مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور گفت: آزادراه اصفهان_شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است که طول مسیر این دو شهر را ۱۳۰ کیلومتر و زمان سفر را ۲ ساعت کوتاه میکند. علیرضا صلواتی مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره […]
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور گفت: آزادراه اصفهان_شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است که طول مسیر این دو شهر را ۱۳۰ کیلومتر و زمان سفر را ۲ ساعت کوتاه میکند.
علیرضا صلواتی مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره توسعه شبکه آزادراهی کشور اظهار کرد: در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به شبکه آزادراهی کشور افزوده شد. طرحهای شبکه آزادراهی در سالهای آغازین دهه ۵۰ انجام شد و بعد از آن از سالهای آغازین دهه ۷۰ این روند مجددا در کشور شروع شد. قبل از انقلاب قم-تهران تنها آزادراه کشور به طول کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بود.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به سیاست دهه اخیر دولت در ساخت آزادراهها بیان کرد: سیاست دولت این است که مشارکت بخش خصوصی و غیر دولتی را در ساخت آزادراه داشته باشد و دولت مشوق دیگران برای ساخت آزادراه باشد؛ هم اکنون هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در حال احداث است و این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت و حدود ۳ هزار کیلومتر از پروژه ساخت آزادراههای کشور در مرحله مطالعه است.
اصفهان چهار راه ترانزیت کشور
وی با اشاره به اینکه اصفهان چهار راه ترانزیت کشور است، گفت: برای عبور از شرق به غرب و یا شمال به جنوب کشور، استان اصفهان محل عبور است و به همین دلیل، شبکه راهها و معابر آن چهار خطه است. در واقع سهم استان اصفهان در کشور در مبحث بار اول است؛ باهمت مدیران سابق استان، تقریبا معابر شهرهای استان، به جز معابر محدودی به سمت نائین، یاسوج در جنوب غرب ۴ خطه و بزرگراهی است.
صلواتی در خصوص ویژگیهای آزادراه اصفهان_شیراز خاطر نشان کرد: آزادراه اصفهان _شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است و یکی از لذتبخشترین طرحهایی است که بعد از بهرهبرداری از آن، حلاوت آن را بسیاری از مردم کشور خواهند چشید؛ علاوه بر این احداث کنارگذر شرق اصفهان نیز بخشی از این طرح و کریدور شمال به جنوب کشور بود که رضایتمندی مردم استان را به دنبال داشت.
وی افزود: در اواخر سال ۹۱ قرارداد ساخت آزادراه اصفهان-شیراز با مشارکت دولت و بخش غیر دولتی بسته شد و مدت اجرای آن ۵ ساله بود. مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر و مدت سفر ۵ ساعت و نیم تا ۶ ساعت است که مسیرهای شیبدار و مارپیچ نزدیک مرودشت و شیراز خطراتی دارد و مسیر قدیم از آباده به اقلید و مرودشت است که به صورت کمان است و مسیر آزادراه احداث شده به صورت مستقیم است که ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر و حدود ۲ ساعت زمان سفر کوتاهتر میشود؛ ایزدخواست در محدوده استان اصفهان و فارس است که اصل کوتاه شدن مسیر در استان فارس است.
بزرگترین پل آزادراهی کشور در آزادراه اصفهان-شیراز
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به اینکه این آزادراه نزدیک به بهرهبرداری است، بیان کرد: حجم کار بسیار زیاد است و تاکنون حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای ۹۴ درصد پروژه هزینه شده و برای ۶ درصد باقیمانده به دلیل تورم و افزایش هزینهها، ۳ هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه کنیم.
وی ادامه داد: مشارکت این پروژه به صورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی است که دولت فعلا سهم خود را مطالبه نمیکند و بعد از بهرهبرداری و بازگشت اصل سرمایه و سود و هزینههای نگهداری، بخش خصوصی آن را تحویل دولت میدهد.
وی افزود: بزرگترین پل آزادراهی کشور در این مسیر با ۲۶۴ متر طول و ۱۰۷ متر ارتفاع است که در عرض ۱۵ ثانیه راکبان به سهولت از یک سمت به سمت دیگر میروند و ساخت تنها این پل دو سال به طول انجامید. با تخصیص این ۳ هزار میلیارد تومان تا پایان سال آزادراه اصفهان- شیراز افتتاح و به بهرهبرداری میرسد.
صلواتی در پایان تاکید کرد: اولویت ما هم سرعت و هم بحث کیفیت است و این اولین آزادراه کشور به شمار میآید که نزدیک ۶۰ کیلومتر آن رویه بتنی داشته و از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار است.