زینب گنجی دکتری تربیت بدنی و پژوهشگر در حوزه ورزش دانش آموزی اهمیت ورزش در تمامی حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… بر کسی پوشیده نیست و در نظام تعلیم و تربیت جایگاه ویژه ای دارد. از دیدگاه مقام معظم رهبری، در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی ایجاد تحول در […]
زینب گنجی
دکتری تربیت بدنی و پژوهشگر در حوزه ورزش دانش آموزی
اهمیت ورزش در تمامی حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… بر کسی پوشیده نیست و در نظام تعلیم و تربیت جایگاه ویژه ای دارد.
از دیدگاه مقام معظم رهبری، در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزشوپرورش در حوزه تربیتبدنی تاکید شده است. همچنین در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در تمامی ساحتهای ششگانه در تربیت دانشآموزان به نوعی به تربیت جسمی و روانی اشاره شده است. تربیتبدنی در سند تحول بنیادین تنها یک درس نیست. این سند در بخش اهداف و راهکارهای تحقق آنها ، به لزوم ایجاد زیرساختها و اهمیت توجه به تربیتبدنی و ورزش به دفعات اشاره کرده است. همچنانکه در بخش ساحت زیستی و بدنی آمده است،« این ساحت بخشی از جریان تربیت رسمی و عمومی است که ناظر به حفظ و ارتقای سلامت و رعایت بهداشت جسمی و روانی مربیان در مقابل خود و دیگران، تقویت قوای جسمی و روانی، مبارزه با عوامل ضعف و بیماری، حفاظت از محیطزیست و احترام به طبیعت است.»
با توجه به اهمیت موضوع آیا ورزش تربیتی در این سالها به اهداف خود دست یافته است؟ یا در مسیر اجرای اهداف گام برداشته است ؟
اینگونه به نظر نمی رسد. بیایید با هم نگاهی گذرا بر ساختار سازمانی ورزش در نظام تعلیم و تربیت بیاندازیم.
تربیت بدنی در سال ۱۲۹۰ در قانون اساسی فرهنگ به رسمیت شناخته شد. در سال ۱۳۰۶ بر اساس قانون مصوب مجلس شورای ملی درس ورزش یک ساعت در روز به صورت اجباری در برنامه درسی مدارس قرار گرفت. با توجه به کمبود نیروی انسانی متخصص جهت برگزاری این برنامه درسی در سال ۱۳۱۷ دانش سرای مقدماتی تربیت بدنی تاسیس شد.انجمن پیشاهنگی ایران ۱۳۱۴ مسابقات ورزشی دانش آموزی برگزار نمود و نهایتا در سال ۱۳۴۴ مسابقات قهرمانی آموزشگاههای کشور برای اولین بار در تهران برگزار شد.
از فروردین ۱۳۳۵ در شورای عالی فرهنگ اداره کل تربیت بدنی تاسیس شد و در طی سالها تبدیل به معاونت تربیت بدنی گردید. پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ، شورای انقلاب فرهنگی معاونت جدیدی را با عنوان معاونت پرورشی مصوب کرد که سه دفتر با پست های مدیر کل زیر مجموعه آن شد. ( اداره کل تربیت بدنی – اداره کل بهداشت – سازمان دانش آموزی) لذا تربیت بدنی در وزارتخانه مجدد تبدیل به اداره کل شد و مسئولیت اجرای فعالیتهای حوزه تربیت بدنی در استان ها بعنوان کارشناس مسئول زیر نظر معاونت پرورشی استان و در منطقه بعنوان کارشناس زیر نظر معاونت پرورشی منطقه تعریف گردید.
از سال ۱۳۶۴ تا کنون بارها و بارها تربیت بدنی در آموزش و پرورش به معاونت مستقل و اداره کل تحت نظر دیگر معاونت ها تغییر یافته است . مگر نه این است که مهمترین عامل رسیدن به اهداف در هر نظامی داشتن یک ساختار مشخص و کارآمد است ؟ به نظر می آید ساختاراصلی تربیت بدنی آموزش و پرورش در صف و ستاد تا کنون به دلایل گوناگون که بیشتر به رفتار سلیقه ای مدیران ارشد بر می گردد کلاف سردرگمی است .
قانون احیای معاونت پرورشی و تربیتبدنی مصوب سال ۱۳۸۵، ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوبه هیأت دولت، مصوبه شورای عالی اداری و ابلاغیه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهور است.بر این اساس، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، مبانی قانونی تفکیک معاونت پرورشی و تربیتبدنی را توصیف کرد. طی ساختار جدید معاونت تربیتبدنی و سلامت در حوزه ستادی شامل ۳ دفتر «تربیتبدنی و فعالیتهای پرورشی»، «امور سلامت و تندرستی» و «مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی» شد .
در حال حاضر اداره مراقبت از آسیبهای اجتماعی به بخش مشاوره معاونت پرورشی منتقل شده و مسابقات دانش آموزی نیز در قالب فدراسیون ورزش مدارس مشغول به فعالیت است که در مقالات بعدی به آن پرداخته
خواهد شد.
این ساختار جدید تنها در وزارتخانه و اداره کل آموزش و پرورش استان ها وجود دارد و وقتی به مناطق آموزش و پرورش زیر مجموعه استان ها می رسیم تنها یک کارشناس مسئول و یا کارشناس، زیر نظر معاونت پرورشی منطقه ، وظیفه تحقق اهداف معاونت تربیت بدنی وزارتخانه را بر دوش می کشد.
شایان توجه است که معاونین پرورشی مناطق نیز دچار سردرگمی هستند. چرا که زیر نظر دو معاون در اداره کل فعالیت می کنند یکی معاون پرورشی ( فرهنگی – هنری – قرآن عترت نماز- مشاوره – آسیب های اجتماعی- سازمان دانش آموزی – اردوگاه دانش آموزی – کانون های تربیتی …)و دیگری معاون تربیت بدنی و سلامت . از تعدد و تداخل فعالیتهای این دو حوزه که بگذریم ، عدم داشتن زمان کافی معاونین پرورشی در رسیدگی به فعالیتهای بی انتهای تربیت بدنی و تعارضات دستورالعملهای وزارتی در این حوزه نه تنها مشکلات عدیده ای در مسیر دستیابی به اهداف بوجود آورده است، بلکه باعث شده اطلاعات صحیح از نقاط ضعف و قوت دستورالعمل ها به معاونین تربیت بدنی استان ها نرسد و وضعیت موجود به خوبی تحلیل نگردد . همین امر منجر به عدم برنامه ریزی مناسب برای گامهای بعدی است . گرچه حسن نیت ، مسئولیت پذیری و تخصص گرایی برخی معاونین پرورشی ، پیشرفت تربیت بدنی در مدارس را رقم می زند، لیکن در عمل چیزی که این روزها به چشم می خورد نمایش اجرای طرح های مختلف در حوزه تربیت بدنی مدارس است که بعضا
غیر واقعی است .
میخواهم این موضوع را از منظر دیگری نگاه کنم . این ساختار بزرگ وزارتی و طرح ها و دستورالعمل های متفاوت در سه حوزه ۱- کلاس درس تربیت بدنی ۲- فوق برنامه های تربیت بدنی ۳- مسابقات ورزشی، همه می بایست توسط یک معلم تربیت بدنی در مدرسه پیاده شود . در حالی که معلمان تربیت بدنی در زمان حضورشان در مدرسه وارد ۹۰ دقیقه کلاس درس می شوند و ۲۴ ساعت در هفته (۴ روز ) نیز در کلاسهای درس مدارس حضور دارند و وظیفه شان همانند مابقی معلمان آموزشی ، آموزش درس تربیت بدنی به دانش آموزان است . حال با این شرایط چگو.نه یک معلم می تواند تمامی فعالیتهای مورد انتظار معاونت تربیت بدنی وزارت آ.پ را در مدرسه پیاده کند . آیا نباید وقتی معاونت تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش داریم در مدارس نیز معاونت تربیت بدنی داشته باشیم ! به نظر می رسد اگر یک مربی ورزش تحت نظر معاونت تربیت بدنی مدرسه فعال شود و اجازه استفاده از نیروهای متخصص جهت شرکت دانش آموزان در مسابقات و کانون های ورزشی تحت نظارت این معاونت داده شود، هم اوقات فراغت دانش آموزان برنامه ریزی خواهد شد و هم کلاس درس تربیت بدنی و فوق برنامه ها به اهداف مورد نظر خواهد رسید.
همیشه فقط طرح ها ، مسابقات و دستورالعمل ها و درصد تحقق آن ها مورد توجه بوده است ، اما تا ساختار اصلی اصلاح نشود، ورزش مدارس در همین سطح باقی خواهد ماند . ورزش مدارس ساختار مناسب ، نیروی متخصص و ضمانت اجرا می خواهد .
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خبر داد:
تصویب جذب سالانه ۵۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: جذب سالانه ۵۰۰ عضو هیات علمی جدید برای دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم تصویب شده است.
رضا مراد صحرایی در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان قدیمی ترین دانشگاه معاصر کشور است که همه دانشگاهها سیر تحول خود را از این دانشگاه
داشتهاند.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان را باید آینده ساز و مرجع در حوزه تربیت معلم تبدیل کنیم، مربی و معلم یکی از اهرم تمدن سازی هستند و آرمان ما تربیت معلم الخیر است، معلمی که همه جویندگان برای آن طلب استغفار می کنند، هدف این است که چنین معلمی تربیت شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تربیت معلم آینده کلید واژه ماست، ادامه داد: متن، محتوا و اصول باید برای تربیت معلم آینده فراهم باشد، امروز اگر معلم در قالب دانشجو معلم جذب میشود، این معلم باید برای آینده و با تربیت چند ساحتی باشد.
صحرایی خاطر نشان کرد: نقش تربیتی معلم نباید مورد غفلت باشد، معلم باید گفتمان ساز و جریان ساز باشد. در واقع هر معلم یک مربی پرورشی، مربی ورزشی و امدادگر باید باشد که این طرح از امسال آغاز می شود.
وی با بیان اینکه معلم باید همه جانبه و راهبر باشد، یادآورشد: تفاوتی میان معلم فیزیک و پرورشی وجود ندارد، هر معلمی باید یک راهبر باشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: این دانشگاه در اولویت ویژه رییس جمهور و وزیر قرار گرفته است، براین اساس می تواند تامینکننده نیروی انسانی باشد.
صحرایی افزود: تبدیل دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه طراز اول، تربیت معلم چند ساحتی، حرکت معلم از مربی و راهبر، حرکت از آموزش عادی به مهارت نرم، خلاق، انتقادی و نوین، حرکت از دانشگاه پراکنده به یک دانشگاه جامع و مادر از جمله اهداف ماست.
وی ادامه داد: برنامههایی در دست اجراست که مهمترین اصلاح ساختار است، ارتقا نظام برنامه درسی کلان تربیت معلم که نقطه اصلی تحول، اصلاح فضا و کالبد دانشگاه، اصلاح نظام جذب و پذیرش تربیت معلم در دستور کار قرار دارد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشگاه کاستیهای بسیاری دارد، اظهار کرد:از ابتدای مسوولیت بنده صد هزار متر مربع به فضا اضافه شده و باید برای رسیدن به شرایط مطلوب به یک میلیون متر مربع برسد.
صحرایی گفت: حدود ۵۰ هزار دانشجو معلم در دوران کرونا جذب شده که تدابیر لازم برای تحصیل آنها اندیشیده نشده است، کلاسهای دانشجویان از مهر حضوری برگزار میشود.
وی ادامه داد: اقدام تحولی دیگر بازنگری تربیت کلان معلم است که باید ویژگی منحصر به فردی داشته باشد، همچنین کارآفرینی، نو آوری و چند ساحتی بودن و آینده نگر بودن از اصلاحات برنامه جدید دانشگاه است.
صحرایی افزود: برنامه درسی جدید بیش از پیش با اسناد بالادستی و سندتحول بنیادین منطبق است، امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱ این برنامه کلان بازنویسی و تصویب شود.
وی خاطرنشان کرد: به ۴ هزار و ۷۰۰ عضو هیات علمی و همین تعداد نیروی انسانی نیازمند هستیم، این در حالی است که ۸۴۶ عضو هیات علمی داریم و تعداد کارمندان کمتر از نیمی از نیاز است.
رییس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه نسبت استاد هیات علمی به دانشجو ۱۱۰ به یک است، عنوان کرد: استاندارد کشور ۲۰ به یک در نظر گرفته شده است.
صحرایی یادآور شد: جذب ۵۰۰ هیات علمی جدید به تصویب سازمان اداری استخدامی رسیده است. همچنین تبدیل وضعیت هزار معلم ممتاز دارای درجه دکتری به هیات علمی از سوی وزارت علوم تصویب شده است.
وی ادامه داد: روند گزینش دانشجو معلمان سختگیرانهتر خواهدشد، دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ هزار دانشجو جذب میکند، بر این اساس شاخص و استاندارد جذب تقویت و سختگیرانهتر خواهد شد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: گزینش مستمر وجود دارد و دانشجو معلمان در طول دوره تحصیل، دو بار گزینش میشوند و اگر تشخیص داده شود، برای معلمی فرد مناسبی نیستند، امکان تحصیل آنها در سایر دانشگاهها فراهم و از دانشگاه فرهنگیان خارج میشوند.
صحرایی افزود: در تلاش شبانه روزی برای برگزاری حضوری کلاسها هستیم، امکانات رفاهی دانشگاه زیبنده دانشجویانمان نیست و اکنون برای بهبود وضعیت کنونی تلاش می کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه اقداماتی تحولی در حوزه آموزش رخ داده است، گفت: مهمترین آنها استقرار هیات ممیزه است که با حمایت وزیر علوم از مهرماه هیات ممیزه مستقر خواهد شد.
صحرایی افزود: امکان بهرهگیری از خدمات اعضای هیات علمی ممتاز دیگر دانشگاهها در دانشگاه فرهنگیان فراهم خواهد شد و امکان حضور پررنگ تر اساتید توانمند بازنشسته را شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: تشکیل هستههای پژوهشی در دانشگاه مراحل پایانیاش را طی میکند، دانشگاه فرهنگیان برای درسها به بیش از ۲هزار کتاب اختصاصی نیاز دارد و منابع آموزشی دانشگاه یکپارچه خواهد شد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: دانشگاه با ۹۸ پردیس و مرکز، تقریبا ۹۵ هزار دانشجو دارد و ظرفیت پذیرش و آموزش ۱۵۰ هزار دانشجو را به شرط حمایتها داراست.
صحرایی خاطرنشان کرد: استخدام از طریق ماده ۲۸ یک شیوه کمکی در کنار وظیفه اصلی ما برای جذب نیرو است، اصلاح رویههای جذب از طریق ماده ۲۸ طرحی تحت عنوان بورس معلمی ( طرح شهید آشتیانی) تهیه و به سازمان اداری استخدامی ارائه و راهکارهایی در این خصوص پیشنهاد شده است.
وی همچنین درباره جزییات اجرای طرح کاهش زمان آموزش دوره کارشناسی به سه سال توضیح داد: هدف این طرح کاهش زمان تحصیل است و در محتوا و کمیت تغییری ایجاد نمی شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: دانشجویان ما شبانه روزی و همه روزه در خدمت آموزش و پرورش هستند، براین اساس پیش بینی کردیم سه ترم در طول سال تحصیلی داشته باشیم. تصمیم داریم طرح را فقط در پردیسهای متقاضی و نمونه برای دوره ابتدایی برگزار کنیم و سپس برای تعمیم به سایر رشتهها و دوره های دیگر اقدام کنیم. این طرح برای پردیسهای متقاضی از مهرماه امکان
اجرا خواهد داشت.
تزریق بیش از ۱۵۴ میلیون دُز واکسن
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۴۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۳ هزار و ۷۲۸ نفر رسید.
از روز پنجم تا روز ششم شهریور ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۶۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۳۹۸ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به هفت میلیون و ۵۲۳ هزار و ۶۶۲ نفر رسید. تا کنون هفت میلیون ۲۸۴ هزار و ۷۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند.
یک هزار و ۱۳۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۶۳۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
تا کنون ۶۴ میلیون و ۹۷۶هزار و ۶۵۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۱۷۵ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۹۷۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و هشت هزار و ۸۱۱ دُز رسید.
در شبانه روز گذشته ۶۵ هزار و ۵۷۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است
در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
شرکتهای هواپیمایی قیمت بلیتهای اربعین را به دادستانی اعلام کنند
دادستان عمومی و انقلاب تهران با تاکید بر تامین شرایط مطلوب برای زائران اربعین گفت: شرکتهای هواپیمایی قیمتها را به موقع به دادستانی اطلاع دهند تا با کسانی که در افزایش قیمتها نقش ایفا می کنند، برخورد شود.
علی صالحی در نشست مشترک با مدیران شرکت های هواپیمایی کشور افزود: برای حل تأخیر هواپیماها، برنامه ریزی جدی داشته باشید.
وی تصریح کرد: پیگیری حقوق مردم و حل دغدغه آنها تا برطرف کردن مشکل ادامه دارد و همه مدیران، این جدیت دادستانی تهران را در نظر بگیرند.
صالحی اظهارداشت: تأخیر هواپیماها، نارضایتی زیادی ایجاد کرده و علاوه بر آن قیمتهای خارج از قاعده نیز بر این نارضایتی افزوده است.
این مقام عالی قضایی با بیان اینکه خدماتدهی شرکتهای هواپیمایی حق مسافر است، تصریح کرد: جریمه ها را به موقع پرداخت کنید، با مردم صحبت کنید و با اطلاع رسانی به موقع در زمان تأخیر هواپیما، مسافران را از سردرگمی نجات دهید.
وی اضافه کرد: بهتر است هواپیماهایی که نقص فنی دارند، پرواز نکنند زیرا وقتی یک هواپیما نقص فنی داشته باشد حتی ممکن است اعتبار کشور را زیر سوال ببرد.
صالحی تأکید کرد: این روزها حال مسافران اربعینی را دریابید و قیمتها را به موقع به دادستانی اطلاع دهید تا با کسانی که در افزایش قیمتها نقش ایفا می کنند، برخورد کنیم.
وی خطاب به مدیران شرکتهای هواپیمایی یادآور شد: تأمین شرایط مطلوب تردد برای زائرانی که قصد سفر هوایی به عراق و (بالعکس به ایران) را دارند باید در اولویت شرکتهای هواپیمایی قرار گیرد و در این زمینه کمکاری شرکتها توجیهپذیر نخواهد بود.
اجرای ۳ هزار طرح اشتغال بنیاد برکت در حوزه آبزیپروری
مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از اجرای سه هزار طرح اشتغال در حوزه آبزیپروری خبر داد.
محمد ترکمانه اظهار داشت: برای سال جاری اجرای سه هزار طرح اشتغالزایی اجتماعمحور با ظرفیت ۹ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در حوزه پرورش آبزیان در دستور کار است.
وی محل اجرای این طرحها را استانهای ساحلی شمالی و جنوبی ذکر کرد و ادامه داد: برای امسال شهرهای گمیشان در استان گلستان و کارون در خوزستان با توجه به برخورداری از امکانات و ظرفیتهای لازم در اولویت اجرای طرحهای آبزیپروری قرار دارند.
به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، حجم کل سرمایهگذاری برای راهاندازی سه هزار طرح اشتغال هدفگذاری شده در حوزه آبزیپروری ۶ هزار میلیارد ریال است.ترکمانه در تشریح اقدامات پیشین در حوزه آبزیپروری تصریح کرد: تا پایان سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ طرح اشتغال در این حوزه با حجم کل سرمایهگذاری ۴ هزار میلیارد ریال در استانهای ساحلی کشور به بهرهبرداری رسیده است.
وی با تاکید بر در اولویت بودن طرحهای اشتغالزایی در حوزه آبزیپروری گفت: بنیاد برکت از سال ۱۳۹۹ راهاندازی طرحهای اشتغالزایی در رسته آبزیپروری را به شکل ویژه در دستور کار خود قرار داده است.مدیرعامل بنیاد برکت تاکید کرد: حمایت و ارائه تسهیلات به طرحهای تولید آبزیان در مدلهای پرورش در قفس و پن در استانهای برخوردار از دریا به شکل ویژه دنبال میشود.
ترکمانه یادآور شد: با برخورداری کشور از دریا در شمال و جنوب و وجود ظرفیتهای متعدد، هدفگذاری استفاده از ظرفیتهای دریاها شامل صنعت آبزیپروری، گردشگری دریایی و صنایع وابسته در قالب موضوع «اقتصاد دریا» بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.
وی ادامه داد: بنیاد برکت با توجه به ظرفیتهای فوقالعاده در شمال و جنوب کشور و با مطالعات گسترده و آسیبشناسیهای کارشناسانه، طرح توسعه کارآفرینی و تکمیل زنجیره تأمین تولید آبزیان را در استانهای ساحلی عملیاتی کرده است.مدیرعامل بنیاد برکت تاکید کرد: باید طرح توسعه کارآفرینی و تکمیل زنجیره تامین تولید آبزیان در همه استانهای همجوار با دریا در کشور اجرا شود.