان اتمام کار و آغاز سکونت متقاضیان، همه خدمات موردنیاز هم تأمین شده باشد و به‌عبارتی، واحدهای احداث شده منطبق به زیست شهری متقاضیان باشند. وزیر راه و شهرسازی نیز به‌تازگی، در جلسه اعطای حکم اعضای نهمین دوره شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان کشور، بر لزوم تغییر در شاخص‌های قیمت، کیفیت و سرعت ساخت واحدهای مسکونی تأکید داشته و کاهش تعداد واحدهای مسکونی برای ساخت در هر هکتار را ازجمله اقدامات انجام شده برای افزایش کیفی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرده است.

نظام‌مهندسی همراهی کند
به گزارش همشهری، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت همراهی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان برای تغییر در شاخص‌های قیمت، کیفیت و سرعت ساخت واحدهای مسکونی تأکید کرده است. او ضمن تشریح وضعیت کنونی بازار مسکن کشور، ایجاد تحول اساسی در تولید مسکن با استفاده از تجربیات نخبگان سازمان نظام‌مهندسی کشور را ناگزیر دانسته و می‌گوید: مسکن کشور در ۳‌شاخص قیمت، کیفیت و سرعت ساخت با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند که نیاز به توجه جدی دارد و ایجاد تحول در حوزه صنعتی‌سازی‌ مسکن با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور یک ضرورت محسوب می‌شود؛ چراکه روش‌های سنتی کنونی در ساخت مسکن نتیجه مطلوبی به‌دنبال نخواهد داشت و باید این ۳ شاخص مهم را با همکاری یکدیگر اصلاح کنیم. قاسمی، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، مهم‌ترین راه‌حل بازار مسکن را نزدیک کردن میزان عرضه یا تولید به تقاضا می‌داند که با اجرای نهضت ملی مسکن محقق خواهد شد.

é وضعیت پول و زمین مسکن دولتی
وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: سالانه حداقل ۴۰۰‌هزار میلیارد تومان برای ساخت یک‌میلیون مسکن نیاز است که این عدد در نقدینگی و بودجه کشور رقم بسیار سنگینی محسوب می‌شود اما تلاش می‌کنیم تا این عدد به مسکن اختصاص یابد. قاسمی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد زمین‌های ۴‌ساله نهضت ملی مسکن تأمین شده، می‌افزاید: طبق دستور رئیس‌جمهور باید تا پایان شهریورماه تکلیف زمین‌های موردنیاز ۴ میلیون مسکن مشخص شود، به همین منظور دستورات لازم به استانداران ابلاغ شد تا اسناد تمام زمین‌های مورد درخواست، به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود که البته طبق حکم قانون است.
او اظهار می‌کند: همچنین در شهرهایی که زمین کافی وجود دارد، ۲۰۰ متر زمین علاوه بر وام و موارد مربوط به صدور پروانه به مردم اعطا می‌شود تا خود به ساخت مسکن اقدام کنند. همچنین بنا بر اظهارات وزیر راه و شهرسازی، توسعه مسکن با روش‌هایی مثل خودمالکی و مشارکتی نیز دنبال می‌شود و هم‌اکنون ۳۰۰ هزار واحد به شکل خودمالکی در سطح کشور در حال ساخت است.

é تسهیل در احیای بناهای لرزان
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به‌وجود ۲.۶‌میلیون بنای ناپایدار و لرزان در کشور از تدوین بسته تشویقی شهرسازانه برای کمک به رفع مشکلات این حوزه خبر داده است. محمد آیینی می‌گوید: ۲.۶میلیون واحد بنای ناپایدار و لرزان در کشور داریم. به‌گفته او، تاکنون ۲۱۰هزار بنای ناپایدار با ساخت ۶۷۰هزار واحد مسکونی احیا شده است.
او با اشاره به اینکه نوسازی محله‌ای در قالب یک بسته جامع حمایتی و در هماهنگی بین وزارت راه و کشور در ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران پیگیری می‌شود، می‌افزاید: در محدوده‌های مصوب بافت‌های فرسوده باید برابر قانون حداقل ۵۰درصد تخفیف پروانه ساختمانی و تراکم ساخت به مردم اعطا شود ضمن اینکه در زمان حاضر متوسط صدور پروانه حدود ۶ماه است که در برخی موارد به ۸ماه نیز افزایش می‌یابد و یکی از الزامات این بخش حرکت به سمت صدور پروانه‌های الکترونیکی است. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره حمایت‌های مالی دولت از نوسازی بافت‌های فرسوده، نیز می‌گوید: بر این اساس امکان وام ودیعه مسکن موقت پرداخت می‌شود که در تهران این وام با سود ۴درصد و بازپرداخت ۶۰ماهه است، ضمن اینکه متقاضیان می‌توانند برای نوسازی بافت‌های فرسوده نیز از وام نهضت ملی مسکن استفاده کنند که رقم آن در تهران ۴۵۰میلیون، در کلانشهرها ۴۰۰میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰میلیون تومان است. آیینی با اعلام اینکه برنامه افزایش وام نهضت ملی مسکن نیز در حال پیگیری است، می‌گوید: نگاه وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر راه این است که حمایت ویژه‌ای از احیای بافت‌های فرسوده صورت بگیرد. او همچنین درباره تدوین «بسته تشویقی شهرسازانه» اعلام می‌کند: این بسته به‌زودی به تصویب می‌رسد که شامل مشوق‌های شهرسازی است و پیش‌بینی می‌کنیم با استقبال سازندگان روبه‌رو شود، به‌عنوان نمونه به سازندگان درب اضافه می‌دهیم که باعث می‌شود دیگر پارکینگ مزاحم نداشته باشند و در نهایت، اجرای این بسته تشویقی، سرعت خوبی به احیای بافت‌های فرسوده خواهد داد.

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
ثبت نام جدید نهضت ملی مسکن در هفته دولت

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۵.۶ میلیون نفر برای طرح نهضت ملی مسکن در سامانه ثبت نام کردند که ۱.۵ میلیون نفر متقاضی فعال هستند؛ در هفته دولت امکان ثبت نام جدید در بعضی شهرها فراهم می‌شود.
محمود محمودزاده در نشست خبری حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته دولت ۱۴۰۱ اظهار کرد: تا امروز حدود ۵.۶ میلیون نفر برای واحدهای نهضت ملی مسکن در سامانه طرح های حمایتی وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده اند از این تعداد ۱.۵ میلیون متقاضی حائز شرایط و فعال هستند که مدارک خود را بارگذاری کرده اند.
وی افزود: برای حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن تامین زمین شده است. در هفته دولت (دوم تا هشتم شهریور ماه) امکان ثبت نام متقاضیان در بعضی شهر ها برابر می‌شود.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن گفت: ۵۷۶ هزار واحد در مسکن شهری، ۱۸۲ هزلر واحد روستایی و ۳۳۵ هزار واحد خود مالک در پروژه نهضت ملی مسکن در حال ساخت است. ۴۲۰ هزار واحد کلنگ زنی شده که در مراحل مختلف شروع ساخت، فونداسیون و مراحل بالاتر قرار دارد.
محمودزاده با اشاره به راهبردهای شش‌گانه دولت در طرح نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: اولین سیاست افزایش ساخت ساز بخش خصوصی بود. تا پیش از این سالیانه برای ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد پروانه صادر می‌شد. برای افزایش این تعداد مجوزی دریافت کردیم که تسهیلات ساخت در قالب نهضت ملی مسکن به سازندگان ارائه شود.
وی ادامه داد: این وام بدون خرید اوراق و بدون سپرده گذاری است. از این طریق از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۳۳۵ هزار متقاضی خود مالک در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کرده‌اند. امیدواریم به زودی رکورد جدیدی در صدور پروانه از سال ۱۳۹۳ به بعد ایجاد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی دومین راهبرد را افزایش ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده دانست و گفت: به منظور بازآفرینی شهری امتیازاتی شامل تسهیلات ارائه می شود. سومین راهبرد ساخت مسکن برای دهک های اول تا سوم با ویژگی در استطاعت و دربرگیری اقشار هدف دستگاه‌های حمایتی است.
به گفته محمودزاده دهک‌های پنجم تا ششم که از تسهیلات متوسط دولتی استفاده می‌کنند راهبرد چهارم، مسکن روستایی راهبرد پنجم و اجاره داری حرفه‌ای، برنامه ششم پروژه نهضت ملی مسکن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا در هشت سال دولت گذشته در بخش ساخت و ساز کم کاری شده است گفت: اشتباهی که صورت گرفت این بود که بخش مسکن به بازار سپرده شد. این در حالی است که شرایط اقتصادی ما مداخله دولت را اقتضا می‌کرد.
به گزارش ایسنا محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته دولت ۱۴۰۱ در خصوص این احتمال که ممکن است تغییر کند یا نه اظهار کرد: این که من باشم یا نباشم خیلی اهمیت ندارد اگر بگویند نباش نیستم.
وی افزود: با این حال پروژه نهضت ملی مسکن قائل به شخص نیست و بودن یا نبودن افراد خیلی اهمیت ندارد، سیستم کار خود را انجام می‌دهد.
محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا در ۸ سال دولت گذشته در بخش ساخت و ساز کم کاری شده است گفت: اشتباهی که صورت گرفت این بود که بخش مسکن به بازار سپرده شد. این در حالی است که شرایط اقتصادی ما مداخله دولت را اقتضا می‌کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه مسکن مهر یادآور شد: در زمان اجرای طرح مسکن مهر شرایط اقتصادی کشور مناسب بود و دولت از درآمدهای بالای نفتی برخوردار بود. بنابراین پروژه مسکن دولتی با وام ۴ درصد به اجرا رسید.
محمود زاده تصریح کرد: هم اکنون چنین شرایطی وجود ندارد و تمامی دستگاه‌های دولتی در اجرای پروژه‌های خود باید مسئله کمبود منابع را در نظر بگیرند. در طرح اقدام ملی و همچنین نهضت ملی مسکن مسئله کمبود منابع لحاظ شده است.

 

 

 

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران:
سیل تهران به بیش از ۳۰۰ واحد مسکونی و تجاری در استان آسیب وارد کرد

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران با اعلام اینکه بیش از ۳۰۰ واحد مسکونی و تجاری در استان تهران بر اثر سیل مردادماه آسیب دیدند از ارایه پیشنهادهای بنیاد به دولت برای تسهیلات بازسازی و تعمیری واحدهای آسیب دیده خبر داد.
غلامرضا صالحی مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص میزان خسارت‌های وارد آمده از سیل به واحدهای مسکونی استان در سیل مردادماه سال جاری اعلام کرد: عمده خسارت‌های وارد آمده از سیل مردادماه در روستای مزداران از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه و در امامزاده داوود در استان تهران بود که در مجموع واحدهای مسکونی و تجاری در این دو منطقه به میزان ۳۱۰ واحد دچار آسیب و تخریب شد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران ادامه داد: در روستای مزداران ۱۳۰ واحد مسکونی تخریب شدند که باید مجدد احداث شوند و ۱۰۰ واحد نیز دچار آسیب شدند که باید با تعمیرات قابلیت سکونت مجدد پیدا کنند. همچنین در امامزاده داوود ۴۰ واحد تجاری تخریب شدند که از آنجاییکه در حریم رودخانه احداث شدند باید تخریب و جابه جا شوند که در خصوص جابه جایی و تخریب آنها استانداری تصمیم خواهد گرفت.
وی یادآور شد: پیشنهاد بنیاد مسکن برای تسهیلات بازسازی ۲۰۰ میلیون تومان است که فعلا ۱۰۰ میلیون تخصیص خواهد یافت تا مابه‌التفاوت آن با تصویب و ابلاغ دولت به واحدهای مسکونی تخریبی تعلق بگیرد. همچنین به پیشنهاد بنیاد به هر واحد تخریبی ۵۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و معیشتی (شامل ۲۵ میلیون تومان معیشتی و ۳۰ میلیون تومان قرض‌الحسنه) تعلق می‌گیرد که در این خصوص منتظر مصوبه دولت هستیم.
مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران اعلام کرد: در خصوص واحدهای تعمیراتی نیز تسهیلات قرض‌الحسنه ۷ ساله با ارزیابی بنیاد مسکن به واحدهای که نیازمند تعمیرات هستند تعلق می‌گیرد که علاوه بر این مبالغ، ۵۵ میلیون تومان قرض‌الحسنه و معیشتی نیز با تصویب و تخصیص دولت به واحدها تعلق خواهد گرفت.
صالحی تخصیص سیمان رایگان به واحدهای آسیب‌دیده را بخش دیگری از کمک‌های دولت به سیل زدگان عنوان کرد.

 

 

رییس بنیاد مسکن کشور:
روستاییان برای دریافت وام ۲۰۰ میلیونی مقاوم سازی بازهم صبر کنند
رییس بنیاد مسکن کشور گفت: از روستاییان خواسته‌ایم نوسازی واحد‌های خود را با تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی شروع کنند تا ۱۰۰ میلیون متمم انشالله پرداخت شود.
نیکزاد با اشاره به اجرایی نشدن دستور رئیس جمهور در افزایش وام مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان گفت: بنا به دستور رئیس جمهور وام مسکن روستایی قرار بود به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و از اول مرداد پرداخت شود.
وی ادامه داد: به گفته مسئولین مربوطه این دستور رییس جمهور در حال عملیاتی شدن است و باید قدری صبر کنید تا منابع مالی آن تامین شود.
رییس بنیاد مسکن کشور اظهار داشت: در بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله که در چند ماه گذشته در کشور اتفاق افتاد، تاثیر ساخت مسکن ایمن در روستا‌ها به خوبی مشخص شد.
نیکزاد افزود: در مناطقی که خانه‌های بازسازی شده و با ساخته شده ایمن روستایی وجود داشت هیچ خسارتی به وجود نیامد.
رییس بنیاد مسکن اضافه کرد: در حال حاضر ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در روستا‌های کشور شروع شده که حدود ۱۰۰ هزار واحد آن به مرحله سقف و زیر سقف رسیده و برای تکمیل آن‌ها نیازمند پرداخت کامل وام مسکن روستایی هستیم.
نیکزاد درباره اقدامات بنیاد مسکن در روستا‌های سیل زده هم گفت: در بیش از ۲۰ منطقه ستاد‌های بازسازی در مناطق زلزله زده و سیل زده در حال فعالیت هستند.
رییس بنیاد مسکن افزود: تشکیل پرونده در تمام مناطق حادثه دیده تمام شده و آواربرداری و بازسازی نیز در همه مناطق سیل‌زده شروع شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد؛
افتتاح ۱۳ هزار واحد مسکونی بافت‌های فرسوده در هفته دولت
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از افتتاح حدود ۱۳ هزار واحد مسکن در بافت‌های فرسوده همزمان با فرا رسیدن هفته دولت خبر داد.
محمد آئینی در نشست خبری با یادآوری این‌که از سال ۸۴ تاکنون ۶۷۰ هزار واحد با تخریب ۲۱۰ هزار بنا نوسازی شده است، اظهار کرد: در حوزه تسهیل صدور مجوزهای اداری، پروانه‌های نوسازی و تراکم ساخت، تدارک تسهیلات مالی نوسازی بافت‌های فرسوده و تسهیلات ویژه نوسازی بافت فرسوده اقدامات بسیار خوبی در دولت سیزدهم صورت گرفته است.
وی ادامه داد: برای اولین ۲۱۰۰ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شد که با ۲۱۰۰ از منابع بانک مسکن نیز این مبلغ به ۴۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. ۱۵۰ میلیون تومان به صورت سود صفر درصد پرداخت می‌شود.

معاون سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد
تامین زمین برای ۲.۸ میلیون واحد مسکونی
معاون سازمان ملی زمین و مسکن، با بیان اینکه زمین بالغ بر دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین کریم، گفت: اراضی تامین شده برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مستعد ساخت و مابقی دارای کاربری است.
تقی رضایی در حاشیه دیدار با فرماندار و نماینده شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا، سازمان ملی زمین و مسکن را متولی تامین زمین برای نهضت ملی مسکن دانست و اظهار کرد: به دنبال تصویب قانون جهش تولید مسکن زمین بالغ بر دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین کریم.
وی اراضی تامین شده برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را مستعد ساخت و مابقی را دارای کاربری دانست و افزود: اراضی دارای کاربری باید در شورای عالی معماری و شهرسازی و شورای برنامه ریزی استان ها به محدوده شهرها افزوده شوند.
معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن، تامین زمین را یکی از مشکلات قانون جهش تولید مسکن دانست و بیان کرد: در این قانون پیش بینی شده دستگاه های دولتی موظف هستند زمین های مازاد و بلا استفاده خود در داخل شهرها را در اختیار وزارت راه و شهرسازی جهت امر مسکن سازی قرار دهند. رضایی، ضمن قدردانی از همراهی سازمان ثبت اسناد و املاک جهت تهیه سند اراضی بلا استفاده دستگاه‌های دولتی به نام سازمان ملی زمین و مسکن جهت مسکن سازی برای جامعه هدف، خاطرنشان کرد: قراردادهای ساخت مسکن دو ساله بوده و لذا در پایان چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی به بهره برداری می رسد. وی یکی از سیاست‌های سازمان ملی زمین و مسکن را تامین زمین در ۱۳۱۲ شهر دانست و گفت: ۱۲۶۷ شهر قدیمی و مابقی جدید و منطقه آزاد است. معاون سازمان ملی زمین و مسکن، با اشاره به گذشت یک سال از قانون جهش تولید مسکن و لزوم تسریع دستگاه‌های دولتی در معرفی اراضی بلا استفاده خود در داخل محدوده شهرها، اضافه کرد: بالغ بر ۲۲ هزار هکتار زمین در داخل شهرها تامین شده و ۳۵ هکتار دیگر نیز آماده الحاق به محدوده و حریم شهرهاست. وی شرط برخورداری از نهضت ملی مسکن را سابقه سکونت حداقل پنج ساله در شهر مورد تقاضا دانست و یادآور شد: مسکن سازی امری معنوی و مقدس است، زیرا زمینه آسایش خانواده ها را فراهم می کند و لذا وزارت راه و شهرسازی آماده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی است و نیازمند همکاری جدی دستگاه ها هستیم.