بالغ بر ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد
بالغ بر ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور خواستار کمک نهاد ائمه جمعه کشور برای پیشبرد جهاد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد […]

معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور خواستار کمک نهاد ائمه جمعه کشور برای پیشبرد جهاد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌ علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور دیدار و گفت‌ وگو کرد و خواستار کمک نهاد ائمه جمعه کشور برای پیشبرد جهاد نوسازی مسکن بافت‌های فرسوده شد.
آئینی در این نشست به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص بافت‌های فرسوده اشاره کرد و ضمن تشریح وضعیت موجود محلات هدف بازآفرینی و بافت‌های فرسوده، اظهار کرد: بالغ بر ۲ میلیون ۶۸۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد که ۱۲ درصد ابنیه کشور را تشکیل می‌دهد، این مساکن فاقد هرگونه سازه‌ای اعم از بتنی یا فلزی هستند که ۱۰ میلیون نفر در این خانه‌ها زندگی می‌کنند و فارغ از مباحث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، جان آن‌ها در خطر است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که طی سفرهای استانی و با حضور در محلات هدف تاثیرگذاری نقش امامان جمعه در نوسازی بافت‌های فرسوده در برخی شهرها از جمله مشهد مقدس و کلانشهر اهواز مشهود بود، تصریح کرد: واقعیت این است که با روند گذشته به جایی نمی‌رسیم، لازمه موفقیت در جهاد نوسازی مسکن این است که با یک برنامه تحولی و استفاده از تمام ظرفیت‌های فرهنگی مردم را پای کار آورده و با خود همراه سازیم، باید بتوانیم به عمق خانه‌ها و کوچه‌ها نفوذ کنیم و در این راه دست ائمه جمعه کشور به عنوان معتمدین وزین مردم را به عنوان یکی از مراجع مورد اعتماد مردم به گرمی می‌فشاریم. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تشکیل قرارگاه جهاد نوسازی مسکن در شرکت بازآفرینی شهری ایران را در همین راستا توصیف کرد و گفت: فعال‌سازی محلات معین و بهره‌گیری از ظرفیت داوطلبان ارزشی و مومن، گروه‌های جهادی و متخصصین با پیش‌قدمی و پیشگامی ائمه جمعه می‌تواند نقش مهمی در نهضت نوسازی بافت‌های فرسوده ایفا کند.
محمد جواد حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نیز با تشکر از گزارش جامع، منطقی و علمی همراه با راهکارهای عملیاتی از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی از آمادگی کامل این نهاد و ائمه جمعه کشور جهت کمک به نهضت نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده خبر داد و اظهار کرد: در هنگام ساخت مسکن باید یادمان باشد که مسکن رکن اساسی شکل‌گیری حیات طیبه است و علاوه بر کالبد باید به مبناهای دینی و ایمانی نیز توجه کرد، ظرفیت‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی محلات قدیمی شهرها بستر مناسبی برای اعتلای اندیشه‌های دینی است.
وی از دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار کشور خواست با آماده کردن بسته‌های توجیهی و حضور در همایش‌های آتی، زمینه همکاری ائمه محترم جمعه در ۸۸۰ نقطه شهری کشور در این امر مقدس را فراهم کند.

 

 

به مناسبت هفته دولت انجام می‌شود
افتتاح و کلنگ‌زنی ۵۴ پروژه در شهرهای جدید

شرکت عمران شهرهای جدید همزمان با هفته دولت، برنامه افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی ۵۴ پروژه را در دستور کار دارد و ۲۹ طرح دیگر را نیز به تدریج در طی سال به بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی می‌رساند که از آن جمله می‌توان به چهار طرح مرتبط با تصفیه و انتقال فاضلاب در پردیس اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم به مناسبت هفته دولت (هفته اول شهریورماه) در شش حوزه پروژه‌هایی را افتتاح می‌کند که از آن جمله می‌توان به ۵۴ پروژه در شهرهای جدید، ۴۹۵ طرح بازآفرینی شهری، خط آهن دوم شوش ـ آهودشت، ۲۳۷ کیلومتر آزادراه و ۱۹ طرح بنادر و دریانوردی اشاره کرد. شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید از جمله بخش‌هایی است که تعداد قابل توجهی پروژه در هفته دولت افتتاح خواهد کرد. این شرکت در سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۴ پروژه در بخش‌های مختلف را به مرحله آغاز عملیات اجرایی یا افتتاح می‌رساند که ۵۴ طرح آن در هفته دولت انجام می‌شود. شرکت عمران در سال جاری در ۱۳ شهر جدید طرح‌های مختلف مسکونی، درمانی، آموزشی، فرهنگی، آماده‌سازی محله و خدمات‌رسانی در بخش‌های مختلف را کلنگ‌زنی یا افتتاح می‌کند که از جمله آن می‌توان به افتتاح ۹ پروژه مسکونی در شهر جدید هشتگرد، افتتاح ۹۶۵۴ واحد مسکن مهر در پردیس، بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شهر جدید امیرکبیر، کلنگ‌زنی ۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند در هفته دولت اشاره کرد. آن‌طور که شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده در شهر جدید هشتگرد پروژه‌های مسکونی انرژی سازه آبان، مهر۹ و ۵۳، سپندآسا کوپال پردیس، الموت توان، هسا، ایران سابله، هودر ۲ و بدر مخابرات در تیر، مرداد و شهریور ۱۴۰۱ به بهرداری می‌رسد.

é چند پروژه تصفیه فاضلاب در پردیس افتتاح می‌شود
از جمله طرح‌هایی که اهمیت زیادی برای ساکنان شهر جدید پردیس و هم‌چنین شهروندان تهرانی دارد به سرانجام رساندن پروژه های تصفیه فاضلاب در پردیس است. در شهر جدید پردیس قرار است ۹۶۵۴ واحد از پروژه‌های مسکن مهر، پروژه رز، سه مدرسه شامل دبستان، راهنمایی و دبیرستان، مجتمع تجاری الوند ۱ و ۴، مسجد حضرت قاسم (ع)، خط انتقال فاضلاب از فاز ۱۱ تا ورودی خرمدشت منهای تونل ارتباطی، ساخت دو عدد لاگون تصفیه فاضلاب، خط انتقال فاضلاب از خرمدشت تا تصفیه‌خانه، خط انتقال فاضلاب از باغکمیش تا تصفیه‌خانه به بهره‌برداری برسد. تعداد قابل توجهی طرح نیز در پردیس به تدریج تا پایان سال و دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود.
کلنگ‌زنی پروژه بیمارستان ۲۷۰ تخت‌خوابی شهر جدید بهارستان، کشبکه آب و فاضلاب شهر جدید مجلسی، اراضی ۶۸ هکتاری شهر جدید صدرا، تکمیل دو مدرسه در شهر جدید بهارستان و کلنگ‌زنی پروژه تعاونی مسکن سپاه، مسکن ناجا، اداره تعاون در بهارستان، اماده‌سازی اراضی ۱۰۰ هکتاری به منظور ساخت و ساز در شهر جدید ایوانکی و افتتاح ۲۱۰ واحد نهضت ملی مسکن در این شهر، برنامه‌ها و طرح‌هایی است که در هفته دولت محقق می‌شود.

 

 

جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان بوشهر برگزار شد

é بوشهر، مریم کرم پورنیا

مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی امور راه وشهرسازی استان بوشهر گفت: شورای هماهنگی امور راه وشهرسازی استان بوشهر درحال آماده شدن برای استقبال از سفر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در هفته دولت به استان بوشهر است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (بوشهر)، جلسه شورای هماهنگی امور راه وشهرسازی استان بوشهر به ریاست مدیرکل راه وشهر سازی و رئیس شورای هماهنگی امور راه وشهرسازی استان بوشهر، مدیران و معاونین دستگاه‌های عضو شورا، فرمانده پلیس راهور و سایر مسئولین برگزار شد. سید محمود دستغیبی مدیرکل راه وشهر سازی استان درحاشیه این جلسه گفت: به منظور آمادگی هرچه بیشتر دستگاه‌های عضو شورا این جلسه تشکیل و مسائل قابل طرح در سفر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به استان بررسی و مورد کارشناسی قرارگرفت.
وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های مهم در وزارت راه وشهرسازی برگزاری جلسات هماهنگی، قبل از سفرهای استانی رئیس جمهور و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی است تا مشکلات دسته بندی و درصورت برطرف نشدن در استان، مطرح و پیگیری شود که برای این امر باید با همفکری و تعامل با سایر دستگاه‌ها به نتایج مطلوب دست یابیم. دستغیبی افزود: موضوع نهضت ملی مسکن از جمله موارد مهمی است که در سفرهای استانی وزیر راه و شهرسازی جزء مطالبات مردمی است و بیشترین درخواست‌های مردمی نیز در این حوزه است، از این رو این اداره کل نقش پررنگی در این سفر خواهد داشت. مدیرکل راه وشهر سازی و رئیس شورای هماهنگی امور راه وشهرسازی استان بوشهر و همچنین مدیران اعضا شورا به تشریح برنامه‌های هفته دولت و بررسی مصوبات سفر رئیس جمهور در مهرماه ۱۴۰۰ پرداختند.

 

 

مدیرکل راه و شهرسازي استان مازندران خبرداد؛
بهره برداري از ۲۱ پروژه راه و شهرسازی در هفته دولت

اداره كل راه و شهرسازي استان مازندران در راستاي اهداف و برنامه‌هاي خود در سال ۱۴۰۱ و همچنين به منظورگراميداشت هفته دولت، ۲۱ پروژه راه و شهرسازي را با هزينه‌اي بالغ بر ۲۵۰۰ ميليارد ريال افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار خواهد داد.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره كل راه و شهرسازي استان مازندران، مهندس نظری ضمن اعلام اين خبر گفت: هفته دولت مهمترين مناسبت تقويمي دستگاه‌هاي اجرايي و زمان گرامي داشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر و ۱۵ هزار شهيد دولت بوده، لذا اين اداره كل با افتتاح ۲۱ پروژه راه و شهرسازی با هزينه‌اي بالغ بر ۲۵۰۰ ميليارد ريال در حوزه معاونت مهندسی وساخت ومعاونت مسکن و ساختمان سهمي در گراميداشت اين هفته دارد.
مدیرکل راه و شهرسازي استان به پروژه‌هاي افتتاحي در بخش ساخت و توسعه راه‌ها اشاره و افزود: در بخش مهندسی ساخت وتوسعه راه‌ها در قالب ۶ طرح عمرانی با هزینه‌ای معادل بر ۹۰۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی-استانی (ویژه، متوازن ملی و پروژه‌های مصوب سفر) آماده بهره برداری و افتتاح هستند. وی احداث، تعریض بهسازی وآسفالت محورهای فریدونکنار، آمل، سیمرغ، گلوگاه و بهشهر و یک دوربرگردان در آمل را از جمله پروژه‌هایی برشمرد که درهفته دولت مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.
مهندس نظری در ادامه به اقدامات اين اداره كل در حوزه معاونت مسکن و ساختمان اشاره و خاطرنشان ساخت: همزمان با هفته دولت ۱۵ پروژه مسکن مهر به تعداد ۸۱۲ واحد در ۶ شهرستان ساری، نکا، شیرگاه، فریدونکنار، چالوس و رامسر و با هزینه‌ای بالغ بر ۱۶۳۰ میلیاردریال از محل اعتبارات ملی و استانی آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی:
مالکان ۹۰ هزار واحد خالی شناسایی شده، اعتراض کردند
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تقریبا حدود یک پنجم یعنی ۲۰ درصد از واحدهای شناسایی شده متعلق به اشخاص حقوقی است.
محمود محمودزاده در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تاخیر در مالیات ستانی از مالکان خانه‌های خالی و ورود این درآمدها به صندوق ملی مسکن اظهار داشت: پروژه مالیات بر خانه‌های خالی با موفقیت به اجرا رسیده و سامانه املاک اسکان موفق شد با تمام مشکلات و کمبودهایی که در امکانات و ارتباطات داشت، شناسایی واحدهای خالی را انجام دهد.
وی ادامه داد: در دی ماه سال گذشته ۵۷۰ هزار خانه خالی از سکنه را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کردیم. ۹۰ هزار مالک پس از دریافت پیامک مالیاتی نسبت به شناسایی و مشمول شدن به این مالیات اعتراض و در نهایت این افراد اطلاعات خود را در سامانه ثبت کردند و پس از آن، آمار خانه‌های خالی از سکنه تا بیش از ۴۰۰ هزار واحد رسید و کاهش پیدا کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اما دو ماه گذشته با ادامه شناسایی خانه‌های خالی ۱۲۰ هزار واحد دیگر به مجموع خانه‌های خالی اضافه شد و دوباره آمار خانه‌های خالی که به سازمان امور مالیاتی معرفی شد به بیش از ۵۶۰ هزار واحد رسید که برای تمام مالکان این واحدها اظهارنامه مالیاتی ارسال شده‌ و از شهریور ماه اجرایه صادر خواهد شد.
محمودزاده تاکید کرد: اخیرا سازمان امور مالیاتی برای ۵۱۵ هزار واحد خالی اطلاعیه‌ای مربوط به آخرین مهلت برای اعتراض صادر کرد که تا دهم شهریورماه فرصت اعتراض دارند و پس از آن اخذ مالیات از مالک این واحدها اجرایی می‌شود.
معاون امور مسکن و ساختمان گفت: در بهمن ماه سال گذشته که حدود ۴۰۰ هزار نفر رقمی از مالیات بر خانه خالی را واریز کردند اقدام داوطلبانه انجام دادند اما از این پس به صورت قانونی باید مالیات بر خانه‌های خالی را بپردازند که تا تیرماه برای اظهار فرصت داشتند و طبق قانون برای پرداخت مالیات یک ماه فرصت دارند و پس از آن وارد مراحل اجرایی خواهند شد. بنابراین پرداخت‌های مالیات بر خانه‌های خالی مانند سایر موارد از شهریورماه شروع می‌شود.
وی درباره سازوکار اعتراض مالکان به اطلاعات ثبت شده، اظهار داشت: اگر اعتراض ناشی از اطلاعات ثبت شده در سامانه املاک و اسکان است باید به این سامانه، تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنند اما اگر به درصد مالیات و محاسبات مالیات اعتراض داشته باشند باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.
محمودزاده ادامه داد: از سال گذشته برای کسانی که به عنوان مالک خانه‌های خالی شناسایی شدند چندین بار پیامک ارسال شد و در این پیامک‌ها به مالک اطلاع داده شد که اگر اطلاعات ثبت شده از این واحد نیاز به اصلاحات دارد، به سامانه املاک و اسکان مراجعه کنند و همانطور که گفتم ۹۰ هزار نفر به این اطلاعات ثبت شده اعتراض کردند. ممکن است افرادی به هر دلیلی این پیامک را دریافت نکرده‌ باشند و پس از صدور اجرایه متوجه شوند که شامل مالیات بر خانه‌های خالی شده‌اند از این رو این افراد می‌توانند همچنان موضوع را مورد پیگیری قرار دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان مالکان حقوقی و حقیقی واحدهای خالی که مشمول مالیات شدند، گقت: تقریبا حدود یک پنجم یعنی ۲۰ درصد از واحدهای شناسایی شده متعلق به اشخاص حقوقی است.

معاون بنیاد مسکن خبر داد:
بیش از ۷۹ هزار واحد شهری نهضت ملی مسکن وارد فاز اجرا و ساخت شد
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام این مطلب که اراضی ۲۵۰ هزار واحد به بنیاد مسکن معرفی شده است از اجرای ساخت و ساز ۷۹ هزار و ۲۸۳ واحد مسکن نهضت ملی در شهرهای تحت مسئولیت بنیاد خبر داد.
حمیدرضا سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص عملکرد آن بنیاد در اجرای طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: طبق آمار تاکنون معادل ۲۵۰ هزار واحد زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن که برخی کاربری مسکونی دارند و برخی نیز در مراحل الحاق به محدوده و تغییر کاربری هستند به بنیاد مسکن معرفی شده است. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ادامه داد: معادل ۹۹ هزار و ۶۹۳ واحد نیز پروژه توسط بنیاد مسکن تعریف شده و در مراحل مختلف کار قرار دارند و ۷۹ هزار و ۲۸۳ واحد مسکونی نیز در مراحل اجرای ساخت قرار دارند. سهرابی توضیح داد: برخی از پروژه‌ها ۱۰۰ درصد و برخی نیز ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که به عنوان پروژه‌های افتتاحی به وزارت راه و شهرسازی برای افتتاح و بهره‌برداری اعلام شده است. اما با توجه به اینکه همواره پروژه‌هایی برای احداث به واحدهای در حال اجرا افزوده می‌شوند میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها حدود ۲۰ درصد است. وی ادامه داد: هم‌اکنون ۲۷ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مرحله اسکلت، حدود ۳۱ هزار واحد در مرحله اتمام فونداسیون، ۱۰ هزار واحد در مرحله سفت‌کاری قرار دارند که امیدواریم تا پایان سال به رقمی که بنیاد مسکن تعهد کرده است در صورت تامین زمین و مشارکت مردم برسیم. وی تصریح کرد: بنیاد مسکن آمادگی دارد تا در مناطقی زمین و متقاضی موثر داشته باشد کار ساخت را آغاز کند. در اراضی که متقاضی وجود ندارد بنیاد مسکن روی ساخت اصراری ندارد.